Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S2 Coupe -93

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S2 Coupe -93

    Kokeillaanpas jos tästä sais tehtyä jonkunnäkösen projektitopicin.


    Elikkä alkukesästä tuli kaverilta ostettua Coupe, vaikka parivuotta uskotellu itelle etten tarttis harrasteautoa enää.. No pakko oli keksii jotai näperreltävää.
    Sinäänsä mukava ostaa tällänen auto projektiks mikä on tutulla ollut useemman vuoden, niin tietää vähän etukätee mihin kädet laittaa. Projekti ihan hyvällä mallilla ja tää kirjottelu tulee vähän perässä, koitan kuitenki päivitellä tätä ajantasalle.

    Kovin tarkkaa historiaa ei oo tiedossa, mut ilmeisimmin Ace Competition on tän joskus rakentanut ruotsissa ja sieltä tullu suomeen.
    Oletettavat Acen muutokset:

    -Värinvaihto tumman sinisestä tähän nykyseen
    -Helmat
    -Pienet hiilaripeilit
    -RS2 sisusta
    -RS2 etunavat
    -RS2 bensapumppu
    -RS2 ADU moottori Autoverdin veiveillä, ARP kansipulteilla, säädettävillä nokkapyörillä, dahlback hihnapyöräl ym
    -Tukivarsissa powerflexejä
    -Porschen jarrut
    -18” vanteet
    -Isompi cooleri
    -3” RST putkisto
    -Sachs kytkin

    Audi kaverilla 2010:


    Frendin aikana sit laitettu:

    -KKD pakosarja
    -Holset hx40super
    -Precision hukkis
    -Tatech 32
    -1000cc suuttimet
    -034 puolat
    -Vanteiden maalaus



    Näillä muutoksilla penkitettiin karvan yli 500hv 1.8 paineella.
    Viimeiset 4 vuotta ajeltu vaan sillon tällöin. Moottorista mitattiin reilumpia ohivuotoja, ja takavetareiden saatavuus oli aika hankalaa.

    Tosiaan vetarivikasena tuli auto mulle ja sattumalta löyty vetaripari täältä foorumilta. Ei muutaku vetarit ja uus akku paikalleen niin pääs vähän testaamaan.





    Kesän mittaan tuli laitettua uudet sytkäjohdot, bpainesäädin, mittari, walbro 450 ja kytkimen pääsylinteri.
    Aika paljon tuli kilsoja ja ruotsissaki käytiin gatebil festareilla.

    Ajokauden lopettelin loppusyksystä et ois jotain mahiksia suoriutua projektista yhden talven aikana. https://youtu.be/QF5o4KxLDSs

    Tavoitteet ens kesälle:

    -Kopan maalaus
    -Alustaan kaikki uusiks
    -Konehuoneen maalaus/siistiminen
    -Tekniikka uusiks
    Attached Files

    #2
    Hommat alottelin tekniikan irrotuksella. Hetken aikaa ku liukkarin ja painepesurin kanssa riehu konehuoneessa, niin sai esiin ihan ok kuntosen maalipinnan kaiken sen hiekkaöljyseoksen alta. Öljynjäähdytin tainnut useemman vuoden vähän tihkua ku oikee puoli aivan öljyssä pohjaa myöten.

    Kyllä on piuhaa, letkua ym saatu työnnettyä konehuoneeseen ihan tarpeeks..





    Samalla lähti vaihteisto ja kardaani. Myös moottorin huuhtasin samalla

    Attached Files

    Comment


      #3
      Hyvän värinen laitos.

      Comment


        #4
        Hivenen jotain sellaista Okkim-bluen sävyä havaittavissa :D
        Toivottavasti nuo helmat jää pois kopan uusinta-maalauksen yhteydessä?

        Millaisia tehotavoitteita tekniikan suhteen on?

        Comment


          #5
          Kyllä huomaa että VV on entinen Coupen omistaja, samaa mieltä noista helmoista.

