Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C5 ronsujahti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 C5 ronsujahti

    Foorumilta löytyy jo nettiauton halvin ronsu, joten täytyy kertoa omasta nettiauton halvimmasta mukamas risasta.

    Heinä/Elokuu 2019 oli paluumuutto suomeen ja tilanne se että autoa ei ollut. Taloprojekti yms. joten kotona käyty keskustelu oli että joku max 5keur diesel farkku vetokoukulla on se millä voin liikkua. Useamman kuukauden olin jo nettiautoa selaillut ja aina minuutissa homma lähti lapasesta. Kotona mentiin edelleen ajatuksella 5keur farkku, nettiautossa jotain aivan muuta. Yksi hyvä "idea" oli manuaali D2 S8, oikeasti kyllä katselin kaikkea isomoottorista mihin saisi ahtimet laillisesti kiinni. Muutto suomeen ja vaimolle auto, sen jälkeen en uskaltanut tehdä mitään. Tiesin että homma karkaa ja vaimo taputtaa olalle. Lopulta oli pakko hankkia omaan käyttöön auto... Ei se nyt ihan speksin mukaan mennyt:
    Speksi:
    Max 5keur, Diesel (rekisteröin pakuksi), farkku, vetokoukku, neliveto

    Toteutunut:
    Audi S6 C5 kori mihin siirretty RS6 romut. Budjetti noin tuplaantui ja myin tämän hyvänä ideana, koska S6 koriin teoriassa saa asentaa vetokoukun.
    -Ostaessa mittarissa oli noin 141tkm. Korilla ajettu ehkä 300tkm tai sitten ei, tästä ei ole tietoa.
    -Putkisto vaihdettu, takana pienet pöntöt ja edessä katit. Aika kovaa mökää pitää, kun takapöntöt on vielä läpillä ohitettu. Sen verran vähän ajan, että tähän mennessä ollut vain iloa korville. Katsastussetää vähän kammoksun
    -Alustaan laitettu bilsteinin setti. Jouset on mielestäni aivan liian pehmeät ja netistä jo löysinkin vastaavaa valitusta. Täytyy jossain välissä pohtia jotain
    -Lambon magnesium vanteet. On muuten kevyet vaikka takarenkaat on 295 leveät.

    Auto löytyi Kuopion läheltä, tuotu suomeen muutama vuosi sitten saksasta. Suomessa autolla ei ollut ajettu muistaakseni/tietääkseni kuin 1-2tkm. Auto on suomessa oloaikana (2018/2019 talvella) ylimaalattu.
    Auto on siis konvertoitu jo saksassa RS6 speksiin. Kuuleman mukaan kolaripeli haluttu pelastaa joten metsästetty ehjä kori. Vaikuttaa että lähes kaikki on siirretty, mielenkiintoisin ratkaisu on ollut siirtää kattopahvi. Kattopahvissa on kattoluukun aukko, kattopellissä ei kuitenkaan ole reikää! Noh, tällä saatu musta alkantara-tyyppinen kattopahvi.
    Koska C5 RS6 on aina nettipuheiden mukaan tosi mielenkiintoinen niin innolla odotan mitä tekniikanvaihto RS6:sta voikaan löytyä!
    Auto ollut nyt minulla noin 6kk ja mittariin tullut reipas 6tkm.
    Talvirenkaita tähän ei tietenkään ollut. Syksyn mittaan olikin pieni metsästys, etujarrut aiheutti harmeja. Muutamaa eri tyyppistä 18" koitin ja satula otti kaikissa kehältä kiinni. Aina kovasti uhonnut, että ikinä en repsuja autoon hyväksy, mutta nyt sattui kaverilta saamaan lähes kaljakeissillä suorant LM repsut. Ne mahtuu jarrujen yli 20mm speiserillä. Taakse taisin laittaa 20 vai 25mm lätyt. Jäi hieman sisään, mutta hyllyssä ei nyt ollut muuta.

    Löydettyjä vikoja on:
    -Joistain sisustan paneeleista on klipsit rikki, aika väkivalloin purettu tai asennettu. Vaikuttaa kuitenkin olevan perus osia, joten näitä saa haalittua
    -Laturin valo välillä vilkuttaa. Vaihdoin jo jännitteen säätimen kun sitä epäilin. Irrottaessa huomasin että säätimessä oli eri liitin kuin johtosarjassa. Ne oli sitten väkisin yhdistetty. Eli jännitteen säätimestä muovit halki. Vaihdoin uuden säätimen ja johtosarjaan oikean liittimen (ehkä 1mm eroa, finjectorilta löytyi etsimällä oikea). Vika ei kuitenkaan poistunut. Eli mittaristossa melko varmasti vikaa.
    -Taka-ikkunat ei toimi kunnolla, johtosarjassa häröilyä. Kuskin takaikkuna menee alas jos kuskin ovi on auki, mutta ei ylös (hot-wiresin suoraan ovesta sen ylös). Apukuskin takaikkuna ei liiku kumpaankaan suuntaan... Naureskelin jo, että täytyy korjata sitten kun ilmastointi hajoaa.
    -Airbag puolella on ehkä oiottu, täytyy tutkia kun ehtii. Vähän epäilen että vain ratin bägi on kytketty, jos sekään... Löysin nimittäin penkin alta irtonaisen liittimen ja sen kun kytki niin airbag valo sytty!
    -Viimeisin onkin klassinen, vaihdelaatikko pamahti. Nyt auto seisonnassa ja odottaa että taloprojektista irtoaa aikaa. Tarkistin jo laatikon öljyt, koska ominaisuudet viittaavat öljyn määrään. Muistui tarkistaessa että myyjä taisi sanoa että laatikko öljyt sun muut on juuri vaihdettu, laatikosta tulikin ihan kirkasta öljyä. Määrän tarkistus ei auttanut. Uskon että venttiilipaketti on hajonnut. Ylämäessä, aivan sama onko vetoa ja kuinka paljon tai mikä vaihde sisässä niin pomppaa yhtäkkiä vapaalle ja mittaristo ilmoittaa vikatilasta. Myös 2-3 välinen vaihto on sellainen että laatikko kokoilee muutaman kerran ennen kuin saa vaihteen sisään. Jouduin autolla ehkä 50-100km ajamaan tässä kunnossa ja lisää huimasti matkustusjännitystä kun tietää että ylämäessä voi vaan veto loppua!

    Muuta tehtyä:
    -Korjasin radion. Kaiuttimista ei kuulunut mitään ja Amalin avustuksella selvisi että keskikonsolissa on turhan monta johtosarjaa. Nyt oli kytkettynä vain cd-vaihtaja ja vahvistimen piuhat oli kiinni toisessa samanlaisessa liittimessä. Miksi pelkäsin tekniikanvaihto ronsua...
    -Heitin rns radion hiiteen, tilalle jo Japanissa ollut 8" Android soitin. Tälle en ole jaksanut tehdä mitään sen jälkeen, koska tuntuu moottorin sävelet riittävän. Esim työpöydällä näyttää shenzenin säätiedot, kesäkuulta 2019. Hyödyllistä!
    -Etupään kaiuttimiksi asensin hyllystä löytyneen Rokkarin erillissarjan ja niitä ohjaamaan Pioneerin pikkuisen D-luokkalaisen.
    -Subbarin nostin peräkonttiin. Ei riittänyt aika rakentaa tarpeeksi turvallista kiinnikettä joten nostin pois odottamaan talli-aikaa

    Hyllystä löytyy muunmuassa:
    -Maxxecu
    -8x1200CC EV:t
    -Nuken kerääjäsäiliöt DW:n tuplapumpuilla, bensakiskot, suodattimet yms...
    -Laatikollinen AN-nippeliä
    -Sachs RCS 2/200 rojuja
    -Kokonainen A6 C5 2.5tdi quattro 6-lov manuaali, tästä varmaan saa ne sisustan osat mistä klipsit poikki?
    En tiedä miten noi rojut oli hyllyyn jäänyt, koska tdi:tä lukuunottamatta hankittu silloin kun nettiautosta etsin max 5keur farkku dieseliä!

    Ajatus siis oli tehdä talojutut valmiiksi ja sen jälkeen nautiskella tämän parissa. Nyt kuitenkin vaihdelaatikon ongelmat pistää vähän haastetta. Hyvin mahdollista että auto menee talliin pidemmäksi aikaa tai sitten alkaa tapahtumaan kun saan wc:n, 2 makuuhuonetta ja vaatehuoneen tehtyä (sen jälkeenhän talossa voi asua).
    Yleensä en ole jaksanut kirjoitella/kuvailla omia turailuja joten katsotaan miten tällä kertaa käy.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Anamonta; 4.3.2020, 06:47.

    #2
    On sen sarjan projekti, että tietoa varmasti kaivetaan sinusta, jos et itse hoksaa kirjottaa. Tsemppiä tähän!

    Comment


      #3
      Mielenkiintoinen prokkis, menee ehdottomasti seurantaan.

