Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 Cabriolet, 1.8T swappi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 Cabriolet, 1.8T swappi

    Päivää,

    Pahoittelut tylsästä otsikosta, näin pyhäaamuna ei runosuoni tahdo oikein pulppuilla. Tämän syksyn projekti on taas vaihteeksi Audiaiheinen: Otetaan ensimmäisen mallivuoden ur-cabriolet joka edustaakin kyseisenä vuonna ainoata saatavissa ollutta tekniikkavaihtoehtoa (2.3 10v 98kW). Auto on tuotu Saksasta jo joskus 15 vuotta sitten mutta ollut Suomessa tosi vähällä ajolla ja siten koriltaan hyväkuntoinen. Varustelu on mallia karvalakki, eli mitään sähkökattoja, abseja, ilmastointeja, nahkapenkkejä tms. ei ole. Ajomäärä on vähän yli 200 tkm ja tekniikka sinänsä on pelannut moitteettomasti vaikka noita K-jettiläisiä jaksetaankin säännöllisen epäsäännöllisesti moitiskella.


    No, eihän se auto tuolla maantiellä oikein jaksa kyseisen koneen siivittämänä edetä joten päähän pälkähti ajatus "jumalmoottorin" sovittamisesta keulille. EI ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan kerta kun 1.8T tekniikkaa kingetään B4-koppaisen keulille mutta itselle tämä on uutta ja siksi ajattelin tapauksen dokumentoida vastaisen varalle. Haastetta on aavistuksen enemmän kuin joskus nöösipoikana toteutetun Fordin kenttiläisen korvaamisessa oohooceellä.

    Sopivia tekniikan luovuttajia tulee tarjolle tämän tästä. Omalle kohdalle osui tyypillistä AEB-koneellista autoa hiukan tuoreempi, vuoden 2003 3BG Passat jonka moottorityyppi on AWT. Kyseisessä koneessa on jo mm. sähkökaasu ja sylinteriryhmäkin on hiukan erilainen kuin vanhemmissa, tähän palaamme vielä.


    Auto oli katsastettu ja ajokuntoinen, mitä nyt kytkin luisti melko lahjakkaasti isommilla vaihteilla. Pääasia, että sai muutaman kymmenen kilsaa ajella sen toteamiseksi ettei mitään muita vakavia tekniikkamurheita ollut havaittavissa. Purku aloitettiinkin sitten melkein samoin tein.
    Viimeksi muokannut Hezekiel; 29.9.2019, 09:47.

  • #2
    Sitten vain koneita irrottelemaan. Vanha viisipyttyinen päätyi tallin lattialle parempia aikoja odottelemaan.


    Lykkäsin auton ilman konetta pihalle pesua varten kun eräs satunnainen vieras sattui pyörähtämään paikalle. Totesin vain, että konehuoneen pesu on paljon helpompaa kun moottorin irrottaa. Katseli hetken aikaa vähän siihen malliin että olenko tosissani :) Loota on cabrion alkuperäinen, sitä ei ole tarkoitus vaihtaa.


    Uusi kone lähti Passatin keulilta ja tässä jo mallataan kuinka se käy B4 konehuoneeseen. Akkuteline tulee pahasti kannen takapäässä olevien osien tielle, siitä piti ottaa siivu. Jarrutehostin ja pääsylinteri mahtunee nippa nappa.


    Kuten tunnettua, niin ensimmäisen sukupolven 1.8T koneiden vasen koneenkorva menee heittämällä ja oikealle pitäisi löytää ADR-koneisen cabrion korva. No, uudemmissa kuten tämä AWT on sylinteriryhmä eri näköinen ja osat vaihtuvat. Oikea korva menee ihmeen vuoksi suoraan.


    Vasen ei sen sijaan ole lähelläkään. Huomasin vasta koneen irrotettua, että vanha kumityyny oli leikkautunut palasiksi jo joskus aikaisemmin. Eipä sitä juuri ajossa huomannut. Vaikuttaa pahasti siltä, että pitää tehdä tähän kokonaan uusi korvake.

