Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 quattro

    Tervehdys kakikille. Ensimmäinen viesti tälle foorumille ja ajattelin aloittaa tänne projektipuolelle topicin hankintaani liittyen.

    Kyseessä siis vuoden 1987 Audi 100 Quattro 2.2 padalla eli prefacelifti nuilla maailman parhailla ovenkahvoilla varustettuna. Auto on kaikin puolin suht asiallisessa kunnossa ja uuden leimankin se sai n. viikko sitten. (Eka yrittämällä korjaukseen meni dynossa katkennut käsijarruvaijeri sekä abs antureita joutui säätämään.)

    Kuvia yritän lisätä heti, kun niitä vähänkään valoisalla kelillä kerkeän ottamaan. Varusteita autossa on manuaali ilmastointi, jonka toimivuudesta ei ole tietoa sekä parhaimpana tietysti kytkettävät keski- ja takatasauspyörästön lukot. Ne tuntuisivat toimivankin. :)

    Aluksi tarkoituksena oli pitää auto ns. talvikulkineena, mutta eipä näitä tunnu enään hirveästi olevan liikenteessä, joten voipi olla, että tätä laitellaan kohti orkkis kuosia pikkuhiljaa.

    Olen yrittänyt foorumin searchia käyttää ja moniin kysymyksiin löytynytkin jo infoa, mutta esim. mittariston ongelmista kerätty viestiketjukokoelma sisälsi lähinnä vanhentuneita linkkejä. :/

    Alkuun muutama kysymys / ongelma autossa, jotka täytyy ensimmäisenä laitella:

    1. Kysymys: Minusta näyttää, että auton kylkilistat ja puskurit on maalattu korin väriin jälkeenpäin. (+ puskureissa karmeat "jenkkiparkki" viritykset). Onko kaikki typ 44 tullut ihan mustilla puskureilla pihalle?

    2. Kysymys: Voiko oven / kontin lukot sarjoittaa jotenkin samalle avaimelle jälkikäteen? Tuossa on nyt repullinen avaimia ja muutama lukkopesä avaimineen oli hansikaslokerossa vielä lisäksi. Tarkoitus olisi käydä nyt kaikki kahvat / lukot läpi (luultavasti uusia) ja saada ne toimimaan mahdollisimman vähillä avaimilla. esim. konttiin ei käy avaimista yksikään, mutta se lukittuu keskuslukituksen kautta. Kerran olen joutunut menemään jo sisälle "yleisavaimella", joka koostui rautalangasta ja pakkauspanierista.

    3. Kysymys: Myös mittariston "kehykset" on hopeaa. Nekin lienee kuuluisi olla mustat? En tiedä on autossa nyt alkuperäinen mittaristo, mutta mukana tuli toinen mittaristo alkuperäiskunnossaan. Täytyy kokeilla se paikoilleen ja testata toimivuus. Tässä kohtaa ne linkit vanhoihin keskusteluihin oli ainakin vanhentunut, joten löytyisikö jostain mittariston elvytys ohjeet jos tuo ei pelaakkaan. Tuo paikoillaan olevan mittariston neulatkin on nimittäin saaneet osansa maalista.. Lisäksi onko mittariston valaistus orkkiksena punertava?

    4. About 50 - 55 km/h vauhdissa luullakseni perästä alkaa kuulua jonkinlainen vollotus. Sitä ei kuulu hitaammassa vauhdissa ja se vaimenee aina, kun nostaa jalan kaasulta tai vauhdin kasvaessa yli 60 km/h. Liekkö jokin laakeri menossa tai sitten välyksiä liikaa jossain. Täytyy ensitöiksi kokeilla vaihtaa öljyt joka murikkaan.

    5. Auton kojetaulussa on ilmeisesti jonkin sortin hälyttimen purkki, josta lähtee yksi johto kojelaudan sisään ja avainnipussa on ilmeisesti tälle jonkinlainen kaukosäädin. Mitään eloa en ole tässä havainnut ja tekisi mieli purkaa se pois. Mihinkähän tämä on mahdollisesti kytketty? Voiko vain katkaista piuhan thats it vai onko riskinä, että hälyt laukeaa ja auto ei enään käynnisty tms? :D

    6. Autoon on vuonna 1989 muutoskatsastettu ABS jarrut. Säädön jälkeen ne tuntuisivat pelaavankin, mutta aina jarrupolkimeen koskiessa alkaa vilkkumaan keskellä mittaristoa jarrujen merkkivalo. Se saattaa jäädä risteyksessä vilkkumaan ja lopettaa vasta, kun autolla on lähdetty liikkeelle. Sain searchilla haettua, että tämä voisi ilmeisesti viitata myös jarrupalojen kuluneisuuteen? Helpoin korjaustoimenpide lienee etsiä "punainen rele" ratin alta ja deaktivoida se? ABS kytketytyy pois käytöstä keskitasauspyörästön lukon kytkeytyessä, mutta samalla syttyy DIESEL valo mittaristossa. Pitäisiköhän siinä palaa oikeasti jokin toinen valo?