      Comment


        #4
        Ehdottomasti kirjoittelun arvoinen projekti.

        Comment


          #5
          Tämähän ois nyt hyvä laatikko-ongelmien ollessa manualisoida kun on alun perin S6 eikä tarvitsisi välittää siitä ettei RS6:a ole tehty manuaalina.

          Comment


            #6
            Ronsun moottoriin sopivan manuaalilaatikon puute tuskin korjaantuu vaikka siirtäisi mopoon sen ronsun koneen. Tehtävissä on toki ja 01E jopa kestäisi koko lailla ikuisesti. Saa sen 5HP tomaatin korjattuakin. Isompi työ on kaivaa se autosta irti ja takas kiinni.

            Comment


              #7
              Aski lattialle ja Siekkiselle korjuakseen. Vahvistaa sen samalla kertaa.
              http://www.siekkinen.net/

              Comment


                #8
                Oliko tämä hieman etelään Kuopiosta päin? Tällänen tulin eräässä korjaamossa vastaan yhdessä vaiheessa.

                Comment


                • #9
                  Taisi se hieman etelään olla. En tarkemmin muista kun myyjä tuli vähän vastaan.

                  Siekkinen ei ole vaihtoehto, koska tietääkseni he eivät muuta 5HP:tä 6-loviseksi... Auto edelleen pihalla, talli odottaa siivoojaa ja vaimo sisärempan valmistumista.

                  EDIT: Lisäsinpä vähän kuvia rojuista. Kerääjäsäiliö sopii yllättävän hyvin takaposkeen, cd-vaihtajan tilalle. Nuket on kyllä aika alumiinipornoa, eikä kyllä sacshin settikään häpeä. Täytyy siitäkin räpsästä kuvat jossain välissä. Setti on nyt 2x massalevy. Sacshi lupailee jotain 700Nm kestoa ja sachs performance tms. webbisivu 1100nm. Katsotaan millä alkaa luistamaan...
                  ECU tuntuu olevan haastavampi. Vielä en ole löytänyt orkkis ecun liitintä että saisin adapterin tehtyä. Suurin haaste on kuitenkin että vaikuttaa että maxx ei mahdu orkkisecun koteloon adapterin kanssa. Ehkä joutuu siirtämään Ecun kojelaudan sisään.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Anamonta; 11.3.2020, 07:20.

                  Comment


                  • #10
                    Aika rientää, paljon joutunut tekemään sen eteen että talliin pääsisi!
                    Ensin oli tavoite päästä Toukokuun alussa talliin. Toukokuun lopulla sain WC:n, MH:n ja VH:n valmiiksi joten vähän jo valoa näkyi
                    Eli tavoite siirtyi, kesäkuun alussa talliin. Menin talliin ja totesin että ei täällä mitään mahdu tekemään eikä edes näe tehdä. Purin pihalta leikkimökin ja rakensin pihavajan, jotta sinne sai ruohonleikkurit, pyörät, suksiboksin yms. Samalla vaimo kaipasi jotain tilapäistä terassia joten teinpä sellaisenkin. Terapiana samalla siivoillut tallia. Nyt on 1/3 tallista katto maalattuna, uudet lamput asennettuna, rasvamonttuun laitettu valot yms. Isoimpana työnä oli kuitenkin siivota sen verran että tallissa voi touhuta yhtään mitään. Pari peräkärryllistä kaatopaikalle yms.

                    No nyt on kesäkuun loppu ja eilen ajoin TDI:n talliin. Akku oli täysin kuollut, 2 päivää laturissa ja mittarista heräsi mutta ei mitään muuta. Onneksi on quattro niin etupyörä solmussa rengas tyhjänä ajamalla meni talliin.
                    Click image for larger version

Name:	20200629_150608.jpg
Views:	3267
Size:	279,0 Kt
ID:	1892887 Click image for larger version

Name:	20200629_150552.jpg
Views:	3227
Size:	319,6 Kt
ID:	1892888 Click image for larger version

Name:	20200629_150602.jpg
Views:	3278
Size:	159,0 Kt
ID:	1892889
                    Ajatus oli ottaa vetarin pultit auki ennen kuin nostan auton ylös. Projekti alkoikin kivasti kun ensimmäinen pultti oli hieman tiukassa. 1,5m varren päällä koko painolla hypin ja työkalu vaan murtu. Vedin napapultin kuumaksi ja lähdin kauppaan hakemaan voimatavaraa. Lopulta karvan vajaa 2m kangella aukesi pultti! Loput 3 vetaria lähtikin sitten ihan helposti irti, tästä päättellen tämä nurkka on alkuperäisellä nivelellä ja muut on uusittu.
                    Click image for larger version

Name:	20200629_170940.jpg
Views:	3263
Size:	191,8 Kt
ID:	1892890 Click image for larger version

Name:	20200629_183205.jpg
Views:	3255
Size:	81,2 Kt
ID:	1892891

                    Illan päätteksi kävin auton alla ja ihastelin hieman banaania tukivartta. Aika kovan tällin on pyörä saanut. Samalla vetelin WD40:stä mahdollisiin paikkoihin, jotta ensi kerralla lähtisi auki.
                    Click image for larger version

Name:	20200629_185705.jpg
Views:	3410
Size:	138,4 Kt
ID:	1892892

                    Eli hyvin meni aloitus, kuvittelin että ensimmäisen illan projekti on saada perä lattialle. Siellä se perä vielä autossa kiinni möllöttää! 4 päivän päästä alkaa kesäloma ja kesälomalla pitäisi tehdä saunaremontti. Jos nyt sen perän saisi lattialle ennen saunan purkua? Risa ajoon 2025?
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, homma jatkui seuraavana iltana.
                      Alku meni ihan uskomattoman hyvin, pakoputken vaan irroitin ja tiputin lattialle. Perästä vetarin ja kardanin laipat auki ilman murheita. Aloitin irroittamaan oikeaa taka-alatukivartta että voin vääntää vetarin välistä pois. Toinen pultti lähti, toinen ei kirveelläkään.
                      Ajattelin että kyllähän ne nivelet irtoaa perän "kupeista" kun vaan tiputan perän alas. Etupään pultti irtosi yllättävän kivasti, myös vasen taaempi pultti aukesi kun vaan avasi. Arvatenkin sitten oikea takapultti olikin muuttunut yhdeksi puslan alumiinin kanssa. Mutteri irtosi helposti, mutta pultti ei pyörähtänytkään. Hetken hakkasin vasaralla ja toholla lämmittelin, ei mitään eroa. Lopulta nirhasin pultin molemmista päistä puukkosahalla poikki.
                      Click image for larger version

Name:	20200630_185009.jpg
Views:	3162
Size:	98,6 Kt
ID:	1892942
                      Perää tiputin niin paljon alas kuin vain tuli ennen kuin vetarit otti kiinni. Mutta ei saakeli, ei niitä niveliä saa perän "kupeista" millään irti. Ovat yhtä puuta jokainen.
                      Click image for larger version

Name:	20200630_204933.jpg
Views:	3103
Size:	274,8 Kt
ID:	1892945
                      Seuraava idea olikin ottaa kardaani etupäästä pois. Yksi kanta vaikutti jo alottaessa huonolta, ei tarvitse arvata että pyöreeksihän se kuuskolokanta meni.
                      Click image for larger version

Name:	20200630_204942.jpg
Views:	3156
Size:	148,2 Kt
ID:	1892946
                      Jotta pääsisin tähän pulttiin käsiksi paremmin totesin että downpipe ja y-putki tulee irroittaa. Hetken tuumailun jälkeen tulin siihen tulokseen että ei onnistu purkamatta lisää.
                      Siitä se riemu alkoikin kun aloitin purkamaan tuota solmussa olevaa nurkkaa. Sopivasti paikat taipunut ja pultitkaan ei ihan suoria ollut. Eli ei millään tulleet ulos tukivarsista ja sojottivat sellaisiin suuntiin että ottivat koriin/akseliin kiinni. Hikoilun päätteeksi rälläkkä voitti. Vähän joutuu kasatessa askartelemaan että tästä rullaavan tekee. Ei ole muuta keinoa saada sitä fiksusta yksin autotallista pihalle...

                      Click image for larger version

Name:	20200630_204925.jpg
Views:	3150
Size:	250,6 Kt
ID:	1892943
                      Noh, tämän jälkeen sitten pääsin työntämään kädet downpipeä pitkin ylös. Oli kiva havaita että ainakin joskus kone on vuotanut öljyä reippaasti tai joku on kaatanut öljyt aina korkista ohi. En ole ennen nähnyt että etuakseliston päällä on noin 2cm öljymönjää. Kaksi mutteria downpipestä olikin helppo avata kun vetari ja tukivarret pois. Kolmas, mikä on edelleen hankalassa paikassa jo vähän lupasi kunnes kanta pyörähti hylsyssä yli. Lopulta irroitin ahtimesta dp:n ja koitin väännellä pois tai edes parempaan asentoon. Eipä onnistunut. Jäi lopulta odottamaan uutta intoa
                      Click image for larger version

Name:	20200630_204958.jpg
Views:	3154
Size:	201,8 Kt
ID:	1892944

                      Eli paljon tuli tehtyä, mutta mitään en kyllä saanut aikaiseksi. Pakoputkesta suurin osa on lattialla ja etu-vasen vetari on lattialla. Tämän lisäksi aivan karmea sotku ja joka paikka puoliksi irti. Tästä on hyvä jatkaa!

