Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

    Terve,

    Helmikuussa 2019 toteutin pidemmän aikaa kyteneen ajatuksen autoharrastuksen aloituksesta. Autoksi valikoitui B6 1.8t Quattro BEX, joka löytyi Ruotsista mittarissa vain 153tkm. Tavoite on rakentaa autosta ratakelpoinen, mutta samalla arkiajoon käypä. Jollain aikavälillä on tarkoitus lähteä kokeilemaan autolla Time Attack Club -luokkaan. Ehkä jo kaudelle 2020.

    Päivitän tänne perhearjen lomassa projektin etenemistä. Auton rakennustausta projektin alkaessa oli nolla, mutta nettiohjeilla näyttää pärjäävän hyvin ;)

    Tehdyt parannukset:
    TFSI puolat
    Alusta: KW Variant 3
    PowerFlex mustat puslat edessä
    Etujarrut: Touareg 4-mäntäiset Brembot, S60R/V70R 330x32mm levyt, EBC Yellow Stuff palat
    Jarrulinjat: HEL RST edessä ja takana
    FIS lisäys
    DIY short shifter
    DIY musta etusäleikön reunus

    Marraskuu-helmikuu 2020:
    Tepon S2 500Nm kytkin
    EFR 6258 turbo
    Valupakosarja T25
    Välijäähdytin (TA-Technic)
    Downpipe 3"
    Katalysaattori (HJS 200cpsi)
    TT225 MAF:n runko ja vakio MAF
    Suuttimet 1000cc (Finjector)
    Custom ohjelma (porkkis)
    Bensapumppu (AEM 340lph E85 varauksella)
    Bensalinja takaisinkierrolla (AN6)

    Huhtikuu-toukokuu 2020:
    Aiemman 2x3" pakoputkiston päivitys hiljaisemmaksi: Milltek
    B7 288mm takajarrut + uudet levyt + EBC Yellow Stuff palat

    Helmikuu-huhtikuu 2021
    H&R B7 RS4 etu- ja takavakaajat
    034Motorsport Street Density moottorin ja vaihteiston kannakkeet
    Torsen prikkamodi
    Viimeksi muokannut kalasoppa; 13.4.2021, 17:45. Perustelu: Päivitetty modilistaa

    #2
    Tässä retrospektiivisti muutamia kuvia matkan varrelta.

    23.2.2019: Työt alkaa.
    Click image for larger version

Name:	20190223_144931_edit_small.jpg
Views:	5408
Size:	238,7 Kt
ID:	1869650

    16.3.2019: Raidetangon päiden pultit olivat jumissa molemmilla puolilla.
    Click image for larger version

Name:	20190316_140906_small.jpg
Views:	5525
Size:	106,2 Kt
ID:	1869651

    25.3.2019: Etupää purettu.
    Click image for larger version

Name:	20190325_144112_small.jpg
Views:	5271
Size:	247,8 Kt
ID:	1869652

    12.4.2019: Jarrusatuloista piti ottaa muutama milli pois, jotta mahtuvat. Samoin levyjen pulttikehän halkaisijaa piti suurentaa 108->112
    Click image for larger version  Name:	20190412_113353_small.jpg Views:	803 Size:	132,1 Kt ID:	1868622

    9.6.2019: Etujarrut vihdoin valmiit. Toukokuu meni puslasäädön ja takapään asennuksen parissa.
    Click image for larger version  Name:	20190609_151110_small.jpg Views:	799 Size:	138,3 Kt ID:	1868624

    10.6.2019: Jarrujen ilmauslaite, jolla ei tullut kummoisia tuloksia (vein lopulta pajalle ilmattavaksi).
    Click image for larger version  Name:	20190610_220838_small.jpg Views:	761 Size:	79,6 Kt ID:	1868626

    15.6.2019: Ensimmäistä kertaa liikkeellä helmikuun jälkeen!!

    15.7.2019: Etusäleikkö mustaksi spray-maalilla.
    Click image for larger version  Name:	20190715_154418_small.jpg Views:	762 Size:	197,6 Kt ID:	1868628

    Tästä siis jatketaan pikku hiljaa moottorin pariin :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kalasoppa; 20.11.2019, 20:15.

    Comment


      #3
      Custom ohjelma (tekijä tarvitaan)
      Ääni mr. Airaksiselle http://erikoismoottori.fi/

      Pääkaupunkiseudun laitamilla http://terhonpaja.fi/index.php?p=erikoismoottori asentaa erikoismoottorin ohjelmia.

      Comment


        #4
        Kiitos vinkkauksesta!

        Comment


          #5
          Kiitos vinkkauksesta :)

          Laita 6758 ahti mielummin. Huonolla pakosarjalla sitten saa tapettua totaalisesti muuten hyvän setupin. Onko joku hyvä malli tiedossa?

