Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8, CCWA +400hp

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B8, CCWA +400hp

    Noniin pistetääs pitkään lähtökuopissa ollut projekti viimeinkin käyntiin. Kerron ensiksi pohjana toimivasta B8 A4:sesta jonka jälkeen paneudutaan syvemmin projektiin. En mene missään vaiheessa projetkin kustannuksiin kuten osien hintoihin yms koska koen että se ei ole tarpeellinen tieto kertoa tietääpähän ainakin itse miksi arkena herää töihin seuraavankin kerran.

    :Audi 2009vm B8 korinen A4, CCWA joka naitettu pomminvarmalla ZF:än 6HP28:illa

    Nelkku on jo tehtaalta lähtenyt varsinaisen kiitettävällä varustelistauksella josta mainitsemisen arvoisena muutamat

    - 3x S-line

    - Adaptiivinen vakkari

    - Bang & Olufsen hifit (soi todella hienosti eikä ikinä lyö ylitse kun mikit säätävät automaattisesti)

    - Sähköinen alusta

    - Audi drive select

    - Sportti diffi

    - rattivaihteet

    - Keyless go

    - Navi

    - Panoraama-kattoluukku

    - Täys sähköiset nahka/alacantra sportti jakkarat muistipaikoilla

    - Sähkötoiminen takaluukku

    - Parkkitutkat eteen/taakse sekä kamera taakse

    - Mukautuvat ajovalot (kääntyvät ohjausliikkeiden mukaan sekä automaattiset pitkät)


    Hillittyjä Aftermarket päivityksiä:

    - Eibachin Pro-Kit -35mm madallusjouset

    - Vanteet AXE Desing EX15 9,5x19" ET 40, 235/35 rengastuksella.

    - Tuntemattoman valmistajan ABS muovinen puskurin "splitteri"
    Viimeksi muokannut Markola; 6.6.2019, 22:21.

  • #2
    Noniin nyt on vähän kerrottu autosta niin paneudutaan tulevaan tekniikan päivittelyyn.

    Autoa muokattiin viimekesänä jo turboback 3/2,5" rst rännillä sekä stage 2 ohjelmalla, näillä päästiin +300hp ja 700nm rajamaille mutta tässävaiheessa ollaan OEM CP4 cr pumpun sietokyvyn rajamailla josta koitukin ongelmia kun kakku alkoi pisaroitumaan josta tottakai onneksi limp mode ettei CCWA:sta tullut Tsernobylin nro 4 RMBK reaktori. Nyt jatkojalostetaan seuraavilla osilla jotta päästään tuonne 400hv tuntumaan. Painotan että tässä kokoonpanossa päämääränä on ns "smokefree" tavoite jolloin maksimi tehojen metsästys ei ole lähtökohta.

    Turbon roolin hoitaa edelleen huippuhyvä Garretin Gtb2260vk joka tällähetkellä on FinTurbolla muokattavana 49-50mm kompuralla sekä highflow akseli tiheälapaisella turbiinilla jotta saadan ilmaa tuotettua jo alhaisella kierrosalueella ja säilytetään miellyttävä ajettavuus, esim paljon käytetty ns AMG akseli sekä iso siipinen turbiini luo huomattavaa ahtoviivettä "lagia" joka mielestäni ei ole mistään kotoisin tälläiseen tupaöljyllä toimivaan mottiin.

    CR pumpuksi valikoitui edelleen Bosch CP4 pohjainen ns CP4N L99 pumppu jossa on korkea paineentuotto ja näin ollen sopii projektiin täydellisesti kun lähes ns plug&play asennus, ainoastaan polttoaine linjoille tarvitsee sorvata adapteri yhteet sekä yksi putki täytyy taivuttaa jotta se saadaan kiinitettyä myöskään mitään kalibrointeja ei tarvitse tehdä vaan pumppu toimii entiseen tapaan eikä esim limb modia pääse tulemaan. Verokkina CP3 pumppu joka jo itsessään on vanhempaa tekniikkaa sekä on todella isotöinen modata sopimaan CCWA koneeseen kun joudutaan hihnapyörät sekä niiden kotelo, linjat sekä varsinainen kiinityskin muokkaamaan täysin uusiksi. Myös kalibrointi täytyy suorittaa eikä ole ihan läpihuutojuttu saada toimimaan halutulla tavalla..

