Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C5 ronsujahti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Liikaa maalia kerralla tuossa VHT:n kanssa ja mahdollisesti liian nopea kuivatus. Miulla kahteen koppaan meni n. 4/5 purkillista, joten olet työntänyt aika huolella. Miulla kävi joskus sama juttu 5cyl-venakopan kanssa. Aivan karmean näköiset tuli.

    Omassa S4-ketjussa on kuvat, kun maalasin V8:n kopat pari päivää sitten. Tuli aika hyvät. Ensiksi ohut kerros ja 5-10 min kuivamista, sitten paksumpi kerros. Taas 5-10 min ja sitten toinen paksumpi kerros. Sen jälkeen annoin kuivaa tallissa, lämpöpuhallin puhalsi sinnepäin, kun oli 14 astetta tallin lämpötila. Ehkä tunnin päästä alkoi näkyä ryppyä. Siellä, missä ryppyä ei ollut, lisäsin maalia vain niihin kohtiin ja häivytin aavistuksen verran. Odotin taas vajaan tunnin ja katsoin tilanteen. Kun ryppy näytti tasaiselta, annoin kuivaa vuorokauden tallissa ja vasta sen jälkeen uunitin tunnin verran 100 asteessa.
    Viimeksi muokannut pasi_; 21.1.2021, 16:18.

    Comment


      #32
      Ensimmäiseksi piti saada kampuran päästä holkki irti. Netistä olin lukenut kauhutarinoita että joillain holkki on täysin irti ja toisilla ei taas irtoa mitenkään. Arvatenkin minulla oli mallia ei irtoa. 6,5h lopulta käytin tämän yhden palikan irroittamiseen. Ensi nyritin varovasti vedellä ulos sitä. Sen jälkeen hitsailin siihen eri tavaroita kiinni ja koitin vetää ulos. Lopulta 4-5h tappelun jälkeen otin rälläkän käteen ja aloin leikkaamaan palasiksi. Kampuran päästä ei teitenkään tullut kauhean kaunis kun holkista jäi osa kampuran sisään, mutta otin alkuperäisen rakentajan itäsaksalaisen asenteen korjaamiseen.
      Hyvää tarinaa. Tohon kampuran pään holkin irroitukseen on näppärä vinkki (vaikka tuleekin myöhässä). Laita reikä täyteen vaseliinia, ja lyö sinne suht tiivis tappi sisään. Vaseliini työntää holkin ulos.

      Comment


        #33
        Venttiilikopassa on jotain rasvaa/öljyä tms epäpuhtautta, kun tuollain maali kupruilee.

        Tätä projektia on kyllä kiva seurata.

        Comment


        • #34
          Kiitos kommenteista! Kiva jos näistä on jollekkin iloa. Itselle näitä on siitä kiva kirjoitella, että muistuu mieleen että ai tuonkin kanssa olen tapellut.

          Pasin projektia selailinkin ja huomasin vastaavan projektin. Kuulostaa että se minun ensimmäinen veto meni oikein, mutta ehkä tallissa oli liian kylmä ja ei rypyttänyt itseään 48 tunnissa. Seuraavalla vedolla sitten vedinkin paksumman kerroksen 2 kertaan ja sitten suoraan uuniin. Täytyy siis hinkutella noi vielä kerran ja kokeilla ohutta kerrosta ja kevyt uunitus.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
            Hyvää tarinaa. Tohon kampuran pään holkin irroitukseen on näppärä vinkki (vaikka tuleekin myöhässä). Laita reikä täyteen vaseliinia, ja lyö sinne suht tiivis tappi sisään. Vaseliini työntää holkin ulos.
            Urssin kampuran perässä oli moinen kanssa ja tuota vaseliinikikkaakin muistaakseni kokeiltiin. Se mihkään lähtenyt ja koki saman kohtalon. Rälläkällä siivuiksi vain. Kait tuon hyvällä porallakin saisi nätisti pois, mutta silloin ei ollut moisia..
            Mukavaa luettavaa, hyvä kun porukka jaksaa harrastaa.

            Comment


            • #36
              Juu, vastaavan vaseliini/saippuakikan nähnyt jenkkirealityssä. Koitin myös vaseliinia, mutta ei hievahtanut. Ärsyttävä oli putsata rasvat veke kun luovutin...

              Viime aikoina aika hyvin iltoja olen päässyt talliin touhuumaan. Olen keksinyt hyviä tekosyitä miksi keittiöremonttia ei nyt kannata edistää (pakkasta, pimeää yms :) )

              Kone alkaa olemaan kasassa. Kiertokanget nyt kyllä jäi vaihtamatta, toivottavasti ei kostaudu.
              Alkaa olemaan oma varasto helicoil kierteistä käytettynä. Toisaalta olen oppinut hyvinkin ammatti-helicoil-asentajaksi. Useita kierteitä puuttuu/noussut irrottaessa mukana tai sitten on näitä että vedät M6 pultin 10nm momenttiin niin pyörii vain tyhjää.
              Alan jo epäilemään että omat kyvyt on mennyt romukoppaan kun kierteitä korjataan jatkuvasti. Toisaalta olen kyllä ihan jokaisen pultin vetänyt momentti avaimilla, mitkä tuntuu olevan ihan ok kalibroinnissa.

              Noh asiaan... Se *#"%&/"** vesipumppu, kiroilin jo aikaisemmin kun 1-2 reikää ei osu kohdalleen. Nyt kun sain vihdoinkin sen etukopan hävinneen tiivisteen tilalle uuden niin sain kopan paikalleen. Oli ilo havaita että vesipumppu on sen verran tiellä että ei mahdu koppa paikalleen. Eli tuosta vesipumpun nurkasta, mikä on tuon ison öljytulpan vieressä, menevät päällekkäin
              Click image for larger version  Name:	20210130_171936.jpg Views:	0 Size:	122,8 Kt ID:	1910658 Click image for larger version  Name:	20210130_172405.jpg Views:	0 Size:	168,9 Kt ID:	1910659 Click image for larger version  Name:	20210201_170657.jpg Views:	0 Size:	172,1 Kt ID:	1910660 Click image for larger version  Name:	20210201_170753.jpg Views:	0 Size:	121,3 Kt ID:	1910661 Click image for larger version  Name:	20210130_171932.jpg Views:	0 Size:	467,1 Kt ID:	1910662
              Tässä vielä kuva pahimmasta heitosta reiän paikalla:
              Click image for larger version  Name:	20210201_175303.jpg Views:	0 Size:	137,4 Kt ID:	1910663
              En siis uskalla suositella Valeon vesipumppua näihin...