          Comment


            #6
            Vinkki jarrujen ilmaukseen. Sitä saa kuitenkin tehdä vähän väliä jos ratatouhuja harrastelee...

            Hanki sellainen jarrunestesäiliön paineistusvärkki. Joka ottaa paineen auton renkaasta tai vaihtoehtoisesti jostain muusta lähteestä. Millään muulla en ole saanu audin (B5) jarruja ilmattua mitenkään kunnolla. Kyseisen laitteen jarrut on ihan penaalista ilmata.
            Samalla toki kannattaa hankkia uusi säiliö jos näissä on samaa vikaa vielä kuin B5-sukuisissa, eli säiliö hapertuu pahasti.

            Nykyään tuntuu olevan enimmäkseen myynnissä satulasta imeviä ilmausvehkeitä, mutta sellaistakaan en saanut toimimaan kunnolla, ja sellainen on herkkä nipan ja satulan välistä vuodolle. Säiliöpaineistuksella on systeemissä joka paikassa ylipaine niin kuplat eivät pääse sisään.

            Comment


              #7
              Mikä ihme siinä ilmauksessa niin vaikeaa? Yli 10v noitten kanssa pyöritellyt ja jarruja vaihdellut moneenkin ilman ongelmia.

              Comment


                #8
                Ainakin mulla on ollu hitonmoisia vaikeuksia saada tuntumasta hyvää. Jarrut kyllä pitää ja muuten toimii mut poljin on kuin kumipallo. Vaikka kuinka ajaisi lientä systeemistä läpi. Toisessa saksalaisessa merkissä riittää grogilasillinen joka nurkasta ja done.
                Vastaavaa hankaluutta olen kuullut muualtakin.

                Comment


                  #9
                  Pääsylinteriongelmia ainaki ollu monessa. Kumipallo ongelma poistunu ku sylkkä vaihdettu.

                  Comment


                    #10
                    Porkkis: tehotavoite on n. 350chp ja mennä vakiokangilla. Moottorin avaaminen menee liian kalliiksi kun ei ole hyviä tiloja omasta takaa. Näillä eväillä tilasin Ta technixin pakosarjan hintaan 130e. Ei taatusti ole optimoitu, mutta toivottavasti ajaa asiansa. Suosituksille on hyvin tilaa tässäkin ;)

                    Jarrujen ilmauksesta: laskin nesteet kulma kerrallaan kauempaa lähemmäs pääsylinteriä ainakin 5 kertaa. Aina tuntui tulevan hieman ilmaa. Pajalla ykkösellä kuntoon ja hinta oli 85e. Seuraavalla kerralla jätän oman taistelun suosiolla väliin...

                    Comment


                      #11
                      Tällainen ilmauslaite ei toisaalta olisi kallis hankinta ja voisi jopa toimiakin, tarvii vaan enemmän painetta kuin renkaasta lähtee:
                      https://www.ikh.fi/fi/jarrujen-ilmau...CABEgJO7_D_BwE

                      Comment


                        #12
                        Tuollaisella itse touhuilen, pärjäilee ainakin omiin tarpeisiin.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä meni hermot tuollaisen imuvaihtajan kanssa kun ei vaan millään saanut ilmattua. Tämä sitten toimii ihan oikeasti:
                          https://www.9xx-parts.com/product/12...alu---european

                          Comment


                            #14
                            Hommat etenee:
                            - Tänään kulkupeli kävi hakemassa alleen uuden kytkimen. Hyvin sujahti Tepon kytkin vanhan kuluneen tilalle!
                            - Lisäksi tässä välissä saapui muutama kova paketti:
                            Click image for larger version

Name:	20191120_201016_crop_small.jpg
Views:	5213
Size:	268,3 Kt
ID:	1869657

                            Pähkäilin pakoputkistoa ja downpipeä pitkään ja päädyin perumaan jo tilatun Milltekin putken. Tilalle tilasin 3" downpipen, jonka jatkeeksi rakennetaan custom 3" putki. Vaimentimiksi tulee todennäköisesti Magnaflow.

                            Huomenna olen menossa hakemaan lähtötilanteen tehot dynosta, jotta tietää mistä ponnistetaan ja minkä väännön moottori ainakin kestää. Sitä sitten lähdetään kasvattamaan. Laittelen statseja tänne.

                            Tiistaina on junailtu töistä vapaaksi, jotta voin aloittaa keulan, ilmaboxin, pakosarjan ja turbon purun.

                            Comment


                              #15
                              Kurkkaa tonne välijäähdyttimen sisälle että millainen rivoitus. Osa kiinacoolereista on sanalla sanoen paskoja, ollaan kellotettu yli 90 asteen imulämpöjä huonoimmilla. Toiset taas on ihan ok.

                              Ja joo, voidaan softata kyllä.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä siellä näyttää ripoja olevan. Merkki on Ta technics.

