Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilen RS ähellykset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilen RS ähellykset

    Hei vaan. Johan sitä alkaa vuosi olla edellisestä audiprojektista, joten oli korkea aika hankkia konsernin tuote.

    Tosiaan lähtökohtana ”suomen halvin” c5 rs6.
    Autohan kaupattiin laatikkovikaisena. Vaihteista toimi kaikki muut, paitsi 4 & 5.
    Kilometreihin (~310tkm) nähden auto oli kuitenkin suht siistissä kunnossa, joten koin tuon olevan kuitenkin silloisen hintapyynnin arvoinen.
    Seuraavana päivänä auton haettua vaihdettiin laatikkoöljyt, lähinnä mielenkiinnosta. Kirkkaat öljythän sieltä tuli, joten lienee vaihdettu jo edellisen omistajan toimesta yrityksenä etsiä vikaa, eikä tuo tälläkään vaihdolla parantunut. Sen sijaan seuraavaksi alkoi kone naputtaa..
    Venttiilikopan raotuksella paljastui naputuksen aiheuttajaksi ketjunkiristimenlaahaimen irtoaminen.

    Tällä hetkellä odotellaan ketjunkiristäjää saapuvaksi. Samalla vaihtuu jakohihna, kiristimet, rullat, vesipumppu, moniurahihna ja tietenkin tarvittavat tiivisteet.

    Kunhan tuo kone saadaan taas kasaan, niin päästään varsinaisen ongelman eli vaihteiston pariin. Kaverilta löytyy hyllystä rs6 laatikko ja 4.2 a8:n laatikko. Tarkoitus olisi kokeilla ensin tuon a8:n laatikon venttiilikoneistolla ronsussa olevaa laatikkoa. Mikäli tilanne ei muutu täytyypi vaihtaa tuo toinen laatikko sinne.

    Henkilö jolta auton ostin, oli sen ostanut myöskin laatikkovikaisena. Hän kuitenkin päätyi nostamaan kädet pystyyn käytettyään auton jossain paikallisella pajalla korjausarvioinnissa.

    Autosta löytyi kansiollinen kuitteja pidempi aikaisen omistajan ajoilta.
    Pikaisella laskennalla noin ~40t€ arvosta, joten on tuo ainakin jonkinmoisella pidolla ollut.

    Ulkoisia moitteita löytyy ovien alareunoista ja tarkoitus on ne maalauttaa, kunhan tuo muuten saadaan ensin ajokuntoon.
    Sisusta on vähän harvinaisempi ”black nature/ antiikkiharmaa”, joka on sekin ehjä vaikkakin hoidon tarpeessa.
    Mutta palataan näihin kunhan tosiaan tekniikka saadaan kuntoon.

    Loppuun vähän kuvia:



    Viimeksi muokannut ilezh; 2.10.2019, 22:35.

  • #2



    Comment


    • #3

      Comment


        #4
        Siisti peli! Tuleeko orggis kiristin? Entäpä ketjut?

        Comment


        • #5
          Vähän hölmö remontti nyt, mutta. Toisen kannen kiristin ja ketju vaihdettu muutama vuosi sitten, joten saa olla se puoli rauhassa ja vaihdetaan vain tämän räsähtäneen puolen osat. Tarvike osat tulee, kiristin taisi olla Vaico merkiltään ja ketju muistaakseni swag.

          Comment


            #6
            RS6 5HP24 taitaa olla aikamoinen "tehtiin tällänen versio" ZF:ltä, et voi se venakoneisto paikalleen sopia, mut auttaako mitään o ihan herran kädessä.

            Tuossahan on turbiinikin käsittääkseni edellisen version 5HP30 versiosta, ja yhteistä muihin 5HP perheeseen on luokkaa vaihteiden määrä ja kytkinrummut :D

            Comment


            • #7
              En oikein ymmärrä viestin pointtia, mutta noiden koneistojen osanumerot on tarkistettu ja ovat samat.
              Auttaako mihinkään on todella herran kädessä, mutta mielestäni kokeilun arvoinen hanke. Kun tuollainen nyt sattuu olemaan tuossa.

              Comment


                #8
                Oliko se tämä yksilö joka oli huutokauppa sivustollakin? Ilmeisesti tosiaan suomen halvin RS6 ja kenties ihan aiheestakin, mutta hienoa nähdä että joku jaksaa/uskaltaa näitä vielä harrastaa.

                Comment


                  #9
                  Vaparikoneissa noista tarvikekiristäjistä on kuulunut lähinnä parin vuoden kestoja. Hintaero toki on sitä luokkaa, etten yhtään ihmettele, että mieli tekee kokeilla tarviketta. Yhtään jos on tuuria, se kestää kauemminkin ja noita saa muutaman laittaa orkkiksen hinnalla. Että jos menee hihnanvaihtovälin, se ei ole edes erityisen työläs siihen päälle.

                  Comment


                    #10
                    Jos kerran venakoneisto on samalla numerolla, niin sittenhän se toki sopii käyttöön.