              Sitten venakoppiin/imusarjaan. Eli kuten aikaisemmin valittelin niin VHT:n wrinklellä en saanut siistiä pintaa venakoppiin. Pinta oli joko täysin tasainen tai sitten todella yli ryppyinen.
              Aloitin imusarjalla testailut. Eli pesin imusarjan hyvin, puhalsin lasikuulalla ja sen jälkeen uuniin 200C 3h. Uunin profiili tuli siitä että lämpötila oli valmiiksi tuohon säädetty viime uunituksella ja olin noin 3h tallissa. Eli mitään tietoa ei ollut kauanko ja millä lämmöllä rasva lähtee. Voin kertoa että tällä lähtee. 30min jälkeen alkoi uuni olemaan umpi savussa ja välillä sitä päätinkin tuuletella. Lopulta koko talli oli sakean savun peitossa ja käry oli miehekäs.
              Seuraavana päivänä sitten vedin satiini hopean pulverimaalin imusarjan päälle. Näyttää tarttuneen aika hyvin, pari pientä pistettä on missä on vähän kuin reikä pulverissa. Saattaa olla että tuntui myös vähän pulveri paakkuuntuvan. Olisi pitänyt varmaan kuivattaa pulverit ennen käyttöä kun olleet hyllyssä 3-4v. Riittävän hyvä kuitenkin tuli. Täytyy lisätä kuva jossain välissä.

              Sen jälkeen uudella raivolla, kolmannen kerran venakoppien kimppuun. Selvästikkään maali ei ollut tarttunut vaan lähti todella herkästi osasta koppia. Vedin vielä nitromorssilla loput pois. Nitromorssin jälkeen huomasin että kopat on todella laikukkaat. Saattaa olla sitä kopasta nousevaa öljyä:
              Click image for larger version  Name:	20210131_164916.jpg Views:	0 Size:	163,8 Kt ID:	1910664
              Joten näille sama käsittely. Pesu, 3h @ 200c uunitus ja yön yli hidas viilennys. Seuraavana päivänä tallissa oli 13c joten uunissa esilämmitys 45c, ohut kerros wrinkleä ja 75c uunitus pari tuntia. Lopuksi hidas jäähdytys. Aika hyvät näistä tuli. Nyt näkyy enää muutama kohta mihin olen suihkinut liian paksun kerroksen. Kopat on kuitenkin tällä tiedon piilossa jotan pakko nyt tyytyä.
              Edellinen kerta mikä ei toiminut meni: Pesu, puhallus, wrinkleä, uunitus 93c ja karmea lopputulos.
              Näistäkään ei näytä olevan kuvaa, täytyy lisätä myöhemmin.

              Uusi yllätys oli, että 1.8t pakolaippoja on kahta mallia. Tätä en tietenkään tiennyt ja huonostihan se meni. Eli ns. yläpuolen pultit on samalla jaolla, mutta alapuolet eroa:
              Click image for larger version  Name:	20210129_185852.jpg Views:	0 Size:	154,7 Kt ID:	1910665 Click image for larger version  Name:	20210129_190203.jpg Views:	0 Size:	123,0 Kt ID:	1910666
              Muuta en googlella löytänyt kuin että jos kone on poikittain on kuvan laipan mukainen pulttijako. Jos taas kone on pitkittäin on tiivisteen mukainen jako.

              Seuraavana; Joku idiootti oli tilannut 4kpl moniurahihnapyörän pultteja. En tiedä mistä lukema on tullut kun jokainenhan nyt tietää että se ei ole 4 pultilla kiinni. BCY:ssä on 8 pulttia ja tiedän sen hyvin kun jouduin jokaisen hakkaamaan rikkinäisen kannan takia veke (aikaisempi viesti).
              Eli en nyt sitten saa hihnapyörää kiinni ennen kuin keksin jostain uudet pultit.

              EDIT: Helicoile laitettu ainakin vesipumppuun ja venakoppiin puolien kiinnistykseen. Johonkin muuallekkin niitä työnsin mutta nyt ei jaksa muistaa.
              Viimeksi muokannut Anamonta; 8.2.2021, 10:32.

              Comment


              • #37
                Toinen viesti, yllä olevaan jatkuu...

                Moottorin kannakkeet tulivat. Tällä erää ei tullut Anle-Tuningia vaan puolalaista (?) silver projectia. Eivät olleet ihan mahdottoman hintaiset, 250e moottorin ja laatikon kannakkeet. Design vaikuttaa fiksulta ja laatukin ok. Pirun pahalle haisevat, ehkä tulee inserteistä.
                Click image for larger version

Name:	20210205_182919.jpg
Views:	1616
Size:	411,8 Kt
ID:	1910669

                Kuten jo aikaisemmin mainitsin on kone tihkutellut öljyä vähän joka paikasta. Oli mielenkiintoinen löytö kun irroitin öljyputken suodattimen jalasta:
                Click image for larger version

Name:	20210202_182302.jpg
Views:	1624
Size:	140,4 Kt
ID:	1910670
                Paikallaan oli siis noin 2-3mm liian iso o-rengas. Yllättävän hyvin oli pitänyt, mutta öljyä oli täältäkin vähän valunut.

                Vaihdelaatikkoa aloin parsimaan kasaan että saan laskettua paineasetelman-laakerin välisen spacerin paksuutta. Tuli huomattua että laatikolla on ainakin sisäänajo hoidettu, aika reilua kulumista on nähtävissä:
                Click image for larger version

Name:	20210205_185354.jpg
Views:	1569
Size:	244,3 Kt
ID:	1910671 Click image for larger version

Name:	20210205_185411.jpg
Views:	1586
Size:	166,1 Kt
ID:	1910672
                Olivat millin öljymoskan alla niin pinta oli ns. ruostumaton.


                Sivuhuomautuksena että kasaaminen on pirun hidasta kun on 6-7kk kun purin romut. Aika paljon joutuu netistä tai etkasta kaivelemaan mikä pultti tai letku tulee mihinkin.
                Asentelin imusarjan alle kaiken tarpeellisen, mutta tälläinen nippu jäi yli. En tiedä löytyykö näille paikkaa:
                Click image for larger version

Name:	20210205_174525.jpg
Views:	1602
Size:	192,0 Kt
ID:	1910673

                Osaako kukaan sanoa miten toi ns. vakuumipumppu toimii? Eli sellainen musta huilun näköinen osa. Samanlainen ilmeisesti myös bitti koneissa. Kytkentä ainakin on mielenkiintoinen. Toinen pää tulee imusarjaan. Toinen pää menee jarrutehostimelle, mutta kyljestä ejektorityylisesti tulee dumpin putkesta/huohottimesta(?) letku. Eli tehostaako tämä nyt jotenkin vakuumia vai miksi tämä on välissä? Koitin puhallella eri suuntiin ja ei keuhkot riittänyt löytämään toimintaperiaatetta. Uusihan mulla on hyllyssä, mutta mietin että tarviiko tätä ollenkaan vai riittääkö vakuumi pelkällä imusarja - takaisku - jarrutehostin (johonkin väliin tietty haara vakuumipöntölle). En keksi, mutta onko jotain muita mihin tarvitaan vakuumia? Dumpeille imusarjan paine ja samoin hukkiksille. Mitä jää nyt pois? Imusarjassa taitaa olla 5 vai 6 ilmalähtöä mille pitäisi keksiä tarve tai tulppa.