    Comment


    • #3
      Uusi koneenkorva ohjelmassa. Pitipä oikein turvautua ns. tietokoneavusteiseen suunnitteluun: Tein konehuoneessa sovittamalla vanerista sopivan malliset palaset ja kun muoto oli haettu kohdalleen niin skannasin ne. Koneella piirsin foton päälle dxf-kuvat joilla sai teetettyä levyleikkeet 6mm ja 8mm tavarasta paikallisessa metallityöliikkeessä.

      Levyjen heppaus paikoilleen konehuoneessa ja lattialla sitten kunnon saumat ja maalaus. Vesiletkulle ja öljytikun putkelle jäi juuri sopiva tila. Vakio öljynsuodatin olisi mennyt päin kumityynyä, mutta uudemman 1.4 TSI:n filtteri on tuollainen sievän kokoinen ja sopii hyvin paikoilleen.

      Alkuperäisessä viitoskoneessa moottorin etutuki on kampiakselilinjan yläpuolella ja koriin kiinnittyvä palkki kulkee tuossa heti ajovalojen alapuolella (koska jäähdytin on koneen sivussa). Uudessa koneessa paikka on aika tavalla alempana, mutta Passatin palkista saa hieman kaventamalla sopivan. Toivottavasti jäähdyttimen saa sopimaan tuohon päälle, alkuperäiselle paikalle se ei ainakaan enää mahdu.
      Viimeksi muokannut Hezekiel; 4.10.2019, 06:41.

      Comment


        #4
        Mitä jos laitat V6-koneen jäähdyttimen ja sähköflektin?. Jätät viskon kokonaan pois.

        Comment


        • #5
          Luovuttaja-passatissa on tosiaan visko ja sen vieressä sähköflekti. Cabriossa alun perin pelkkä sähkö. Tallissa on nyt aika nivaska jäähdyttimiä, eli B4 2.0, B4 2.3, C4 2.8 ja 3BG 1.8T. Taitaa olla vielä joku 9000 Saabin kennokin tuossa pyörimässä. Kaipa näistä joku sopii. 1.8T vesiletkuissa on se "kiva" pikaliitin joka puoltaisi alkuperäisen syylärin käyttöä, mutta aika iso tuo Passatin kenno on kasikympin keulille sovitella.

          Comment


            #6
            Ilman pikaliitintä oleva letku pysyy kyllä kumman hyvin siinä pikaliittimen karassa ihan klemmarilla varustettuna. Ainakin A4:ssä. Ja on rytkytetty pari vuotta, kunnolla. Hessu tietääkin missä käytössä ;)

            Ei mikään priima ratkaisu toki mutta paremman puutteessa...

            Comment


            • #7
              Kuten tuli aloitusviestissä jo mainittua, niin kytkin luisti aika lailla ja koneen irrotuksen jälkeen vaikutti siltä että 2-massavauhtipyörä oli myös aika finaalissa. No, alkuperäiset 300Mm ajetut ne jo olikin.

              Valeo myy sarjaa jossa on kiinteä vauhtis ja vähän isommilla jousilla varustettu kytkinlevy. Sellainen meni hankintaan, mutta saapuessa paketti oli aika rapistuneen näköinen ja tuolta paineasetelman alta pilkistää jotain epäilyttävää...


              Jep, paketilla on ilmeisesti pelattu jalkapalloa jossain vaiheessa ja vauhtipyörästä on murtunut palaset juuri tuosta asentoanturin kolon molemmin puolin. Eipä kannata tuollaista asentaa...

              Comment


              • #8
                Hiukan pahaa pelkäsin, että miten mahtaa reklamaation kanssa käydä kun myyjänä sattui olemaan kehnosta yteistyökyvystään tunnettu Autodoc. No, ihmeen vuoksi homma hoitui sutjakasti ja uusi ehjä satsi saapui aikanaan.

                Vauhtis menossa vaihtoon, kampuran takastefa kannattanee vaihtaa samalla.

                Osia odotellessa oli välihommana Passatin sähköisen kaasupolkimen sovittaminen Audin pedaaliasetelmaan.

                Adapteri ei ehkä ole maailman kaunein, mutta sinnehän se aika hyvin piiloon jää kojelaudan syövereihin. Cruisen poljinkytkimet löysivät paikkansa samalla. Audissa oli asennuspaikat valmiina, niihin piti vielä vinguttaa pienet kolot kytkimien lukitussakaroita varten.

