Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8tq BEX -03 "punikki" tehonmetsästys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 1.8tq BEX -03 "punikki" tehonmetsästys

    Tarkoituksena aloitella otsikonmukaisen kulkineen tekniikan päivitystä. Värinä haalistunut Brilliant red. Varusteet mallia perus, plussana nahka+alcantara jakkarat ja kolmipuolainen ratti. Autolla rullattu +270tkm, ilmeisesti ahtimena on vielä alkuperäinen KKK04 ahdin. Vetää vielä suhteellisen hyvin mutta koko omistusajan 1½ vuotta kuluttanut hieman öljyä, siitä se ajatus alunperin lähti.

    Alkuun päivittelin alustan. Vakion sport alustan korvasi AP Sportfahrwerke coilover. Pyyhkijän viiksi päivitetty ajotietokone malliseen. Ajotietokone päivitelty FIS Control boksilla jotta ulkoisia mittareja ei tarvitse kabiiniin asentaa. Seuraavaksi täytyy hankkia sijaisauto jolloin projekti pääsee vasta kunnolla alkuun. Tehotavoitteeksi päässäni asetin 400-500hv. Tarkoitus päivitellä moottorin osat Integrated Engineersin ohjeilla kestämään koneesta ulos otettavat hevosvoimat. 2.0 stroker on myös käynyt mielessä mutta en tiedä onko todellista tarvetta näille tehoille?

    https://www.performancebyie.com/blog...ht-first-time/

    Hankittuna:
    -Pakosarja + downpipe 3½" + hukkaportti
    -Jokaiselle sylinterille pakolämpömittari
    -Holsetin hybridiahdin Pro Turbon rakentamana T25 laipalla, joka on ollut kiinni 1.8t kokoonpanossa 4tkm ajan. Ahtimen ostin käytettynä. Myyjän mukaan riittää 500hv asti, mutta totuus selviää vasta penkissä kun mitään tarkempia specsejä ahtimesta en saanut.

    Välijäähdytykseksi olen alustavasti ajatellut vesikiertoista välijäähdytystä erillisellä pumpulla ja veden jäähdyttimellä. Kaveri toteutti moottoripyörän turboprojektin vastaavalla tekniikalla hyvällä menestyksellä.

    Putkisto tarkoitus vetää joko 2½" tai 3" putkella ja kahdella ulostulolla kuten vakionakin. Ulkoisesti tarkoitus säilyttää auto vakiona.

    Jotta tehotavoite saavutettaisiin, ajattelin siirtyä E85 polttoaineeseen. Polttoainepumppuja olen jonkin verran tutkinut, ja yhtenä vaihtoehtona on Walbro 450lph pumppu. Polttoainelinjojen riittävyyttä en ole vielä selvittänyt, tarvitseeko päivitystä?

    Tarkoitus on edetä rauhalliseen tahtiin, ja voi olla että menee vielä hyvän aikaa ennen kuin saan tarvittavat osat hankittua. Mietteitä ja vinkkejä kokeneemmilta otetaan mielellään vastaan.

    #2
    Bensalinja sinun on pakko uusia, kun B6:ssa se on niin idioottimainen. Putkikoko riittää, mutta paineensäädin tarvitaan koneen päähän kuten normaalisti ja sitä myöten myös paluulinja.
    2,5" putki riittää max 350 hevoseen eikä siinäkään ole enää aivan paras.

    Vesikuulerissa usein ongelmaksi muodostuu riittävän tehokas veden jäähdytys.

    Comment


    • #3
      https://www.instagram.com/p/BvANRjkhBik/
      Kuvassa aihio. Alunperin toimittanut taloudessa vaimon auton virkaa. Vaimo sai kulkineekseen pappamesen, vuoden -12 C-sarjalaisen.

      https://www.instagram.com/p/BvANnCthdDx/
      https://www.instagram.com/p/BvANioyB2VZ/
      Turbo ja pakosarja tuli hommattua pakettina kun oli tarjolla.

      https://www.instagram.com/p/BvANb0AB_--/
      Veivit löytyi iskemättömänä nettivaraosasta. Kyseessä 2.0TFSI moottorin x-profiili veivit, kestoa pitäisi olla vähintään riittävästi. Samaan pakettiin kuului S3 Audin kampiakseli.

      Seuraavaksi täytyy alkaa vanhaa moottoria purkamaan. Hetki menee taas säästellessä, että saa puuttuvia osia hankittua. Onko polttoainelinjojen vetäminen iso homma?