                Comment


                  #38
                  mutta kyljestä ejektorityylisesti tulee dumpin putkesta/huohottimesta(?) letku. Eli tehostaako tämä nyt jotenkin vakuumia vai miksi tämä on välissä?
                  Kyllä se on ejectori. Ilmeisesti ahdoilla hoitaa virtauksen avulla vakuumin tehostimeen.

                  Comment


                  • #39
                    Osaakos kukaan jeesata sähköjen kanssa. Nyt pari iltaa näitä pohtinut ja vertaillut sähkökuviin. Ajatus siis tehdä koko moottorin johtosarja uusiksi, tarkoittaa sitä että anturitiedot yms täytyy viedä kabiinin puolelle. Näistä vaan ei löydy mitään valmista dokkaria että mikä menee eculle ja mikä kabiiniin. Joten sähkökuvia ja yleismittaria on vingutettu.

                    Nyt kuitenkin suurta haastetta aiheuttaa laturin kytkentä. Tähän tarvitsisin viisaampien apua. Eli "kaikissa" C5 sähkökuvissa laturissa on vain 1 nasta käytössä ja siitä lähtee sininen piuha ja se menee muistaakseni T10p/1. Jossain TDI:ssä oli 2 nastanen, mutta värit väärin. Niistä toinen meni kuitenkin ECU:lle ja oliko toinen maihin(?).

                    Minulla kuitenkin laturissa 2 nastaa ja molemmista lähtee piuhat. Kumpikaan ei tietenkään ole sininen tai piipparilla mene T10p/1:een.
                    Kysymykset:
                    -Mihin nämä 2 laturin piuhaa menee? Muistaakseni sini/pun ja sini/must. Saattoi olla myös pun/sin ja/tai must/sin...
                    -Mikä tämä sininen joka löytyy T10p/1:stä sitten on? Mihin se mahtaa mennä? Eculle?

                    Jos noi menee Eculle niin ideoita mitä Eculla tapahtuu? Eli kuinka kytken nämä ilman ecua niin että auto on tyytyväinen. Käytetäänkö tätä muuhun kuin mittariston laturin valoon?

                    EDIT: Google kertoi että C6 on näin:
                    The pin which is connected (light blue wire) is for the warning light ("L" connection)
                    The other terminal is not used on your car. It is for the Digital Field Monitor, which connects to the ECU on some vehicles and provides information on the alternator load.

                    Voisiko tämän tulkata että vetämällä piuhan yhdestä pinnistä T10p/1:een niin laturin valo rauhoittuisi ja homma ok?

                    EDIT2
                    Lisätääs sähkökuvat, mitkä eivät siis täsmää. Laturin jälkeen kuvissa on 2 pin liitin, yksi nasta laturille ja toinen startille.. Oikeasti minulla on 3 pin ja liittimessä on 2 nastaa laturilta ja yksi on öljynpaineen kytkin(Lila). 3 pin liittimessä ei myöskään kaapeleiden väri vaihdu, kuten kuvien 2 pin liittimessä tekee.
                    Click image for larger version  Name:	laturin sähkökuva.jpg Views:	0 Size:	129,9 Kt ID:	1911038
                    Tämä täytyykin vielä varmistaa, kun en muista tarkistaneeni tuleeko jälkijäähyn releelle laturilta mitään:
                    Click image for larger version  Name:	jälkijäähy.jpg Views:	0 Size:	161,0 Kt ID:	1911039
                    Ja mittaristolle pitäisi sinisen mennä...
                    Click image for larger version  Name:	mittaristo.jpg Views:	0 Size:	98,3 Kt ID:	1911040

                    EDIT3: Tämä VW kuva myös tukee että toisen pitäisi mennä mittaristolle:
                    Click image for larger version  Name:	VW2pinAltpinout_zps1c163e52.png Views:	0 Size:	210,3 Kt ID:	1911043
                    Nyt täytyy enää keksiä mihin tämä piuha nykyisessä johtosarjassa häviää, koska ei piippaa T10p/1:een.

                    EDIT4: Mystiikka jatkuu. Avasin ECU:n liittimet ja löysin sin/pun nastasta 105. Tämä piippaa läpi. Sähkökuvien mukaan tässä nastassa kuitenkin on N145 eli moottorin kannake...
                    Alan epäilemään tekniikan vaihtoa. Autossa oli ostaessa ongelmaa, että randomisti vilkutti laturin valoa. Vaihdoin jännitteen säätimen ja huomasin että johto mikä oli kytketty jännitteen säätimeen oli runnottu väkisin paikalleen. Liittimessä oli alle millin koko ero ja säätimestä oli runko siksi halki (naaras kun oli ottanut isompaa vastaan, you know). Vaihdoin johtoon oikean liittimen ja tosiaan sen säätimen. Vika ei ikinä korjaantunut sillä.
                    Eli voisiko nyt olla niin että olisi moottorin kumityyny ja laturi mennyt tekniikan vaihtajalla ristiin. Laturin sinistä en kyllä vielä ole mistään löytänyt... Mutta se voisi selittää miksi laturin valo vilkkui joskus ja harvoin? Ainoa mikä hämää niin on se että mun sähkökuvissa nastassa 105 on puna/valk kun oikeasti siitä lähteeä sin/pun.

