Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    No sehän on tietysti kannakkeen jälkeen...

    Googlauksen perusteella rosterin lämpölaajenemiskerroin on suurempi kuin valuraudan eli tuo selittää miksi tiiviste pahentaa tilannetta.
    Attached Files

    Comment


      #62
      Näinpä juurikin.
      Hyvä se on jousto olla tuossakin mutta mainitsemassani välissä vois myös olla.

      Comment


        #63
        Mä taas oon aina vetänyt aika rajusti kii putken sieltä jalkatilan paikkeilta jonnekin loodan kylkeen ja hyvin on hyrrät pysyneet kiinni. Nordlock prikat laitoin joskus 200sx Nissanin jossa oli samaa vaivaa. Toimi ainakin nissanissa.

        Comment


          #64
          Kokeilin omassa nordlockit myös ja ihan yhtälailla irtoili.
          Oliko Juhanalla valusarja?

          Comment


            #65
            Itse asiassa ei. Ne on olleet kaikki tuubisarjoja.

            Comment


              #66
              Siinä voi laajentumisen kanssa olla jonkunmoinen ero. Näin luulisin mutta en tiedä...

              Comment


                #67
                Vastaavia kokemuksia itselläkin, tiivisteen kanssa DP lähtö ei pysy kiinni.

                Comment


                  #68
                  Työstin viimeisintä ongelmaa eteenpäin:
                  otin turboa irti juuri sen verran, että pääsin sorkkimaan välistä rosteritiivistettä pois, mutta kuinkas ollakaan siellä ei ollut mitään...

                  Lähdin kokeilemaan korjausta uusilla pinnapulteilla ja kuparimuttereilla ilman tiivistettä. Kylmäkäynnistyksessä tuli hieman pakokaasun katkua konetilasta, mutta se katosi nopeasti. So far so good.

                  Plan B on avata liitosta uudestaan ja laittaa jotain tiivistemönjää väliin.

                  Onko softassa jotain testikanavaa pakokaasuvuotojen todentamiseen?

                  Comment


                    #69
                    Tänään pääsi jälleen ulkoiluttamaan autoa Alastarolla.

                    Saldo jäi vähän laimeaksi, koska nopeita kierroksia tuli yhteensä vain 4. Muut eri asteista lämmittelyä tai himmailua. Paras kierros 1.40.040

                    Ongelmana oli moottorin lämpeneminen: ensimmäinen nopea kierros meni hyvin, mutta jo toisella lämpö nousi punaiselle. Kun alkoi hiljentämään, niin lämpö laski nopeasti normaaliksi. Joku arveli syyksi termostaattia.

                    Paluumatkalla alkoi kuulua samaa "sirinää" kun edelliselläkin kerralla kun pakosarjan ja turbon väli petti. Käyn huomenna tutkimassa vikaa, mutta huomattavasti miedompi ääni kuin viimeksi.

                    Positiivisena asiana uudet B7 288mm takajarrut + Yellow Stuff palat toimivat hyvin. Etujarrujen lämpö laski 340->200 (!). Jarrut eivät varmasti ole ainut tekijä, mutta selvästi parempaan suuntaan. Jarrutukset jäi järjestään liian aikaisiksi, koska luotto löysään jarrupolkimeen oli heikko.

                    Comment


                      #70
                      Aiemmin kuulunut ääni tuli jälleen pakosarjan ja turbon laipan välistä. Välystä oli n. 0,3mm.

                      Ratkaisuna turbo irti, pulttien kiristys ja muttereiden alle Nord-Lock rst aluslevyt. Tällä hetkellä turbon takaisinasennus meneillään.

                      Huomasin myös, että vakio downpipen kannake ei ole kovin "kiinteä" ja siitä seuraa, että koko putkiston liike tulee katti-turbo-pakosarja -akselille (ks. kuva). Menen ensi viikolla teettämään jäykän downpipen kiinnityksen ja toisen jousto-osan downpipen kiinnityksestä kattiin päin. Tällä putkiston liike rajautuu kiinnityksestä taaksepäin ja etuosa on jäykkä.

                      Samalla vaihdan termostaatin, koska uusi oli jo varalla.
                      Attached Files

                      Comment


                        #71
                        Uusi downpipen kiinnike on nyt alla ja turbo paikallaan.