    7. Kylmänä auto lähtee startatessa hyvin pyörimään ja käynnistyykin, mutta vain hetkeksi. Kierrokset laskee ja auto sammuu 3-4 kertaa ennenkuin se jää tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynti on lisäksi kylmänä tosi raskas / karkea. Kierrokset putoaa välillä lähelle sammumis pistettä, mutta sieltä ne taas nousee iloisesti ylemmäs, mutta lähtee taas laskemaan. Lämpimänä auto käy tyhjäkäyntiä ihan tasaisesti ja lähtee hyvin käyntiin. Voisko aiheuttaja olla joku lisärikastussysteemin anturi tms?

    No joo. Tuossapa on alkuun fiksailtavaa. Uusi jakohihna odottelisi vaihtoa, täytyy tässä joulunpyhien aikaan hoidella se pois.

    Osatarpeissa auttaa pitkälle samanlainen, mutta v. 1986 yksilö, josta aikanaan hajotettiin ilm. jakolaatikko jääradalla piikkirenkailla ja se jäi seisomaan. Kori siitä on päässyt jo melkolailla lahoamaan, mutta sisusta on aika hyvä esim. kaikki kojelaudan nippelit ja nappelit on paremmassa kunnossa, kuin tässä toisessa. Tuon varaosaautonkin periaatteessa tekisi vielä liikenteeseen, mutta vaatis paremmat tilat. Se on muuten väritykseltään tumman sininen ja kyljissä / peräkontin luukussa on teipattuna audin logo, guattro ja se punainen suunnikas niinku s logossa. Liekkö se on ollut joku esittelymalli tms.


    Yksi kuva nyt alkuun löytyi autosta niin näkeepi edes suunnilleen mistä kirjoitellaan. :) Klikkaamalla aukeaa isommaksi.

    Viimeksi muokannut SatkuQ; 18.12.2019, 16:07.

  • #2
    Tuossa ajatuksen kans googlailin vastaavia ja huomasin, että alkuperäistä ei ole lisäksi ainakaan:

    Maski. (en löytäny vastaavia vastaavia joissa kromikehys kiertäisi koko säleikön)
    Etuvilkut täytyy vaihtaa oransseihin.
    Sivuvilkuissa sama homma.
    Lisäksi nuo puskureissa majailevat sumarit tms. ei ole luultavasti orkkikset.
    Kilven alta täytyy irroittaa tuo ruosteinen lisävaloteline.

    Comment


    • #3
      Hyvä kun joku viitsii vielä lötköjäkin laitella. Joihinkin kysymyksiin osaan vastata, viisaammat täydentäkööt. Kylkilistat ja puskurit ovat käsittääkseni tehtaan jäljiltä aina mustat. Lukkojen sarjoittaminen onnistuu kyllä. Faceliftissä ainakin on punaiset mittarivalot. Diesel valon tilalla tulisi varmaan palaa ABS valo jota ei varmaan löydy jos ABS on jälkiasenteinen. Onko "jarrujen merkkivalo" punainen huutomerkki? Siinä tapauksessa epäilisin myös ns. pommia eli hydraulisen jarrutehostuksen painevaraajaa. Kylmäkäynnistysongelma kuulostaa siltä ettei kylmäkäynnistyssuutin pelitä anturi- tai muun vian takia.

      Comment


        #4
        Voi olla että maski on alkuperäinen, on vaan laitettu päälle tuo kromikehys. Samalaisia möi myös aikoinaan marmori B3:seenkin.

        Comment


          #5
          Taitaa olla joku Kamein lisävaruste tuo maskin kehys. Ehkä se ei niin kaunis ole mutta oman aikansa lisävaruste. Ei varmaan hirveän yleinen enää. Tuskin kannattaa roskikseen tunkea vaikka päätyisi jättämään pois.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja markush Näytä viesti
            Hyvä kun joku viitsii vielä lötköjäkin laitella. Joihinkin kysymyksiin osaan vastata, viisaammat täydentäkööt. Kylkilistat ja puskurit ovat käsittääkseni tehtaan jäljiltä aina mustat. Lukkojen sarjoittaminen onnistuu kyllä. Faceliftissä ainakin on punaiset mittarivalot. Diesel valon tilalla tulisi varmaan palaa ABS valo jota ei varmaan löydy jos ABS on jälkiasenteinen. Onko "jarrujen merkkivalo" punainen huutomerkki? Siinä tapauksessa epäilisin myös ns. pommia eli hydraulisen jarrutehostuksen painevaraajaa. Kylmäkäynnistysongelma kuulostaa siltä ettei kylmäkäynnistyssuutin pelitä anturi- tai muun vian takia.
            Joo kylläpä nuo puskurit ja listat taitaa olla paukulla maalattu. Sama väriteema toistuu sisällä listoissa ja siellä mittaristossa.. Varaosa vehkeestä löytyy ne listat ja tuo toinen mittaristo täytyy kokeilla pelaako. Jarrujenmerkkivalo on juurikin se huutomerkki. Voiko tuon pommin toimivuuden testata jollain tapaa?