    Välijäähynä toimii FMIC Performance:n yleismallin cooleri mitoiltaan 700mm leveä 270mm korkea ja 70mm paksu, Asennus Wagnerin lekuilla.

    Maffi on 88mm Bi-TDI:istä, sekä 4bar:in MAP anturi. Darksideltä tuolle isommalle maffille valmis silikoni letku.


    Tietysti ammattimaiseen virittämiseen kuuluu että koko kokoonpano otetaan huomioon ja näin ollen kulkupuolen parantuessa myös jarruhin tehdään päivitystä.

    Etujarrusatulat päivitetään Brembon Q5:sen 4 mäntäisillä satuloilla jolloin saadaan huomattavasti tasaisempi jarrutusteho kun kaksi mäntää molemmilla puolilla levyä vs yksi, myös levyn halkaisija kasvaa 320mm>345mm joka jo sekin lisää jarrutustehoa.

    Seuraavaksi joku tietysti miettii miksi helvetissä tuo kaveri ei laittanut esim RS:än 8 mäntäisiä satuloita. Kokemuksella näillä 4 mäntäisillä satuloilla saavutetaan tarpeeksi hyvät ominaisuudet jopa radalla kiertämiseen.
    En myöskään näe että olisi mitään järkeä alkaa hankkimaan hurjasti kalliimpia satuloita sekä levyjä. Muita hyviä syitä on että Q5:sen satulat ovat plug and play asenteiset jollon mitään adaptereita ei tarvita. Jarrujärjsestelmä itsessään on mitoittettu toimimaan myös kyseisten satuloiden kanssa jolloin jarrutuntuma säilyy entisellään mutta paranee teholtaan huomattavasti, mitä taas se ei ole missään nimessä esim 8 mäntäisille RS:än satuloilla.
    Myös jarruletkut yms sopivat yksi yhteen.

    Takana S4 jarrusatulat jolloin levyn halkaisija muuttuu 300mm>330mm.

    Koko komeuden kruunaa Tarox:in F2000 uritetut jarrulevyt joka nurkaan, HEL performancen teräspunos jarruletkut sekä brembon jarrupalat.

    Alustaan päivityksenä 034motorsportin säädettävä tukisarja jolla saadaan huomattavaa jämäkkyyttä alustaan sekä - camppeeri pois renkaista mikä näissä ongelmana kun lähdetään muokkaamaan rengastusta sekä madaltamaan.



    Näillä nyt alkuun... jotain jäi varmasti kertomatta.

    Kyselkää ihmeessä niin yritän parhaan tietämykseni mukaan vastailla. Itseäni en pidä kovinkaan kummoisena Audi tietäjänä joten älkää kyselkö liian hankalia haha.

    Projektia tukemassa on liuta alan ammattilaisia jotka osaltaan mahdollistavat tämän projektin finaaliin saamisen.
    Viimeksi muokannut Markola; 9.6.2019, 15:54.

    Comment


    • #3
      Tässä muutamia kuvia ettei ole pelkkää tekstiä ja mielikuvia.
      Viimeksi muokannut Markola; 6.6.2019, 22:15.

      Comment


        #4
        Mielenkiintoinen projekti ja hyvää kerrontaa siitä. Seurantaan menee. Tosiaan kattavat varusteet on autoon uutena ruksittu. Kelpaa varmasti kurvailla vieläkun voima puolikin laitetaan kuntoon niin on varmasti mahtava peli päästellä menemään.

