Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8tq BEX -03 "punikki" tehonmetsästys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 1.8tq BEX -03 "punikki" tehonmetsästys

    Tarkoituksena aloitella otsikonmukaisen kulkineen tekniikan päivitystä. Värinä haalistunut Brilliant red. Varusteet mallia perus, plussana nahka+alcantara jakkarat ja kolmipuolainen ratti. Autolla rullattu +270tkm, ilmeisesti ahtimena on vielä alkuperäinen KKK04 ahdin. Vetää vielä suhteellisen hyvin mutta koko omistusajan 1½ vuotta kuluttanut hieman öljyä, siitä se ajatus alunperin lähti.

    Alkuun päivittelin alustan. Vakion sport alustan korvasi AP Sportfahrwerke coilover. Pyyhkijän viiksi päivitetty ajotietokone malliseen. Ajotietokone päivitelty FIS Control boksilla jotta ulkoisia mittareja ei tarvitse kabiiniin asentaa. Seuraavaksi täytyy hankkia sijaisauto jolloin projekti pääsee vasta kunnolla alkuun. Tehotavoitteeksi päässäni asetin 400-500hv. Tarkoitus päivitellä moottorin osat Integrated Engineersin ohjeilla kestämään koneesta ulos otettavat hevosvoimat. 2.0 stroker on myös käynyt mielessä mutta en tiedä onko todellista tarvetta näille tehoille?

    https://www.performancebyie.com/blog...ht-first-time/

    Hankittuna:
    -Pakosarja + downpipe 3½" + hukkaportti
    -Jokaiselle sylinterille pakolämpömittari
    -Holsetin hybridiahdin Pro Turbon rakentamana T25 laipalla, joka on ollut kiinni 1.8t kokoonpanossa 4tkm ajan. Ahtimen ostin käytettynä. Myyjän mukaan riittää 500hv asti, mutta totuus selviää vasta penkissä kun mitään tarkempia specsejä ahtimesta en saanut.

    Välijäähdytykseksi olen alustavasti ajatellut vesikiertoista välijäähdytystä erillisellä pumpulla ja veden jäähdyttimellä. Kaveri toteutti moottoripyörän turboprojektin vastaavalla tekniikalla hyvällä menestyksellä.

    Putkisto tarkoitus vetää joko 2½" tai 3" putkella ja kahdella ulostulolla kuten vakionakin. Ulkoisesti tarkoitus säilyttää auto vakiona.

    Jotta tehotavoite saavutettaisiin, ajattelin siirtyä E85 polttoaineeseen. Polttoainepumppuja olen jonkin verran tutkinut, ja yhtenä vaihtoehtona on Walbro 450lph pumppu. Polttoainelinjojen riittävyyttä en ole vielä selvittänyt, tarvitseeko päivitystä?

    Tarkoitus on edetä rauhalliseen tahtiin, ja voi olla että menee vielä hyvän aikaa ennen kuin saan tarvittavat osat hankittua. Mietteitä ja vinkkejä kokeneemmilta otetaan mielellään vastaan.

    #2
    Bensalinja sinun on pakko uusia, kun B6:ssa se on niin idioottimainen. Putkikoko riittää, mutta paineensäädin tarvitaan koneen päähän kuten normaalisti ja sitä myöten myös paluulinja.
    2,5" putki riittää max 350 hevoseen eikä siinäkään ole enää aivan paras.

    Vesikuulerissa usein ongelmaksi muodostuu riittävän tehokas veden jäähdytys.

    Comment


    • #3
      https://www.instagram.com/p/BvANRjkhBik/
      Kuvassa aihio. Alunperin toimittanut taloudessa vaimon auton virkaa. Vaimo sai kulkineekseen pappamesen, vuoden -12 C-sarjalaisen.

      https://www.instagram.com/p/BvANnCthdDx/
      https://www.instagram.com/p/BvANioyB2VZ/
      Turbo ja pakosarja tuli hommattua pakettina kun oli tarjolla.

      https://www.instagram.com/p/BvANb0AB_--/
      Veivit löytyi iskemättömänä nettivaraosasta. Kyseessä 2.0TFSI moottorin x-profiili veivit, kestoa pitäisi olla vähintään riittävästi. Samaan pakettiin kuului S3 Audin kampiakseli.

      Seuraavaksi täytyy alkaa vanhaa moottoria purkamaan. Hetki menee taas säästellessä, että saa puuttuvia osia hankittua. Onko polttoainelinjojen vetäminen iso homma?