          Näitä sämpyläprojekteja ei ole koskaan liikaa, iso peukku!

          Comment


            #6
            Väri on kyllä hyvä. Eikä helmatkaan nyt ihan mahdottomat ole.

            Comment


            • #7
              Seurantaan menee. Päivityksiä odotellessa :)

              Comment


                #8
                Väri on kyl ihan siisti varsinki iltahämärällä, mut sen verran kauan tota on tullu kateltuu et taitaa vaihtua tän projektin myötä

                Helmoista en oo ennen mitää palautetta kuullutkaan, lähinnä peileistä tullu mainintaa :) Ilman helmoja toi helmalinja jää mun mielestä liian korkeeks varsinki 18” pyörillä..
                Varsinaista tehotavotetta ei tällä hetkellä oo, lähinnä toive et kerkeis kesäks ajoon.


                Seuraavana vuorossa oli alustan läpikäynti



                Kelkat lattialle ja pyöränkaaria putsaamaan. Jotain pieniä kiveniskun aiheuttamia ruostepisteitä oli siellä täällä jotka hioin pois. Happo pohjille ja päälle laitoin kivenisku maalin





                Alustaksi tuli KW V3 ja puslat ym tukikumit AK-motorsportilta streetti jäykkyydellä


                Joka kulmaan sama operaatio ja seuraavana vaiheena sit kelkkojen ja tukivarsien ym ehostus!
                Attached Files

                Comment


                  #9


                  Kelkat kun sai purettua muttereiks, niin käytin pesukoneessa ja rupesin puslia irrottamaan. Puslat polttelin ja holkit lähti tuurnaa koputtelemalla.



                  Seuraavaks osat oli lähdössä pulverimaalaukseen. ABS antureita koitin irrotella ehjänä, mut oli ruostunu sen verran lujaa kiinni että jätin paikalleen. Toivoen tietysti että kestäis hetken uunitukset.. No eipä kestänyt ja lopputuloksena sulaneet johdot.

                  Eipä oo ennen tullut pulverissa käytettyä osia, niin yllätyin ihan miten siistiä pintaa sieltä saa aikaseks. Olka-akselit ja jarruadapterit tuli kiiltävän mustalla, ja loput osat tumman harmaalla.



                  Perän puhaltelin lasikuulalla ja se maalattiin mustalla. Myös lukon mekanismit ja systeemit putsailin, sekä kuusiokolot vaihtu myöhemmin uusiin alkuperäsiin.

                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Pohjassa olevia alumiini eristeitä koitin hinkkaa ja jynssää siistiks, mutta kiinnitysreijät oli jo senverran happamat et päätin jättää pois. No taas kun liukkarin ja pesurin kans hetken riehu auton alla, niin sai puhtaat pinnat.

                    Tollanen beigen värinen pinta ei oikeen houkutellu asentamaan vasta maalattuja osia, joten väriä piti vaihtaa. Vaihtoehtoina oli Raptorin lavamaali tai puolkiiltävä musta. Päädyin tavalliseen maaliin kun ei pohjaan kohdistu hirveetä kulutusta. Pohjan karhentelin, pienet ruostepisteet putsailin pois, happo pohjille ja musta väri niskaan





                    Kaikki alustan pultit ja mutterit vaihdoin uusiin, osan sai vielä alkuperäsinä ja loput on vastaavia. Alapallonivelet, koiranluut ja iskarin yläpäät uusin myös.

                    Comment


                    • #11
                      Hyvää jälkeä tulee, onneks tää auto pääty vielä harrastajan käsiin. Vaikka sivulistamiehet huutaakin kuorossa että helmat pois niin kyllä mä ne pitäsin tossa kiinni.

                      Vein taas itekkin nipun tavaraa metallipinnoitteeseen, kertaakaan ei oo tarttenu pettyä lopputulokseen.