                    EDIT5: Eiköhän tämä ratkennut, vaikka värit ei ihan täsmääkkään.
                    -Eli tosiaan se piuha mikä mulla oli kytkettynä laturiin kuului oikeaan moottorin kannakkeeseen. Tämän takia tästä oli alun alkaen liitin haljennut.
                    -Löysin johtosarjasta liittimen johon olin kirjoittanut startti. Tästä löytyy se puuttuva sininen. Eli tämä täsmää sähkökuviin.
                    -Mutta tämän jälkeistä johtoa en löytänyt. 30min tongin tallia ja löysin ns. päävirtakaapelinipun konehuoneeseen. Siitä löytyi starttiin sopiva abikoliitin ja 2 napainen liitin minkä jopa muistin irrottaneeni moottorin kumityynystä! Jälkeen päin muistin että kiroilin että tämäkin liitin on halki. Ei ihme että oli halki kun oli taas väärän kokoinen liitin. Nyt kun katoin liitintä tarkemmin niin joku on tuon itse vielä askarrellut. Eli kaapeli on väärän paksuinen vesitulppaan ja kuparia näkyy 2mm tiivisteen ulkopuolella!
                    Click image for larger version  Name:	20210212_174248.jpg Views:	0 Size:	167,6 Kt ID:	1911111 Click image for larger version  Name:	20210212_174257.jpg Views:	0 Size:	71,8 Kt ID:	1911112 Click image for larger version  Name:	20210212_174314.jpg Views:	0 Size:	50,5 Kt ID:	1911113 Click image for larger version  Name:	20210212_174337.jpg Views:	0 Size:	78,1 Kt ID:	1911114
                    Ton satsin toisen pään liitin istuu kivasti tuohon "startti"-merkkaamaani piuhaan. Värit ei osu ei yhtään, eikä kaapelin paksuudetkaan. Onneksi punanen on ollut paksu niin auton starttaaminen ei ole sulattanut kaapeleita.
                    Eli laturin merkkivalo on ollut kytkettynä moottorin kumityynyyn ja onneksi ehkä ecusta ei ole mitään hajonnut kun moottorin kumityynyn tilalla onkin ollut laturi! Toisaalta näyttää moottorin kumityyny olevankin +12v ja ecu vain maadottaa sitä.

                    Mysteerinä edelleen, että miten laturin valo on edes välillä ollut rauhallinen jos on ollut kytkettynä kelluvaan moottorin tyynyyn...
                    Voi kun olisivat sähkökuviin merkanneet kaikki liittimet. Öljypainekytkimessä tai moottorin kumityynyissä ei kuvien mukaan ole johtosarjassa mitään liittimiä. Oikeasti tälläiset on ja siksi varmaan alunperinkin mennyt metsään, sekä nyt nämä minun kiroilut.

                    Tähän nyt käytin sitten vähäistä talliaikaa ehkä 6-8h...
                    Parasta tietty on että ei tarvitse juoda pähkäilyyn olutta vaan voi ottaa juhlaolutta!
                    Viimeksi muokannut Anamonta; 12.2.2021, 16:56.

                    Comment


                    • #40
                      Pieni päivitys tähän väliin.
                      Viimeinen noin kuukausi vedetty sähköjä. Aina tämä homma yllättää, vaikka ihan kivaa hommaa mielestäni onkin. Jossain 100-200h välissä varmasti mennään, lyhin talliviikko on ollut 20h luokkaa...
                      Hommahan alkoi lyömällä vaihdelaatikko koneeseen kiinni ja nostamalla paketti paikalleen. Hieman turhalta hommalta tuntui, kun joudun sen vielä ottamaan useamman kerran ulos. Eli välistä puuttuu paineasetelman ja työsylinterin välinen spacer. Tämä tuli tilattua DLI:ltä ruotsista ja saapui alle viikossa. Vähän jännittää tuliko oikean paksuinen kun mittailin että tarvitsen 17mm ja DLI sanoi että tarvitsen 10mm. Tilasin sitten sen 10mm kun ajattelin luottaa heihin... pelkään että tätä vielä kiroan. Myös ahtimet puuttuu joten paketti meni ilman pakosarjoja yms. paikalleen.
                      Kivaltahan se silti näyttää ja loi pientä toivon kipinää:
                      Click image for larger version  Name:	20210208_195028.jpg Views:	0 Size:	560,1 Kt ID:	1912449
                      Maxxecu mahtuu kivasti orkkis ecun koteloon.
                      Click image for larger version  Name:	20210208_195933.jpg Views:	0 Size:	417,1 Kt ID:	1912450
                      Maxxecun johtosarja esiin:
                      Click image for larger version  Name:	20210208_195940.jpg Views:	0 Size:	502,7 Kt ID:	1912451
                      Tässä vaiheessa yleensä iskee epätoivo kun tietää että tuosta puuttuu vielä paljon kaapelia!

                      Samalla tarkistelin että löytyy kaikki tarvittavat liittimet. Eli laitoin runkoja paikalleen. Kiva yllätys on että suuttimien liittimet eivät mahdu suoraan paikalleen. Ehkä uusissa suuttimissa on vähän eri kulmassa ja korkeudella liitin versus orkkis?
                      Click image for larger version  Name:	20210209_192204.jpg Views:	0 Size:	110,9 Kt ID:	1912452 Click image for larger version  Name:	20210209_192212.jpg Views:	0 Size:	290,0 Kt ID:	1912453
                      Liittimen saa kyllä avitettua paikalleen mutta ikävä paikka on. Ei auta, kovaa ajoa!

                      Näissä autoissa on yleensä ongelmana se että konehuone käy kuumana ja orkkisjohtosarjat rapistuu. Joten aika montaa kautta pyörittelin johtosarjaa ja lopulta totesin että riskillä viedään keulalle, ahtoputken alapuolella koneen keskelle ja sieltä imusarjan alle. Miksi riskillä? No, en tähän hätään saa hihnapakettia, välijäähyjä yms. kasaan joten kivoja yllätyksiä varmasti tiedossa. Toivon mukaan tästä on jotain hyötyä. Johtosarjasta tuli tämän takia aika pitkä, toivottavasti ei aiheuta ongelmia.
                      Click image for larger version  Name:	20210209_210621.jpg Views:	0 Size:	544,3 Kt ID:	1912454

                      Sitten johdot jokaiselle liittimelle nippusiteellä:
                      Click image for larger version  Name:	20210209_210629.jpg Views:	0 Size:	465,7 Kt ID:	1912455 Click image for larger version  Name:	20210209_210636.jpg Views:	0 Size:	447,7 Kt ID:	1912456

                      Sen jälkeen tarvittavat +12v ja maa vedot lisäksi.
                      Lopuksi sitten sukitus, piuhojen jako uudelleen omille paikoille yms. Viimeinen sukitus, krimppaus ja liittimen laitto oli hidasta. Illassa (2-3h) ehti tekemään parhaimmillaan puolet toisen sylinteriryhmän puolista. Ajatuksessahan koko koneen liittimet krimppaa illassa ja jää vielä aikaa juoda olutta!