                    RS6 5HP24 on jo kuitenkin ZF:llä vahvistettu, siellä on enempi levyjä pakoissa, ja turbiini on tosiaan "isommasta" lainattu, "kytkinkoppa" on eri kuin muissa V8 audeissa jne. se vahvistus vaan jäi puolitiehen "tehtaalla"

                    Comment


                    • #11
                      Niin tämän auton lopullinen huutokauppahinta oli 4600€, näin saman auton facebookin autokirppiksellä reilusti kovempaan hintaan. Toivottavasti et maksanut paljon yli tuota 4600€. Nostan hattua että joku elvyttää näitä vanhempiakin legendoja takaisin elävien kirjoihin, ei näitä Suomessa kauhean montaa ole.

                      Comment


                      • #12
                        Niin. Minä maksoin autosta sen facebookin kirppis -ilmoituksen hinnan 7900€.
                        Siltikin nämä tulevat remontit laskettuna:
                        Jakopääosat 630€
                        Kiristin 290€
                        Laatikonsuodatin + tiivisteet 160€
                        Moottoriöljyt, suodatin, laatikkoöljyt, venakopan yms. tiivisteet 300€
                        Venttiilikoneisto 200€ / Laatikko 800€
                        Eli ~11000€, pitäisi teoriassa mennä kaikkineen jotta tämä auto olisi käyttökunnossa.
                        Sillä rahalla ei kai saa, ainakaan kovin hyvää c5 rs6:sta. Kai.
                        Toki työlle ei tässä kohtaa lasketa hintoja, mutta harrastushan tämä onkin.

                        Jokuhan siinä on rikkinäisen auton ostolla ja myynnillä tehnyt tilin, mutta ei se minulta ole pois.

                        Kiristin saapui tänään ja huomenna pääseekin sitten ropaamaan.

                        Comment


                          #13
                          Eihän toi ole paha hinta, jos 11ke loppuhinnalla saa toimivan RS6:n

                          Comment


                            #14
                            Ja harrastelaitteissa rahan satsaamisen määrän pohtiminen muutenkin on vähän irrelevantti asia. Terveellä ihmisellä pitää olla jotain tekemistä ja mikäs sen mukavampaa kuin mieleisen auton harrastaminen


                            Disclaimer: terve audisti ei täytä muuten terveen määritelmää. :D

                            Comment


                            • #15
                              Se nyt on vain rahaa, kunhan ei henki ja terveys mene niin rahaa saa aina lisää :)

                              Comment


                                #16
                                Ei todellakaan paha hinta. Jos on kaikki resurssit (aikaa, paikka, osaamista, jaksaa nähdä vaivaa), niin rikkinäisen auton ostaminen voi olla hyvä kauppa.

                                Tuota sisustaa vähän ihmettelen, ei kai nahkan pitäisi ihan tuolta näyttää?

                                Comment


                                  #17
                                  Vaikka tuo jäisi saman hintaiseksi kuin myynnissä olevat, niin nyt saa varmasti kunnossa olevan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    https://www.nfautomotive.nl/uk/car/6...ttro-origineel
                                    Linkin autosta löysin ainoat kuvat vastaavasta sisustasta tähän hätään.
                                    Eli kuuluu kyllä olla melkein tuollaiset, mutta kuten sanottu vähän hoivaa ovat vailla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                                      Ja harrastelaitteissa rahan satsaamisen määrän pohtiminen muutenkin on vähän irrelevantti asia:D
                                      Takaan tämän. Tässä on kuitenkin RS6 ja toisilla tulee omat romutkin kalliimmaksi tulevaisuudessa, kun RS6 osilla päivittää.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Heksi Näytä viesti
                                        Tuota sisustaa vähän ihmettelen, ei kai nahkan pitäisi ihan tuolta näyttää?
                                        Kyllä tuolta sen pitää näyttää, livenä näyttää paljon paremmalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          RS6 tasoisessa laitoksessa etenkin on omat riskinsä, vaikka ostaisi sen nettiauton parhaan. "Pommin" hommaamalla tietää ainakin isoimmat, mitä joutuu laittamaan ja tätä kautta sitten ei tule niin isoja yllätyksiä, sekä tietää missä kunnossa vehkeet on. Oikein kannatettava ajatus.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Päivitelläänpäs välillä. Jakopää kasassa ja kone käy taas nätisti.