        Comment


        • #5
          Hienoa että joku muukin laittelee näitä vinkkelidisuja kun Diffas. Ja hienoa kerrontaa tosiaan tekniikkapuolesta. Tätä cr-rakentelua on oikeastaan aika vähän projektoitu, joten hienoa että joku sen tekee niin tulee tutummaksi myös tämä modernimpi tekniikka. Suurin osa isommista projekteista kun on edelleen joko pumppareita tai jakajapumpullisia ja pikkukoneita.

          Melkoisen vakuuttavaa dieselrakentamista ja isot propsit smoke-free lähtökohdasta. Meillä lienee siis jo kaksi dieselvelhoa Lahti-cityssä. Taipuuko koneen vakiosuuttimet/kärjet tuonne, vai onko ne päivitetty myös suurempiin? Millaisella ruiskutuspaineella tällä hetkellä mennään? Paljonko ahtoja? Onko käytössä vesi-metanoliruiskutusta? Kaikkiaan todella maukas projekti ja hieno auto - iso peukku!

          Comment


          • #6
            Kiitoksia Sami ja Raimo kommenteista.

            Tosiaan eilen aloiteltiin pumpun vaihto urakkaa joka osoittautui työlääksi yhden railiputken (kuvassa nro1/4) taivutuksen osalta niinkun joku varmasti tuolla facen puolella huomasikin. Ongelmaksi muodostui että tässä uudessa CP4 L99 pumpussa tuo toinen kansi/kierreyhde on 180 asetta vastaikkaiseen suuntaan mitä alkuperäisessä pumpussa johon tuo OEM railiputki menisi suoraa. Nyt selvitellään onko tuon pumpun kansi mahdollista kääntää vastaavaan suuntaan kun alkuperäisessä olisi, jollon ei tarvitsisi mitään riskialtista taivuttelua railiputkelle alkaa tekemään.

            Vakiosuuttimet/kärjet pystyvät kyllä tuonne korkemmillekkin pyyntialueille ainoastaan tuo railianturi pitää vaihtaa korkeampilukuiseen kun painepyynti kasvaa. Ruiskutuspaineet ovat nyt tällähetkellä 1800-2000bar, ihan varma tästä en ole mutta tälläinen muistikuva olisi. Uudella pumpulla ajetaan 2200-2400bar. Ahtoja on nyt 1,8-2 ja uudella kokoonpanolla 2,2-2,5.

            Vesi-viinajäähdytystä ei tulla käyttämään koska tämä säilyy hyvin pitkälti "daily drive" autona niin en koe että olisi tarvetta moiselle. Ennemmin sitten isompi vesi cooleri keulalle, näistä onkin hyviä kokemuksia mm darksiden tuotteella https://www.darksidedevelopments.co....-vehicles.html.
            Viimeksi muokannut Markola; 8.6.2019, 22:42.

            Comment


            • #7
              Jatketaan edelleen pumpun vaihtoprojetkin parissa.

              Pumppu ja auto saatiin eilen toimimaan yön pikkutunneilla pitkän uurastuksen jälkeen. Edellä mainittu ongelma pumpun kannen ja kierreyhteen kanssa ratkesi lopulta kun lähdin selvittämään voisiko kannen kääntää niin että yhde osoittaisi samaan suuntaan kun OEM pumpussa. Kannen irroitettuani huomasin että toisella sivulla on keskellä kahden kiinnityspultin reikien kanssa ilmeisesti kiertoon liittyvä aukko tiivisteineen. Tätä ei tietenkään olisi auttanut tukkia koska pumpun kannen kääntämisen johdosta näin olisi tietenkin käynyt. Sainkin ahaa elämyksen että voisiko alkuperäisen pumpun kantta käyttää ja onko siinä aukko oikeassa kohtaa ja olihan se (alempana kuvia havainnollistamaan asiaa).