                      Johtoihin vielä laitoin läpinäkyvät kutistesukat ja niiden sisään dymolla merkinnät. Vähän mietityttää kuinka kestää lämpöä sukitussukka ja toi dymo. Toivottavasti ei tulee pikapettymyksiä.
                      Kuva jossain kohdassa asennusta, jäähynesteenlämpötila-anturin piuha odottaa kuumailmapuhallinta.
                      Click image for larger version  Name:	20210227_200503.jpg Views:	0 Size:	433,9 Kt ID:	1912457

                      Finjectorilla on tullut käytyä useamman kerran. On joko puuttunut joku liitin, pinnit loppu tms. Tänään nyt sain haettua viimeisen setin ja toivottavasti ne nyt riittää. Katkaisin yhden pinnin asentaessa joten kaasuläppää en saanut kytkettyä ja päätin kytkeä jälkijäähy pumpun mihin mulla ei löytynyt pinnejä. Nekin on nyt odottamassa asentajaa. Sen jälkeen koneen johtosarja on valmis.
                      Johtosarjaan puuttuu vielä:
                      -Moottorinjohtosarja ja ECU:n kytkennät kabiinin puolelle. Aikamonta karvaa sinne menee/tulee(kaasupoljin, +12v syötöt, öpaine, nestelämpö, cruise....).
                      -Jäähdytysnesteen tasoanturi (ns. akkukaukalossa)
                      -ahtopainesolenoidin johdot. Ajatus laittaa tämäkin ns. akkukaukaloon kun siellä on paremmin tilaa.

                      Comment


                      • #41
                        Parina iltana ehtinyt jo pohtimaan konehuoneen polttoainepuolta.
                        Vaikka konehuone on vielä lähes tyhjä on se jo nyt ahdas, eli alkaa muistumaan mieleen mikä näissä epeleissä on se haaste.

                        Nuken paineensäädin ja suodatin pitää saada mahtumaan. Molemmista tulee aivan tuhottoman isot kun niihin liittää AN-letku/putkiliittimet.
                        Lopulta Nuken paineensäädin joutui tulipeltiin, koska muualle en vaan saanut sitä mahtumaan niin että se ei jäisi keskelle tyhjää tilaa roikkumaan tyhjänpäälle. Tämä on aika kuuma paikka, täytyy seurata tilannetta.
                        Tässä kävi kivasti, vedin säätimen jo tulipeltiin kiinni kunnes muistin että ainiin, laturin ja startin kaapelit menee jostain tästä. Murphy sitten kertoi että ne menee muuten juuri tästä kohdasta läpiviennistä pellin läpi! Onneksi Nuken säätimessä on hieman ylimitoitusta joten leikkasin tylysti yhden takanurkan säätimestä pois ja vedin klemmarilla piuhat iskaritorniin kiinni
                        Click image for larger version  Name:	20210303_182240.jpg Views:	0 Size:	165,0 Kt ID:	1912460
                        Samassa kuvassa näkyy runkoaisan päällä nuken filtteripaketti. Sovittelin sitä vaikka mihin, mutta ennen kuin välijäähyt ja muutenkin koko keula on kasassa niin en uskalla filtteriä pistää kiinni. Eli polttoainepuoli on viimeinen asia mitä voin tehdä ennen käynnistystä?
                        Click image for larger version  Name:	20210303_182228.jpg Views:	0 Size:	144,3 Kt ID:	1912461

                        Samalla sitten pohdin vähän potentiaalisia polttoainelinjavetoja koneelle tai sieltä pois. Murphy oli taas muistuttamassa että ei ole orkkis osaa. Eli molemissa kansissa on toisessa nurkassa nostokorvat. Suora lähtö ei sovi mitenkään, 90ast lähtö sopii, mutta välystä 0mm.
                        Vasen taka: Click image for larger version  Name:	20210302_184925.jpg Views:	0 Size:	108,7 Kt ID:	1912462
                        Oikea etu: Click image for larger version  Name:	20210303_183405.jpg Views:	0 Size:	161,1 Kt ID:	1912463
                        Tuosta jälkimmäisestä kuvasta näkee myös kivasti että muutenkin on aivan pirun ahdasta saada linjat mahtumaan. Alkuperäisessähän tuosta menee pieni rst-putki toiselle puolelle mistä jaetaan sen puolen kiskolle bensa...

                        Oikealla puolella, takana on sentään vain irroitettava koneen korva edessä:
                        Click image for larger version  Name:	20210302_184935.jpg Views:	0 Size:	128,7 Kt ID:	1912464
                        Vasen etu on vaan ihan tukossa. Kuvassa 90ast mutkalla joka painaa huohottimeen kiinni, eli tätä ei saa kiristettyä.
                        Click image for larger version  Name:	20210303_183436.jpg Views:	0 Size:	158,5 Kt ID:	1912465

                        Eli nyt pitäisi rakentaa huohotussysteemi uusiksi niin että se ei olisi etupuolella tiellä... Johonkin tallin uumeniin on hävinnyt vasemman puolen huohotusputket ja venttiili. Sen kun vielä löytäisi niin voisi koittaa orkkis osista askarrella. Orkkishuohottimessa on myös veto imusarjaan. Ilmeisesti alipaineella imppaillaan höyryt imusarjaan. Ajatus on että tämä taitaa jäädä pois kun on imusarjan alla ja mun tuurilla hajoava takaisku.
                        Pitäisi myös löytää jotkut fiksut dumpit tähän. Kuvissa olevat on VAG-original. Tarkoitus antaa dumppien puhallella pihalle, muutenkin imulämpöjen kanssa näissä ongelmaa niin en halua kuumaa kierrätellä. Onko foorumilaisilla suosituksia?

                        Juuri saamani tiedon mukaan ahtimet on tulossa kohti Klaukkalaa. Saa nähdä millainen farssi niistä tulee! Olisi vaan kiva saada jotain elon merkkejä tuohon vekottimeen että saisi vähän motivaatiota. Kevät myös tulee vauhdilla mikä tarkoittaa sitä että heti kun auton saa tallista pihalle (edes työnnettyä) niin joudun palaamaan talonrakennukseen...
                        Viimeksi muokannut Anamonta; 4.3.2021, 15:26.

                        Comment


                          #42
                          Mielenkiintoista lukea. Ja hyvältä näyttää. Kauanko johtosarjan teossa meni aikaa?

                          Minä muokkasin alkuperäisen johtosarjan sopimaan Maxxecuun, ja siinäkin meni ylimääräisten johtojen siivouksien kanssa ehkä neljä työpäivää. Ja se pinnien puristelu tosiaan on hidasta.