            Voiko tuo tyhjäkäynnin säätöventtiili vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmällä koneella? Tongin osia joita tuli auton mukana ja siellä näkyi olevan Bosch 034 133 455 seassa. Käytetty näkyy olevan, mutta tuotahan voisi testata.
            Onko tämä itse kylmäkäynnistys suutin?
            Tuossa vielä konehuoneesta yleiskuvaa. Onko tässä vielä K jetti vai KE?


            Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
            Voi olla että maski on alkuperäinen, on vaan laitettu päälle tuo kromikehys. Samalaisia möi myös aikoinaan marmori B3:seenkin.
            Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
            Taitaa olla joku Kamein lisävaruste tuo maskin kehys. Ehkä se ei niin kaunis ole mutta oman aikansa lisävaruste. Ei varmaan hirveän yleinen enää. Tuskin kannattaa roskikseen tunkea vaikka päätyisi jättämään pois.
            Tuollainen se juurikin taitaa olla, kun tarkemmin katsoin. Siihen päälle tosiaan ruuvattu. Ulkonäkö herättää kyllä vähän ristiriitaisia tunteita, mutta en tuota roskiin tosiaan heitä.


            Tässä vielä muutama satunnainen kuva sisältä. Ei tuo ole loppupelein karmea ole. Kuskin penkki on hieman kulahtanut.


            Laitettavaa ainakin:

            Matot puuttuu (varaosa autossa oli vähän sekalaisesti)
            Ratin nahka vaatii hoitoa
            Listat ja mittaristo (löytyy)
            Käsijarrunuppi (löytyy varaosa autosta)
            Kattoverhoilu roikkuu takaa hieman
            Radio puuttuu (varaosa kamppeesta löytyi blaukkarin melbourne sqr 26 v. 1985. Lienee ensiasennusradio. Sain sen päälle, mutta pikseleitä puuttuu)
            Kojelaudan valaistus lämmönsäätimien yms osalta. Lienee niissä valot ollu?
            Hälyttimen poisto? Kojelaudan keskiosaan löytyy rei'ittämätön osa toisesta autosta

            Edit: Nyt näitä kuvia katsoessa näkyy paistavan polkimissa tommoset tuning päälliset. Ne saa lähteä. Lisäksi repsottelee sieltä täältä nuita eristemattoja.


            Comment


              #7
              K-jetti tuossa on. Helpoiten sen erottaa ke-jetistä lohkon kyljessä olevasta mötikästä, jonne määränjakajalta menee kaksi teräspunosta. Ohjauspaineen säätimeksi tuota taidettiin kutsua.

              Lämmönsäätimen paneelissa muistaakseni kuuluu punainen valo loistaa taustalla. Lisäksi myös lukkopaneelissa. Yleensä niistä tuikut pimeänä.

              Hyvänoloinen aihio! Miulla on pari pre-facelift quattroa pihalla, ja toisesta parin viikon näpräilyllä välillä taukoja pitäen saisi oivan pelin vielä :) Lisäksi osia on hyllyt täynnä. Jos jollekin on tarvetta omien varastojesi lisäks, niin laita vaikka privaviestiä.

              Suutin imusarjassa on kylmäkäynnistykselle. Voit kokeilla tuleeko sinne mitään efektiä, kun kylmän moottorin starttaa. Pitäisi tulla 12volttia tai jotain tietyn aikaa. En muista noita ulkoa, mutta koo-jetin kylmäkäynti/käyntiongelmia on täällä aikanaan ratkottu vinopino ja niistä kyllä topicceja löytyy.

              Itselläni useampi k-jetillinen ollut ajoautona ja nyttenkin 90 quattro talvipulkkana. Ei niissä missään kylmäkäynti ole toiminut mielestäni, niinkuin tehtaalta on suunniteltu. Ja käynti on vaellellut myös lämpimällä koneilla jossain. Yleensä oon ratkonut asiat ottamalla tyhjäkäyntiventtiilin liittimen irti ja säätänyt määränjakasta tyhjäkäyntiseosta inan verran rikkaammalle. Sekä tyhjäkäyntikierrokset lämpimällä koneella 1000rpm pintaan.
              Kylmällä hetken käy raskaasti, mut asettuu piakkoin. Varmasti nuo saa toimimaan kuten on suunniteltu, mut itse en koskaan oo jaksanut perehtyä olevinaan ehjien osien vaihtoa kummempaa.
              Ja on kyllä kokeiltu useammallakin eri vaihto-osalla lähes jokaiseen mahdolliseen vaihdettavissa oleviin paikkoihin.
              Viimeksi muokannut Quattro_4; 19.12.2019, 07:31.