              Tietysti ettei mikään menisi liian helpoksi, seuraava haaste syntyi pumpun kiinityksen kanssa. OEM pumpun rungossa on kierteet kiinnityspulteille jolla se kiinnittyy pumpun kannattimeen, joka on kiinni moottorin kannakkeissa etc. Nyt tämä vaihdettava pumppu on suunniteltu kiinitettäväksi pidemmillä pulteilla, jotka tulevat sekä pumpun että kannattimen läpi, päähän jousiprikka ja mutteri. Pumpussa on vertikaalisesti päällekkäin kaksi reikää sekä toisella sivulla yksi alhaalla. Nyt tämän alimman pultin kanssa ongelmaksi muodostui todella tuskainen pultin läpisaaminen pumpun takaa ja sitten kannattimen ja pumpun läpi etupuolelle jolloin kierrettä parhaimmillaankin oli muutama sentti. Seuraavaksi miten estää pulttia pyörimästä pumpun takaosan ja öljynsuodattimen jalan välistä (tilaa juuri ja juuri muutamalle sormellle) ... no ei muutakun L avain ja sen avulla yrittää pitää kiinni kannasta kun kiertää mutteria kiinni. Pelkästään tähän operaatioon meni tunteja, voi tuntua hullulta mutta paikka on todella hankala.... tietysti olisi voinut alkaa tekemään kierteitä yms mutta oma työnsä siinäkin.

              Tämän jälkeenhän kaikki sujuikin todella mallikkaasti, nyt OEM railiputki kävi suoraa pumpun yhteeseen, imusarja paikalleen, loput railiputket kiinni ja muut puretut nippelit sekä tietysti pumppuun letkut ja määräanturin johto kiinni.
              Tietysti kiertoon on päässyt ilmaa jonkun verran vaihdon yhteydessä, laitoin virrat päälle ja pois kolmesti, jonka jälkeen käynistys... Kaksi kertaa pyöritti konetta tuloksetta, mutta kolmannella lähti kuin palmun alta. Ei savutuksia eikä kummallisia ääniä kuin mitään ei olisi tehtykkään, ei edes "manneleka" tyyppistä löpön katkua tullut tyhjäkäynnillä vaikka putki on täysin suora lukuunottamatta yhtä MF:n läpivirtaavaa vaimentajaa.

              Ehkä tässä onkin tämä motorsport harrastuksen suola... ai että fiilis oli korkella kun sai kaiken toimimaan kerralla ja edesottamukset voitettiin!


              Tästä ei ole kuin suuntana eteenpäin! Palataan seuraavassa osiossa, joka todennäköisesti tulee olemaan jarrut kunhan satulat saapuvat maalauksesta.
              Viimeksi muokannut Markola; 9.6.2019, 21:42.

              Comment


              • #8
                Hienon oloinen projekti ja mukavan kattavaa kerrontaa siitä. V6-dieselit ovat aina olleet heikko kohta itselle, menee seurantaan ehdottomasti!

                Monesti tullut itselläkin mietittyä monen motorsport-aiheisen via dolorosan jälkeen, että mikä se on se homman järki, mutta tuohan se juuri on - kun homma alkaa skulaamaan juuri niin kuin ajattelikin.

                Comment


                • #9
                  Oijoijoi! Tämmöstä projektia oon ootellu sen vuoden päivät ko oman B8 farkun ostin 3.0 (ccwa) öljypolttimella. Hienon näköstä harrastelua! Kiinnostaisi tuo korkeapainepumpun vaihto itsellänikin, pitkään selaillu noita cp3-malleja muttei oo ollu munaa alkaa käyttikseen swappaamaan... Voitko infota että mistä pumpun hommasit? En oikein tuolla pumpun tyypillä löytänyt googlesta mitään järkevää myyntipaikkaa...

                  Ja tämä menee ehdottomasti seuraukseen!

                  Comment


                  • #10
                    Ootko laskenut paljon tuon uuden pumpun tuotto on?