                          Comment


                          • #43
                            Sanoisin että 200h kaikkinensa ei paljoa heitä. Aikaa meni alkuperäisen selvittelyyn ja hahmotteluun mitä tulee kytkeä. Esim mitkä anturit menee eculle ja mitkä mittaristolle. Ammattilainen tekisi varmasti nopeammin, itse en ole sitten 2007 vuoden tehnyt johtosarjaa niin piti vähän pohtia tekiessä että miten se nyt kannattaa tehdä... Kyllä tässä jo sukkaa pujotellessa ehti miettimään miten edullinen joku valmisjohtosarja on jos sen saa esim 800euroon. Pelkkiin liittimiin kun menee jo 200-300e kun on sylintereitä tarpeeksi.

                            Tämän päälle sitten ensikäynnistyksen murheet, Murphy tunnetusti mukana joten jossain on joku pinni väärin tms... noh katotaan millainen ongelma siitä tulee.

                            Ajatus oli itsekkin tehdä alkuperäisestä johtosarjasta, mutta netistä luin kauhutarinoita miten johtosarjat näissä rapistuu. Oma johtosarja kyllä on edelleen ihan notkea ja siistissä kunnossa, mutta en silti halunnut siihen lähteä. Vaihdelaatikon luovuttajasta purettu nopeusanturin johtosarja oli yli 400tkm ajettuna ainakin hyvä esimerkki kun johdot menee kuumassa ja kilsoja tulee. Siinä on päällä musta, kutistesukan näköinen suoja. Se on aivan hapan ja täysin kovettunut. Eli katkeaa kun taittaa ja murenee isolta alueelta. Murtumakohtaan jää vielä teräviä reunoja suojasta ja näköjään tämä menee helposti johtojen eristeiden läpi. Kuparit nimittäin oli näkyvillä.

                            Comment


                              #44
                              Kai tuossa on pakko olla typo? 200h on aika paljon jos lähtee laskemaan tuntipalkalla sen johtosarjan hintaa :)

                              Comment


                                #45
                                Onhan tuossa aikaa palanut! Ja siinä kyllä joutuu päätä raapimaan kun kaikki pitää miettiä tarkasti. Onko tuo MaxxECUn oma johtosarja hyvälaatuinen?

                                Comment


                                • #46
                                  Ei se typo ole. Ehkä olen vaan vähän hidas :)
                                  Tammikuun puolella aloittelin johtosarjan suunnittelun excelissä. Suurin osa ajasta meni tuohon pohjatyöhön. Eli kirjoittaa auki mitä missäkin liittimessä on. Useita oli mitkä eivät sähkökuviin vaan täsmännyt ja joutui piippailemaan. Aikaisemmin kommentoimani laturin merkkivaloepisodi oli niistä työläin ja tähän paloi aikaa ihan tuhottomasti.
                                  Helmikuun 8. päivä on näköjään ensimmäiset kuvat leimattuna. Eli tällöin aloitin tallissa johdotuksen. 3-5 arki-iltaa viikossa 2-4h/ilta ja viikonloppuisin vähintään toinen päivä 10-13h. Taisi pari viikonloppua olla molemmat päivät tallissa. Lauantai päivät tallissa eivät olleet kyllä kauhean tehokkaita kun jostain syystä perjantain talli-illat venähti ja seuraavana päivänä oli aina pieni (uni)velka.
                                  Jos olisi valmis sähkökuva, pinnijärjestykset ja tekisi kuten orkkissarja eli voisi sen rinnalle rakentaa niin varmasti olisi paljon nopeampi. Jos jättää kaapelit merkkaamatta niin siinäkin saa aikaa pois. Eli orkkista vastaavan, lattialla orkkiksen rinnalle tekisi varmaan 20h?
                                  Tässä vaiheessa olen vähän samaa mieltä että oli hölmön hommaa. Jos olisin uskonut vanhoja muistikuvia työmäärästä niin olisin kyllä tehnyt toisin.
                                  Orkkisjohtosarja oli ihan ok kunnossa ja hommasin jo ecun liittimen mihin olisin adapterin saanut tehtyä. Asiaa pohtiessa vaan ajattelin että 30-40h ja homma on tehty!
                                  Tein ensin oikean puolen sähköt, tähän upposi suurin osa ajasta. Vasen puoli, pitkälti kopio oikeasta niin toteutukin sitten viikossa. Pieni masennus iski kyllä kun tajusin miten kauan olin tehnyt oikeaa puolta ja kun sain sen valmiiksi niin totesin olevani puolivälissä!

                                  Maxxecun johtosarja on hyvälaatuisen oloinen. Hyvät merkinnät ja kiva askarrella puhtaista uusista osista... Vaikutti niin hyvältä että se olikin yksi iso syy miksi tähän hölmöön projektiin lähdin. Sähkökuvissa oli hieman puutteita, esim mistään ei näy että johtosarjasta löytyy useampi haara sensor gnd:tä yms. Eli yllätyksiä tuli vastaan kaapeleita järjestellessä. Mutta materiaalit olivat hyviä, mukavaa näpräilyähän tämä oli. Jos ei olisi aikataulua talon kanssa niin hymyilisin että oli kiva tehdä. Nyt kun aika loppuu tän kanssa kohta kesken niin en uskalla hymyillä. Varsinkin kun tämä turboaa kuin pullataikina.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Noniin ahtimet tuli "huollosta". Alkupäässä valittelin että pinnapultit ja muut kiinnitystarvikkeet on alkuperäisahtimille turkasen kalliita. Ei tämä ainakaan halvemmaksi tullut, mutta nyt on v-pantaa millä kiinnittää:
                                    Click image for larger version

Name:	20210305_131403.jpg
Views:	1033
Size:	98,8 Kt
ID:	1912557
                                    Samallahan ahtimeen sitten meni vähän muutakin osaa uusiksi ja kiiltää kuin uusi (??)
                                    Click image for larger version

Name:	20210305_131340.jpg
Views:	990
Size:	122,8 Kt
ID:	1912558
                                    Ahdin on siis lopulta G30-660 ja 60lbs/min eli tuoton pitäisi riittää orkkistehoihin.