              Comment


              • #8
                Ok, pitää käydä nuo kojetaulun valot läpi!

                Juu tämä on koriltaan ihan hyvä vielä. Pintaruostetta on lähinnä jossain kiveniskemissä ja peräkontin lukon ympärillä hieman, kun maali lohjennut. Eikös näihin se sinkki tullut joskus 1987 aikoihin mukaan? Tuo varaosa auto ei luultavasti ole sinkitty ainakaan kunnostaan päätellen. Se oli jo ennen jääratahommia sieltä täältä röstissä. Olikohan se nyt -85 vai -86.

                Täytyypä mittailla tuo suuttimen johto. Kylmäkäynnistys hommia löysinkin, mutta viat kuullostivat vähän erilaisilta (pitkä käyntiin sahaus jne.) ainakin niiltä osin mitä löysin tekstiä. Tietty aiheuttaja voi olla sama.

                Täytyypä kokeilla nuo perushommat läpi tuon kylmäkäynnin osalta, kun eipä tuo nyt sinänsä häiritse, kuin mielenrauhan osalta. Siinäpä humpailkoot sitten, kun kyllä se käynnissä pysyy.
                Viimeksi muokannut Killeri; 19.12.2019, 10:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                • #9
                  Yritin etsiä tietoa tuosta kylmäkäynnistysongelmasta ja löysinkin ihan hyvin.

                  Eli lämpöaikakytkimen toiminnan pystyy ilmeisesti mittaamaan. Alle 30 asteisena pitäisi olla 20-40 ohmia ja yli 40 asteisena 50-90 ohm. Taikka testauksen voi suorittaa esim. irroittamalla piuhan kk-suuttimen päästä ja katsomalla tuleeko sinne virtaa startatessa. Itse suuttimen toiminta selviää, kun nappaa sen irti ja peittää imusarjasta reiän esim. sormella ja kaveri starttaamaan.

                  Vikaa on ilmeisesti aiheuttanyt myös lämpöanturi (joka on vissiin kiinni siinä lämpöaikakytkimessä) ja tämä nimenomainen anturi sijaitsisi termarikopan/lämpöaikakytkimen alapuolella. Sen yläpuolella pitäisi olla mittariston lämpötilaanturi.

                  Nuo menee kokeiluun.

                  Kävin kuitenkin konepellin alla hieman pyörimässä ja alkuun kävin antureiden liittimiä kontaktisprayn kanssa läpi. Kurkkasin sulakeboksiin ja siellä oli yllätykseksi 30 ampeerin sulake, joka oli ilmeisesti epäonnistunut yrityksessään polttaa itsensä. Se paljastui googlen tarjoamalla saksankielen pikakurssilla lämppärin puhaltimen sulakkeeksi ja vaihdoin sen varmuuden vuoksi uuteen.


                  Toinen huomio kiinnittyi moottorin tulipellinpäässä sijaitsevan anturin johtoihin. Niistä oli kuori kovettunut ja päässyt halkeileen. Pitänee käydä nuita läpi.


                  Kolmas pieni huolenaihe aiheutui virranjakajasta johon on kiinnitetty onko tuo nyt hall anturin "liittimen vastakappale" liimalla. Sehän tietysti liitin irroittaessa vielä ratkesi tuosta liimauksesta, mutta kyllä auto vielä käyntiin lähti ja toimi normaalisti. Jotain massaa tuohon on tieten keksittävä jottei ainakaan vesi pääse niin helpolla sisään.


                  Sain auton mukana toisen virranjakajan, mutta niissä eroaa koodi viimeisen kirjaimen osalta. Paikallaan on 034 905 205L ja pöydällä 034 905 205F. Pitää tsekata käviskö nuo ristiin, mutta minusta hall anturin liittimen pistoke mahtoi näyttää erilaiselta. En käynyt kuitenkaan vielä tarkistamassa asiaa.

                  Comment


                  • #10
                    Lötkön kans ei ihmeempiä ole ehtinyt puuhailla. Auto tuntuu pelaavan kokoajan hieman paremmin myös tyhjäkäynnin osalta. Se oli ilmeisesti jonkin aikaa ollut seisonnassa niin olisko tankissa oleva bensakin pikkuhiljaa vaihtunut tuoreempaan tankillisen aikana.

                    Varaosa-autosta haalittuja nippeleitä hieman elvyttelin. Näyttäs vähän erilaiselta nuo nahkat vaihdekepin ja käsijarrun pusseissa, mutta on ne ainakin paremmat, kuin nykyiset.


                    Kävin myös järven jäällä hieman kokeilemassa nelivetoa. Näillä lumilla ei vielä meno juuri hidastanut. Autossa vaan mahtaa olla jonkin verran madaltavat jouset. Nekin pääsee vaihdettavien osien listalle..