                      Comment


                        #12
                        Projektoriumpiot voisit lisätä ostoslistalle :) Hyvännäköstä tekemistä (Y)

                        Comment


                          #13
                          Ehdottomasti projektorit, nyt kun niitä taas saakin. Pitäisi vielä selvittää mitkä projektorit niihin sopii sisälle (Pasi_ tietää), niin saisi vielä paremmat valot.

                          Comment


                            #14
                            Kiitos Hammu. Joo mielipiteitä/ehdotuksia saa ja pitääkin esittää, hyvä niin. Tulee tähänki ovilistat mut joutu siivun leikkaa pois..

                            Tänx Ile. Mistäs noit projektorivaloja kannattais alkaa kattelee? Ebaysta jotain löyty ainakin..

                            Comment


                              #15
                              Vetoakseleiden kesto ja saatavuus takana on niin huono, että sinne piti saada muutoksia. Täältä foorumilta löyty apuja ongelmaan ja nyt pitäis kestää paremmin.

                              Elikkä takanilkat sorvattiin isommalle laakerille ja isommalla boorilla olevat navat löyty vanhemmasta S4 audista. Näillä muutoksilla pystyy siis käyttää etuvetareita takana. Jotka on huomattavasti järeemmät




                              Vaihteistoon vaihtui vetarinlaipat uudempaan malliin, joten etupäähän sai täysin uudet akselit pienen spacerin kanssa. Ja myös etukelkka tukivarsineen on nyt kasattu ja auto pyörillään


                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Tuo laakerien sorvaushan on hyvä idea. Onko vetarit siis C4 S4:stä?

                                Voisin kopioida tuon idean omaan ässään, jos nuo B5 etuvetarit kestäisi paremmin takana.

                                Comment


                                  #17
                                  Maltatko laittaa molempien etuvetareiden numerot?

                                  Comment


                                    #18
                                    Molemmat on samalla numerolla, toiselle puolelle tarvii spacerin väliin.
                                    VKJC 5392 (SKF) olis autodocin mukaan V6 B4 kopan akseleita

                                    Comment


                                      #19
                                      Vasemmassa takakulmassa on pidemmän aikaa ollu tällänen herkku mihin ei oo uskaltanu koskea..



                                      Nyt oli pakko kattoo kuinka paha mätä sieltä löytyy, ja kyllähän se kivasti oli päässy ruostumaan. Sisäpuolelta näki että on joskus kolarikorjattu, no pysty sen päättelee tosta pakkelin määrästä muutenki..



                                      No ei muuta kun korjauspalaa etsimään ja onneks foorumin kautta löyty purkuauto josta pääs kulman leikkaamaan.



                                      Tähän hommaan en ite viittiny sekaantua niin pyysin peltiseppä kaveria jeesaamaan. Äkkiseltään aattelin et helppo homma, vanha pois uus tilalle -tyyppisesti. No toki niinhän se menikin, mutta useemman työvaiheen kautta. Vahvikkeiden irrotukset, korjauspalan purkaminen, auton purkaminen, sovitukset, välivärit, hitsaukset, hionnat ym. Nyt ei pitäis ainakaan tuosta ruostua eikä tarvii pakkelilla rakentaa nurkkaa.

                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut spanx; 16.1.2019, 18:06.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt ei kyllä avaudu tää akselimaailma. Toi https://www.vsm.skf.com/fi/fi/products/VKJC5392 pitäs olla liian pitkä toiselle puolelle. Siksi itse hylkäsin saman projektin. Hyvä että sopii.

                                        Comment


                                          #21
                                          En oo vielä päässy sovittamaan. Ja tää muutos on ”teetetty”, eli mulla ei sen kummemmin osaa eikä arpaa.
                                          Toki jos asia näin on, niin huonompi homma mun kannalta. Kiitos tiedosta ja täytyy tutkia!