                Comment


                  #9
                  Mites tämä on edistynyt?

                  Comment


                  • #10
                    Hitaasti, mutta jotain on sentään edellisen päivityksen jälkeen tapahtunut. Apulaitteiden paikkoja konetilassa lähinnä arvottu. Koetetaan laittaa kuvakollaasia jossain vaiheessa.

                    Comment


                    • #11
                      Morjes,

                      Haluisitkohan mahdollisesti luopua tietokoneavusteisen suunnittelun tuloksesta tuon korvakon osalta? Itsellä menossa juuri sama tekniikka 80 avantin keulille.

                      Comment


                      • #12
                        Toki onnistuu. Liitteestä pitäisi löytyä jokaisen levyn pdf ja dxf. Voi olla että merkityistä levyn paksuuksistakin voisi vielä millin pari tinkiä (ei tietenkään osasta 5, se on spaceri lohkon ja tämän korvan väliin). Korvake on kyllä huomattavasti tukevampi kuin alkuperäinen alumiiniosa.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Paljon kiitoksia ja jaksamista projektiin! Taidan lähtä käväseen peltitehtaalla ?

                          Comment


                          • #14
                            Koetin taas tänään hiukan perehtyä, että mihin tämän kanssa jäätiin.

                            - Hylkäsin Passatin osista rakennetun keulapalkin, jäähdyttimen sovitus ja ahtoputkien reitit meinasi mennä liian vaikeaksi. Väkästelin neliöputkesta ja latasta hiukan saman tyylisen mutta siromman bracketin johon kennojen alapäät sai tuettua pikku kumityynyillä. Osa sisältää myös moottorin momenttituen. Pasuunan orkkis kenno + vesiletkut on siis saatu sullottua keulalle juuri ja juuri. Piti syylärin muovipäädyistä leikellä kaikki ylimääräiset lipareet pois ja hiukan rälläköidä tilaa lukkopellin tukiin. Kennojen yläpäille ei ole vielä jaksettu rakentaa tukia.

                            - Lämppärin vesiletku kannen takapäässä nojasi melko tukevasti raidetankoon. Veistin alkuperäisen muovisen bajonettiliittimen sisältä letkun irti, lyhensin sitä hiukan ja klemmarilla takaisin. Mahtunee ehkä juuri ja juuri.

                            - Välkkäriksi tulee TA-technixin Passat B5 keulakooleri putkistoineen. Sarjan mukana tuli 4 kpl 2" silikonipätkää vaikka kaasuläpälle pitää olla laajentava muhvi. Hommasin siis sellaisen erikseen. Ahtoputket menee kiusallisen läheltä koria mutta pitää koettaa sovitella. Hinauslenkin ympäriltä piti hiukan trimmata peltiä.

                            - Downpipe on 3" tarvikeosista hitsattu kahdella 90 asteen mutkalla auton alle. Sitten jousto-osa ja supistus parissa portaassa auton alkuperäiselle katille. Myöhemmin voi sitten hormia isontaa jos antaa aihetta. DP maalattu varastosta löytyneellä Teknos Heat 650 hopealla, tätäkään ei enää valmisteta kun mitä lie myrkkyjä sisältää...

                            - Ilmanputsarikoteloksi tulee Passatin orkkis, jonka pullea pohja on leikattu pois ja liimattu suora muovilevy tilalle. Sille pitäisi nyt keksiä vielä kiinnikkeet.

                            - Irtaallaan olevia letkuja, putkia ja piuhoja on konehuone täynnä enkä enää yli vuoden tauon jälkeen muista puolistakaan että mitä ne on ja minne kuuluvat :)

                            Comment


                            • #15
                              Näköjään sitä vajaan vuoden välein jaksaa tätä hiukan katsella. Siivosin kertyneet romut auton ympäriltä ja katselin konehuonetta muistellen mihin homma viimeksi jäi. Pientä inventaariota tarvittavista liitoskappaleista, että saa lämppärin ja paisarin letkut, ohjaustehostimen imulinjan ja bypassin liitettyä tuuninkimallin ahtoputkeen jossa on "mukavasti" väärän kokoinen nippa. Muutaman liitoksen sain tehtyä pois ja hitsailin nyt sitten samoilla lämpimillä keulan poikkipalkkiin kannakkeet välijäähyn yläpään tukemista varten. Jäähdyttimen alaosa levää mukavasti tuon päällä kumityynyjen varassa mutta yläpään tuenta on vielä keksimättä.