      Comment


      • #4
        Hiljaa hyvä tulee, niin kuin sanotaan..
        Oli ne veivit ja kampura täälläkin myynnissä, sinä kerkesit vaan ekana noutamaan..

        Täytyy seurata sun projektia.

        Tuosta bensalinjan vedosta löytyy netistä tietoa ja suosituksia esim.
        Mistä osat ja millä hinnoilla.

        Google on ystävämme ja seuraamalla myös muiden projekteja opit itsekkin.
        Ennen kaikkea tekemällä oppii parhaiten, mutta virheitä sattuu meille jokaiselle,
        Niistä me opimme.

        Tsemppiä ja malttia projektiin..

        Comment


        • #5
          Kaveri kävi oluella tallilla perjantai iltana ja innostuttiin nyppäsemään kone irti. Tänään kerkesin jo pakopuolta hieman purkaa mutta aika on näin viikolla kovin rajallista.

          https://www.instagram.com/p/BvruB0uhI0M/

          https://www.instagram.com/p/BvuYZAwlwqP/

          Comment


            #6
            Mielenkiintoinen projekti. Laitettu seurantaan täällä ja instagramin puolella :)

            Comment


            • #7
              Moottori riisuttu ja moottoripukkiin kiinnitystä vailla. Seuraavaksi täytyy ottaa kunnon välisiivous tallissa ennen kun alkaa kunnolla konetta aukomaan.

              https://www.instagram.com/p/BvzWu0TFP17/

              Comment


              • #8
                Moottori kiinnitetty pukille ja pieni välisiivous tehty.

                https://www.instagram.com/p/Bv7ICnTlTGl/

                Seuraavaksi täytyy varmaan jo laittaa osia tilaukseen. Käyttäjä Ilkkendaali vinkkasi, että amerikanmaalta sais järkihintaan strokermäntiä ja nämä tarkoitus tilailla https://www.ctsturbo.com/product/je-...r-piston-sets/. Sitten sais jo viedä kantta ja lohkoa koneistamolle.
                Viimeksi muokannut kiminkinen; 6.4.2019, 20:29.

                Comment


                • #9
                  Olisiko heittää ehdotusta kytkinvalinnaksi? Speed autoteilen 600nm kytkinpakettia katsellut, mutta näyttää olevan loppu. Toisaalta mietityttää myös 600nm riittävyys.

                  Comment


                    #10
                    Ccc Motorsportin setti vois olla ihan varteen otettava, näissä myös teräsvauhtipyörä.

                    http://www.ccc-motorsport.de/shop/44...-999961-detail

                    Comment


                    • #11
                      BEX:ssä on 6 lovinen vaihteisto ja tuo CCC-motorsportsin setti näyttäis olevan 5-loviselle laatikolle. Vai sopiiko noi ristiin? Muuten numeroiden mukaan näyttäis hyvältä setiltä

                      Comment


                        #12
                        Startti ja vauhtis oltava aina pari muuten käy liki kaikki ristiin näissä vehkeissä. Eli vanhan 01a 1,8t startti oltava tuolla setillä. Mutta muistaakseni noilta on myös bexiin suoraan käypä setti.

                        Comment


                        • #13
                          Tallissa ei ole juuri tapahtunut mitään sitten koneen purkamisen. Vanhat PA-linjat purin uusien tieltä. Tänään asensin Walbro 450 pumpun alkuperäiseen kehtoon. Pumpun ympärille tuli kuminen eriste jolla pumppu asettui napakasti paikalleen. Jos jollain sama homma ajankohtainen joskus niin osan tilasin ebay:n kautta. https://www.ebay.com/itm/Electric-Fuel-Pump-Vibration-Cooling-Sleeve-Foam-Rubber-Insulator-Isolator/162279644225?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2057872.m2749.l2649

                          https://www.instagram.com/p/Byn7lKcjU9a/

                          Männät saapuivat vihdoinkin CTS turbolta, toimituksessa kesti kun joutuivat odottelemaan vahvempia männäntappeja. Männät on mallia stroker 9.5:1 rutulla.
                          https://www.instagram.com/p/ByicRt-Aegj/

                          Kytkinpaketiksi valikoitui S2 paineasetelma 6 lapaisella levyllä ja kiinteällä vauhtipyörällä
                          https://www.instagram.com/p/ByYbRXsAbhx/