                    Comment


                      #11
                      Mahtavaa, että lötköharrastajia löytyy ja tulee uusia! Näihin löytyy täältä paljon osaamista.

                      Jotain mitä nyt tulee mieleen:
                      - Puskurit maalattu (sumuvalojen ympäriltä näkyy oikea musta väri) ja kromimaski on tarvike. Itse puskuri on kuitenkin 100:sen, mutta nuo sivun parkit on tarvikkeet.
                      - Mittaristoon joku on laittanut punaiset ledit. Alkuperäinen on sellainen todella hailakka punertava/keltainen ja iän myötä polttimoiden lämpö sulattaa "heijastimet" sen verta, että ei valaise sitäkään vähää :)
                      - Mittaristo kuuluu olla musta. ABS-valoa tuskin löytyy, joten kytketty hehkun merkkiin. Voi toki katsoa fikkarilla niitä varoitusvalojen logoja, jos löyisi jokin sopivampi. Toki niitäkin voi vaihtaa toisista mittaristoista.
                      - Jouset on madallettu. Nämä on aika traktoreita vakiona.

                      - Hälyn piuhoja kannattaa seurata, että minne menee. Manuaalissa ei ole mitään suoraa relettä, jota ohjata. Automaatilla olisi P-asennon rele, joka tappaa startin. Luultavasti mene sulkarasian pohjaan, josta voi yleensä suht helposti napata turhat pois.

                      - Kyllä nämä on sinkittyjä ollut aiemminkin. Minulla on -85/-86 valmistettu ja sinkitty. Mutta 30 vuodessa sinkki on jo syöty pois. Takakulmien kotelot pyörin takaa on ne jotka kaikissa mätänee. Ja sitten takimmaisen kulmaikkuna ala kulman alta lähtee kaikki ruostumaan. Ja etulokarien taka-alakulma.

                      - Pommin eli hydraulipaineen varaajan kuntoa valvoo paineanturi jarrutehostajassa eli heti jarrunestesäiliön alla. Siitä toinen piuha irti, niin tiedät tuleeko häly siitä. Pommissa pitäisi riittää painetta moottorin sammutukseen jälkeen pari painallusta, ennen kuin poljin kovenee eli siitä tiedät todellisuuden. Jarrupalojen kulumisanturit toimivat toisin eli palojen kuluessa kuluvat poikki eli piiri katkeaa. Eli kertalaakista jäisi valo palamaan aina. Niissä tosin piuhat kuitenkin hapertuneet konehuoneesta eteenpäin, joten herjaisivat aina ja ikuisesti.

                      - Kannen takana muistaakeni on jälkijäähyn lämpöanturi. Ei ole lohkossa, vaan mittaa ilmaa. Yhdistää pinnit tietyn lämpötilan jälkeen (jotain yli 90c).

                      - Kylmäkäynnistyssuutin on käytössä vain täysin kylmällä koneella. Lisäksi sitä alipaineella käytetään antamaan lisärikastusta kylmällä koneella kaasu avatessa. Sitä ei kuulu tarvita hailakalla koneella mihinkään. Tarkista lohkon kyljestä ohjauspainesäätimen alipainekalvon ehjyys ja että sen sähkölämmitys toimii (se liitin mikä siihen menee).

                      - Tyhjäkäynnin hoitaa tuo ISV minkä olet kuvannutkin. ISV:tä ohjaa kannen etupään lämpöanturi (tai se siinä termarikotelossa oleva). Jakajan (sytytys) alipainesäätimen ehjyydellä on myös merkitystä, mikä helposti unohtuu. Ennakolla on iso merkitys tyhjäkäynnin nopeuteen.

                      K-jet on lopulta pirun yksinkertainen peli. Paineet on kaiken a ja o. Eli ohjauspaine ja järjestelmäpaine pitäisi aina tarkistaa. Ja ne taas ovat kiinni ainoastaan suuttimien, ohjauspaineen säätimen ja määräjakajan tiiviydestä. Mutta onneksi määräjakajiinkin saa nykyään korjaussarjaa.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitokset taas hyvästä infosta!

                        Itse en valitettavasti ole autoa ihmeemmin kerennyt roplaileen, mutta lähes päivittäin sillä on tullut ajeltua. On kyllä kasariautoksi ihan hyvä kyyti. Tuo alusta nyt on nuiden jousien vuoksi hieman kovahko, mutta olen ajanut pahempiakin kivirekiä.

                        Seuraavana ohjelmassa olisi tuo jakohihnan & vesipumpun vaihto. Kuulin, että kampiakselin päässä oleva hihnapyörä olisi hyvä vaihtaa samalla, ilmeisesti heikko kohta se kiila siinä.