                              Tässä kun on meininki deletoida toisioilmapumppu, takalambda ja ehkä jotain muutakin, ahdin on hiukka virtaavampi samoin kuin putkisto ja cooleri ja suuttimetkin ehkä vaihdetaan niin mietin moottorinohjausta: Pidetäänkö ME 7.5 jolloin joko opetellaan puukottamaan sitä tai ostetaan kyseinen palvelu vai olisiko sittenkin joustavampaa laittaa joku ohjelmoitava ECU, joita saanee täysin tai lähes PnP tähän moottoriin?

                              Comment


                                #16
                                Jos itse haluat säätää niin laita Maxxecu.

                                Comment


                                  #17
                                  Sehän oli hyvin perusteltu :)
                                  Maailma on pullollaan jälkiasennusecuja eikä Maxx ole mitenkään erityisesti ylitse muiden. Tein aika kattavan kartoituksen yhteen omaan projektiin reilu vuosi sitten ja päädyin johonkin muuhun. Kyse on tietysti aina monen asian summasta, jossa tärkeimpiä tietysti omat mieltymykset ja vaatimukset.
                                  Maxxecu on melko pätevä ja edullinen. Vähän niinku ecujen holsetti :)

                                  Enkä nyt halua tässä kaivella mitään paskamyrskyä esiin vaikka monella ko. valinnan tehneellä nyt varmasti näppistä syhyttääkin. Pointti on se, että tarjontaa on todella paljon eikä mikään yksi ole selvästi ylitse muiden. Kannattaa tehdä itselleen vaikka joku exceli, jossa vertailee itselle tärkeitä ominaisuuksia.

                                  Jälkiasennusruiskun kanssa tyypillisesti ensimmäinen kesä ajetaan läppärin kanssa, jotta kaikki toimii oikeasti hyvin. Tunteja palaa kymmeniä. Tehdaspurkin muuttamisessa voi keskittyä olennaisiin, kun tehtaan paappa on kalibroinut kaikki perustoiminnot erittäin hyvin. ME7 vag voi internet-aikana aika hyvin reenailla itse, jos on pikkusen älliä ja tosi paljon aikaa.
                                  Olen toki myös käytettävissä, jos tehdasboksilla teet. Tampereella on ihan edustajakin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jälkiasennusecuista en tiedä mitään ja muutenkin olen jäävi kaikkiin hommiin sanomaan, mutta muutaman sata autoa Petrin kanssa säätäneenä sanoisin että tehdasecu on ollut ja tulee olemaan mun juttu omissa harrasteissa jatkossakin mikäli se on vaan teknisesti mahdollista. Ja vaikka joskus pitäis mennä aftermarkettiin, niin säätötyön ostan silti sellaiselta, jolla on siitä vankka kokemus.