                                Click image for larger version

Name:	20191124_160104_small.jpg
Views:	4897
Size:	63,3 Kt
ID:	1870109

                                Comment


                                  #17
                                  Lupailin myös palata dynosta...

                                  Tulos oli kohtuullinen eli melkein päästiin vakiotehoihin ;)

                                  Jostain syystä ahtopaineet putoaa kun kierrokset on 2800 eikä palaudu maksimitasolle. Onkohan tämä kiinni hukkaportin säädöistä?
                                  Ts. BSR:n lastu ei tuonut kuin tuon 2800rpm vääntöpiikin. Laitan jossain välissä viestiä valmistajalle, jotta tietävät korjata softaa.

                                  Yksi käyrä on teho ennen häviöitä ja toinen niiden jälkeen, mutta mikä on tuo kolmas?
                                  Click image for larger version

Name:	2019_11_21 17.13 Office Lens (1).jpg
Views:	4616
Size:	171,6 Kt
ID:	1870111

                                  Comment


                                    #18
                                    Oliko auto täysin ehjä? Huohotus, maf, ei ahtovuotoja, n75 täysin toimiva, katalysaattori virtaa kunnolla eikä kenno sulanut, hukkiksen kello ja läppä ehjät. Onhan näitä muuttujia tuollasessa. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Dynoinssi mainitsi, että asialla olisi ehkä magneettikytkin (N75?), joka pyytää 95% 2800rpm asti. Sitten laskee n. 60% tasolle.

                                      Nopealla googlauksella juuri tuo tulisi ohjelmasta. Bugi?

                                      Comment


                                        #20
                                        ST-motors @ 26c + postimerkin kokoiset kuulerit eivät saa ajoviimaa = failure. Hyvä vaan jos softa on tehty niin, että otetaan imulämmön mukaan kulkua pois. Niin tekee ammattilaiset :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Moi,
                                          Päivityksissä on ollut katkos, mutta hommat tallissa ovat jatkuneet.

                                          28.11.2019
                                          Keulan ja ilmanoton purku alkoi ja pääsi hyvin vauhtiin.


                                          Tässä työskentelysetup:
                                          Click image for larger version

Name:	20191128_162154_small.jpg
Views:	4072
Size:	205,3 Kt
ID:	1871999

                                          2.12.2019
                                          Vanhan turbon irroittaminen oli lopulta aika suoraviivainen homma. Downpipen ja katin välisiä pultteja en lähtenyt edes yrittämään irroittaa, koska autoa on vaikea saada riittävästi ylös. Katin ja turbon väliseen alempaan mutteriin oli vaikea päästä kiinni, mutta kaikki muut kiinnitykset löysäämällä sain katti, turbo, pakosarja -komboa siirrettyä sen verran, että lenkkiavain mahtui väliin.
                                          Click image for larger version

Name:	20191202_211947_small.jpg
Views:	4038
Size:	86,1 Kt
ID:	1872000

                                          12.12.2019
                                          Uuden turbon koeasennus. Kokeilin uuden turbon asennusta asentamalla ensin pakosarjan, mutta eipä mahtunut. Parhaaksi osoittautui pakosarjan ja turbon asennus kerralla. Turbon ulostulo ottaa kuitenkin kiinni ilmapumppuun.
                                          Click image for larger version

Name:	20191212_202152_small.jpg
Views:	4200
Size:	237,9 Kt
ID:	1872001
                                          Click image for larger version

Name:	20191212_213240_small.jpg
Views:	4493
Size:	301,8 Kt
ID:	1872002

                                          22.12.2019
                                          Vanhat välijäähdyttimet ulkona.
                                          Click image for larger version

Name:	20191222_121742_small.jpg
Views:	4053
Size:	286,2 Kt
ID:	1872003

                                          Googlauksella löytyi tieto, että ilmapumpun (SAI) voi siirtää ja joku oli sijoittanut sen apparin puolen välijäähyltä vapautuneeseen tilaan. Tein 1mm alumiinista n. 4cm pitkän ja 2cm leveän "kannakkeen", jolla pumppu pysyy kiinni. Se jäi vielä heiluvaksi. Kokeilen kiinnittää sen kylmästi nippusiteellä takana olevaan putkeen.
                                          Click image for larger version

Name:	20191222_140831_small.jpg
Views:	4301
Size:	138,9 Kt
ID:	1872004

                                          Seuraavana ohjelmassa uuden välijäähyn asennus, turbon final-asennus, turbon jäähy- ja öljylinjojen asennukset ja ilmapumpun putkien teko. Samalla pitäisi suunnitella polttoainelinjan muuttaminen paluu-tyyppiseksi.
                                          Tavoite on kova: viikko 3 pakoputken teko, viikko 4 ohjelmointi ja 1.2.2020 Jämille ;)

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse harkitsisin lisäilmapumpun jättämistä pois ja järjestelmän tulppausta, se on alkuperäistä päästötestiä varten siellä, ja eiköhän sen voi ohjelmastakin poistaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo, pois vaan tilaa viemästä ja painoa tuomasta, softasta sitten nollille.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitokset kommenteista!
                                                Mietin vielä pyrinkö pitämään lähempänä vakioa vai en.

