Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Se kuulokeliitäntä ei sisällä mitään aktiivista elektroniikkaa, vaan ainoastaan kierrättää takakaiuttimien johdot hattuhyllyn kautta. Kun tökkäät kuulokkeet kiinni, kytkeytyy kaiutin irti siltä puolelta. Olisko tuon tuntemattoman johtonipun värit pun=+, sin=maa, mustat=linjalähtö/tulo. Eli taakse vahvistimille?

    Ajonestoon näissä ei oikein ole montaa vaihtoehtoa. Joko suoraan katkaistu käynnistyspiuha virtalukolta kiertämään boksin kautta tai sitten ohjataan sulakerasian "P-asennon relettä" eli siis automaattivaihteistoisissa oleva rele, joka estää starttauksen jos P-asento ei ole päällä. Defan boksi erittäin todennäköisesti on vain lukkojen kauko-ohjaus ja hälytin. Ei tee mitään käynnistykselle.

    Mulla on jossain kytkentäohjeetkin DEFAn hälytinboksille.

    Comment


    • #62
      Hälyttimen kytkentäkaaviosta helpoiten selviää kytkentä. Juuri yhdestä autosta otin kytkentäkaavion avulla hälyttimen irti ja kytkin tilalle keskuslukituksen kauko-ohjaussarjan. Tuossa kun ei ole tehtaalta ajonestoa, niin voisi olla ihan fiksua olla jonkinlainen ajonesto kauko-ohjattavan keskuslukituksen lisäksi.

      Comment


      • #63
        Okei, pitääpä koittaa perehtyä vähän tohon Defan sielunelämään jahka joutaa.

        Tämän ja eilisen illan projekti oli mittaristo, joka oli saanut joskus vähän stailausta osakseen. Mulla oli irrallaan mittaristo, jossa oli töhrimättömät neulat sekä tausta joka sitten luovutti osat nykyiseen mittaristoon.

        Molemmista mittaristoista oli samankaltaisesti hehku sulattanu ja kärväyttäny mittariston valojohteita sekä sitä "pesää" missä se majailee. Vetelin alumiiniteippiä sinne eristeeksi / heijastimeksi ja kävin kaikki polttimot läpi.

        Much better...

        Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-23 at 19.56.56.jpeg
Views:	1175
Size:	153,9 Kt
ID:	1899918 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-23 at 19.55.39.jpeg
Views:	1162
Size:	134,3 Kt
ID:	1899919 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-23 at 19.55.39(1).jpeg
Views:	1152
Size:	129,8 Kt
ID:	1899920 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-23 at 19.55.39(3).jpeg
Views:	1188
Size:	154,0 Kt
ID:	1899921 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-23 at 19.55.40.jpeg
Views:	1177
Size:	146,4 Kt
ID:	1899922

        Comment


          #64
          Alkaa olla retrotyylikkyyttä kyllä pre-facelift mittaristossa! Ja aina vähän hymyilyttää se "kuitutekniikan" käyttö näissä. Joku pääinsinööri selkeästi ollut alan miehiä ja ajanut sitä valaistukseen :)

          Ne polttimoiden pesät on kauttalinjan aina sulaneet. Taitavat sulaa ajan kanssa joka tapauksessa, vaikka ei väärää polttimoa olisi käytettykään. Näissähän on muuallakin monesti alkuperäisenä vähän alemmat wattimäärät, mitä ne normipolttimot ovat.

          Nykymittapuulla tuo mittariston valaistus nyt on hämärän rajamailla joka tapauksessa. Sopivilla ledeillä saa lisää tehoa. Itse muistelen joskus hyppylangalla ohittaneen sen himmentimenkin, niin sai karvan lisää valoa. Alumiiniteippi varmaan auttaa myös. Toinen klassinen kikka on kattovaloon oluttölkin pala heijastimeksi :)
          Viimeksi muokannut jasso; 24.9.2020, 10:49.

          Comment


          • #65
            Tuohon aikaan tehtiin toimivia kokonaisuuksia ja siksi mittaristovalaistus on punainen ja himmeähkö, että pimeällä kuskin hämäränäkö ei häiriintyisi. Tänä päivänä ei enää osata tuollaisia liikenneturvallisuuteen merkittävästi vaikuttavia seikkoja ottaa huomioon suunnittelussa.

            Comment


            • #66
              Menee vähän turinoinnin puolelle, mutta nykyautoissa on oikeasti häiritsevää, kun miljoona erilaista kirkasta valoa ja näyttöä kirkuu huomiotaan osakseen.

              Comment


                #67
                Mulla ei oo vielä tullu vastaan sellaista autoa jossa niitä valoja ei voisi himmentää ihan oman mielihalunsa ja kulloisenkin tarpeen mukaan. Enkä ole ollenkaan varma että joku lötkön tai C4 mittaristo on hyvää designia enää nykypäivän mittapuulla. Joku 30 erillistä polttimoa joista aina on joku pimeänä jos ei sitten vaihda aina ja joka kerta kaikki polttimot kun yksi palaa. Onhan nykymuotoiset ledit aivan ylivoimainen tuossa kohtaa.