                                    Kysehän on toki paljolti siitä, haluaako harrastaa autoilussa moottorinohjausta vai jotain muuta. Monet tykkää ja eikä siinä mitään, se on kiehtova maailma. Pääsee sanomaan että ite säädin jne. En puhu kovin paljon paskaa jos sanon että ME7 kanssa "ketään nimeltä mainitsematta" taitava säätäjä tekee parissa tunnissa ja muutamalla satasella sen mihin harrastajalta menee aftermarket-ecun kanssa kymmeniä ja kymmeniä tunteja. Tarkoittaa siis sitä että kaikki osakaasut, transitiotilanteet ja muut höpöhöpöt toimii niinku junan wc.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vähän samoilla linjoilla, ellei joku tekninen ratkaisu/kompromissi sulje pois sitä tehdasecua, niin pitäytyisin siinä. Varsinkin silloin, jos ei kokonaisuutta ole tarkoitus muutella pitkin matkaa. Noiden jälkiasennusecujen yks suuri ongelma on se, että tulee säädettyä risoja osia ehjäksi luonnollisesti huonolla menestyksellä (mm. tk-venttiilin ongelmat). Toinen juttu on sitten osakokonaisuudet. Tuli kantapään kautta opeteltua sekin, miten jäätävän työn joutuu huonoilla osilla (mm. deka 870cc suuttimet) tekemään, että saa autosta säädettyä hyvän (eikä siitä oikesti hyvää edes saanut). Toisaalta hyvin valituilla osilla standalone ecukin menee tosi sukkelasti säätöihin. Helpoin case tais olla kaverin 944 Turbo porsche maxxeculla, jossa oli hyvät suuttimet ja sähkökaasu valmiiksi katsotuilla asetuksila. Konfis kuntoon ja kolmessa vartissa auto oli jo täysin ajettavissa ilman mitään nykimisiä. Yläkierrosten isojen avausten ennakkosäädöt jätettiin dynoon ja muut alueet ajeltiin itse kohdalleen maantiellä. Yks juttu on sekin, että harva ukko jaksaa hieroa kartat hyväksi kaikilla osakaasualueilla dynossa. Ne jää melkein aina itselle, jos niistä haluaa oikeasti priimat. Lukemattomia kertoja logia tai autotunea ja niiden perusteella pientä hieromista. En mä silti tuossa maxxecussa mitään maagista nää, Ecumasterin kanssa oon itse touhunnut eniten ja tottunut siihen. Haltechin käyttis näytti myös todella asialliselta. Makuasioita mun mielestä. Tietty semmonen standalone ecu integroidulla PMU:lla olis kyllä aika maukas kampe. Joka anturi sais reguloidut virrat eculta niin varmasti näkyy parempana toimivuutena.

                                      Ecumasterin autotunella sain kartat hyväksi niin, että korjasin aina vain puolet softan ehdottamista muutoksista. Sitten kun ehdotukset alkoivat olla desimaaleja, jätin siihen. Lambdan pyynti ja toteuma oli kokolailla käsi kädessä. Osa alueista oli kyllä semmosia, että siihen korjaukseen piti suhtautua varsin kriittisesti, kun anturi tuntui olevan vähän myöhässä. Eniten ehkä VE-taulun alanurkassa (matalat kierrokset ja alipaineen puolella). Omassa autossa pelkästään fuelcutin transitioiden säätely otti kyllä oman aikansa, ennen kuin oli hyvä ja pelas saumattomasti yhteen TK-venttiilin kanssa. Sähkökaasu helpotti ihan älyttömästi tämän puolen ongelmissa. Ne katosivat sillä lähes kokonaan. Yks plussa noissa on kyllä siinä, että johtosarja tulee tehtyä uusiksi, eikä ecun kylkeen nakata jotain 20 vuotta konehuoneessa paistunutta sarjaa, jossa joka liitin on jo vähän hapettunut ja johtimista eristeetkin mahdollisesti kärsineet. On noissa puolensa, mutta jos tosiaan ei jaksa/halua harrastaa ecujuttuja, niin sitten vaan orkkis setupilla menemään. Sinne kun joku velho tekee softat kuntoon, lähtee laakista tulille vaikka -20c keleistä ihan viinalakin.

                                      .
                                      Viimeksi muokannut JM; 7.10.2021, 07:28.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä aftermarket on tätä päivää, ei tarvi olla löysässä hirressä me7 säästäjien parissa ja voi tehdä suht helposti itse, toki jos vaan haluaa niin tehdä.

                                        Ei toki ole ME7 tasoinen, jota insinöörit viilannut elämänsä ja toki pitää itse tehdä ne tarvittavat strategiat.

                                        Mitä tulee eri ecuihin niin mikä vaan nykyaikainen kelvannee, ehkäpä suosituimmat on parempia käyttää, kun käyttökokemuksia on enenmän eli saa apuja. Se että eri ecuja alkaa verrata insinööripornona kaiken maailman ominaisuuksilla excelissä, on mielestäni typerää, jokaisella nykyaikaisella pärjää ja osannee myös itse.

                                        Maxxecusta on omaa kokemusta, sen käyttöjärjestelmä on helppo ja yksinkertainen. Ei välttämättä ole niin insinööripornoa mutta voi itse tehdä mitä vaan mielikuvitusta löytyy.