                      Comment


                        #12
                        Nopeasti luettuna kuulostaa sille, että täällä pajotetaan pari kymmentä vuotta vanhaa ratsua. Solidaarisuuden olalle taputus, tuttua juttua. Ei kun uudella kiukulla ja isommilla työkaluilla uudemman kerran kokeilemaan.

                        Comment


                        • #13
                          Hommahan on taustalla jatkunut.
                          Luovuttaja saatu osiin. Oli kyllä sellanen savotta että en olisi ikinä uskonut. Parin illan juttu, pari pulttia auki ja osat veke ei nyt aivan toteutunut. Suurin ongelma oli saada nivelet irti perästä. Sekä kardaani, että vetarit oli perämurikkaan ruostehitsautunut kiinni. Lopulta siis sahailin tukivarsien pultteja ison nipun poikki että mahduin vääntämään perä vetarit paikoillaan välistä pois. Kuulostaa helpolta, mutta aika monta tuntia sai hikoilla ja laulattaa puukkosahaa. Toisaalta olin jo jonkun tunnin auton alla käyttänyt siihen että yritin niveliä saada irti, joten tuntu jo voitolta kunnes lattialla tuijotin "kolmijalkaa" ja mietin että mitä mä sille nyt teen. Lopulta lämpöä ja rehellistä vasaraa olan takaa ja nivelet paukahti irti.

                          Toinen asia mitä en suosittele on polkimien purkaminen, varsinkin ensikertalaiselle. Yhden kokonaisen päivän (10h?) sain tähän tuhlattua, välissä tein tietty jotain motivoivaa. Nyt kun polkimet on lattialla näkee miten ne on kasattu ja jollekkin lukijalle vinkki että älä yritä saada niitä pois. Polkimien niveltapissa on molemmissa päissä sokat mitkä saa aika kevyesti väännettyä pois. Kytkin poljin tulee tämän jälkeen akselista vetämällä pois. Niveltappi on vielä keskeltä kuuskolopultilla kiinni. Tämän pultin kun irroittaa niin tappi teoriassa liikkuu niin että myös jarrupolkimen saa pois.

                          Nyt täytyy keksiä miten mä pesen vaihdelaatikon kotioloissa. Konehuone kun oli aika öljytty niin laatikko on myös ikävässä kunnossa. Esim kytkinkoppa on sisäpuolelta ihan märkä. Ei ihme että huoltokirjan mukaan kytkin on hetki sitten uusittu.
                          Click image for larger version  Name:	20200703_203628.jpg Views:	851 Size:	304,9 Kt ID:	1893456
                          Viimeksi muokannut Anamonta; 4.8.2020, 14:15.

                          Comment


                          • #14
                            Ronsu jos sitä siksi voi sanoa oli makoillut useamman kuukauden, vähän akkulaturia ja käynnisty kuin koivun alta. Siirsin hieman ja koitin pestä autoa, mutta ilokseni huomasin että koivun alla makoilu on jättänyt jälkensä. Vaatii siis joskus vielä isompaa hoivaa.
                            Vaikka autoon käyntiin laittaminen olikin kiva motivaatio-piikki laantui into nopeasti. Akkulaturia irroittaessa läimäsin kontin kiinni. Peräkontin ikkunan "pyyhkijän-delete-lasitulppa" petti liimauksistaan ja irtosi. Ei muuta kuin jeesusteippiä pesun ajaksi.
                            Motivaatio jatkoi vaan nousua kun tajusin että mun työhousujen henkselin metallilukko oli raapinut kuskin penkkiin isot jäljet! Mitäköhän näille RS6 ns. tumman harmaille penkeille voisi tehdä?
                            Autoa pestessä motivaatio jatkoi vain kasvamista kun ajattelin pestä myös konehuoneen. Peltiä avatessa kuului ikävä narahdus ja tajusin että pyyhkijät oli jäänyt pystyyn. Apukuskin varsi sitten lohkaisi pellin reunasta maalit veke! Tummassa autossa paistaa nyt punainen konepellin reunassa! Jee!
                            Siinä vesisateessa sitten autoa pestessä oli fiilis huipussaan!

                            Lopulta auto talliin ja avasin konepellin. Totesin että ryönää on liikaa ei pysty ja jätin pelti auki auton keräämään valohoitoa.

                            Seuraavana päivänä intopinkeenä auton alle. Tuijotin pohjaa aika pitkään ja oli kyllä hirveä motivaatio-puutos, just kun olin edellisen "kukkasen" purkanut niin sain aloittaa alusta!
                            Click image for larger version

Name:	20200706_191409.jpg
Views:	2962
Size:	364,9 Kt
ID:	1893459
                            Putkisto näyttää muuten laadukkaalta(miten nyt suoraputki voi näyttää), mutta takatuennan luona on hitsauksessa tehty reikä!
                            Click image for larger version

Name:	20200706_191435.jpg
Views:	2978
Size:	56,8 Kt
ID:	1893460
                            Hymy kuitenkin aika nopeasti nousi esiin kun kaikki ruuvit aukesivat kuin ajatus. Samalla tuli huomattua että sopiva hetki rempalle. Molemmista etuvetareista yksi suojakumi rikki ja vetänyt rasvat ympäriinsä. Aika tuoreita olivat, koska laturin kanssa taistelusta ei kauaa ollut (ehkä 3-4tkm) ja silloin näitä en huomannut.

                            Puskuria irroitellessa ihmettelin hieman letkuja. Jostain syystä 2 jäähdytintä vaihdelaatikolle ja letkut vedetty aika veikeästi.
                            Click image for larger version

Name:	20200707_123034.jpg
Views:	2918
Size:	324,8 Kt
ID:	1893461
                            Keulan letkut ja putket oli myös vedetty niin kivasti, että ohjaustehostimen letkut meni ilmastoinnin letkujen ympärille ja välistä. Eli irroitin ilmastoinnin kompuran ja putket että ei tarvitse järjestelmää tyhjentää. Mutta en saanut pakettia siirrettyä sivuun, koska ohjaustehostimen letkut oli kompuran luona putkien ympärillä! Ei siis auttanut kuin valuttaa elämä ämpäriin (vihreä kulta).
                            Lopulta alkoi kaikki olemaan irti. Ajattelin että otan etutukivarret sisäpäästä irti, koska quickjack ei nosta korkealle. Eli iskaritolpat ei mahdu auton alta pois. Hommahan meni todella hyvin! Ensin aloitin purkamaan vakaajan pois. Päädyt irtosi yllättävän nätisti, mutta keskeltä ei. Joku nutipää, anteeksi ihana ihminen oli laittanut normipultit! Eli muttereita pyörittäessä pultit pyöri tyhjää. Akselin sisäänhän ei pääse sitten millään! Lopulta 13mm lenkki pystyssä ja pulttipyssyllä yrittäen osuin kaikissa neljässä kohdalleen. Täytyy muistaa etsiä tähän pinnapultit, koska akselipalkki näytti olevan näiden kohdalta ihan ehjä.
                            Click image for larger version

Name:	20200708_091313.jpg
Views:	2929
Size:	106,1 Kt
ID:	1893462
                            Seuraavaksi tuli huomattua että tässä mallissa on vanhan malliset pultit(?) mitkä on niin pitkät ja isoilla prikoilla että eivät mahdu akselin sisältä pois! Taaemman saisi kun tiputtaisi koko rakennetta alas, etummaista ei. Pitkään taas tappelin ja lopulta totesin että vedän pultit takaisin kiinni.