                                                Mutta sitten toinen pähkinä:
                                                miten polttoaineen paluulinja tulisi rakentaa?

                                                Haluaisin pitää EVAP-systeemin toiminnassa. Tuntien googlauksen jälkeen selkeää vastausta ei löytynyt. Piirsin oheisen kaavion, jossa nykyinen suunnitelma. Toimisiko tuo noin?

                                                Paluulinjassa venttiilit, jotka estävät virtauksen väärään suuntaan.

                                                Click image for larger version

Name:	20191226_084202.jpg
Views:	3730
Size:	98,2 Kt
ID:	1872176

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei yhtään haarotusta eikä venttiiliä noihin linjoihin, bensafiltteriks suoraan läpi-tyyppinen, toi hullunkierto pois kokonaan ja bensakiskoks vaikka AEB-koneesta säätimellinen kisko. Järjestelmä kannattaa tehdä niin yksinkertainen kuin mahdollista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mitenköhän EVAP:n poisto vaikuttaa päästöihin ja katsastuksiin? Ei varmaan ainakaan kannata sanoa, että poistinpas ?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voihan sen evapin sinne jättää jos välttämättä haluaa, sehän on oma linjastonsa. Mutta eipä sitä kukaan tule kyselemäänkään vaikka ottais poiskin. Tuo on kanssa niitä tyyppihyväksyntäjuttuja, ei vaikuta käytönaikaisiin päästömittauksiin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jotenkin yritän pitää auton (vielä) lähellä vakiota, katsotaan miten mieli muuttuu tulevaisuudessa...

                                                        Yritin ymmärtää miksi huohotinlinja on kiinni vakiofilterissä. AZ:n oldguy osasi kertoa, että se liittyy FPR:n toimintaan. Problem solved!

                                                        Nyt kun uusi FPR on erikseen filteristä ja kiskon yhteydessä, liitosta ei tarvita filteriin. Eli hankintaan menee B5:n läpityyppinen filteri.

                                                        Samalla voisin vaihtaa nykyisen syöttölinjan paluulinjaksi ja vetää uuden AN6 syöttölinjan.

                                                        Kaaviosta tulee siis seuraavanlainen:
                                                        Click image for larger version

Name:	20191226_213145.jpg
Views:	3574
Size:	54,4 Kt
ID:	1872222

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joo, nyt näyttää järkevälle. Painemittarin tarpeellisuus on vähän niin ja näin, tuossa toiminee ihan hyvin aeb kiskossa oleva boschin kiinteä säädin, niin periaatteessa paineet on silloin tiedossa kun vaan letkut pitää.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Paljon on aikaa kulunut, mutta paljon on tapahtunutkin:
                                                            - turbo asennettu
                                                            - välijäähy asennettu
                                                            - polttoainelinja uusittu
                                                            - uusi bensapumppu
                                                            - teetetty uusi 3" putkisto

                                                            Ensi startti oli viikko sitten, jossa selvisi, että polttoainekiskon paineensäätimestä puuttui sokka. Vähän lörähti bensaa ympäri hallia. Sitten vaan nippusiteellä ensimmäinen varasokka ja seuraavana päivänä taivuttelin metallihenkarista uutta vastaavan korvikkeen.

                                                            Samalla selvisi, että pakoputkistosta tuli liian äänekäs. Ratkaisupolkuina nyt joko tiimalasin tyylinen supistin tai uudet ei-läpivirtaavat takapöntöt.

                                                            Viime sunnuntaina kävin porkkiksen pakeilla Lappeenrannassa. Suuttimien vaihdon jälkeen ensin kävi kahdella pyttyllä, sitten kolmella. Kokeiltiin bensapumppu, tulppa, puola ja lopulta suutin. Selvisi, että yksi suuttimista oli jämähtänyt. Ihme ja kumma, mutta suutinta suoraan akusta testaillessa se virkosi ja kaikki pelasi kun suutin laitettiin takaisin. Ei tullukkaan hukkareissua...

                                                            Haettiin turvallinen asetus, jossa ahtopaine 1,5bar. Tehoksi arviolta 300hv. Raikkaasti kulkee!

                                                            Tänään vielä piti tehdä bensapumpun virtajohtojen liitos uusiksi kun aiempi puristusliitos ei toiminut.
                                                            Viimeksi muokannut kalasoppa; 14.2.2020, 19:51.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X