                                        Sitten on kokemusta enemmän pornostakin, Syvecs on tuttu ja siinä vasta juttuja onkin mutta käyttis on sen verran kankea, että maxxecun ottaisin silti. Puuttui sitten juttuja tai ei :)

                                        Jos siis harrasteesta kyse, jossa vähän kokoajan muuttuu joku tai pitää säätää ns aina. Silloin aftermarket on must tai palaa hermot :)
                                        Viimeksi muokannut vayne; 6.10.2021, 20:53.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                          Sehän oli hyvin perusteltu :)
                                          Eihän tässä perusteluja kysyttykään :)

                                          Itsehän olen ajellut koko kesän läppärin kanssa :) Minä halusin säätää auton itse vaikka se työlästä onkin. Mutta se on myös kivaa kun huomaa että parannuksia tulee (jos tulee), ja oppii lisää. Ja siinä on myös se etu että jos rautaan tekee muutoksia, voi sitten itse tehdä ECUun tarvittavat säädöt eikä tarvitse aina olla juoksemassa jonkun luo. Se on ihan totta että kylmäkäynnistykset yms asiat on hierottu vakio ECUssa kohdilleen ja niistä ei tarvitse murehtia, mutta se nyt vaan on pakollinen paha jos haluaa siirtyä afttermarket ECUun. Esimerkiksi logitus on aivan toiselta planeetalta MaxxECUssa verrattuna ME7:aan. Toki on muitakin aftermarket purkkeja, jokainen saa valita sen mikä tuntuu itselle hyvältä. Tuolla kyseltiin PnP versiota ja sellainen löytyy ainakin MaxxECUlta. https://ttspeed.fi/maxxecu-race-plug...di-1-8t-me-7-5

                                          Tietty jos ei tunne halua säätämiseen niin silloin kannattaa ottaa hattu kouraan ja maksaa siitä jollekin. Eikä Maxxecua (tai mikään muukaan ECUa) ole järkevää hommata jos ME7 riittää raudan puolesta eikä halua säätää itse. Minulle se ei riitä.


                                          Comment


                                            #22
                                            Jos vaan tuollaiseen standalone ratkaisuun päätyy, niin itse kyllä arvostaisin kovasti hyvää autotunea. Sellaista, joka piirtelee sisälläolevan kartan rinalle autotunen tekemää karttaa. Sieltä voi sitten valita solu tai alue kerrallaan, mitä halua muuttaa ja miten paljon. Yksin touhutessa tuo osoittautui todella käteväksi työkaluksi oman auton kanssa. Jotenkin se logeista kurkkiminen tuntuu työläältä, kun tuota oli päässyt käyttelemään, mutta tottumisasioita nämäkin ovat. Tuo oli kuitenkin semmonen ominaisuus, miksi päätyisin varmaan Ecumasteriin uudestaankin. Jos lähti vaikka asioille ja tiesi, että nyt tulee paljon kaupunkiajoa, eli liikkeelle lähtöjä jne, niin tuolla sai kyllä hierottua osakaasualueet tosi hyvin kohdalleen. Läppäri vaan jalkatilaan autotune päällä piirustelemaan omaa näkemystä kartasta ja sitten myöhemmin saattoi syynäillä, miten sitä pääkarttaa lähtisi hienosäätämään. Jos autotune oli arponut hyvin lähelle kartan lukemaa olevan solun, hyväksyin sen sellaisenaan. Jos oli isompaa heittoa, korjasin puolella. Tätä kun teki, niin pikkuhiljaa se soppakartta alkoi olla oikeasti hyvä. Dynokäynnistä jätin jäljelle about 3/4-täysin auki alueet jostain 4500r eteenpäin ja saman alueen ennakoihin en sitten enää koskenut. Se on kyllä kiva fiilis, kun saa auton pelaamaan koko ajan paremmin. Huono puoli on se, ettei tuota meinaa malttaa lopettaa koskaan :D Aina on jotain parannettavaa mielessä.
                                            Viimeksi muokannut JM; 7.10.2021, 07:48.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitoksia, tämähän kirvoitti mukavasti kommentteja! Olen joskus 15v sitten puuhannut Megasquirtin kanssa parissakin autossa joten tiedän suunnilleen mitä se on ja kuinka vaikeaa ellei mahdotonta ainakin silloisilla laitteilla oli saada moottorin toiminta hienostuneeksi. Tämän cabrion käyttötarkoitus on käyttöpainotteinen cruisailu, ei ole tarkoitus koko ajan päivittää tekniikkaan uutta osaa eikä ottaa ulos hurjia tehoja. Sikäli alan kallistua (tai olen ehkä koko ajan ollutkin kallellaan) alkuperäisen ME 7.5 suuntaan. Ainoa mikä harmittaa on tässä rakentelu- ja käyttöönottovaiheessa homman kankeus eli pitää bookata aika toiselle paikkakunnalle säätöjä varten, ottaa leimaamattomalle autolle siirtoluvat, toivoa että kaikki on kunnossa kun mennään paikan päälle. Mahdollisesti yksi visiitti jossa blokataan vikakoodit ym. ja sitten teholapun ajoon todennäköisesti jollekin toiselle toimijalle ja lopuksi vielä "optimointi" sen jälkeen. Joka visiitillä lompakossa käy pieni puhuri. Vai tekeekö joku nämä yhden pysähdyksen taktiikalla? Säätäähän näitä Motronicceja kai jotkut itsekin mutta en ole niin "l33t hax0r" että siihen touhuun ryhtyisin.