                                            Laatikkoon laitettiin ensin kaverilta löytynyt venttiilikoneisto, joka osoittautui vialliseksi sekin. Löi laatikon heti vikatilaan, mutta ilmeisesti nelos vaihdetta tuo vikatilassa käyttää liikkumiseen ja sillä pääsi hyvinkin liikkeelle.
                                            No, hain käytetyn rs6:sesta peräisin olevan koneiston. Laitettiin se paikalleen ja alkuperäinen ongelma palautui. Eli 3->4 vaihdon jälkeen vikatilaan, eikä liiku mihinkään ennen sammuttamista.
                                            Auton ollessa vielä nosturilla, vaihdettiin tuosta toisesta rs6:sesta oleva tcm jolla se suostui vaihtamaan 4 ja 5 vaihteille ja tovi kummallakin tuli nosturill ajeltua.
                                            Auto alas ja kokeilemaan. Sama vika edelleen, 3->4 ja tyhjää..
                                            Kaippa se on sitten pakat kuluneet. Jotenkin vaan ihmetyttää miten sekä 4 että 5 -vaihteiden pakat olisi kuluneet? Sekä tuo miksi vika toisella boksilla katosi nosturilla hetkeksi. Auton omalla tcm:ällä teki tuon nimittäin nosturillakin.
                                            Ihmetyttää kummastuttaa myös miksi sillä rikkinäisellä koneistolla auto liikkui vikatilassa nelos vaihteella.
                                            Vikakoodeja tarjoilee 17119 ja 17118.
                                            Kait se on sitten laatikkoremontti tiedossa. Vinkkejä & ideoita otetaan vastaan.
                                            Tämä joutunee nyt hetkeksi jäähylle, kunnes töissä hellittää sen verran että saa leväytettyä halliin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Samansukuisessa 3BG Passatin 5HP19FLA laatikossa oli viime keväänä minulla hyvin pitkälle samanlainen vika. 1- ja 2-vaihteet toimivat normaalisti. Sitä isommat ei, käytännössä niin että heti kolmoselle tai isommalle vaihtaessa yritti pari sekuntia, sit vehkeet vikatilaan. Tämä lopetti aina ajamisen koska vikatilassa aski pakotetaan neloselle joka ei toiminut. Sit kun käytti virrat pois ja starttasi uudestaan niin pääsi taas niin pitkään kun pysyi ykkös- tai kakkosvaihteella.

                                              Vaihdoin öljyjä ja purin venttiilipöydän aivan atomeiksi, testasin joka solenoidin erikseen ja löin kaiken takaisin kasaan. Vain todetakseni että edelleen toimii vain 1- ja 2-vaihteet. Lopulta vaihdettiin purkuautosta ensin venttiilipöytä ja lopulta koko toinen laatikko johon siirsin ekasta laatikosta sen hiljakkoin läpikäydyn venttiilipöydän ja sillä tuli kuntoon.

                                              Mielenkiinnosta vielä jälkeenpäin purin sen alkuperäisen askin niin aivan sileät kytkinlevyt sieltä löytyi. Vastoin odotuksia kaikki rummut olivat ehjiä eikä yhtään irtimurtunutta sokkarengasuraa löytynyt.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mä ottaisin laatikon pois ja kuormalavalle,lähettäisin tänne http://recro.eu/fi/
                                                on kohtuuhintainen ja saa takuun työlle ja osille.

                                                tai jos innostaa ajaa latviaan niin sekin tietysti onnistuu.Olutta ronsu täynnä takaisin....

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ole erilainen ja tee manuaalironsu. :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Siekkinen hallitsee myös noiden remppaamisen ja vahvistamisen.
                                                    http://www.siekkinen.net/

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      manuaalironsua ei saa virallisesti katsastettua.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Recro on tehnyt tuon lähettämisen varsin helpoksi. Kerrot että mistä ja milloin laatikon voi noutaa, niin 200€:lla järjestyy rahti Suomesta Latviaan ja takaisin. Touaregin loota lähti viikko sitten sinne, tässä jännityksellä odottelen milloin ovat leväyttäneet askin levälleen. 2100€ kustannus koko laatikon läpikäynnistä + 200€ rahdit päälle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Niin, tuossa olisi käytetty loota tosiaan. Vaan asiaa hetken pohdittua, päätin ettei sitä viitsi suoraan tyrkätä tupaan. Muuten painitaan pian saman ongelman parissa. :D Eli ajatuksena olisi laatikko käyttää jossain vahvistettava/korjattavana.
                                                          Siekkiselle ja Recrolle laitoin aiheesta sähköpostia jo viime viikolla, vaan ei ole kummastakaan vastausta tullut. Tosin ei tällä nyt niin kiire, kun tosiaan menee hetki että saa työt häiritsemästä harrastusta.
                                                          Varmaan ahtimet kannattaa samalla käyttää finturbolla huollossa, kun kone on irrallaan. Jos sinne vähän billettisiipeä samalla? Sais sitten rikottua sen just korjatun laatikon.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei tuota kestänyt hermo seisottaa kokonaisena, mutta puolikuntoisena. Siispä päätin alkaa irroittelemaan myllyä tulevia päivityksiä varten.
                                                            Siekkisellä oli aikaa vasta joulukuussa, mutta samapa tuo. Ehtiipähän jynssäillä paikkoja puhtaaksi ja keräillä rahaa. :D
                                                            Samalla kuopio tourneella siis aski siekkiselle täysremonttiin ja vahvistukseen.
                                                            Ja ahtimet finturbolle seuraavanlaiseen remonttiin:
                                                            - Isot turbiinit, 9-lapaisena - 46mm jätöllä
                                                            - Komp.siivet 45mm imulla tai vähän isommat, billettinä
                                                            - Upgrade päittäislaakerointi

                                                            Parin tunnin äherryksen jälkeen auto jäi tälle mallille:


                                                            Huomenna jatkuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X