      Comment


      • #4
        Hiljaa hyvä tulee, niin kuin sanotaan..
        Oli ne veivit ja kampura täälläkin myynnissä, sinä kerkesit vaan ekana noutamaan..

        Täytyy seurata sun projektia.

        Tuosta bensalinjan vedosta löytyy netistä tietoa ja suosituksia esim.
        Mistä osat ja millä hinnoilla.

        Google on ystävämme ja seuraamalla myös muiden projekteja opit itsekkin.
        Ennen kaikkea tekemällä oppii parhaiten, mutta virheitä sattuu meille jokaiselle,
        Niistä me opimme.

        Tsemppiä ja malttia projektiin..

        Comment


        • #5
          Kaveri kävi oluella tallilla perjantai iltana ja innostuttiin nyppäsemään kone irti. Tänään kerkesin jo pakopuolta hieman purkaa mutta aika on näin viikolla kovin rajallista.

          https://www.instagram.com/p/BvruB0uhI0M/

          https://www.instagram.com/p/BvuYZAwlwqP/

          Comment


          • #6
            Mielenkiintoinen projekti. Laitettu seurantaan täällä ja instagramin puolella :)

            Comment


            • #7
              Moottori riisuttu ja moottoripukkiin kiinnitystä vailla. Seuraavaksi täytyy ottaa kunnon välisiivous tallissa ennen kun alkaa kunnolla konetta aukomaan.

              https://www.instagram.com/p/BvzWu0TFP17/

              Comment


              • #8
                Moottori kiinnitetty pukille ja pieni välisiivous tehty.

                https://www.instagram.com/p/Bv7ICnTlTGl/

                Seuraavaksi täytyy varmaan jo laittaa osia tilaukseen. Käyttäjä Ilkkendaali vinkkasi, että amerikanmaalta sais järkihintaan strokermäntiä ja nämä tarkoitus tilailla https://www.ctsturbo.com/product/je-...r-piston-sets/. Sitten sais jo viedä kantta ja lohkoa koneistamolle.
                Viimeksi muokannut kiminkinen; 6.4.2019, 21:29.

                Comment


                • #9
                  Olisiko heittää ehdotusta kytkinvalinnaksi? Speed autoteilen 600nm kytkinpakettia katsellut, mutta näyttää olevan loppu. Toisaalta mietityttää myös 600nm riittävyys.

                  Comment


                  • #10
                    Ccc Motorsportin setti vois olla ihan varteen otettava, näissä myös teräsvauhtipyörä.

                    http://www.ccc-motorsport.de/shop/44...-999961-detail

                    Comment


                    • #11
                      BEX:ssä on 6 lovinen vaihteisto ja tuo CCC-motorsportsin setti näyttäis olevan 5-loviselle laatikolle. Vai sopiiko noi ristiin? Muuten numeroiden mukaan näyttäis hyvältä setiltä

                      Comment


                      • #12
                        Startti ja vauhtis oltava aina pari muuten käy liki kaikki ristiin näissä vehkeissä. Eli vanhan 01a 1,8t startti oltava tuolla setillä. Mutta muistaakseni noilta on myös bexiin suoraan käypä setti.

                        Comment


                        • #13
                          Tallissa ei ole juuri tapahtunut mitään sitten koneen purkamisen. Vanhat PA-linjat purin uusien tieltä. Tänään asensin Walbro 450 pumpun alkuperäiseen kehtoon. Pumpun ympärille tuli kuminen eriste jolla pumppu asettui napakasti paikalleen. Jos jollain sama homma ajankohtainen joskus niin osan tilasin ebay:n kautta. https://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-Vibration-Cooling-Sleeve-Foam-Rubber-Insulator-Isolator/162279644225?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2057872.m2749.l2649

                          https://www.instagram.com/p/Byn7lKcjU9a/

                          Männät saapuivat vihdoinkin CTS turbolta, toimituksessa kesti kun joutuivat odottelemaan vahvempia männäntappeja. Männät on mallia stroker 9.5:1 rutulla.
                          https://www.instagram.com/p/ByicRt-Aegj/

                          Kytkinpaketiksi valikoitui S2 paineasetelma 6 lapaisella levyllä ja kiinteällä vauhtipyörällä
                          https://www.instagram.com/p/ByYbRXsAbhx/