                                              Comment


                                                #24
                                                No joo, jos auton säätää kerran cruisailuun ja se on sitten siinä, niin ME7 on se valinta. Käy ne alun säätöjuoksut ja sitten voi unohtaa asian.

                                                Autotune on sekä hyvästä, että pahasta aftermarketecuissa, jos ei tiedä mitä se tekee tai osaa suodattaa sen virheet. Maxxecussa olen adaptaatiot jättänyt normiajon alueelle eli ihan pikkuahdoille max. Niillä se hioo ajan kanssa sen alueen kartat kohdalleen ns automaattisesti, kunhan välillä siirtää yhdellä nappulalla korjausarvot kiinteästi VE taulukkoon ajoittain. Sitten ne adaptaatiot jää elämään lopulta itse sinne taustalle vähäisinä, kun muuten kartta jo kunnossa.

                                                WOT kun on niin helppo säätää VE karttaan ja se pätee koko alueelle hyvin lähelle samana. Sinne en autotunella häröile mitään, ettei käy virhe :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hirveän vaikelta saat kuulostamaan helpon asian ;). Jos suuttimet ei vaihdu, tuossa riittää ajoon ottamista ajatellen käytännössä pelkän immon poisto ja siihen riittää pelkän boksin käyttäminen vaikka tässä minun luona, kuten jo pari vuotta sitten keskustelimmekin aiheesta. Jos suunnitelmissa on päivittää uudet isommat suuttimet niin nekin onnistuu muokata jo siirtoajovalmiiksi irtoboksiin samalla kertaa, kunhan ne suuttimet on tiedossa siinä vaiheessa. Oikeastaan mikään muu ei vaikuta autolla ajamiseen moottorinohjauksen näkökulmasta katsottuna. Viritys ja muut hienostelut (turhat koodit pois jne) onnistuu yhdellä käynnillä ja tämä koko hommakin on varmasti sovittavissa etukäteen siten, ettei tarvitse sitä lompakkoa tuuletella joka kerta ja pelätä loppukustannusta. Luonnollisesti myös kotikäyntikin onnistuu, mutta pienen lisän se tuo sitten kustannuksiin.

                                                  Ja mitä tulee aftermarket-ecuihin niin aika kova pitäisi itsellä olla paine lompakossa, että edes miettisin vaikkapa tuollaisen 1,5-2k€ laittamista ~vakiokuntoiseen ja pääasiassa kruisailukäyttöön tulevaan harrasteeseen - etenkin kun sama lopputulos saavutetaan myös oem-ratkaisulla huomattavasti vaivattomammin ja halvemmalla.

                                                  P.S. Se nyt on aina tietysti selvää, ettei viallista autoa kannata kiikuttaa ohjelmointiin/katsastukseen, kun se nyt on lähtökohtaisesti aina turha käynti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laatuaikaa tallilla vietetty hiukan nyt useampana iltana sekalaisen pienimuotoisen nykerryksen merkeissä.