                    Comment


                    • #11
                      Projektia viivästyttänyt osien pitkä toimitusaika sekä työkiireet mutta pysykää kuulolla.

                      Ainakin 2500bar mutta Hannu sanoi että jopa 3k voisi päästä. Tämä todetaan 9pv kun päästään ajamaan uutta ohjelmaa sisään.

                      ​​​​​​
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Jotain vakio ja cp4 väliltä kun toinen sylinteri on vakio

                        Comment


                        • #13
                          Joko tämä käytettii penkissä uusien osien kera?

                          Comment


                          • #14
                            Viivästyy syyskuun alkuun, ahdin asennettiin viikonloppuna... kyllä tuntuu persdynollakin ero alkuperäiseen vaikka softa ei vielä tuosta ahtimesta mitään ymmärräkkään.

                            Stay tuned comrades

                            Comment


                              #15
                              Hyvä että alkoi öljyt pysymään sisällä. Onko sitä railia oikeasti noin kovilla paineilla tarkoitus ajaa? Oliko pumpun bosch-osanumero jossain tiedossa?

                              Comment


                              • #16
                                Mitäs tällä, joko on penkissä istuttu?

                                Comment


                                • #17
                                  Ei olla vielä muilta kiireiltä ehditty paneutumaan.... auto on tosiaan jokapäiväisessä ajossa ja toimii ihmeen hyvin tuolla nykyiselläkin softalla noiden osien kanssa (ei savuta) ahdin tietysti herää vähän myöhemmin noin 2.3k kierrosalueella kun VNT avaa aukon isoksi liian aikaisin mutta kyllä tuntuu potkua olevan aikaisempaan nähden nyt jo. Tällähetkellä kiinni on isompi CR pumppu, hybridi ahdin sekä välijäähy. Vielä pitäisi MAP ja MAFF:i anturit asennella sekä tuolle 88mm uudelle MAFF:ille isompi silikooniputki. Sitten oltaisiin valmiita rullille. Päänvaivaa aiheuttaa alkuperäinen ahtimen öljyn paluulinja jonka suunittelu on vähintääkin surullinen tapaus. Katsotaan saadaanko siihen rakenneltua custom ratkaisu esim AN10 liitoksilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jarrupäivityskin vihdoin käytiin. Eteen Q5:sen satulat 345mm levyillä ja taakse OEM S4:n satulat 330mm levyillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vannepäivitystä talveksi, OEM RS 19"x 8.5" V-Split 5-spoke.

                                      Vielä uudet satulat kunhan saadan maalauksesta niin alkaa olemaan näyttävä paketti. Brembon punainen tulee olemaan satuloissa käytettävä väri.
                                      Viimeksi muokannut Markola; 17.10.2019, 22:28.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitenkäs tämä projekti etenee? Kiinnostaisi rupatella enemmänkin kun itsellä on A5 CAPA-koneella ja kuumottaisi päivittää ahdinta ja cooleria ensi kesänä?

                                        Meneekös näihin muuten S4/S5-jarrusatulat+levyt vakioiden tilalle plug and play?

                                        Comment


                                        • #21
                                          B8 S4:ssa ainakin samat satulat vaan S lätkällä, mitä esim. 2.0T Quattrossa. Taitaa 3.0TDI Quattrossa olla kanssa samat.

                                          Comment


                                            #22
                                            3.0tdi on myös samat satulat. Ainoastaan pienimmillä koneilla ja 314mm levyillä on ujompi satula.

                                            Comment


                                              #23
                                              S5 B8.5 etusatula on kelluva yhdellä männällä ja 345mm laikalla. Q5:sen nelimäntäinen 345mm laikalla on vakuuttavampi vaihtoehto.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vähän näyttää siltä että tässä mun alkupään vm.2008 3,0TDi Coupessa on nämä pienimmät 314mm levyt ja ujoimmat satulat. En yleensä ole ollut kovin ronkeli optimaalisen jarrutuntuman suhteen mutta nyt on alkanut tuntua että täydellisen KW- alustapäivityksen (ja moottorin optimoinnin) jälkeen jarrut tuntuvat jotenkin "epäsporttisilta" ja epäsuhtaisilta tuntuman puolesta suhteessa muuhun autoon. Ja tekisi kyllä mieli saada herkkyyttä ja terävyyttä niiden toimintaan lisää.