                          Vahvistettu jakopään ratas, jakohihna ja pyöriviä osia
                          https://www.instagram.com/p/ByYbt8Dgpl-/

                          Kone tarkoitus kasailla APR:n pulteilla. Laakerit Gylcoa ja ACL:ää. Vielä kun billet malliset runkopukit valmistuu niin voi lohkon ja kannen viedä koneistamolle ja kasauskin alkaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ensi viikolla saan vihdoin vietyä osia koneistamolle. Männät, kiertokanget, kampiakseli, vauhtipyörä ja asetelma kävivät Vantaalla Lensulla tasapainotuksessa jo. Nyt kun kansityöt on ajankohtaisia niin olen pohtinut, riittääkö vanhat vakio venttiilit ja jouset? Onko ylipäätään tarvetta vakionokilla tehdä kanteen suurempia muutoksia? Valujäljet on tarkoitus kanavista siistiä pois.

                            Bar-tekiltä olin tilannut jo aikaisemmin billet jakopään rattaan. Huomasin nyt myöhemmin, että yksi rei'istä ei ole asemoitu oikein suhteessa hihnapyörän reikiin. Tästä laitoin palautetta ja vastauksena tuli, että hihnapyörän reikä täytyy porata uudestaan. Ilmeisesti näin korjataan virheellinen osa Saksan tyyliin?

                            Comment


                              #15
                              Riittää vakioventtiilit ja jouset. Turbon vakionokilla 400-500hv?

                              Comment


                              • #16
                                Tässä asiassa ollaan ihan rookie tasolla eli kaikki vinkit on tervetulleita. Vastauksesta päätellen en ole vielä perehtynyt asiaan riittävästi. Olisiko siis aiheellista päivittää nokat? Catcams vai jotain muuta? Mihin asti vakiojouset riittää?

                                Comment


                                • #17
                                  Hiljaiseloa täällä, mutta edistystä hieman tallissa tapahtunut. Kenaxin tekemät runkopukit istuivat hyvin linjahoonauksen jälkeen ja laakerivälykset oli tasaisesti toleranssissa. Samoin veivien välykset tuli tarkastettua ja kunnossa olivat. Männänrenkaiden katkosvälyksiä yritin ensin hieroa viilan kanssa, mutta tuntui olevan sen verran kovaa materiaalia että usko loppui. Katkosvälykset säädin loppuun Summit Racingin tähän tarkoitetulla hiontatyökalulla millä meni joutuisasti.

                                  Lohkon kasauksen jälkeen oli taas hetki odottelua kannen kanssa joka kävi Lahden kansityössä. Lohko kasattiin supertechin pakoventtiileillä ja muuten orkkisosilla. Kanavat kävi paikallisella mestarilla vielä hierottavana, ilmeisesti kyseinen herra on tehnyt ennenkin näitä hommia. Imupuolta avarrettiin virtaavammaksi, muuten vain valujäljet hiottiin. Ainakin versio 1 toteutetaan vakio nokilla, katsotaan sitten kun pettymys iskee penkissä mitä tehdään nokille :D

                                  Koneen kasaus oikeastaa pysähtyi siihen kun olin unohtanut tilata nokkien stefat ja jakopään kiristimen. Nämä kun saa paikoilleen ja jaon kohdilleen niin kone on nostoa vaille valmis. Moottorin ja vaihteiston tukikumit laitoin tilaukseen 034 motorsportin valmistamina.

