Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

    Terve,

    Helmikuussa 2019 toteutin pidemmän aikaa kyteneen ajatuksen autoharrastuksen aloituksesta. Autoksi valikoitui B6 1.8t Quattro BEX, joka löytyi Ruotsista mittarissa vain 153tkm. Tavoite on rakentaa autosta ratakelpoinen, mutta samalla arkiajoon käypä. Jollain aikavälillä on tarkoitus lähteä kokeilemaan autolla Time Attack Club -luokkaan. Ehkä jo kaudelle 2020.

    Päivitän tänne perhearjen lomassa projektin etenemistä. Auton rakennustausta projektin alkaessa oli nolla, mutta nettiohjeilla näyttää pärjäävän hyvin ?

    Tehdyt parannukset:
    BSR:n lastu (lupaus 230hp, 368Nm)
    TFSI puolat
    Alusta: KW Variant 3
    PowerFlex mustat puslat edessä
    RS4 takavakaaja + puslat
    Etujarrut: Touareg 4-mäntäiset Brembot, S60R/V70R 330x32mm levyt, EBC Yellow Stuff palat
    Jarrulinjat: HEL RST edessä ja takana
    FIS lisäys
    DIY short shifter
    DIY musta etusäleikön reunus

    Suunnitellut parannukset (tavoite tammikuu 2020 mennessä):
    Tepon S2 500Nm kytkin (vanha luistaa jo)
    EFR 6258 turbo
    Uusi valupakosarja T25
    Uusi välijäähdytin
    Milltek putkisto 2,5”
    Uusi paremmin virtaava katalysaattori
    TT225 MAF?
    Suuttimet X
    Custom ohjelma (tekijä tarvitaan)

    #2
    Tässä retrospektiivisti muutamia kuvia matkan varrelta.

    23.2.2019: Työt alkaa.


    16.3.2019: Raidetangon päiden pultit olivat jumissa molemmilla puolilla.


    25.3.2019: Etupää purettu.


    12.4.2019: Jarrusatuloista piti ottaa muutama milli pois, jotta mahtuvat. Samoin levyjen pulttikehän halkaisijaa piti suurentaa 108->112
    Click image for larger version

Name:	20190412_113353_small.jpg
Views:	792
Size:	132,1 Kt
ID:	1868622

    9.6.2019: Etujarrut vihdoin valmiit. Toukokuu meni puslasäädön ja takapään asennuksen parissa.
    Click image for larger version

Name:	20190609_151110_small.jpg
Views:	788
Size:	138,3 Kt
ID:	1868624

    10.6.2019: Jarrujen ilmauslaite, jolla ei tullut kummoisia tuloksia (vein lopulta pajalle ilmattavaksi).
    Click image for larger version

Name:	20190610_220838_small.jpg
Views:	751
Size:	79,6 Kt
ID:	1868626

    15.6.2019: Ensimmäistä kertaa liikkeellä helmikuun jälkeen!!

    15.7.2019: Etusäleikkö mustaksi spray-maalilla.
    Click image for larger version

Name:	20190715_154418_small.jpg
Views:	753
Size:	197,6 Kt
ID:	1868628

    Tästä siis jatketaan pikku hiljaa moottorin pariin :)
    Attached Files

    Comment


      #3
      Custom ohjelma (tekijä tarvitaan)
      Ääni mr. Airaksiselle http://erikoismoottori.fi/

      Pääkaupunkiseudun laitamilla http://terhonpaja.fi/index.php?p=erikoismoottori asentaa erikoismoottorin ohjelmia.

      Comment


        #4
        Kiitos vinkkauksesta!

        Comment


          #5
          Kiitos vinkkauksesta :)

          Laita 6758 ahti mielummin. Huonolla pakosarjalla sitten saa tapettua totaalisesti muuten hyvän setupin. Onko joku hyvä malli tiedossa?

          Comment


            #6
            Vinkki jarrujen ilmaukseen. Sitä saa kuitenkin tehdä vähän väliä jos ratatouhuja harrastelee...

            Hanki sellainen jarrunestesäiliön paineistusvärkki. Joka ottaa paineen auton renkaasta tai vaihtoehtoisesti jostain muusta lähteestä. Millään muulla en ole saanu audin (B5) jarruja ilmattua mitenkään kunnolla. Kyseisen laitteen jarrut on ihan penaalista ilmata.
            Samalla toki kannattaa hankkia uusi säiliö jos näissä on samaa vikaa vielä kuin B5-sukuisissa, eli säiliö hapertuu pahasti.

            Nykyään tuntuu olevan enimmäkseen myynnissä satulasta imeviä ilmausvehkeitä, mutta sellaistakaan en saanut toimimaan kunnolla, ja sellainen on herkkä nipan ja satulan välistä vuodolle. Säiliöpaineistuksella on systeemissä joka paikassa ylipaine niin kuplat eivät pääse sisään.

            Comment


              #7
              Mikä ihme siinä ilmauksessa niin vaikeaa? Yli 10v noitten kanssa pyöritellyt ja jarruja vaihdellut moneenkin ilman ongelmia.

              Comment


                #8
                Ainakin mulla on ollu hitonmoisia vaikeuksia saada tuntumasta hyvää. Jarrut kyllä pitää ja muuten toimii mut poljin on kuin kumipallo. Vaikka kuinka ajaisi lientä systeemistä läpi. Toisessa saksalaisessa merkissä riittää grogilasillinen joka nurkasta ja done.
                Vastaavaa hankaluutta olen kuullut muualtakin.

                Comment


                  #9
                  Pääsylinteriongelmia ainaki ollu monessa. Kumipallo ongelma poistunu ku sylkkä vaihdettu.

                  Comment


                    #10
                    Porkkis: tehotavoite on n. 350chp ja mennä vakiokangilla. Moottorin avaaminen menee liian kalliiksi kun ei ole hyviä tiloja omasta takaa. Näillä eväillä tilasin Ta technixin pakosarjan hintaan 130e. Ei taatusti ole optimoitu, mutta toivottavasti ajaa asiansa. Suosituksille on hyvin tilaa tässäkin ;)

                    Jarrujen ilmauksesta: laskin nesteet kulma kerrallaan kauempaa lähemmäs pääsylinteriä ainakin 5 kertaa. Aina tuntui tulevan hieman ilmaa. Pajalla ykkösellä kuntoon ja hinta oli 85e. Seuraavalla kerralla jätän oman taistelun suosiolla väliin...

                    Comment


                      #11
                      Tällainen ilmauslaite ei toisaalta olisi kallis hankinta ja voisi jopa toimiakin, tarvii vaan enemmän painetta kuin renkaasta lähtee:
                      https://www.ikh.fi/fi/jarrujen-ilmau...CABEgJO7_D_BwE

                      Comment


                        #12
                        Tuollaisella itse touhuilen, pärjäilee ainakin omiin tarpeisiin.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä meni hermot tuollaisen imuvaihtajan kanssa kun ei vaan millään saanut ilmattua. Tämä sitten toimii ihan oikeasti:
                          https://www.9xx-parts.com/product/12...alu---european

                          Comment

                          Working...
                          X