                            Irroitin iskarien yläpäät korista ja totesin että ne ei kyllä tosiaankaan mahdu auton alta pois. Uskomatonta kyllä niin raidetanko irtosi molemmilta puolilta kuin ajatus.
                            Lopulta kiroillen sitten kuitenkin irroitin uudelleen, jo kiinnitetyt alatukivarsien sisemmät pultit. Konetta tukien sitten irroitin vuorotellen etunurkat ja vääntelin pultit välistä pois. Tämän jälkeen kasasin etukannakkeet takaisin, konehan on siis irtokalikoissa kiinni. Elämä olisi helpompaa jos kone olisi suoraan kehdossa/palkissa kiinni... Sen jälkeen kelkan takapultit auki ja sain taaemmat tukivarret vihdoinkin pois. Täytyy muistaa lyhentää näitä pultteja se noin 20mm...
                            Click image for larger version

Name:	20200708_092640.jpg
Views:	2843
Size:	89,5 Kt
ID:	1893463 Click image for larger version

Name:	20200708_092645.jpg
Views:	2836
Size:	102,2 Kt
ID:	1893464

                            Noh, tähän asti oli vaan sekoilua, mutta sitten iski kiroilua kun aloin vetämään konetta ulos. Enhän mä ollut tajunnut että vaihdelaatikon johtosarja on omansa. Olin irroittanut koneenpäältä isot liittimet, mutta ne olikin lambdat yms.
                            Samalla sitten tajusin että on näissä vaihdekepeissa vielä mekaaninenkin yhteys. Kiva oli änkeä auton alle monttuun kun se auto oli 20cm maasta ja kone irti lavan päällä. Selvisi miksi vaihdekeppitornia en saanut millään yläkautta tiputettua. Joku nutipää, anteeksi ihana ihminen oli vetänyt ns. peltiruuvin kardaanitunnelin kylkeen sisältäpäin ja se esti tornia tulemasta alas! Jäi vielä keräämään motivaatiota että mikä tämä pultti lienee. Alakautta sain kepin väännettyä pultin ohi!
                            Click image for larger version

Name:	20200708_142752-ympyrä.jpg
Views:	2867
Size:	80,9 Kt
ID:	1893466
                            Sen jälkeen laatikon johtosarjan kimppuun. Aivan mahdoton homma irroittaa vaihdelaatikon iso pyöreä liitin mikä on "vauhtipyöräkotelon" sisällä. Ei muuten, mutta kun kone yms makasi irtonaisena lavan päällä... Joku ihana ihminen oli vielä jostain syystä iskenyt etuvetarin sisemmän nivelen pultit niin kovaa kiinni että ei pulttimopolla auennut! Eikä varmasti tarvitse kertoa että tämä oli juuri sellainen nivel joka oli työntänyt sisälmykset ulos, ah sitä sotkun määrää. Lopulta taas lämpöä ja pulttimopoa ja pultit aukesi. Uskomatonta että ZXN kanta kestää tälläisiä!
                            Lopulta sormenpäillä sain pyöreän ison liittimen auki, onneksi ei ollut mitenkään tiukassa kunhan keksi tekniikan.

                            Kone möllöttää nyt lattialla. Tuntuu aikamoiselta työltä löytää kaikki vaihdelaatikon pultit. Taidan purkaa pakosarjat, ahtimet yms irti. Startti pitäisi myös saada purettua ja rakennettua manuaaliin sopivaksi eli tilaa tarvitsen.
                            Click image for larger version

Name:	20200708_153443.jpg
Views:	3007
Size:	407,9 Kt
ID:	1893465

                            Comment


                              #15
                              Lopulta kiroillen sitten kuitenkin irroitin uudelleen, jo kiinnitetyt alatukivarsien sisemmät pultit. Konetta tukien sitten irroitin vuorotellen etunurkat ja vääntelin pultit välistä pois. Tämän jälkeen kasasin etukannakkeet takaisin, konehan on siis irtokalikoissa kiinni. Elämä olisi helpompaa jos kone olisi suoraan kehdossa/palkissa kiinni... Sen jälkeen kelkan takapultit auki ja sain taaemmat tukivarret vihdoinkin pois. Täytyy muistaa lyhentää näitä pultteja se noin 20mm..
                              Nuo pultit voi pujottaa toisesta suunnasta paikoilleen (apurungon sisältä), niin apurunkoa ei tarvi laskea eikä pultteja katkaista.

                              Kuulin vasta että 01E menee suoraan paikoilleen RS6 koneeseen. Viisi pulttia osuu reikiinsä. En tiedä miksi noihin myydään niitä adaptereita?
                              Viimeksi muokannut okkim; 9.7.2020, 07:38.

                              Comment


                                #16
                                Mä sain osumaan 4. Tuo kello 10 kieppeillä osuva reikä on varmaankin vaan kohdistusta varten, ei löydy kierteitä lohkosta. Ei näytä kovin tukevalta ratkaisulta kun alapuolelta ei ole mistään kiinni.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Juu, menee se, mutta en kyllä itse uskalla ajella kun kone puoliksi irti laatikosta.
                                  Onkos Jerelle vastaava projekti tehtynä? Olisi kiva kuulla kokemuksia, edes privalla!

                                  Tänään jälleen pitkä päivä tallissa (10h?) ja ei mitään edistystä. Totesin että laatikko on todella vaikea irroittaa ilman että puran lisää rojua irti. Aivan sama minkä osan halusin irti niin joku muu oli edessä. Voi vaan kuvitella jos joku haluaa huoltoja tehdä kone paikallaan.
                                  Pakosarjan pultit lähti irti kohtuu helpolla, kunnes molemmilla puolilla oli yksi pultti. Vasemmalla puolella pakosarjan läpi menevä mutteri pyörähti, tähänhän käy 7mm pitkä kuuskoloavain. Tallista en löytänyt tarpeeksi pitkää, joten kaupasta piti hakea pitkät isot torx hylsyt. TX45 meni lyömällä ja sillä pamahti auki. Tähän myös menisi 13mm hylsy, mutta pakosarjan reikä on sopivasti 1mm liian pieni! Ajatus oli jo ajaa sorvissa hylsy ohueksi...
                                  Click image for larger version  Name:	20200709_115211.jpg Views:	0 Size:	82,3 Kt ID:	1893563 Click image for larger version  Name:	20200709_115215.jpg Views:	0 Size:	105,3 Kt ID:	1893564
                                  Oikealla puolella olikin sitten ärsyttävämpi! Ylärivin yksi 10mm kuparimutteri aivan lukossa. Kuumentelin ja yritin lyödä pienempiä hylsyjä yms. Kierrettä näkyi hieman joten koitin hitsata siihen mutterin. Meni tovi askarrelessa kun tajusin että migistä pullo kaverilla lainassa ja argoni tigissä kiinni. Lopulta sain migin laulamaan todetakseni noin 14 toiston jälkeen että kannessa oleva pakosarjan tappi on jotain avaruusmetallia missä ei hitsi pysy mitenkään! Rako oli syvällä ja kapea, ei sinne mahtunut mitään. Tappi on M8 joten 13mm mutteria sain vähän välillä paikalleen, mutta hylsy ei enää mahtunut. Lopulta keksin että kuparimutteri on melko pehmeää joten ei muuta kuin poralla hajottamaan. Ensin 3mm, 4mm, 5mm yms. terää. Lopulta sain sen rikki! 3min myöhemmin oli juhlat juhlittu kun tulin tulokseen että pakosarja ei mahdu öljynsuodatinjalan välistä pois!
                                  Click image for larger version  Name:	20200709_174159.jpg Views:	0 Size:	332,3 Kt ID:	1893565 Click image for larger version  Name:	20200709_191512.jpg Views:	0 Size:	144,8 Kt ID:	1893566

                                  Jossain välissä lavaa/konepakettia siirsin hieman, melkoinen naurun purskahdus pääsi kun se kiroamani pakosarja tipahti lattialle. Varmasti kiva laittaa takaisin paikalleen.
                                  Positiivista oli huomata, että molemmat pakosarjat on ehjät. Toisessa pakosarjassa on pieni murtuma egr reiän ympärillä, mutta kosmeettinen. Unohtui toinen ahdin tarkistaa, mutta kuskinpuoli oli ainakin välyksetön ja siisti. Molemmat on hieman kostuttanut itseään öljynpaluun ympäriltä.

                                  Eli tämän, noin 10h päivän saavutus oli ahtimet ja pakosarjat irti. Tämän lisäksi tietty irtosi kaikkea muuta että pääsi näihin käsiksi. Parasta tässä päivässä olikin se kun pystyin näkemään edes nurkan jokaisesta laatikon pultista! Ei ole enää kaukana että niihin pääsee avaimella.
                                  Nyt seuraava projekti onkin rakentaa jokin kannake kone-laatikkopaketille. Ei tullut mieleen autossa irrottaa koneen ja laatikon alapuolisia pultteja. Näihinhän pääsee käsiksi harmittavan huonosti alapuoleltakaan, joten akselipalkki/kehto on parempi tiputtaa pois tieltä. Norsun varassa vaan ei ole oikein kiva fiilis tälläistä roikotella ja itse konttailla alla!
                                  Viimeksi muokannut Anamonta; 9.7.2020, 19:13.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vastaavan tyylinen projekti on tekeillä joo (S6 koppa V8bit + manuaali), mutta vähän sama tilanne kun sulla eli taloprojektin viimeistelyä tässä vielä ennenkuin oikeesti olis aikaa autoon koskea :)

                                    RS6 jarrut paikallaan, perä+kardaani manuaalista paikallaan sekä poljinasetelma ja kytkimeen liittyvät linjat oon tossa joutessani tehnyt valmiiksi. Ja turbot kävi huollossa/muokkauksessa. Mulla on tossa tallin nurkassa S8 ja RS6 moottorit, mutta aattelin kokeilla ensin sillä ässän moottorilla jos se maltillisilla ~500hv tehoilla pysyis nipussa. Olis paljon helpompi sovitella paikalleen ja ihan mielenkiinnosta mitä se oikeesti kestää..

