Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 2001: ruotsalaisen romun pitämistä ajokunnossa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
    Imusihti tukossa, väljä öljypumppu jne.
    Paineen mittaus kertoo, onko siellä mekaanista vikaa, vai anturi valmis.
    Se on se mistä on tarkoitus aloittaa. En kyllä keksi mistä imusihti näissä voi mennä tukkoon, mutta kaikki lienee mahdollista! Loppuviikosta tai ensi viikolla tai ehkä vielä tämän kevään aikana ollaan viisaampia. Itse en uskalla lähteä arvuuttelemaan tällä osaamisella.

    Comment


      Niin tässähän tais olla jo se 40v kone? Siitä mulla ei ole kokemusta, eli onko siellä samat anturiongelmat kuin vanhemmissa.
      Eiköhän se ole kuitenkin lopulta jokin simppeli anturi tai johtovika, jos alle 2000rpm toimi ihan normaalisti.

      Comment


      • Joo, 40V kone rallinokilla ja 7000rpm rajoittimella :D Kulemma öljynpaineanturivika oli, oikeassa olitte, ja jos Randomin ehdotusta olisi uskaltanut kokeilla, niin sillä olisi itse kötöstellyt auton taas ajokuntoon omalla pihalla.

        Auto hinattiin lopulta siis eilen pajalle, ja saman päivänä aikana auto oli diagnosoitu ja vika korjattu. Oli kulemma jotenkin karstoittunut/kökkööntynyt se anturi ajan saatossa. Vaikka anturi on heti seuraava asia öljynsuodattimen jälkeen, niin siinä kohtaa ei kai sitten ole sellaista virtausta, joka pitäisi anturia puhtaana. Noh, tuli ainakin pelattua varman päälle, ja selvisi halvimmalla mahdolisella korjauksella!

        Maanojan hinauspalvelu toimi tosi hyvin. Lauantai-iltana klo 19:30 sai soittamalla hinaustarjouksen, ja mietittyäni asiaa, maanantaina soitellessa sai valita haluamansa keskiviikolle. Puhelimeen tuli tekstari, kun auto oli päässyt perille. Ilmeisesti pajaltakin löytyi jokin vapaa väli tutkia asiaa, kun homma valmistui saman päivän aikana.


        EDIT:

        onko vastaavaa koodia tullut kenelläkään ikinä vastaan?

        -------------------------------------------------------------------------------
        Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
        Part No: 4D0 907 389 E
        Component: ABS/ESP allrad D56
        Coding: 08397
        Shop #: WSC 00000
        VCID: 313FE97AD832C823CCC-513C

        2 Faults Found:
        01316 - ABS Control Module
        17-10 - Control Difference - Intermittent

        01119 - Gear Recognition Signal
        35-10 - - - Intermittent

        ABS/ESP-ohjausyksikkö pian vaihtokunnossa? :D Jälkimmäinen gear recognition signal tullut tauluun viimeiset 3v, ilmeisesti abs-anturin vaihtohommia jos siitä haluaisi eroon.
        Viimeksi muokannut Ihmemies; 25.3.2021, 13:31.

        Comment


          Aina kannattaa ensin yrittää korjata itse ja jos se onnistuu, niin se on hyvä. Jos ei, niin sitten toimitetaan raato korjaamolle ja kuunnellaan korvat punaisena välittämistä :)

          Comment


            En muista tuollaista koodia nähneeni kuin vaihteistosta. Pois ja kovaa ajoa. Antaa asialle lisää huomiota, mikäli se palaa.

            Comment


              Hyvä että ei tuon isommasta ollut kiinni. Itsellä ollut tapana vaihtaa kaikki alkuperäiset anturit aina mahdollisuuksien mukaan uusiin, vaikka olisivat vaihdettaessa vielä toimivia. 20 vuotta alkaa kuitenkin konehuoneessa asuvalle elektroniikalle aika pitkä aika ja anturit ovat yleensä kohtalaisen halpoja.

              Eikös nuo ABS-purkit ole ainakin johonkin pisteeseen asti ihan korjattavissa? Muistelisin että Tampereella Hervannasta/Ruskosta löytyi ainakin vielä joitakin vuosia sitten elektroniikkafirma joka noita huolsi.

              Comment


                http://elehuolto.fi/abs-jarrut

                Comment


                • Niin kai se olisi pitänyt vaihtaa antureita enemmänkin. Nokka-akselien anturit, öljynpaineanturi ym kaikki samalla rahalla silloin kun kone oli autosta irti. Noh nää on näitä, kun ei tiedä/tajua :D

                  Katsotaan josko jarruihin tulee joskus isompaa vikaa. Huoltopiste ei ainakaan ole kaukana, ja kiva tietää että noita boksejakin korjaillaan. Sitä ennen asia on seurantalinjalla.

                  Viime maanantaina kävin katsastuksessa. Vaihteeksi ei katsurilla ollut autosta mitään sanomista. 2022 sitten uudestaan.