                                  Ensiversio kasataan vakioahtimella, putkistolla, pakosarjalla ja coolereilla. Porkkista konsultoin jo maffista sekä ahtimesta. Laitoin 3.25" maffiputken tilaukseen. Onko maffin antureissa eroa esim. 1.8t vs s4 vai tuleeko ero vain putken koosta? Laitoin nyt varmuudeksi myös s4 anturin boschin valmistamana tilaukseen koska nykyisen iästä ei ole tietoa. Samalla ilmeni, että ahdin minkä meinasin laittaa lopulliseen versioon tulee tuskin riittämään. Ilmeisesti joku kivikautinen Holsetin h1d/e. Ostin käytettynä enkä sen kummemmin selvitellyt speksejä, lähinnä myyntimieheen luotin. Oppirahoja tulee uuden harrastuksen myötä makseltua! Ahdinehdotuksia otetaan vastaan! Pakosarjan laippa T3 ja ulkoinen hukkis. Kuvia olen jonkun verran instagramin puolelle päivitellyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vähän tutkailtu ahtimien kompressorikarttoja kaverin avustuksella, ja näillä näkymin päädyn Borg Warnerin ahtimeen. S257SX-E osuu ilmeisen hyvin tavoitteisiin, löytyy T3 laipalla mikä vähentää muutostarpeita. Vielä mietinnässä, 0.63ar vai 0.82ar pakopesällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Noilla siipimitoilla ainakin se 500hv tavoite täyttyy heilahtamalla. Hypätään niinkuin kertaheitolla 600hv luokkaan. Vertasitko 52 js 57 ahtimen karttoja? Sama pakosiipi näyttäisi olevan kummassakin.
                                      Pakopesän valinnassa en kyllä osaisi sanoa mitään ilman pesien näkemistä, että mikä on se todellinen koko ja erot.
                                      Luultavasti kumpikin toimii mutta pitääkö isommalla sitten kuinka odotella heräämistä. Kuvien perusteella ainakin näyttää siltä että itse päätyisin tuohon pienempään pesään.

                                      Nokkia kyllä miettisin että samalla vaivalla rakennusvaiheessa jotain muuta kuin vakiot turbonokat.
                                      Viimeksi muokannut MikaSS; 16.10.2019, 09:12.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muutamilla laskutoimituksilla sain compressor flow arvoksi 57 lb/min ja pressure ratioksi 3.2, oletuksilla 500hv ja max kierrokset 7000/min. Näillä arvoilla näyttäisi ettei tuon pienemmän tuotto riittäisi 500hv asti.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos et meinaa 8000rpm kierrättää niin varmaankin pienempi pakopesä järkevämpi valinta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkaa olemaan kone nostoa vaille valmis. Odottelen vieläkin moottorin tukikumeja ja pa-kiskoa saksasta, näiden saavuttua pääsee ottamaan toivottavasti ensisavuja. Kanteen tällä hetkellä pultattunaa vakio pakosarja k03 ahtimella, jolla tehdään sisäänajo. Konttorillakin pitäisi käydä. Kabiiniin asentelin vemsin afr-egt mittarin, öljynpainemittarin ja ahtomittarin. Kätevimmin johtojen läpivienti onnistui ecu:n kotelon kautta. Tarkoitus on että vems mittaa pakolämpöjä hieman ennen ahdinta. Jo vanhastaan asennetulla FIS-control boxilla pääsee tarkkailemaan lisäksi kahden egt anturin arvoja, näille on paikat jo valmiina pakosarjassa. Keulalle tilasin välijäähdyttimen 600x300x76 kennolla, katsotaan miten mahtuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ensisavut otettu eilen ja ihme kyllä heräsi ensimmäisellä yrityksellä. Osasin varautua että venttiilikoneisto voi ääntää hetken aikaa, mutta kun säksättävä ääni ei tuntunut loppuvan niin usko loppui ja pakko oli ottaa venttiilikoppa pois ja tarkastaa tilanne. Ketju näyttää kireältä niin kuin kuuluu, laahaimet ehjät. Pyörittelin konetta startilla ja kaikki näyttää liikkuvan vapaasti. Liekö sitten osa nostajista vähän pehmeinä ja menee hetken aikaa kun asia korjaantuu? Kaikki tämä on meikäläiselle uutta joten älkää tuomitko :) Toinen epämääräinen ääni liittyy kytkimeen/vaihdelaatikkoon. Vaihteet menee hienosti sisään ja vivusto asemoitu samoihin kohtiin kuin purkaessa. Kytkin pohjassa ei äännä lainkaan, mutta kytkimen kun laskee irti niin alkaa ihmeellinen särinä, vähän samanlainen kuin junnuna polkupyörien pinnoihin asennettiin räpättimiä muttei onneksi niin kova sentään. Riittää kun kevyesti painaa poljilta 1cm niin särinä loppuu. Kytkinpoljin jäykistyi melkoisesti vakioon verrattuna, saa nähdä minkälainen on ajaa. Täytyy yrittää vielä paikantaa särinän lähde.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuliko uusi painelaakeri kytkimen kaveriksi?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuli uusi painelaakeri, tarkastin asentaessa että meni samoin päin kuin vanha