                                    Mielenkiinnolla tässä seurailen tän projektin edistymistä ja otan vinkkejä vastaan :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Katotaas miten kännykällä onnistuu, tallista ajettiin mökille! Ehkä ihan hyvä koska eilenkin yli 13h hääräilin...

                                      Jere, itsehän tekisin noista hybridin. S8 kannet ja nokat on paremmat ja lohkoon saa manuaalin kiinni. Kanget ja männät Risasta. Toisaalta jos 500hp tavotteissa niin ei kannata liikaa yrittää...

                                      alkuperäinen laatikko on vihdoinkin irti. Karmea möykky. Kiva yksin ahtaassa tilassa äheltää.
                                      Jämä puista tein telineen. Sen verran painava paketti että aika kauan sain puita lisäillä ennen kuin vaan vähän nitkahti. Koitin tehdä niin että pääsen sovittamaan osia...
                                      Click image for larger version  Name:	20200710_190818.jpg Views:	0 Size:	392,8 Kt ID:	1893753

                                      sitten sovittelin adapteria. Epätoivo meinasi iskeä kun yksikään reikä ei osunut. Jostain syystä vesileikkuri oli vetänyt aika vinossa joten reiät oli millin laipan toiselta puolen pienempiä. Myöskään ne eivät olleet ympyröitä. Tätä ei tietenkään heti tajunnut koska ruuvit meni läpi. Kun tajusin porata reiät oikeaan kokoon niin adapteri alkoi istumaan!
                                      Click image for larger version  Name:	20200711_153445.jpg Views:	0 Size:	336,5 Kt ID:	1893754

                                      Tämän jälkeen oli pakko kaivaa vaihdelaatikko esiin ja todeta että siinä on lähes 2mm öljymoska päällä, myös kytkinkopassa! Hain kaupasta isoimman saavin mitä löysin, sängyn aluslaatikko nimeltään. Sen päälle laatikko roikkumaan, suihkupullosta pesuainetta ja hammasharjalla jynssäämään. Eihän siitä tullut mitään, möhnä vain levisi. Joten lisäksi paperilla pyyhin. Yli 4h myöhemmin työnsin laatikon ulos ja vedin painepesurilla. Siisti tuli, mutta kyhkinkoppa edelleen likasi sormet, joten 2 pulloa brakecleaneria ja rättejä. Nyt uskaltaa koskea. Jännä että laatikon takaosa on täysin ruosteessa ja muissa maali pysynyt. Ei ole vissiin tehtaan maalit tehty raudalle?
                                      Click image for larger version  Name:	20200711_095607.jpg Views:	0 Size:	335,4 Kt ID:	1893755 Click image for larger version  Name:	20200711_111513.jpg Views:	0 Size:	297,3 Kt ID:	1893756 Click image for larger version  Name:	20200711_111519.jpg Views:	0 Size:	360,0 Kt ID:	1893757 Click image for larger version  Name:	20200711_153458.jpg Views:	0 Size:	440,1 Kt ID:	1893758

                                      välissä vähän adapterin sovitusta ja lopulta laatikko paikalleen. On se pieni alkuperäisen jälkeen!
                                      Click image for larger version  Name:	20200711_173719.jpg Views:	0 Size:	428,8 Kt ID:	1893759

                                      Alaosan ruuvit vielä puuttuu, kun en sotkuista löytänyt senkkausterää. Täytyy käydä kaupassa...
                                      Loppupäivä tulikin sitten siivottua, pesin kaikki työkalut, pultit yms...

                                      Nyt pitäisikin tilata vauhtipyörä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mistä tuo adapteri on hankittu?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikko, Adapteri on eräältä foorumilaiselta, jonka kanssa joskus lähes pari vuotta sitten tuli pohdittua v8tt koneen tekemistä.. Nimeä en viitsi huudella, kun en tiedä haluaako kaveri julkisuutta. Pisteet täytyy kyllä hänelle antaa kun on tuon jaksanut mallintaa, oli ilmeisesti C4 koppaan sovittanut. En tiedä mitä vesileikkurilla oli käynyt kun reiät oli kartioita.

                                          Suurta ja mullistavaa ei ole projektin kanssa tapahtunut. Vaimolla "tärkeää menoa" lähes joka ilta joten olen lastenvahtina, talli niin sotkuinen että en lapsia sinne nyt kehtaa viedä (koitin, tuli sanomista kun vetarirasvaa uusissa housuissa. Koitin vielä kerran ja kun oli öljyä paidalla niin itsesuojelu alkoi toimimaan). Noh, on tässä talon rännit tullut vaihdettua yms. pientä.

                                          DLi teknikalta Ruotsista ajattelin vauhtipyörän tilata, mutta hepä olikin sulkenut toiminnan koko heinäkuuksi.

                                          Bensakiskojen yritin sovittaa, meni kuten kaikki muutkin. Eli ei mahdu ilman lisäpurkua.
                                          Click image for larger version  Name:	20200714_103353.jpg Views:	0 Size:	639,7 Kt ID:	1895748
                                          Click image for larger version  Name:	20200714_103402.jpg Views:	0 Size:	447,8 Kt ID:	1895749
                                          Click image for larger version  Name:	20200714_103416.jpg Views:	0 Size:	353,9 Kt ID:	1895750
                                          Eli ei muuta kuin imusarjakin irti, huoh että sen alla on rojua! Epätoivo alkaa iskemään että millä saan kaiken takaisin.
                                          Click image for larger version  Name:	20200714_110037.jpg Views:	0 Size:	443,4 Kt ID:	1895751
                                          Click image for larger version  Name:	20200714_123249.jpg Views:	0 Size:	204,1 Kt ID:	1895752

                                          Bensapuolta aloin miettimään. Laitanko kerääjän mihin? Bosen vahvarin ja supparin purkamalla oikeaan takaposkeen tuli aika hyvä tila:
                                          Click image for larger version  Name:	20200715_151306.jpg Views:	0 Size:	162,6 Kt ID:	1895753
                                          Toisaalta ei tuolla vasemmallakaan tilasta puutetta olis kun purkaa vaihtajan yms pois. Tänne vaan tulee aika paljon pidemmät vedot tankilta?
                                          Click image for larger version  Name:	20200715_151317.jpg Views:	0 Size:	151,6 Kt ID:	1895754

                                          Siitä puheenollen piti etsiä missä tankin luukku C5:ssa on. Löytyi oikealta takapenkin alta. Nyt täytyy keksiä millä mä tuosta lähden kerääjälle. Autoracingilta hain jo AN6 teflonia, mutta mua kyllä pelottaa että en saa sitä tuohon tiiviisti. Putki on noin 8mm ja paksu kohta 9,3mm. Mutta tefloni ei helpolla pidä klemmarilla. Ideoita?
                                          Click image for larger version  Name:	20200715_163204.jpg Views:	0 Size:	108,9 Kt ID:	1895755
                                          Piti se kansikin irroittaa, josko tuohon saisi jotenkin fiksummat läpiviennit. Ideoita ei tullut. Kansi on muovia ja kannen päällä ei ole yhtään ylimääräistä tilaa.
                                          Click image for larger version  Name:	20200715_163145.jpg Views:	0 Size:	85,4 Kt ID:	1895756



                                          Comment


                                          • #22
                                            Jatkoin pohtimista ja ajattelin purkaa vanhat putket pois. Uskomaton probleema tuli painepumpun irroittamissa. On siis kannakkeessa missä on pultti ja toisella puolella ns. mutteri mikä ei ole normikamaa. Ruostunut tietty kuin viimeistä päivää. Väliin ei mahdu mitään, tiputin jo tankkiakin niin paljon kuin ilman suurta lisäpurkamista sain. Ei mahdu väliin mitään! Lopulta poralla ruuvin kantaa pois, mutta kanta lämpesi poratessa niin paljon että muovi minkä läpi pultti meni suli ja pultti irtosi. Ajatus olis irroittaa pumpun pidin ehjänä jos sille joskus vielä on käyttöä... Noh kyllä tosta vielä kalun tekee.
                                            Click image for larger version

Name:	20200715_192951.jpg
Views:	2080
Size:	173,7 Kt
ID:	1895758 Click image for larger version

Name:	20200716_171617.jpg
Views:	2071
Size:	124,2 Kt
ID:	1895759

                                            Jossain välissä sitten ajattelin asentaa polkimet. Tässähän joutuu jarrusylinterin ja tehostajan purkamaan pois, jotta kytkimen putket saa asennettua. Ensimmäinen ikävä yllätys oli että joku on vissiin kaadellut vuosien saatossa jarrunesteitä vähän ohi säiliön. Tehostin aika rujon näköinen ja oli kaukalostakin maalit lähtenyt kävelemään.
                                            Click image for larger version

Name:	20200716_123303.jpg
Views:	2065
Size:	174,9 Kt
ID:	1895760 Click image for larger version

Name:	20200716_123310.jpg
Views:	2072
Size:	138,6 Kt
ID:	1895761

                                            Puhaltelin sitten paikkoja ja ruiskin mustaa maalia tilalle. Ei siis tällä kertaa tullut polkimien asentamisesta mitään.