                                    Vähän ms-paint työtä ja näitä saa kuvaan kaksi:
                                    Click image for larger version

Name:	20210305_131545.jpg
Views:	984
Size:	372,0 Kt
ID:	1912559

                                    Lisää paintin copy&paste niin porttejakin on kaksi:
                                    Click image for larger version

Name:	20210305_131816.jpg
Views:	996
Size:	445,9 Kt
ID:	1912560
                                    Sen verran aidon näköisiä kuvia että ehkä musta olisi graafikoksi, kun ei kerta johtosarjan tekijänä tuntipalkoille pääse :)

                                    Olin vissiin unohtanut lähettää orkkisahtimet huoltoon tai jotain sekavaa. Noh, tässä pari nopeaa vertauskuvaa oikean puolen ahtimeen
                                    Click image for larger version

Name:	20210305_132200.jpg
Views:	1021
Size:	167,1 Kt
ID:	1912561 Click image for larger version

Name:	20210305_132345.jpg
Views:	1024
Size:	142,3 Kt
ID:	1912563
                                    Ahtimen pituus on näissä se ongelma, eli pidempi ei mahdu. Kuten näkee jo orkkiksen imukaulasta. Tämän takia EFR tyyppinen "huolto" oli suljettava pois. Näitä paljon mittaillut ja tulin siihen tulokseen että G25 runko mahtuu, joten tilasin isompaa G30 runkoa mottona "Jos kerran pienempikin menee niin kyllä isompikin mahtuu". Pituuseroahan näillä on minimaalisesti.

                                    Click image for larger version

Name:	20210305_132321.jpg
Views:	995
Size:	415,2 Kt
ID:	1912562
                                    Kuvassa ei kokoero erotu, livenä on aivan julmettu ero vaikka ei nämä G30 mitään isoja olekkaan.

                                    Nopealla mallauksella öljyntulo, meno, vesitulo tai meno tai imu, paine, pakosarja tai downpipe ei sovi orkkiksesta, joten täytyy taas varata se 30-40h aikaa jotta sopii :) Huoh, minkäs tälle sairaudelle voi? Noh, ehkä tällä vakion perässä pysyy vaikka onkin hidas vaihdettava 01E laatikko...

                                    Comment


                                      #48
                                      "Jos kerran pienempikin menee niin kyllä isompikin mahtuu" :D
                                      Täytyykin muistaa tuo motto.

                                      Kyllä pitäisi tulla muikea laite noilla turboilla. Hieman käy kateeksi.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kiitos Mikko kommenteista!
                                        Tosiaan, uskon että näillä ahtimilla saa kärryyn sitä pirteyttä yläpäähän. Alkuperäiset ahtimethan on kuin diesel, keskialueella mennään niin että ihmetellään, sen jälkeen kyllästytään. Näillä tavoite mennä keskialueella niin että ihmetellään ja yläpäässä kunnon hullun naurut. Lisätään edelliseen viestiin että tosiaan pääsyy miksi G30 runko oli se että siinä on isompi pakosiipi/pesä. Vaikka nuori olenkin(köhköh) niin olen sitä kansakuntaa joka uskoo että imu ja pako on hyvä olla samaa luokkaa. G25 rungossa pako on selvästi pienempi kuin kompura joten en uskaltanut. Nyt tuli AR .61 pakoset joten pienellä mennään, mutta näiden pitäisi virrata ihan pipona tähän hommaan. Muistutuksena että koneessa on vakio sisuskalut...

                                        Talliin painelin työpäivän jälkeen into pinkeenä, ahtimet ja sähköpuolelle tuli kabiinin liittimet.
                                        Kaljoitteluksihan se meni!
                                        Puolasta/Ebay tilasin liittimet. 1kpl valkoinen ja 1kpl punainen. Vaihdelaatikon luovuttajasta ei näitä liittimiä Murphyltä löytynyt.
                                        1-2 viikkoa odottelin ja nyt liittimet tuli.
                                        Paketin sisältö:
                                        Click image for larger version  Name:	20210305_172647.jpg Views:	0 Size:	98,7 Kt ID:	1912593
                                        Sisältö vaan oli hieman yksipuolinen. Valkoinen puuttui... Valkoisessa on cruise, kaasupoljin yms.
                                        Punaisessa on vain sähköflektien pwm ja CAN-L ja H. Siihen loppui se innostus että sähköt tänään valmiit!

                                        Ahtimia ajattelin sovittaa... Murphy kertoo että ei muuten tänään! 2-3kk jo taustalla etsinyt puuttuvaa lämpösuojaa vetarin ympärille. Järjestelmällinen epäjärjestys autotallissa kostautuu myös tässä. Eli en löydä mistään oikean puolen vetarin lämpösuojaa laatikon kylkeen. Eli en pääse sovittamaan ahtimia, pakopesät on sen verran isot että suojat tarvitsen sovitukseen.
                                        Olen tähän mennessä löytänyt vain 6kpl suojia. 2kpl on jo autossa perään asennettuna. Loput neljä on nämä:
                                        Click image for larger version  Name:	20210305_192136.jpg Views:	0 Size:	98,2 Kt ID:	1912594
                                        2kpl alhaalla symmetriset on perään. Toinen ylhäältä sopii vasemalle(kuski) 01e ja orkkislaatikkoon. Ylimmäinen sitten sopii automaattiin kuskinpuolelle mutta yksikään ei sovi oikealle, apukuskin puolelle manuaaliin vetarin ympärille.

                                        Eli auttakaas nyt! Pistin jo ostoilmoituksen! Joku jolla on rikkinäinen 01e saisinko apukuskinpuolen suojan? Tai onko jollain kuvaa miltä pitäisi näyttää?
                                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...oakselin-suoja

                                        Hyvä hetki ottaa olutta ja siistiä paikkoja kun etsii suojaa!

                                        EDIT: Korjattu, vasen puolihan on kuvassa. Oikea puuttuu
                                        Viimeksi muokannut Anamonta; 5.3.2021, 18:38.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tälläinenkin projekti lojumassa. Nyt on keittiö tehty ja aikani kuluksi kaivellut pihalle sadevesiputkia ja perustuksia altaalle. Sade päivät ei pikku koneella ole mutapihalle asiaa joten löytänyt talliaikaa. Onhan viime päivityksestä jo 7kk?

                                          Ensimmäinen fiilis autoa katsoessa oli aika masentava. Ei mitään muistikuvaa mihin on jäänyt ja mitä oli tarkoitus seuraavaksi tehdä.
                                          Pakosarjan teko ollut taustalla siitä lähtien kun ahtimet sain. En ole ikinä sarjaa tehnyt joten hieman jännittänyt kun hitsaustaitoja ei ole kertynyt. Kysellyt ympäriltä ja ei kukaan oikein uskalla projektiin lähteä. Yksi kaveri jo lupaili, mutta häntä en ole viimeiseen 3kk saanut kiinni. Toinen kaveri sitten totesi että hän voi hitsailla kasaan.
                                          Koska aikaa on ollut öisin miettiä asiaa niin olin ehtinyt tehdä jigejä.