                                          EDIT:

                                          Asia jäi sen verran mietityttää että ei voinu jättää huomiselle.
                                          Mulla ei oo hajua miten vetareita kuuluu mitata, joten uloimmat tumpit laitoin seinää vasten ja sisätumpista painoin vetarin ns. minimi pituuteen

                                          SKF akseli sisäpään laippaan 550mm
                                          Toinen S2 etuvetari: 550mm
                                          Ja toinen 570mm

                                          Mulla on nyt 10mm lätty väliin, mut täytyy kattoo tarviiko paksumman. Liian pitkiä noi ei kuitenkaan ole. Nää mittaukset oli just niin hyviä ku yksinään sain nopsaa katottua, saattaa siis heittää suuntaan jos toiseen. Voisin huomenna mittailla vähän tarkemmin
                                          Viimeksi muokannut spanx; 16.1.2019, 22:51.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se tripodi nivelhän ei voi olla pohjassa kun akseli on autossa kun taas se tasanopeusnivel painuu siitä laipan tasolta jopa vähän syvemmällekin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hienonnäköistä laittelua ja tekemisen makua! IMO oem-lookin palauttaminen autoon tekisi todella hyvää.

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo ei sellasta vetaria voi paikalleen laittaa mikä mahtuu vaan minimi mitassa. Ajattelin asian vaan sillätavalla jos mittaan molemmat akselit kasaan painettuna samanpitusiksi, niin sillon ne vois olla suht saman pituset. Mutta jos jotain parempaa mittaustapaa on ehdottaa ni mielellään kuulisin :)

                                                Tänään voisin mittailla lisää, mutta en mielellään haluis purkaa uusia vetareita. Silleenhän sitä tarkimman mitan sais..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No varmaan sen tripodin pitäs suurinpiirtein olla puolessa välissä siitä sen liikematkasta. Eli varmaan jonkun 20mm saat lisätä siihen pituuteen mitä nyt tossa tommosta audin nivelta mittasin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    niin siis tätä juuri hämmästelin, koska sen 550mm pitkän tilalle ei järkevällä hintaa saa mitään tilalle, noita 570 nurkilla olevia ois monessakin eri pelissä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun pääsee osia sovittamaan. Jos näitä akseleita ei voi käyttää, niin vaihdan vanhat askin laipat ja hommaan toisen parin etuvetareita.

                                                      Tässä nyt vielä tän päivän mittauksia:

                                                      Lyhyempi S2 etuvetari sisään painettuna 550mm ja pitkänä 580mm keskiarvo n. 565mm

                                                      Pidempi S2 etuvetari sisään painettuna 565mm ja pitkänä 595mm keskiarvo n. 580mm

                                                      SKF vetari sisään painettuna 555mm ja pitkänä 585mm keskiarvo n. 570mm

                                                      Parempaa mittausta en saa aikaseks ilman purkamista.. Päivittelen kyllä aiheesta vielä kun pääsee akseleita sovittelemaan!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mä olen käyttänyt tollasia etuvetareita omassa S2:sa jo muutavan vuoden, ja hyvin toimii.
                                                        Noita saman tyyppisiä akseleita löytyy audiin myös 550mm pituuksia, joten jokainen voi spacerin avulla valita akselin pituuden.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvä homma, saatanpa kopioda. Kiitos pioneerisuudesta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaihdelaatikkoa aattelin vähän ehostaa, kun hiffasin et käännetyn imusarjan kanssa aski on aika näkyvillä konehuoneessa. Ajatuksena kunnon putsaus ja maalaus yli.

                                                            Pahimmat öljysonnat huuhtasin veke ja loput putsailin oneshotilla, sekä hännän spraymaalit lähti gasket stripperillä näppärästi. Joskus on näköjään askia hitsailtu, mut ei kyllä mitään aavistusta mitä käynyt. Kolot ja nurkat putsailin messinkiharjalla ja muuten hinkkasin hiomapaperilla läpi ennen maalausta.






                                                            Jossain oli juttua et ei välttämät maali pysy askissa, kun on niin öljykyllästettyä alumiinia. No aika näyttää ja täytyy sit fiksailla :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X