                                            Polkimien irroitus on ihanaa työergonomialtaan, joten hurja voitto kun jarrupolkimen sain lattialle!
                                            Click image for larger version

Name:	20200716_121224.jpg
Views:	2093
Size:	173,5 Kt
ID:	1895762
                                            Sain mä kytkinpolkimenkin ähellettyä paikalleen. Hyvä yllätys oli huomata että koko poljin asetelma oli puoliksi irti. Kuuskoloruuvi millä rakenne kiinnitetään kojelautaan puuttui kokonaan! Tekniikanvaihto ilmeisesti painaa!

                                            Lisäilman blokit tuli puolasta, kuten tuntuu suurin osa muukin tämän projektin osalta niin aika heikostihan se meni. Toisesta puuttuu o-rengas. Keräilen edelleen motivaatiota edes mitata minkä kokoisen o-renkaan tarvitsen. Tein reklamaation ja kaveri ei jaksa lähettää o-rengasta vaan hyvitty pari euroa... ​
                                            Click image for larger version

Name:	20200721_173418.jpg
Views:	2054
Size:	216,5 Kt
ID:	1895763

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tässä nyt viime päivinä keräillyt listaa osista mitä uusia, tuleeko jollain mieleen mitä puuttuu? Muutama on vastaavan koneen irroitus huollon Ronsulle tehny, mitä olette vaihtanut?
                                              Kardaanin tukilaakerissa on jo alkavaa murtumaa, joten se vaihtoon. Mutta mitkä suojakumit kardaaniin kävisi?

                                              Tässä nyt tämän hetkinen, koska en tosiaan vastaavaa foorumilta löytänyt. Huomaa että voimansiirron osat on 2.5tdi koneiseen...
                                              Huolto-osat koneen irroitukseen Varaosanumero Tarve
                                              Kampuran asentoanturi 077905381N 1
                                              Kampuran taka stefa 070103051A 1
                                              Takakopan tiiviste 077103181H 1
                                              Nokkaketjun kiristin oikea 077109088P 1
                                              Nokkaketjun kiristin vasen 077109087P 1
                                              Nokkaketjut 058109229B 2
                                              Nokan stefat 026103085D 4
                                              Jakohihnasarja 077198119A 1
                                              Vesipumppu 077121004P 1
                                              Öljykierron takaiskut? /kansien öljykiertovenat 059103175F 2
                                              Öljypumpun ketju 077115125B 1
                                              Öljypumpun ketjun kiristin 077115124A 1
                                              Öljynsuodatinjalan tiivistesarja 077198405 1
                                              Startti (RS4 B7) 079911023D 1
                                              Laturi 077903015RX 1
                                              Termostaatti 077121113D 1
                                              Termostaatin tiiviste N90136802 1
                                              Venttiilikopan tiivisteet 077198025A 2
                                              Pakosarjan tiivisteet 077253039C 2
                                              Imusarjan tiivisiteet 077129717R 2
                                              Kaasuläpän tiiviste 077133073J 1
                                              Kaasuläpän tulo o-rengas (88x3) N91010101 1
                                              Vesiputki vasen o-rengas (15x2) 077121437 1
                                              Vesiputki keski eteen o-rengas (15x2) 077121437 1
                                              Veden poistoputki (lohko vai ahdin?) banjon tiivisteet (14x20) N0138493 2
                                              Veden poistoputki (lohko vai ahdin?) toinen pää N0138307 1
                                              Ahtimien vesiputkien banjojen tiivisteet (14x20) N0138493 8
                                              Vesiputki keski taka o-rengas (20x3) N90365302 1
                                              Vesiputki taka o-rengas (30x5) N90560701 2
                                              Ahtimen imu o-rengas (45x51) 078133148E 2
                                              Ahtimen asennussarja 2
                                              Ahtimen pakosarjan tiiviste 078145039 2
                                              Ahtimen öljypaluu tiiviste 058145757C 2
                                              Ahtimen öljytulo banjon tiivisteet (12x17x1,5) N0138132 4
                                              Ahtimien öljytulon tulobanjon tiivisteet (10x14) N0138063 2
                                              Ahtimen pakosarjan mutterit WHT000039 6
                                              Ahtimen pinnapultti (pakosarja+dp) (M10x23,5) N90778702 14
                                              Öljykierron banjon tiivisteet (8x12) N0138307 2
                                              Pakosarjan mutterit M8 N90824302 20
                                              Pakosarjan piilomutterit 077253158A 4
                                              Kardaanin tukilaakeri 1
                                              Kytkimen painelaakeri 0B1141165 tai 01E141165D 1
                                              Kytkimen neulalaakeri (15x24x26) 034105313A 1
                                              Takavetarin sisempi kumi 443498201B 2
                                              Takavetarin ulompi kumi 8E0598203 2
                                              Etuvetarin sisempi kumi -TSEKKAA SOPIVUUS!- 443498201B 2
                                              Etuvetarin ulompi kumi 3B0498203F 2
                                              VW suomihinnat kaivamalla osat on noin 6700 euroa! Speed-autotieleltä hintaa enää viitisen tonnia. Eli pakko turvautua tarvikeosiin niissä kohdin missä mahdollista. Tarvikkeet ja Tepolta loput niin silti puhutaan yli 2000 euron!
                                              Autodocilta löytyy Victor Reinzin "Ahtimen asennussarja" mutta mistään ei selviä mitä se sisältää. Kuvastakaan ei oikein saa selvää, mutta taidan niitä 2 tilata ja katsoa tarviiko muuta.
                                              Mukava yllätys on ahtimen pinnapultit, näitä menee sen 14kpl ja Tepolta kun saa halvalla niin vain 31e/kpl. Täytyy vähän vielä tutkia montako mun tarvii uusia.
                                              Myös ne pakosarjan läpi menevät mutterit on 10eur/kpl...

                                              Huomasin samalla että ebay on täynnä kiinalaisia jakoketjun kiristimiä, ei vaan taida munat riittää kokeilemaan. Ehkä sopiva välimalli on autodocin tarvike...
                                              Viimeksi muokannut Anamonta; 21.1.2021, 13:27.

                                              Comment


                                                #24
                                                Imusarjan alla on semmonen alipainepumppu. Vaihda sekin uuteen. Halpa käikäle, mutta erikseen vaihto purattaa aika paljon. 058 133 753 B
                                                Viimeksi muokannut GaIIe; 4.8.2020, 17:46. Perustelu: Muokattu varaosanumero oikeaksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  On kyllä ihanan kalliita pinnapultteja...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitkästä aikaa tänään pääsin 45min ajaksi talliin!
                                                    Ei muuta kuin kone ja laatikko irti toisistaan ja mittaamaan. Dli tekniikasta vastasivat että heillä ei ole mitään muita merkintöjä piirrustuksissa kuin että BCY kone ja Sacshin RCS kytkin.
                                                    Vauhtipyörän pintojen väli on kuulemma 33mm, mutta eipä tullut vauhtipyörää TDI:stä irroitettua. Raato makaa pihan nurkalla heinikossa, ei nappais tunkkailla ylös!

                                                    Osaakos joku sanoa mikä on starttikehän halkasija tuossa minun 01e:ssä? DLI myy sekä 287mm että 295mm kehällä. Googlesta ei löydy kuin kytkimien kokoja(?).

                                                    Mittailin:
                                                    Spacer 10mm
                                                    Spacerin pinnasta kampuran pintaan 5,5mm

                                                    Vaihdelaatikko, normi 01E, joten joku varmasti voi varmistaa:
                                                    Laatikon pinnasta akselin päähän: 8,7mm
                                                    Pinnasta hampaiden alkuun: 38mm
                                                    Pinnasta tukiholkkiin (hampaiden loppu): 76,5mm
                                                    Tein jopa virallisen mittakuvan:
                                                    Click image for larger version

Name:	gearbox.png
Views:	1813
Size:	609,1 Kt
ID:	1895898

                                                    Työntömittaa etsiessä siivosin myös yhtä työpöydistä. Alkoi huvittamaan oma aktiivisuus merkitä mistä mikäkin on, mikä voikaan mennä kasatessa pieleen?:
                                                    Click image for larger version

Name:	20200806_120110.jpg
Views:	1881
Size:	455,5 Kt
ID:	1895899

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Päivitetääs vähän tännekkin pitkästä aikaa. Eihän tuosta ole vielä edes 6kk kun edellisen päivityksen tien.
                                                      Kuten joku jo sanoikin niin on tämä kyllä ihan suunnaton suo ranetuksen suhteen. Tekniikka on vaihdettu saksassa ja vaihtaja on kyllä ollut joku itäsaksalainen kuulantyöntäjä tms. hieman keskivertoa vahvempi ja rujompi kaveri. (ei mitenkään itäsaksalaisia tai kuulantyöntäjiä aliarvioiden)

                                                      Pistän pari viestiä nyt kerralla, eri aiheista.