                Comment


                • #68
                  Tässä on kysymys siitä mihin on tottunut, mutta jos kärsii migreenistä mikä villiintyy kirkkaista pistemäisistä valoista niin typ 44 mittaristoa katselen mielummin vaikka puolet valoista olisi pimeänä ;)
                  Ajankuva nykyisin on se, että joka paikkaan tungetaan kirkasta valkoista valoa, vähempikin riittäisi.

                  Comment


                    #69
                    Toi design ei kyllä enää niin hienolta näytä, mutta samaa mieltä punaisesta valaistuksesta, se on melkeinpä parasta silmälle himmennettynä. Paras olis amber.

                    Nykysuuntaus pienillä yksityiskohdilla ei muutenkaan ikänäköongelmalliselle ole hyvä.
                    Viimeksi muokannut jta; 24.9.2020, 16:51.

                    Comment


                    • #70
                      Kyllähän tuo mittaristo semmonen mukavan retro on jo ulkonäöltään, mutta enemmän odotan kojelaudan loppujen valojen näkemistä hämärissä.

                      Niissä puhaltimen & nelivedon lukkojen paneeleissa on niin makeet kasari grafiikat ja ne on myös kaikki toteutettu niillä valojohteilla. :)

                      Tänään kävin hommaan niihin polttimoita.

                      Comment


                        #71
                        Perus 100-lötkön mittaristo on kyllä ollut aina niin käsittömän himmeä, ettei siitä mitään näe muualla kuin valottomalla sysipimeällä tiellä...

                        Faceliftin täysileveä mittaristo ja kojetaulu kaikilla varusteilla on kyllä näin syyspimeällä omaa silmää hivelevä näky. Ja sama jatkuu sinne käsijarrulle asti, unohtamatta ovia tuhkakuppeja myöten :) Siinä on sitä jotain 90-luvun taitteen Deutsche style. Varmasti pitkälti kiinni siitä mihin aikakaudelle oma lapsuus osui, mutta pitäähän sitä mittaristossa olla valoa ja namiskuukkelia ja kaikki nimenomaan samalla puna-kelta sävyllä :)

                        Tosin, mieluummin pimeällä ajoon otan tallista päivitetyn 200:sen eli 4H A8:sin. Ja ainakin itselle kaikki himenee juuri sopivasti automaattisesti peilejä myöten. Toki voi hienosäätää joka valon erikseen kattoa myöten. Ei kahta sanaa, kumpi on parempi joka mittapuulla.

                        Comment


                        • #72
                          Hieman tuli taas puuhailtua sisustan parissa ja sainkin lähes kaiken jo valojen osalta toimimaan. Tuhkakupin valolle pitää vaihtaa vielä polttimolle kanta, sekä radion kytkentä herätti hieman ihmettelyä.

                          Eihän tuo mitään valojen ilotulitusta tässä mallissa ole, mutta kyllä ne nyt suurin piirtein loistaa kuten kuuluukin. Jostain syystä tuolla lämmönsäätimen katkaisijalle ei tule oikeen valo sitä kuitua pitkin. Täytyy sitä vielä tsekata.

                          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.39.jpeg
Views:	947
Size:	85,6 Kt
ID:	1900230 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.39(3).jpeg
Views:	928
Size:	39,2 Kt
ID:	1900231 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.39(4).jpeg
Views:	910
Size:	50,8 Kt
ID:	1900232 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.39(5).jpeg
Views:	902
Size:	55,8 Kt
ID:	1900233

                          Radion ja siihen liittimet purin toisesta autosta. Yllättäen radio ei ollut kytkettynä siinäkään, vaan oli reiän täytteenä. Pikaisella vilkaisulla liitin näytti ihan oikealta, mutta sovittaessa huomasin, että se on ns. "hampaan pielessä", eli tuo ei taida alkuperäinen mankka olla.

                          Tuossa soittimen takana on oikeen kytkentä kaavio, joka on muutoin selvä, mutta mikä tuo +/- on? Epäilen jotain sähköantennin herätettä tms? Muutoinhan ne pitäs olla Maa, Jatkuva (tai virtalukolta +) ja jatkuva virta jos oikeen käsitin.

                          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.47.jpeg
Views:	959
Size:	129,3 Kt
ID:	1900234 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.48.jpeg
Views:	919
Size:	82,8 Kt
ID:	1900235 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-09-27 at 19.41.48(1).jpeg
Views:	918
Size:	88,9 Kt
ID:	1900236

                          Comment


                          • #73
                            15 on virrat päällä ja 30 jatkuva plus. Sanaakaan en ymmärtänyt, mutta numeroinnin perusteella noin.

                            Sähköantennin tai vahvistimen heräte luultavasti se kolmas.

                            Comment


                              #74
                              Kuvasta lukien pinnit vasemmalta oikealle järjestyksessä: maa | + virtalukolta | + syöttö, kun radio päällä (esim. vahvistin, antenni jne) | + jatkuva akulta.