                        Jospa samalla saisi auton hetkeksi lämpimään niin saisi pestä sisustan ja vaihdella "tuunatut" sisustan osat.

                        Comment


                          #13
                          Ei tarvitse näissä 10v vapareissa hihnapyörää vaihdella.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja SatkuQ Näytä viesti

                            2. Kysymys: Voiko oven / kontin lukot sarjoittaa jotenkin samalle avaimelle jälkikäteen? Tuossa on nyt repullinen avaimia ja muutama lukkopesä avaimineen oli hansikaslokerossa vielä lisäksi. Tarkoitus olisi käydä nyt kaikki kahvat / lukot läpi (luultavasti uusia) ja saada ne toimimaan mahdollisimman vähillä avaimilla. esim. konttiin ei käy avaimista yksikään, mutta se lukittuu keskuslukituksen kautta. Kerran olen joutunut menemään jo sisälle "yleisavaimella", joka koostui rautalangasta ja pakkauspanierista.


                            4. About 50 - 55 km/h vauhdissa luullakseni perästä alkaa kuulua jonkinlainen vollotus. Sitä ei kuulu hitaammassa vauhdissa ja se vaimenee aina, kun nostaa jalan kaasulta tai vauhdin kasvaessa yli 60 km/h. Liekkö jokin laakeri menossa tai sitten välyksiä liikaa jossain. Täytyy ensitöiksi kokeilla vaihtaa öljyt joka murikkaan.
                            Muihin tuossa jo tulikin näköjään vastauksia, joten..

                            2. Lukot voi sarjoittaa. Tai ainakin C4-koppaisessa onnistuu ja nämä ovat niin läheistä sukua, että uskoisin asian olevan näin C3:n kohdallakin. Aiheesta oli jossain projektitopikissa juttua, olikohan Härski, joka puuhasteli lukoille sarjoituksen uudestaan.

                            4. Epäilen, ettei perän öljyjen vaihto juuri auta ujellukseen. Taitaa mennä shimmailuksi. Voi olla laakerivauriotakin.




                            Comment


                              #15
                              Sarjoittamista varten saa lukkojen haittoja esim. ostamalla tarvikeovenkahvoja ja purkamalla niistä. Samat haitat käy luonnollisesti kaikkiin lukkopesiin hanskalokeroa myöten. Virtalukossa on kaksi haittaa enemmän kuin ovissa.

                              Comment


                              • #16
                                Pitääpä koittaa searchila vielä löytää juttua tuosta. Jotain löytykin ja perusperiaate on nyt selvillä. Ilmeisesti FAQ osiossa on joskus ollut ohjeet, mutta sinne ei yhdessä ketjussa esiintynyt linkki enään toiminut. Tuossa vaihtelin eteen hanttimiehen puolelle uuden kahvan, kun entinen ei auennut ulkoapäin. Jokin lipare siellä oli murtunut. Vaihtoperaation aikana hajosi luonnollisesti lukitus"läppä" siitä tangon päässä olevasta "naaraspallonivelestä", mutta kyllä se toistaiseksi pysyi siinä kiinni. Saakohan nuita vielä jostain uusia?

                                Haittalevyjä mulla ois nyt sen verran, että ovissa + kontissa paikoillaan olevat ja irrallaan 2 pesää. Liekkö nuo vielä tuurillakaan riittäisi sarjoittamaan edes ovet ja kontin? Lisäksi varaosaautosta saattaisi jotain löytyä, mutta siitä oli kahvat muistaakseni aikalailla purettu.

                                Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                4. Epäilen, ettei perän öljyjen vaihto juuri auta ujellukseen. Taitaa mennä shimmailuksi. Voi olla laakerivauriotakin.
                                Tätä en ole vielä tutkinut muuten, kuin kuuntelemalla, mutta se tosiaan voisi olla laakeri jossainpäin. Ääni alkaa kevyellä vedätyksellä siinä n. 50 kmh vauhdissa ja katoaa heti, kun vedon löysää. Palaa myös samantien, kun kaasuun koskee. Moottorijarrulla / vapaalla huilatessa ei kuulu mitään. Ääni on semmonen karkean laakerin kuuloinen enemmän, kuin hammasrattaiden "volina" Voiskohan kardaanin tukilaakeri olla yks aiheuttaja? Pitänee vielä takapenkki käyttää pois ja kokeilla kuuluuko ääni selkeämmin.

                                Normaalin korkuisia jousia yritin netistä kattella, mutta aika heikosti tuntui löytyvät. Perus motonetin ja autodoc yms. valikoimista en löytänyt etujousia quattroon ollenkaan. Meneeköhän marmoritiski hommiksi? Varaosa-autossa tieten olis, mutta liekkö ne on kovin hyvät enään. Mietin myös voiko tuo madallus vaikuttaa voimansiirron ääniin? Siellähän ainakin vetarit on nyt eri kulmassa verrattuna vakio korkeuteen.