                                                      Polttoainepuoli:
                                                      Tässä ollutkin pieniä haasteita.
                                                      -Tankilta lähtö: Tuli nyt toteutettua niin että vanhoihin letkuliittimiin AN-6 tefloni. Pelko on että ei tule pitämään. Hommasin myös AN-6 helmiliittimen, mutta laipan letkulähtö vaikutti olevan 0,1mm isompi kuin helmi. Joten en uskaltanut sahata letkulähtöä poikki. Jos jollain tähän parempaa ideaa niin arvostan!
                                                      -Tankin ja kerääjän väliin tulee suodatin. Nuken suodattimet on aika isoja pituus suunnassa. En myöskään halunnut suodatinta sisätiloihin, joten aika kauan piti sovitella. Lopulta löytyi perästä, äänenvaimentajan lämpösuojan takaa puskurin alta sopiva paikka
                                                      Click image for larger version  Name:	20200831_194750.jpg Views:	0 Size:	421.5 KB ID:	1909098
                                                      Rakenteesta tulee aika pitkä kun tulopuolelle tulee AN-6 teflon liitin, AN-6 ->AN-8 muunnos ja vielä suodattimen AN-8 nippa. Lähtöpuolelle onneksi vain Nippa ja AN-8 teflon lähtö.

                                                      Kerääjäsäiliön rojuineen sain sovitettua oikeaan takaposkeen. Tulee täysin piiloon, mutta aika haastava kun joutuu jotain muutoksia tekemään. Vanha hifisti(ja syy miksi hommat venyy?) iski ja kaikki letkut ja putket on merkattu liittimien juuresta nimitarralla jonka päällä on läpinäkyvä kutistesukka. Suurin osa letkuista menee takasisälokariin missä muunnos kovalle putkelle, joten siellä ainakin hyödyllistä että on merkitty.
                                                      Click image for larger version  Name:	20210114_202701.jpg Views:	0 Size:	135.2 KB ID:	1909099 Click image for larger version  Name:	20210110_140202.jpg Views:	0 Size:	373.0 KB ID:	1909100

                                                      Kovat putket olikin suurempi haaste. Mulla oli 12mm putken taivutin, mutta putki on 1/2 eli hieman (puol milliä?) turhan isoa, joten koneelle menevä putki taittui aika rumasti. Lopulta opin ja luovutin taivuttimen käytön ja paluu putki onkin parempi. Saattaa olla että vielä vaihdan tuon menoputken, kun ei ole kallista. Tai sitten pistän auton ajoon...
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 21.1.2021, 12:19. Perustelu: Rivitys korjattu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jarruromut/kytkimen osat sain asennettua. Näissä ei ollut ihmeitä, muuta kuin aikaisemmin valittamani ruostunut jarrutehostin ja pirun ahdas kaukalo sekä kojelaudan alus. Useampi tunti kiroilua hankalissa asennoissa ja kädet verillä = normihommaa siis.
                                                        Click image for larger version

Name:	20200911_190739.jpg
Views:	1362
Size:	401,5 Kt
ID:	1909102 Click image for larger version

Name:	20200911_191518.jpg
Views:	1344
Size:	415,3 Kt
ID:	1909103

                                                        Vetoakselit ajattelin huoltaa, tässä oli myös ranetettu ja jatkoin ranettamista.
                                                        -Takavetarit: Tilasin uudet suojakumit yms. Purkaessa huomasin että RS-vetarit on ontot ja minun tilaamani kamat oli umpitapeille. Eli eihän ne istunut ollenkaan. Lopulta sitten vain putsasin nivelet, uudet rasvat ja vanhoilla ehjillä kumeilla kasaan. Vaihdetaan sitten kun hajoaa -ajatuksella paikalleen
                                                        -Etuvetarit: Näissä olikin käynyt jotain. Toisen vetarin rasvat metallin peitossa ja vetarista puuttui päädystä hampaita. En keksi muuta kuin että turhan paksu sokkarengas ja se on murtanut hampaat.
                                                        Click image for larger version

Name:	20200912_133527.jpg
Views:	1367
Size:	71,5 Kt
ID:	1909104
                                                        Ei auttanut kuin tilata kokonaan uudet vetarit. SKF merkkiä tuli. Toivottavasti edes nämä sopivat paikalle...

                                                        Konetta myös aloin purkamaan ja otti päähän hapettuneet venakopat. Joten ei muuta kuin lasikuulalla uutta kiiltoa maalin alle:
                                                        Click image for larger version

Name:	20200914_195533.jpg
Views:	1376
Size:	444,6 Kt
ID:	1909105
                                                        Mutta mutta... Päälle vedin VHT punaisen ryppymaalin. Ensin ei lähtenyt ryppyä yhtään. Uusi yritys ja perään uunitus. Nyt lähti ryppyä, mutta vain johonkin kohtaan ja erittäin rumasti. Kaverilla oli ihan hyvä selitys että voisiko alumiinissa olla öljyä, kun öljykorkin ympäriltä meni karmeaksi. Tai sitten vaan olen siihen kohtaan onnistunut vetämään turhan paksun kerroksen? Kerros paksuutta luulisi olevan kun 1.5 purkkia käytin kahteen venakoppaan. Nämä nyt kuitenkin odottaa motivaatiota korjata kolmannen kerran.
                                                        Click image for larger version

Name:	20200915_180220.jpg
Views:	1402
Size:	368,3 Kt
ID:	1909106

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sitten kytkimen pariin...
                                                          Vauhtipyörä saatiin vihdoinkin tilaukseen Ruotsista/Englannista. Mittailuun meni pari kuukautta, kun toimittaja ei uskonut minun mittoja. Enkä uskaltanut häntä kyseenalaistaa kun oli vastaavia eri adapterilla toteuttanut. Lopulta kuitenkin mitat oli edelleen samat kuin alussa niin pistettiin pyörä koneistukseen.
                                                          Ihan kivan näköinen limppu sieltä tulikin:
                                                          Click image for larger version

Name:	20201110_110810.jpg
Views:	1364
Size:	77,3 Kt
ID:	1909108 Click image for larger version

Name:	20201110_110825.jpg
Views:	1330
Size:	215,6 Kt
ID:	1909110

                                                          Ensimmäiseksi piti saada kampuran päästä holkki irti. Netistä olin lukenut kauhutarinoita että joillain holkki on täysin irti ja toisilla ei taas irtoa mitenkään. Arvatenkin minulla oli mallia ei irtoa. 6,5h lopulta käytin tämän yhden palikan irroittamiseen. Ensi nyritin varovasti vedellä ulos sitä. Sen jälkeen hitsailin siihen eri tavaroita kiinni ja koitin vetää ulos. Lopulta 4-5h tappelun jälkeen otin rälläkän käteen ja aloin leikkaamaan palasiksi. Kampuran päästä ei teitenkään tullut kauhean kaunis kun holkista jäi osa kampuran sisään, mutta otin alkuperäisen rakentajan itäsaksalaisen asenteen korjaamiseen.
                                                          Click image for larger version

Name:	20201212_125228.jpg
Views:	1358
Size:	353,1 Kt
ID:	1909111

                                                          Kun holkki oli pois tieltä ei muuta kuin vauhtipyörää sovittamaan. Pulttijako oli oikein sekä startin kehän paikka. Haasteita aiheutti kuitenkin se että kone-laatikko adapteri ei mahtunut starttikehän ympärille. Ei muuta kuin vinku käteen ja 3-4mm materiaalia pois. Alkaa olemaan aika rujon näköinen toi uutena siistin näköinen adapteri kun olen joka suunnasta sitä käsipelillä muokannut
                                                          Click image for larger version

Name:	20201213_113617.jpg
Views:	1373
Size:	388,9 Kt
ID:	1909112

                                                          Sen jälkeen oli aika selvää että adapteri ei pysy paikallaan mitenkään. Jonkin aikaa selvittelin (google) että pidempiä holkkeja volkkeihin ei taida olla saatavilla, joten nopeasti sorvissa pidensin holkkeja:
                                                          Click image for larger version

Name:	20200903_103031.jpg
Views:	1343
Size:	74,5 Kt
ID:	1909113
                                                          Sitten startin kimppuun. Oli tiedossa että startti on RS-lohkossa liian etäällä starttikehästä. Joten taas vinkulla tavaraa pois, mutta tällä kertaa lohkon kyljestä. Jonkun verran siitä sai kiillotella, mutta hyvin se startti siihen istui. Osaako joku sanoa paljonko startin välys starttikehään tulisi olla? Ilman pyöritystä tuntuu ratas tarraavan kehään kiinni aika isollakin välyksellä.
                                                          Click image for larger version

Name:	20201213_125910.jpg
Views:	1342
Size:	352,4 Kt
ID:	1909115 Click image for larger version

Name:	20201213_135351.jpg
Views:	1332
Size:	272,4 Kt
ID:	1909116
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jatkoa kytkin pohdintaan.
                                                            Alkuperäinen TDI:n 2-massavauhtipyörä asetelman kanssa. Kuvassa näköjään asetelma löysällä, joten oikeasti jouset hieman alempana:
                                                            Click image for larger version

Name:	20201213_163754.jpg
Views:	1305
Size:	401,5 Kt
ID:	1909131
                                                            Eli hieman hämää kun paksuutta on suunilleen saman verran kuin alkuperäisessä. Lohkon ja laatikon väliinhän tulee 10mm lätty. Mutta ehkä ongelma ei ole tämän näköinen koska asetelma on korkeammalle leveä ja kytkinlevy tulee 8,5mm lähemmäksi vaihdelaatikkoa kuin alkuperäisessä.