                                                    Click image for larger version  Name:	15007254.t.jpg Views:	0 Size:	7,4 Kt ID:	1927827
                                                    Pakosarjan pultteja lähdin kiristelemään mutta muistin sitten että minullahan on uusi tiivistekin joka kannattaisi nyt vaihtaa. No, pakosarja irti ja itse asiassa nythän sitä kannattaisi vähän kanavia siistiä kun kerran halkeilematon näytti olevan. Turbon pakopesää pyöristelin myös kun siellä oli melkoinen rappu kohdassa jossa pakosiivelle tehty koneistus loppuu.
                                                    Click image for larger version  Name:	15007255.t.jpg Views:	0 Size:	11,5 Kt ID:	1927828
                                                    Viimeinen kurkistus ennen kuin laitetaan sarja takaisin. Pakokanavat kannessa eivät olleet öljyiset mutta venttiilikopan välistä sitä oli huokunut sen verran että koko koneen kylki on aika töhnäinen. Pitää muistaa vaihtaa.
                                                    Click image for larger version  Name:	15007256.t.jpg Views:	0 Size:	10,6 Kt ID:	1927829
                                                    Kompressorikoteloa piti kiertää hiukan eri asentoon että Passat/A4 koriin tarkoitettu ahtoputki osuu kohdalleen. Sitä varten piti tehdä toiset kiinnitysreiät hukkaportin kellon telineeseen. Hukkiksen tanko on tosi lähellä koneen korvaa mutta eipä tuo nyt vissiin kiinni ota kuitenkaan ja säätömutteriakin pääsee auttavasti pyörittelemään. Mihinköhän paineeseen sekin pitäisi säätää? DP:n mielestäni jo kerran sovittelin ennen hitsausta hyvin paikoilleen mutta nyt se näyttäisi kuitenkin taas ottavan hiukan apurunkoon kiinni. Olis kaiketi lekalle ja vingulle töitä.
                                                    Click image for larger version  Name:	15007272.t.jpg Views:	0 Size:	11,9 Kt ID:	1927830
                                                    Erinäiset letkut ja putket hakevat hitaasti paikkaansa, esimerkiksi ohjaustehostimen linjat pitäisi nyt olla kunnossa eikä jäähdytysnestekierrossakaan ole muistaakseni enää ihmeempiä. Lämppärin letkujen reitti koneen takapäässä pitää tehdä taiten, etteivät hankaa ohjausvaihteeseen. Mitähän varten siitäkin on pitänyt tehdä sellainen jättimäinen moskula joka seilaa konehuoneessa ees taas? Moottorin mukana tulleiden polttoaineletkujen (muovitettua alumiinia?) liittäminen auton teräsputkiin ei mennyt ihan heittämällä 8mm helmijatkoilla koska tuon muovitetun halkaisija on muutaman kympin yli. Pitää hankkia jostain 8,2 tai 8,3 poranterä ja avartaa liitintä.

                                                    EDIT: Kuvalinkkejä korjattu lisää.
                                                    Viimeksi muokannut Hezekiel; 12.10.2021, 06:59.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sellainen terä saattaa sulta löytyä pakeista jo vanhastaan. Ainakin M8 Recoil sarjassa (ja varmaan helicoil tms) tulee 8.25mm terä mukana.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vielä tuohon ECU-keskusteluun vähän palatakseni. Jos ME7.5-pohjaiseen systeemiin harkitsee aftermarket-ECUa, niin yksi hyvä vaihtoehto on Ignitron ECU.
                                                        Tuo menee täysin plug-and-play vakio-ECU:n paikalle ja softasta löytyy wizardi, joka tekee ihan käyttökelpoiset lähtöasetukset useimmille 1.8-varianteille. Ja säätöominaisuudet on varsin vertailukelpoiset likimain mihin tahansa standalone-ECUun.

                                                        Muuten pohdintaan vakio-ECU:n ohjelmoinnin ja standalonen välillä sanoisin, että jos tarkoitus rakentaa konepaketti kerralla ja sen jälkeen vaan ajella, niin useimmiten vakion ohjelmointi lienee fiksumpi ratkaisu. Sitten taas jos ajatuksena on enemmän tai vähemmän jatkuvasti kehittää kokoonpanoa eteenpäin ja kokeilla kaikenlaista, niin standalone alkaa aika äkkiä puolustamaan paikkaansa. Siis ainakin jos tuntuu, että säätöjen tekeminen mahtuu oman osaamisen ja kiinnostuksen piiriin.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X