                          Vahvistettu jakopään ratas, jakohihna ja pyöriviä osia
                          https://www.instagram.com/p/ByYbt8Dgpl-/

                          Kone tarkoitus kasailla APR:n pulteilla. Laakerit Gylcoa ja ACL:ää. Vielä kun billet malliset runkopukit valmistuu niin voi lohkon ja kannen viedä koneistamolle ja kasauskin alkaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ensi viikolla saan vihdoin vietyä osia koneistamolle. Männät, kiertokanget, kampiakseli, vauhtipyörä ja asetelma kävivät Vantaalla Lensulla tasapainotuksessa jo. Nyt kun kansityöt on ajankohtaisia niin olen pohtinut, riittääkö vanhat vakio venttiilit ja jouset? Onko ylipäätään tarvetta vakionokilla tehdä kanteen suurempia muutoksia? Valujäljet on tarkoitus kanavista siistiä pois.

                            Bar-tekiltä olin tilannut jo aikaisemmin billet jakopään rattaan. Huomasin nyt myöhemmin, että yksi rei'istä ei ole asemoitu oikein suhteessa hihnapyörän reikiin. Tästä laitoin palautetta ja vastauksena tuli, että hihnapyörän reikä täytyy porata uudestaan. Ilmeisesti näin korjataan virheellinen osa Saksan tyyliin?

                            Comment


                              #15
                              Riittää vakioventtiilit ja jouset. Turbon vakionokilla 400-500hv?

                              Comment


                              • #16
                                Tässä asiassa ollaan ihan rookie tasolla eli kaikki vinkit on tervetulleita. Vastauksesta päätellen en ole vielä perehtynyt asiaan riittävästi. Olisiko siis aiheellista päivittää nokat? Catcams vai jotain muuta? Mihin asti vakiojouset riittää?

                                Comment


                                • #17
                                  Hiljaiseloa täällä, mutta edistystä hieman tallissa tapahtunut. Kenaxin tekemät runkopukit istuivat hyvin linjahoonauksen jälkeen ja laakerivälykset oli tasaisesti toleranssissa. Samoin veivien välykset tuli tarkastettua ja kunnossa olivat. Männänrenkaiden katkosvälyksiä yritin ensin hieroa viilan kanssa, mutta tuntui olevan sen verran kovaa materiaalia että usko loppui. Katkosvälykset säädin loppuun Summit Racingin tähän tarkoitetulla hiontatyökalulla millä meni joutuisasti.

                                  Lohkon kasauksen jälkeen oli taas hetki odottelua kannen kanssa joka kävi Lahden kansityössä. Lohko kasattiin supertechin pakoventtiileillä ja muuten orkkisosilla. Kanavat kävi paikallisella mestarilla vielä hierottavana, ilmeisesti kyseinen herra on tehnyt ennenkin näitä hommia. Imupuolta avarrettiin virtaavammaksi, muuten vain valujäljet hiottiin. Ainakin versio 1 toteutetaan vakio nokilla, katsotaan sitten kun pettymys iskee penkissä mitä tehdään nokille :D

                                  Koneen kasaus oikeastaa pysähtyi siihen kun olin unohtanut tilata nokkien stefat ja jakopään kiristimen. Nämä kun saa paikoilleen ja jaon kohdilleen niin kone on nostoa vaille valmis. Moottorin ja vaihteiston tukikumit laitoin tilaukseen 034 motorsportin valmistamina.

                                  Ensiversio kasataan vakioahtimella, putkistolla, pakosarjalla ja coolereilla. Porkkista konsultoin jo maffista sekä ahtimesta. Laitoin 3.25" maffiputken tilaukseen. Onko maffin antureissa eroa esim. 1.8t vs s4 vai tuleeko ero vain putken koosta? Laitoin nyt varmuudeksi myös s4 anturin boschin valmistamana tilaukseen koska nykyisen iästä ei ole tietoa. Samalla ilmeni, että ahdin minkä meinasin laittaa lopulliseen versioon tulee tuskin riittämään. Ilmeisesti joku kivikautinen Holsetin h1d/e. Ostin käytettynä enkä sen kummemmin selvitellyt speksejä, lähinnä myyntimieheen luotin. Oppirahoja tulee uuden harrastuksen myötä makseltua! Ahdinehdotuksia otetaan vastaan! Pakosarjan laippa T3 ja ulkoinen hukkis. Kuvia olen jonkun verran instagramin puolelle päivitellyt.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X