                                Puuhastelin myös virrat nuilta jälkiasennusvaloilta pois puskureiden sivuissa ja korjailin sisävalokatkaisijoita ovien pielistä. Maajohtoja oli poikki niissä.




                                Viimeksi muokannut Killeri; 10.1.2020, 16:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                Comment


                                • #17
                                  Noita lukkojen osia voisi olla Audi Traditionin valikoimissa. Traditionin osia saa ainakin Tepon kautta tilattua (Speed-autoteile.fi) ja käsittääkseni myös marmorilta.

                                  Edit: kannattaa kans tsekata jouset.

                                  Oemepc.com kannattaa ottaa kans haltuun, jos ei jo ole, sieltä saa osanumerot ja räjäytyskuvat kätevästi kaiveltua.

                                  Tsemppiä lötköprokkikseen! Näissä kasariautoissa on vaan sitä jotain. Nimim. kasaripolojen onnellinen omistaja. :)
                                  Viimeksi muokannut Kukke; 10.1.2020, 14:18. Perustelu: Täydennystä

                                  Comment


                                  • #18
                                    Click image for larger version

Name:	image_66538.jpg
Views:	2454
Size:	151,4 Kt
ID:	1873928 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-01-12 at 13.35.51(1).jpeg
Views:	2367
Size:	188,2 Kt
ID:	1873931
                                    Kiitoksia. Kyllä tässä värkkäilyssä on sitä jotain. :D Pitkään saanu hakia osia tiskin takaa, mutta eihän mikään voita sitä, että pimeässä ensin lapioidaan varaosa-autoa hangesta ja huonoilla työkaluilla puretaan pakkasessa osia pois.

                                    Ei sen kummempaa, mutta maskin ja sivuvilkut kävin poimimassa talteen. Maskista on harmillisesti kulunut kromaus pois quattro logosta, mutta paikoillaan olevassa maskissa ei quattro merkintää edes ole. Etuvilkut oli harmillisesti lohkeillu, joten ne täytyy hommata uudet.
                                    Viimeksi muokannut SatkuQ; 12.1.2020, 12:47. Perustelu: Kuvien säätöä

                                    Comment


                                      #19
                                      "Otto W.":n kaupasta saa yhtä sun toista uutta osaa lötköön. Löytyy kahvojakin. http://audi100.net/Shop/shop.html

                                      Halpiskahvoja varaosiksi esim.: https://www.autonvaraosat24.fi/ridex/13631971

                                      Niitä haittoja on 4 erilaista. Siitä sitten vain yhdistelemään sopiva sarja lukkoon.

                                      Eikö C4:stä käynyt jouset tähän? Vai oliko se taakse?
                                      Viimeksi muokannut jasso; 14.1.2020, 16:09.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Etujouset samat, takajouosiis ero mut, ev avant samat jouset takana

                                        Comment


                                          #21
                                          C4 jouset istuu kyllä, mutta jousivakiot saattaa poiketa. Itse muistelen käyttäneeni typ 44 ja 4A quattrojen jousia ristiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuli soiteltua varaosamyyjiä läpi eikä tosiaan quattroon ole jousia saatavilla. Taidan tsekata tuon varaosa-auton jousien kunnon, ennen kuin alan katselemaan uusia. Pudotti vain taas 25 cm lunta tänne pohjoiseen niin joutuupi vähän lapioimaan.. Kiitos kuitenkin vinkeistä jousien suhteen!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pikku päivittelyä tännekkin. Ihmeempiä ei hetkeen ole tapahtunut. Auto ollut jokapäiväisessä ajossa ja pelannut hyvin.

                                              Tänään pääsin viimein lämpimään jakopääremontin ääreen, mutta eihän se mennyt niinkuin kuuluisassa strömsössä. Auton mukana sain jakohihnasarjan sekä vesipumpun, joista vesipumppu osottautu ihan oikeaksi, mutta jakohihnasarja oli väärä. Hihna oli pyöreillä hampailla, kun entinen kulmikkailla/tasaisilla. Perjantaiksi saanen toisen sarjan ja auto jäi niiltä osin odottamaan purettuna.

                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-26 at 19.31.05.jpeg
Views:	1858
Size:	223,3 Kt
ID:	1878582

                                              Puskuri irroitettiin jakopään tieltä ja samalla purin siitä nuo jälkiasennusparkit pois. Pettymykseksi valojen vuoksi puskuriin on sahattu ovaalit reiät.. Olis ollut edes joku m8 kiinnitys, mutta ei. Huoh.

                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-26 at 19.31.07(1).jpeg
Views:	1791
Size:	131,8 Kt
ID:	1878583

                                              Nuo sumarit aiheutti myös ihmetystä. Se oli tiedossa, että paikoillaan ei ole alkuperäiset, mutta kyseessä onkin ilmeisesti orkkis sumarien rungot, mutta lasit puuttuu? Tuo uus sumari pultattu tuohon päälle vain.