                              Ja se kuva ei muuten ole +/- vaan, + ja sen yläpuolella kytkimen kuva.

                              Comment


                              • #75
                                Otin satkun taas liikenteeseen, kun pudotti mukavat lumet taivaalta taas lappiin.

                                Mittariston neulat vaihdettuani huomasin, että nopeutta on nyt taulussa n. 10-15 km/h enemmän, kuin todellisuudessa ja lämmötki näyttää nousevan n. 95 asteen kohdille.

                                Voikohan nopeutta kalibroida muutoin, ku viisariin kajoamalla?

                                Lämpöjenkään kans ei ainakaan aiemmin ole ollut ongelmia, mutta en mielestäni ole kuullut flektin koskaan pyörivän.

                                Miten sen toiminta on helpoin testata? Onko näissä sellaista "pakkosyöttö" pistoketta flektille? Mulla on neloskoppanen xr3i esco, josta ainakin saa flektille jatkuvan virran päälle ylimääräisen liitinparin kytkemällä.

                                Comment


                                  #76
                                  80:sissä ja C4:sessa on syylärissä sähköflektin lämpökatkaisin. Sinne kun tekee oikosulkujohdon niin pyörii flektit aina kun virrat on päällä.

                                  Comment


                                    #77
                                    Alkuperäinen kirjoittaja SatkuQ Näytä viesti
                                    Toinen huomio kiinnittyi moottorin tulipellinpäässä sijaitsevan anturin johtoihin. Niistä oli kuori kovettunut ja päässyt halkeileen. Pitänee käydä nuita läpi.
                                    Tuon kaksinapaisen anturin johdot kun laitat yhteen, niin flekti pyörii (muistaakseni 2-nopeudella). Kyseessä siis jälkijäähdytyksen lämpöanturi. Mittaa konehuoneen lämpötilaa kannen vierestä.

                                    Ajossa flektin kuuluu käynnistyä vasta reilusti 90c mittarilukeman jälkeen. 95-100c välillä mittarista katsoen on ok.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Tuosta yritin nopeasti käyä hyppylangalla kokeileen niin ei puhunut mitään. Haiskahtas resulta flektiltä siis. Pitää vielä ajan kanssa näpätä liittimet irti ja kokeilla yhteen.

                                      Sopivasti pudotti tuota lunta, että ei niin helpolla pääse hakemaan varaosia toisesta autosta.

                                      E: Pitää tsekata nuo flektin kytkennät muutenkin läpi. Kolme johtoa näkyi menevän, mutta näytti, että siellä saattaa olla jotain räpelletty. Teippiä löytyi ja jokin johto katkaistukin. Argh..

                                      Comment


                                      • #79
                                        Noniin.

                                        Flekti on ehjä. Jälkipuhalluksen johto jostain syystä katkaistu.

                                        Purin vikaa ensin antamalla flektille suoraan virtaa -> pyörii
                                        Sulakerasian pohjaan tulee virtaa -> ok
                                        Releen ohitin hyppärillä -> pyörii
                                        Flektin rele 214 naksahtaa, kun kytkee akusta siihen virtaa. 86 ja 85 navan väliin. Toiminee silloin oikein? (Kävin releen varaosa-autostakin ja se poikkesi osanumeroltaan viimeisen kirjaimen osalta nykyisessä releessä se on K ja toisessa H. Napaisuus näyttäisi muuten samalta. Liekkö nuissa jotain eroa?)

                                        Kaiken kaikkiaan luultavasti se flekti toimii ihan ok, mutta talvella en ole sitä vielä niin kuumaksi saanut, että lähtisi päälle, kun tulee lauhdutettua kabiiniinkin moottorin lämpöä. Lisäksi, kun mittarin neulan vaihdoin niin se saattaa silläkin näyttää sen viisarin verran enemmän, kuin aikaisemmin. Pystyiskö tuota mitenkään muuten toteamaan enään?

                                        Aiheutti muuten taas turhaa vian etsintää tommonen piuhan katkaisu.. Kyllähän minä sen siellä heti alkuunkin huomasin, mutta kokeilin tyyliin vasta viimeisenä. Hommassa haetutti myös se, että sen jälkipuhalluksen rele ei vedä jos virtoja ei ole käyttänyt päällä releen irroittamisen jälkeen, vaikka anturan piuhat kytkisi yhteen. Tuli sekin huomattua vahingossa.

                                        Comment


                                          #80
                                          Muistaakseeni mulla on jossain kirjassa annettu arvot, paljonko mittarin pitää näyttää anturin vastusarvolla jotain. Eli joko laittaa tietyn kokoisen vastuksen anturin tilalle testiksi tai mittää nykyisen anturin vastuksen sillä hetkellä ja vertaa mittarin lukemaan. Voin loppuviikosta vilkaista, kun käyn tallilla.

                                          Joo, jälijäähy tosiaan toimii noin. Estetään akun huudattaminen tyhjäksi tms.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X