                                                            Vielä puuttuu kampuran pultit joten en saa vauhtipyörää kiinni. Eli livenä en jaksa vielä yrittää mittailla. Kuitenkin pöydällä mitaten lätty huomioiden olen siinä uskossa että painelaakeriin tarvitaan 17,5mm spaceri. Asetelmassa jouset on aika paljon syvemmällä kuin päälilevy. Mutta Sacshilta saa vain 15 tai 20mm paksua spaceria. Eli nyt on vähän pohdittava kummalla lähen yrittämään. Hydraulikytkimessä ei taida olla mitään säätöjä millä voisi kompensoida tuota 2,5mm eroa?


                                                            Sitten alkaa ranetuksien purku!
                                                            Vasen etu-iskarin yläpään lautasesta oli ystävällisesti vedetty kierteet. Kuvassa näyttää hyvältä, mutta täysin sileä, eli pultin pystyy painamaan läpi. Ei auttanut kuin helicoilia pistää tilalle.
                                                            Click image for larger version

Name:	20210114_202354.jpg
Views:	1277
Size:	134,6 Kt
ID:	1909132

                                                            Runkoaisa on vahvikkeella tuettu iskarintolppaan. Jouduin purkamaan pellin irti johdotuksien takia ja siitähän korkkasi yksi ruuvi. Se oli vedetty jollain lukkopihdeillä tms. kiinni koska kanta oli ulkopuolelta ihan syöty. Ei auttanut kuin helicoilia pistää tilalle kunhan vanhan ruuvin sai porattua pois.
                                                            Click image for larger version

Name:	20210114_202431.jpg
Views:	1261
Size:	166,2 Kt
ID:	1909133

                                                            Sitten koneen kimppuun. Eli moottori oli aika öljyinen joka puolelta.
                                                            -Vaihdoin takastefan ja takalaipan tiivisteen. Siinä ei ihmeitä.
                                                            -Putsasin lohkon keskipellin, uutta tiivistettä en löytänyt markkinoilta joten vanha silikonilla avustettuna takaisin. Ehkä "plate" niminen varaosa olisi ollut tiiviste, mutta maksaa toista sataa niin en uskaltanut testata mitä tulee.
                                                            -Etupuolelta aloin purkamaan jakohihnaa. Mukava yllätys edellisten helicoilituksien jälkeen oli havaita että hihnapyörän pultit oli täysin mulkattu. Jäljet näyttää vähän kuin olisi lyöty 6-koloavain ZXN kantaan?
                                                            Click image for larger version

Name:	20210119_184421.jpg
Views:	1289
Size:	71,1 Kt
ID:	1909134 Click image for larger version

Name:	20210119_184428.jpg
Views:	1281
Size:	74,1 Kt
ID:	1909135 Click image for larger version

Name:	20210119_184234.jpg
Views:	1278
Size:	93,8 Kt
ID:	1909136
                                                            Oli siis fiilis tapissa kun olin elämästä löytänyt pari tuntia talliin ja alotukseen osuu tälläinen. Pieniä vaikeuksia oli valita mistä pultista aloitan, kaikki 8 pulttia oli nimittäin rikki.

                                                            Tästä selvittyä oli mahtava havaita että jostain hemmetin syystä kaikki pultit on silikoonitettu, joku jenkkimies kasannut? Eikös niissä ole läpi olevia kierteitä?
                                                            Eli moottorin etukannake vedetty silikonilla kiinni:
                                                            Click image for larger version

Name:	20210119_210458.jpg
Views:	1301
Size:	150,6 Kt
ID:	1909137 Click image for larger version

Name:	20210119_210502.jpg
Views:	1285
Size:	202,9 Kt
ID:	1909138
                                                            Ei siinä muuta mutta kierteet on ihan sotkussa sekä moottorista että pulteista. Pulttien päässä vielä oli sellaset sormenpään kokoiset knöllit silikonia. Nämä ei olleet edes kunnolla kovettuneet!

                                                            Jatkoin purkua ja silikonia löytyi vähän joka pultista! Hirveä urakka pyöritellä kierretapilla/pakalla kierteet kaikista auki! Huomasin nimittäin että silikoni kierteissä vaikutaa aika paljon momentteihin ja kiristämiseen.
                                                            Nyt siis purettuna:
                                                            -Alempi öljypohja, silikonia ruuveissa ja ihan oikein tiivisteen tilalle
                                                            -Ylempi öjypohja, täällä silikonia vain oikeassa välissä. Olisiko alkuperäiset kun eri väristä?
                                                            -Vesipumppu, tiivisteessä ei silikonia mutta pulttien reiät täynnä
                                                            -Etukoppa, silikonia pulteissa, mutta ei kaikissa :)

                                                            Väliin omaa ranetusta, eli tilasin laatikollisen rojua. En vain ollut huomannut että laatikon pohjalla oli etukopan tiiviste ja olen laatikon ilmeisesti töyntänyt pahvipuristimeen. Käänsin tallin ympäri enkä sitä löydä. Onneksi Speed-autoteilen Teppo tilasi jo uuden. Nyt kuitenkin koneen kasaus odottaa sitä...

                                                            Vaihdettuja osia tähän mennessä:
                                                            -Vesipumppu. Oli kaikin puolin kuin uusi, mutta varmuuden vuoksi vaihdoin. Uusi oli ihan Valeon pumppu, mutta jostain syystä yksi reikä oli inan väärässä kohdassa ja aiheutti haasteita ruuvin saamiseen paikalleen ja momenttiin vetoon...
                                                            -Öljypumpun kiristin ja ketju. Kiristimessä oli 2003/01 leima, joten alkuperäinen oli. Kulumaa ei ollut paljoa, alle 0,5mm ja liikkui ihan ok.
                                                            - Toisen kannen etustefat vaihdettu. Toinen odottaa vielä sopivaa hetkeä.
                                                            Click image for larger version

Name:	20210120_181937.jpg
Views:	1269
Size:	168,4 Kt
ID:	1909139 Click image for larger version

Name:	20210120_181920.jpg
Views:	1254
Size:	467,0 Kt
ID:	1909140

                                                            Näin iso remppa vain siksi että kone tosiaan oli aika öljyinen. Etustefa, takastefa, molemmista kansista nokkien stefat ja venakopan tiivisteet öljysi paikkoja.
                                                            Hirveä haaste itseä kohtaan, että en käytä kansia irti ja vaihda kiertokankia. Alkuperäiset näköjään paikallaan, mutta niitä on aika monta joten ehkä ne kestää vääntöä. Kaikki on purettu jo niin nämä vaihtais samalla, mutta pakko kai se on jättää ne myöhempään kun lompakko kuihtuu siihen tahtiin. Ahtimet päätin jo "huollattaa" vaikka paikallaan olleissa ei ole 30tkm ajettuna mitään muuta vikaa kuin että ahdistavat liikaa. Jospa uusilla saisi vähän yläpäähän vetoja millä kompensoida 01E laatikon hitaita vaihtoja.

                                                            Nyt odotellaankin maailmalta:
                                                            -Moottorin ja laatikon tukikumit
                                                            -Ahtimet
                                                            -Vauhtipyörän pultteja
                                                            -Etukopan uusi tiiviste kun ensimmäisen hukkasin
                                                            -Yksi tiiviste kanteen, vesiputken välissä oli tiiviste mikä ei ATKEssa ole vesiputkien kuvassa vaan seuraavalla sivulla. Oli mennyt multa ohi
                                                            -Termostaatin tiiviste, ei tullut termarin mukana

                                                            Positiivisia asioita;
                                                            -Kone on lattialla, kampuran hihnapyörän mulkatut pultit olisi hieman syöneet miestä keulan huoltoasennossa.
                                                            -Se mitä alakautta näkee niin lohko näyttää olevan ok kunnossa

                                                            Vielä on edessä paljon hommaa. Tämän lisäksi arjen paineet (keittiöremontti), joten tässä projektissa menee vielä pitkään. Syksyllä ajoon?



                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X