                                                Eli järkevin vaihtoehto olisi ilmeisesti Q5:sen jarrulevyt ja satulat? Ilmeisesti jarrukilvet pitänee myös uusia jos levyn halkaisija kasvaa noin paljon? Mutta ovatko S5-satulat alusta alkaen olleet yksimäntäiset ja kelluvaa mallia? Eli yksi mäntä vain toisella puolella?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  3.0tdi on 320mm levyt ja niistä saa S jarrut satulakannakkeilla ja 345mm levyillä

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joo, niin se taitaa ollakin.... Ehkä nämä mulla on 320mm jarrut räjäytyskuvienkin perusteella. Vaihtoehtona näyttää tosiaankin olevan S5 jarrut, jossa on yksimäntäiset satulat mutta isommat levyt. Q5-Bremboissa on 4-mäntäiset satulat mutta 320mm levyt. Ilmeisesti Q5-satuloita käytettäessä pitänee kuitenkin käyttää A5:n vakiomallisia 320mm levyjä? Vai pitääkö käyttää Q5:sen 8R-alkuisia levyjä? Kummatko sitten olisi vakuuttavammat tässä tapauksessa? S5-versiot olisivat ainakin suunniteltu tähän korimalliin....

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Q5:lle taitaa olla eri brembon satulat 320 ja 345 laikoille. 345 satulat ovat samat kuin possu macanin satulat.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        B8 ja 8.5:ssa on juurikin samat kelluvat/liukuvat yksimäntäiset satulat 320mm levyllä. S versiossa on eri kannake jolla saadaan 345mm levy sopimaan. Takana A sarjassa 300mm levy, S sarjassa 330mm ja näissä sekä satula että kannake eroavat toisistaan mm eri offsetin osalta. Mitä tulee noihin Q5:sen satuloihin... sieltä löytyy tätä samaa A sarjan yksimäntäistä liukuvaa satulaa 320mm levyllä, sekä samalla levyllä olevaa neljä mäntäistä satulaa. Nämä itselleni tulevat ovat sitten uudemmasta 3.0tdi Q5:sesta joissa myös neljä mäntää mutta käytetään S4:n 345mm levyä. Taakse tuleekin sitten ihan TRW:n OEM S4:n takasatulat/kannattimet ja 330mm levyt. HEL performancen teräspunosletkuilla, Brembon palat ja nyt etsinnässä vielä levyt joko Stoptech jos järkevästi saadaan maahan muutoin Zimmerman.

                                                        Tuon 8R0615107 satulan kanssa OEM A4/5 levyt sopivat kyllä, samoiten satulat muutenkin ovat täysin plug and play jarruletkut yms käyvät suoraa.

                                                        Q5 Brembo OEM numerot > 8R0615107A - 345mm ja 8R0615107 - 320mm
                                                        Viimeksi muokannut Markola; 1.11.2019, 11:12.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä. Uusin revisio 345 satulalle taitaa olla H?. Repsikan puoleinen satula 8R0615108(H).
                                                          Viimeksi muokannut marre; 1.11.2019, 13:29.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onkohan kukaan sovitellut Q7:n hinnat alkaen satulaa, eli 6-mäntäistä Bremboa? 350x34 mm levyillä ainakin Q7:ssa. Sitä en tiedä miten kiinnitys täsmää, mutta nuo on suorastaan naurettavan edullisia tarvikkeena (autodocista ~150 eur/kpl A.B.S. merkkisenä).

                                                            Numerot:
                                                            7L6 615 149 vasen
                                                            7L6 615 150 oikea

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X