                                          Kollektoria jouduin hetken pohtimaan, mutta kun tajusin että 4-1 kollektorissa putket on 90 astetta niin oli helppo suunnitella ja tulostaa jigi. Ensimmäinen versio toimi niin hyvin että yhden kollektorin sillä tein. Tästä kuitenkin tuli mieleen kehitysideoita ja nyt evo 2.0 on piirretty ja tulostimessa.
                                          Pitäisi vaan omiin taitoihin luottaa, koska aika hyvin toi kollektorin sahailu onnistui ensikertalaiselta. Toisen vielä kun saa tehtyä niin olen jo ammattilainen!
                                          Evo2.0:
                                          Click image for larger version  Name:	kollektorijigi.jpg Views:	0 Size:	42,4 Kt ID:	1928361
                                          Speksinä: Kollektorin kulma 15ast, viivat 0ast ja +- 45,5ast. Yläpäässä topparit jotta putket saa nopeasti samaan korkoon.
                                          Huomasin että jos merkit on hieman yli 90 astetta niin sahaus sujuu paremmin, joten katsotaan miten käy. 1 aste voi olla liikaa.

                                          Konehuoneessa ei ole tilaa, kuten jatkuvasti uikuttanut, joten tulostelin myös muovikassillisin suoria ja mutkia jotta voin protoilla. Ihan näppärältä vaikuttaa, koska näillä saan hahmoteltua putket. Tuntui aivan ylitsepääsemättömältä rakentaa pakosarjat hihasta ravistamalla, ensikertalaisena... Kuvassa jotain esimerkkiä osista.
                                          Click image for larger version  Name:	20211018_101651.jpg Views:	0 Size:	120,9 Kt ID:	1928359
                                          Pakosarjan laipan päälle tein millisen muovisoiron johon nuo putken pätkä saa kiinni. Kuvassa toinen puolikas laitettu laippaan:
                                          Click image for larger version  Name:	20211018_101622.jpg Views:	0 Size:	219,7 Kt ID:	1928358

                                          Tämän jälkeen alkoi tuskailu miten ahtimet saa mahtumaan.
                                          Kuskinpuolen kanssa useampi tunti soviteltiin eri suuntia. Aina puuttui se maaginen 10mm. Kollektorilta ahtimelle tarkoitus tulla 60,3mm putkella koska laippa on tämän kokoinen. Mitään supistusta ei mahdu tekemään, joten pakko mennä näin isolla putkella.
                                          Ensimmäistä mutkaa piti jyrkentää niin paljon kuin uskallusta riitti. Ehkä tuosta vielä kalun saa...
                                          Lopulta päätimme aika extreme asennukseen, tälläistä ei olekkaan netissä ennen tullut vastaan joten nyt saa jännätä mahtuuko oikeasti niin että putki tulee vetarin kevennyksestä ahtimelle.
                                          Click image for larger version  Name:	20211020_120033.jpg Views:	0 Size:	269,6 Kt ID:	1928357
                                          Tällä setupilla konetta ei kyllä enää edestä päin paikalleen työnnetä, mutta jos nostaa akselikehdon kanssa alakautta paikalleen niin mittanauhan mukaan voisi mennä.
                                          Apukuskin puolella sitten käänteisesti kun ahtimet ovat samankätisiä. Ahtaaksi käy myös täällä koska samasta raosta pitää saada pakosarja ja imuputki.
                                          Click image for larger version  Name:	20211020_120039.jpg Views:	0 Size:	231,4 Kt ID:	1928356

                                          Olin myös piirrellyt sahausjigin mutkille joten sahailin toista kymmentä 22,5ast mutkaa joita sitten voidaan heppailla yhteen. Homma toimi aika hyvin, vaikka 22,5ast mutkia ei kaikista tullutkaan, mutta sahaukset vaikuttaa suorilta jotta hitsaaminen on helppoa.
                                          Oikean puolen sahausjigi:
                                          Click image for larger version  Name:	mutkaleikkuri-jigi.jpg Views:	0 Size:	61,9 Kt ID:	1928360
                                          Näitä on siis vasen ja oikea ja tapeilla kohdistus.

                                          Tässä kohdassa sitten olikin koko päivä käytettynä, ihan valmista ei tullut vaikka niin eläteltiin toiveita. Voimat ei riittänyt enää äheltämään konetta paikalle joten seuraavana onkin sitten edessä koneen paikalleen nosto ja masentuminen kun ei tämäkään versio mahdu.

                                          EDIT: Edelleen jos joltain löytyy 01E laatikon apukuskin puolen vetarin lämpösuoja niin olisin kiinnostunut. En ole peltiä edelleenkään löytänyt mistään joten ahtimien sovittaminen hieman haastavaa.
                                          Viimeksi muokannut Anamonta; 20.10.2021, 12:20.

                                          Comment


                                            #51
                                            Hyvä idea tulostaa noita käyräjigejä ja pakosarjan osia. Mallinsitko ne itse vai löytyykö niitä valmiina netistä? Ja kauanko noiden tulostamiseen meni aikaa?

                                            Itse etsin netistä noita käyräjigejä mutta oli minusta turhan kalliita niin vähäistä tarvetta varten. Ne tosin oli metallisia, muovista tehtyjä 3" ja 3.5" jigejä en löytänyt, tosin en nyt ihan hirveästi tuhlannut siihen aikaa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Sahaus jigit on omaa käsialaa. Sen verran yksinkertaisia, että varmasti netistäkin löytyy, mutta tein suoraan itse jotta sain sopimaan siihen putkeen/käyrään mitä minulta löytyy.
                                              Kollektorin sahausjigi on lähes 100g lankaa ja tulostus kestää 8-9h
                                              Mutkien sahausjigissa taisi olla jotain 60g verran lankaa ja olisiko ollut 6h/puoli?

                                              Noi pakosarjan palikat löytyi vahingossa valmiina, säästi aika paljon aikaa kun ei tarvinut keksiä välyksiä klipseille yms.
                                              Näiden tulostamiset on 1,5-2h /osa. Eli kiireisen hommaa ei ole. Muovia ei paljoa mene
                                              Täältä löytyy mallit: https://www.thingiverse.com/thing:1649639/files
                                              Ihan ei osu R suomessa myytävän putken kanssa, mutta riittävän lähelle.

                                              3" ja 3,5" ei ole ongelma, mutta niiden tulostamisessa kyllä menee todella kauan.

                                              Kollektorin sahausjigissä kävi vielä kerran ajatus virhe. Kasvatin jigin korkeutta, mutta väärään suuntaan. Nyt jigillä tekisi johonkin 40mm putkeen kollektorin. Illalla jo korjasin mallin ja uusi on tulossa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X