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Viat korjautui itsestään, mystisesti tunnin seisonnan jälkeen kytkimen/vaihteiston ääni oli hävinnyt. Ilmailtiin kaverin kanssa jäähdytysjärjestelmää ja samalla venttiilikoneistokin hiljeni. Testilenkin perusteella tuntuu auto toimivan. Pakoputki vielä vuotaa jostain, tämä pitää paikkailla leimalle. Sen jälkeen alkaa versio 2 rakennus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Osia odotellessa on ollut aikaa korjailla tehtyjä mokia sekä suorittaa sisäänajoa. Alkuun vuoti öljyä reippaasti ja syyksi paljastui vuotava kampiakselin etustefa, jakopäässä oli suorastaan tuoreöljyvoitelu hetken aikaa. Vanha stefa lähti vähän liiankin helposti pois paikoiltaan ja syyksi tähän paljastui se, että olin laittanut vahingossa nokka-akselin stefan sinne. Kokoeroa ulkohalkaisijassa 1mm (48 vs 47) mutta sisähakaisijassa 3mm (35 vs 32). Oikealla tiivisteellä öljytaso on nyt pitänyt. Kyllä hävettää.

                                                      Jokunen kuukausi sitten konetta kasaillessa vaihdoin öljypumpun uuteen Febi Bilsteinin valmistamaan. 2.0TFSI kampuralle vaihdettiin myös strokeriin tehty öljypumpun ratas. Tarkastin myös laakerivälykset kiertokangista ja runkopukeista Plastigauge nauhoilla ja hienosti oli ohjearvoissa. Nyt harmaita hiuksia aiheuttanut öljynpaineet. Kertaalleen valutin sisäänajoöljyt (5w 40 täyssynteettinen) pois, mitään isompia metallisiruja ei tullut mutta jonkin verran metallihilettä mikä on ilmeisen normaalia vasta rakennetulle moottorille. Öljynpaineet on startatessa luokkaa 4-5bar. Koneen lämmetessä paineet laskee mutta laskeeko liikaa? Mittaukset suoritin öljynlämpöjen ollessa 80c astetta. Nyt sisällä on Motul 300V 5w40 öljyt, kone lämpöisenä tyhjäkäyntipaine 0,6bar. Ohjearvot paineille löysin Audizinen aihetta käsittelevästä ketjusta, josta käänsi PSI -> BAR. Mittaukseen olen käyttänyt sähköistä mittaria, kahta eri anturia. Toinen anturi asetettu öljynpainevaroitusvalokytkimen tilalle ja toinen lisäpalikalla öljynsuodattimen ja öljyjalan väliin, antaa samoja mittausarvoja. Varoitusvalo ei kuitenkaa ole vilkkunut kertaakaan vaikka olisi paikallaan. Pumppua vaihtoon vai vielä mekaanisella mittarilla mittaukset?
                                                      Kierrosluku ohjearvo PSI ohjearvo BAR mitattu arvo BAR
                                                      idle 18-25 1,2-1,7 0,9
                                                      1000 20-40 1,4-2,75 1,2
                                                      2000 35-50 2,4-3,4 2,2
                                                      3000 50-60 3,4-4,5 3,4
                                                      4000 55-70 3,8-4,8 4,2
                                                      5000 60-75 4,1-5,2
                                                      No nyt on mitattu mekaanisellakin mittarilla samaa näyttää kuin sähköinen. Tyhjäkäynnillä paine 0.9 BAR, 3000rpm 3.9 BAR ja 4000rpm 4.1 BAR. Tartteeko olla huolissaan tyhjäkäyntipaineista?
                                                      Viimeksi muokannut kiminkinen; 23.11.2019, 17:39.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on öljypumpuksi vaihdettu Audin OEM malli. Öljyt edelleen 5w40. Tyhjäkäynnillä paine edelleen 0.6bar. öljyt lämpiää AD 100c. Täytyy kokeille sitkeämpää tavaraa seuraavaksi

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä pitäs olla öljypaineet hyvät vaikka olis 0w30 öljyt sisällä.
                                                          Jossain nyt jotain mätää..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kävin vielä muistiinpanoja läpi. Runkolaakerien välykset 0.050mm, 0.038mm, 0.038mm, 0.050mm ja 0.038mm. Kiertokankien laakerivälykset 0.050mm, 0,050mm, 0.050mm ja 0.057mm. Öljyjalasta löytyy venttiili mikä vaikuttaa paineisiin, muita ideoita ei oiken tule mieleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X