                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-26 at 19.31.06.jpeg
Views:	1824
Size:	82,2 Kt
ID:	1878584

                                              Nyt, kun auto on lämpimässä ja purettuna taidan samalla vaihdella maskin, toisen ajovaloumpion ja sivuvilkut. Puskuria en tähän hätään ala entraamaan takaisin mustaksi, mutta tuo on luultavasti kilikolilla maalattu ja epäilen, että soodalla puhaltamalla lähtee maalit pois siten, ettei itse puskuriin jää jälkiä. Vaihteisto ja peräöljyt vaihtunee myös ens kerralla.

                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-26 at 19.31.07(3).jpeg
Views:	1870
Size:	166,7 Kt
ID:	1878585

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minulta mahtaisi löytyä musta puskuri jossa alkuperäiset sumuvalot paikallaan, jos on tarvetta. Pitää tutkia varastoa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuo kiinnostaisi kyllä. Jatketaan yv:llä jos puskuri löytyy.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nuo alkuperäiset Westfalian koukut on kyllä laatuterästä. Ne ei ruostu, ei sitten millään!

                                                    Noin jatkoa ajatellen, niin keulaahan ei tarvitse purkaa jakopäätä varten...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Siitä tuossakin lähettiin, että sen alaritilän irrottamisen jälkeen sai kampiakselin pultin näkösille vaan se oli niin tiukassa, että piti raskaammanlaisella pulttikoneella hakata auki, niin sitä varten tarvitsi tilaa. Silläkään ei lähtenyt ennen pientä lämmitystä.

                                                      Ensin toki koitettiin jatkoa ja niveltä, mutta nivelet antoi periksi.

                                                      En tiiä koska oli viimeksi vaihettu remmi. Pultti oli älyttömän kiinni ja hihnakin oli niin löysällä, että sen sai pyöräytettyä melkeen nurinpäin. Jako oli pysynyt kuitenkin kohallaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tiukassahan se on ja hyvä olisi pitää hihnapyörästä kiinni. 450Nm se sitten vedetään takaisin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Monesti nähty liimaa näissä. Se tapaa pehmetä lämmittessä, mikä osaltaan selittäisi. Itse avannut yden, joka oli liimattu koko kierteen matkalta. Oli sitten muuten tiukassa. Normaalisti liimatesss riittää pultin halkaijan verran pitkän alueen liisteröinti.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo kyllä siinä liima taisi olla ja liima laitettiin uuteen pulttiinki.

                                                            Jakopää saatiin kasaan, kun tuli oikeat osat sekä öljyt vaihtui laatikkoon ja perään. Vaan lisää rempattavaa löytyi luonnollisesti autoa tutkiessa..

                                                            Välillä seilaavaan tyhjäkäyntiin löytyi sittenkin imuvuoto. Imusarjan tienoille bräkleeniä ruiskiessa alkoi kierrokset nousta sen mukana. Imusarjan tiiviste ehkä?

                                                            Sitten pääsee vielä startin vaihtaan. Hohhoi. Mitenkähän tuo on toiminut niinkin hyvin tähän saakka. Autossa oli ostohetkestä välillä startatessa pieni sivuääni mukana. Semmone vähän karkea. Se on kuitenkin näinki kauan lähti käyntiin eikä ääntä kuulunut enään moottorin käynnistymisen jälkeen kunnes tänään siihen jäi sitten rohina päälle. Starttia tutkiessa se näyttikin yllättäen melko uudelta, mutta irroittamisen jälkeen yllätys oli suuri. Se oli vähän niinku kaput. Millä lie saatu tuohon kuntoon? Vauhtipyörä näytti onneksi olevan kunnossa ja suurin osa metalli mujusta taisi tulla pois.

                                                            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-29 at 15.40.21.jpeg
Views:	1646
Size:	55,2 Kt
ID:	1878832 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-29 at 15.50.48.jpeg
Views:	1643
Size:	71,9 Kt
ID:	1878831

                                                            No eipä tässä auta, kuin käydä ainakin ihmettelemässä ensin varaosaauton luona jonka päällä on varmaan toista metriä lunta, että saiskohan sieltä startin irti vai alkaakko tilaamaan uusi.

                                                            Vaihtelin myös maskin, purin kilven takaa ruosteisen lisävaloraudan, vaihdoin toiselle puolen parempikuntoisen ajovaloumpion ja laitoin oranssit sivuvilkut paikoilleen. Nuo jälkiasennus sumarit otin myös veks. Ilme muuttui omaan silmään heti paremmaksi, mutta nuo kirkkaat etuvilkut aion vielä vaihtaa keltaisiin.
                                                            Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2020-02-29 at 14.52.30.jpeg
Views:	1606
Size:	204,9 Kt
ID:	1878833

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X