                        Kulkee hyvin, mutta vedossa n. 2300rpm alkaen kuuluu sirinää joka voimistuu kierrosten kasvaessa. Kaikki letkut yms. on tarkistettu ja visuaalisesti tiiviitä. Voiko olla imuääntä vai mistä lähtisitte etsimään?

                        Comment


                          #72
                          Äänihommat on himppasen haastavia etänä. Katsoisin kuitenkin kaikki lämpösuojat jne alueelta, jossa on oltu töissä. Tuo reipas pari tonnia kierroksia alka olla alueella, jossa puhallin on täydessä höyryssä. Ääni voi siis olla kotoisin turbostakin, jotan sen aksiaalivälyksen tsekkaus ja kompressorisiiven silmäily eivät lie ihan turhia hommia nekään.

                          Comment


                            #73
                            Turbo alkaa tosiaan hyrräämään tuolta vaikka isommin painetta alkaa tulla 3300 kieppeillä. Nyt perhereissulla olen yrittänyt kuulostella ja jotenkin enemmän vaikuttaa turbolta kuin imuääniltä. Ei niin sanotusti hiippaisisi ollenkaan ottaa turboa taas irti...

                            Täytyy tutkia kaverin kanssa mistä päin ääni tulee kun pääsee kotiin.

                            Comment


                              #74
                              Selvittelin Alastarolla esiintynyttä korkeaa moottorinlämpöä...

                              Termostaatti aukeaa hyvin obd:n kautta tarkasteltuna -> ei ongelmaa siellä.

                              AZ:lla sanottiin, että vesipumpun voi testata tarkistamalla tuleeko jäähdytysnestesäiliön yläputkesta nestettä tyhjä käynnillä ja 2500rpm. Ei tullut. Kysymys: voiko tämän perusteella julistaa vesipumpun sököksi?

                              Toin auton Ruotsista 1,5v sitten ja huoltokirjasta ei saanut varmuutta onko pumppu vaihdettu hihnan kanssa.

                              Comment


                              • #75
                                Siltä vähä vaikuttas.

                                Comment


                                  #76
                                  Jeps, nyt on pumppu ja jakohihna vaihdettu. Selvisi se, että pumpussa tuskin oli vikaa, koska se oli parannettua alumiinipropellista mallia. Ens maanantaina nähdään missä mennään lämpöjen kanssa...

                                  ... jos sinne asti päästään, koska rempan jälkeen alkoi tulla vikakoodeja. Ajossa ahtoa puuttui ja kertaalleen tuli kiihdytyksessä voimakasta nykimistä.

                                  P0238 - Turbocharger Boost Sensor (A) Circ. High Input Upper limit exceeded
                                  static
                                  P0234 - Turbo/Super Charger Overboost Condition Upper limit exceeded
                                  static
                                  P0106 - Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Range/Performance Implausible signal
                                  static

                                  Mistä voisi johtua?
                                  Mitä kannattaa testata obd:n kautta?

                                  Tarkistettu tähän mennessä: ahtoputkisto visuaalisesti, ahtopaineanturi fyysisesti ehjä ja putsattu, ahtopaineanturin johtoon tulee jännitteet (maa, 5V, tyhjä, 0,01V), kaikki johdot yms. kiinni...

                                  EDIT 14.7.: kun ahtopaineanturin johtoa tutki tarkemmin, niin yksi johdoista oli poikki. Kolvi kehiin, johto kiinni, vikakoodit nollaan ja kaikki toimii.
                                  Viimeksi muokannut kalasoppa; 14.7.2020, 14:27.

                                  Comment


                                    #77
                                    Pientä päivitystä viimeisimmistä...

                                    Kävin muutama viikko sitten dynossa Porvoon suunnalla. Ihan hyvin sieltä irtosi eli n. 330hp ja 420Nm. Riittää mainiosti tässä kohtaa.

                                    Vasemman etupyörän keskiö vaurioitui hieman Kymiringin rengasepisodissa ja vaihdoin sen ja samalla laakerin. Fysiikan tunneista oli hyötyä kun pääsin hyödyntämään lämpölaajenemista keskiön ja laakerin liittämisessä: keskiö pakastimeen (-18°) ja laakeri kiukaan päälle (pintalämpö n. 150°) ja avot, hyvin luiskahti laakeri paikalleen. Maaginen hetki kun pudotti laakerin keskiön päälle :D

                                    Samalla laakerin kanssa asensin jarrulevyjen jäähdytys skuupin. Jostain tuli vastaan, että Phaetonin jarrupelti ja skuuppi sopivat pienellä pellin muokkauksella moneen Audiin. Muutaman dremelöonnin ja sovituksen otti, mutta hyvin meni. Lukkokäännöksessä skuuppi ottaa hieman iskariin ja edelleen renkaaseen kiinni eli taidan pitää skuupin paikallaan vain radalla.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      Onko siellä nyt kaikki hevoset mitä tuo ahdin tarjoilee?
                                      Vääntö jää aika pieneksi.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Nyt tuntuu jäävän autotunella kaikki autot aika kesyiks.

                                        Comment


                                          #80
                                          Ei ole kaikki hevoset käytössä ahtimen puolelta, koska kone on vakio sisältä. Tarkotuksella laitettiin porkkiksen kanssa noille huituville. Auton tarvii kestää perheen lomareissut ilman suurempia ohjelmanumeroita. Toistaiseksi tämä on onnistunut (kopkop).

                                          Pakosarja on myös kaukana optimista ja vaikuttaa ainakin tuohon heräämiskohtaan.

                                          Muutoskatsastus menee vaan vaikeaksi, koska kyselyiden perusteella katsuri vaatii ns. pussitestin. Lakimuutosta odotellessa...

                                          Comment


                                            #81
                                            Samalla kun olin ratkomassa jäähdytysnestevuotoa niin ihmettelin outoja reikiä vaihdelaatikon kyljessä. Ilmeisesti sieltä pilkottaa kytkimen hammaskehä. Osarakenteesta en löytänyt mitään tuohon kuuluvaa tulppaa ja reiät eivät näyttäneet siltä, että niissä olisi tulppaa ollutkaan.

                                            Onko jollekin tuttu noiden reikien tarkoitus ja pitäisikö ne olla kiinni? Jotenkin tuntuu oudolta, että hammaskehä näkyy paljaana ja ottaa sääiskua vastaan.

                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #82
                                              Ilmeisesti samaa valua käytetään jossain, mikä tarvitsee anturille paika tuohon. Monesti kytkinkoppaan jätetään tarkastusreikä ajoituksen tarkastusta varten. Ei siis tarvi jännittää tuon kanssa.

                                              Comment


                                                #83
                                                Onhan siellä kopan alapuolellakin pari reikää mistä pääsee öljypohjan pariin pikkupulttiin käsiksi.
                                                ​​​​​
                                                ​​​

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Lisäksi kytkimen toiminta muuttaa moottorin tuottamaa tehoa lämmöksi. Se lämpö on hyvä saada hukattua johonkin sieltä kytkimestä.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Ratavarustelu jatkuu...
                                                    Erään clubilaisen innoittamana lähdin hankkimaan 4-pistevöitä, jotta pysyisin paremmin penkissä kiinni tiukan rataväännön aikana. Tavoite oli saada ratkaisu, jonka voi laittaa näppärästi vakiovöiden tilalle ratasessioiden ajaksi.

                                                    Selvittelyn jälkeen löysin Schroth Racing vyöt B5:lle. Sitten tilasin Liettuasta vanhan turvavyön, josta vasemmanpuolen klipsi talteen. Lähetys Hyvinkäälle turvavyöompelimoon ja klipsin vaihto uuden vyön vastakappaleeseen. Taakse vasemmalle toinen vastakappale kiinni alkuperäiseen turvavyön pulttiin.

                                                    Nyt toimii hienosti ja vöiden laittoon menee about 3min. Eiku Ahvenistolle testikäyttöön!
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Nuo ylävyöt näyttää siltä etten haluis ees tiukasti jarruttaa, saati sit töksäyttää johonkin.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ne menee käytännössä ihan hyvin, koska alapuoli tulee leveälle. Kuskin kapeat hartiat auttaa myös ;)

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Mutta tuo kiinnityskulma noin jyrkässä kulmassa alaspäin.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Ei päde suoraan tähän, mutta B5 Recaron PP penkit ja Scrothin ASM nelipistevyöt on hyväksytty suunnilleen tuossa kulmassa. Huom, tuo ASM on tärkeä asia, ja sinulta se näyttää puuttuvan.
                                                            https://www.schroth.com/en/segments/...hroth-asm.html

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Tuota ASM asiaa katselin myös, mutta näyttää olevan noissa vöissä tuo ASM penkin takana olevassa osassa, tai ainakin samanlainen musta osa kuin omissa vöissä etupuolella, jossa lukee ASM tuossa muoviosassa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X