                  Comment


                  • Okei, ei ole ollut korttia, niin eipä ole tullut ajettua. Takakontin mikrokytkin renaa välillä, enkä oikein tiedä tarkkaan mistä vika johtuu. Lukon sisällä on sellainen tosi ohut muovinen jousi, joka käsittääkseni painaa mikrokytkintä, kun lukkoa operoidaan. Se on autossa olevasta lukosta rikki, ja rrr.lt ostamastani romulukosta myös rikki. Juuri samalla osanumerolla ei uutta saa, joten ostin sitten samannäköisen osan.......... joka oli vähän erilainen. Avainlukolta tuleva työntötanko on lukossa kiinni jollain nylonnipukalla, ja sille nipukalle on tässä uudessa osassa vähän isompi reikä!

                    Click image for larger version  Name:	image_76955.jpg Views:	6 Size:	179.4 KB ID:	1925344

                    Nyt sitten pohdin, että mitähän vittua tässä kannattaisi tehdä, jotta saisi ehjän lukon autoon kiinni ja toimivaksi. Onko teillä ideoita?
                    - Auton orggis lukkonro 4A5827505H - ostaa näitä käytettynä kasa lisää, ja toivoa että yksi olisi ehjä?
                    - Yrittää etsiä tuohon ehjään & uuteen 4D0827505B lukkoon jostain sopiva nipukka, jolla työntötangon saa siihen kiinni - ja toivoa, että se nipukka on tehty nykyisen autossa olevan tangon halkaisijalle!
                    - Porata lukon niitit auki ja kasata 1 tarvittava lukko useammasta? :D
                    - Antaa olla koko asian... (ärsyttää joskus takaluukun avonaisuusilmoitus ruudussa)

                    Tätä tulkitsemalla tuota 4D0 lukkoa on käytetty vuoden päivät vikoissa autoissa. Mun auton on kasattu muistaakseni 10/2001, mutta siinä oltiin käytetty vielä tuota vanhaa. Ilmeisesti työntötanko on kuitenkin sama noissa. Mutta mistä löytää noita nipukoita, lukon mukana ei tullut! :D http://www.catcar.info/audivw/?lang=...cxMDE1Mw%3D%3D
                    Viimeksi muokannut Ihmemies; 4.9.2021, 10:07.

                    Comment


                    • Joko tulostetaan 3d tulostimella uusi nipukka, tai sit lukkopesät auki ja yhdistelemällä yksi ehjäksi.

                      Comment


                      • No niin. Taas on suoritettu tien päällä, kun ei erotettu kaasua jarrusta jne. Itse siis aiheutettu keulaan pieni muodonmuutos. Kenellekään ei sattunut mitään, ja vastapuolen autokin jäi paljon ehjemmän näköiseksi kuin oma.

                        Meni vähän jotain lyttyyn sen verran, että kiva kitisevä hankaava ääni tuli tyhjäkäynnillä autoon, ja se hinattiin varmuuden vuoksi. Konepelti on kovasti kiinni, ja se pitää tuhoamalla avata, jos sen haluaa auki. Seuraavaksi vakuutusyhtiön mielipidettä odotellaan. Oma mielipide toki on, ja myös K-caarankin, että auton saa korjaamalla kuntoon, jos siitä ei ole tekniikka paskana eikä runkoa tms. tarvitse oikoa. Kerää vaan listan osista jotka pitää jostain taikoa, ja vaihtaa risojen tilalle.

                        K-caara oli ainakin näillä puheilla siinä mielessä halukas korjaamaan, että suostuvat käyttämään käytettyjä osia ja tarvikeosia, jos alkuperäisiä ei löydy. Saa nähdä sitten miten tässä vielä käy, mutta ei nyt mielestäni paalauskuntoon auto voi tuollaisesta vieä mennä. Toki tässä vaiheessa keulasta ehjä D2 varaosauto olisi kätevä olla tiedossa varmuuden vuoksi... :D

                        Tradilla tosin näyttää olevan osia alennusessa, esim. konepelti maksaa 300€ jne.

                        Edit: soittelin vielä vakuutusyhtiöön, ja he sanoivat että on käynnistetty lunastus :D Vai niin. No pitänee vääntää sitten asiasta. Miten se sitten menee, jos ne eivät suostu korjaamaan? Ne maksavat jonkun X euroa ja joudun sitten niillä varoilla auton korjaamaan, tai etsimään toisen tilalle?

                        Voiko auton korjauksen jälkeen vakuuttaa sitten uudestaan, jos se korjataan?

                        Click image for larger version  Name:	medium.jpg Views:	0 Size:	91.2 KB ID:	1936326

                        Click image for larger version  Name:	medium.jpg Views:	0 Size:	203.2 KB ID:	1936328
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Ihmemies; 25.2.2022, 16:04.

                        Comment


                          No kyllä mahdottoman pienestä menee lunnaiksi. Ota kertsi vaan ja joku kyläseppä parsii parilla tonnilla kasaan.

                          Comment


                          • Jos olisi töitä Pirkanmaalta, vois hommata tallin, ja itse kursia kasaan. Tuskin tuo mahdoton työmaa olisi. Konepellin vaan maalauttaisi, tai sit koko auton.

                            Jos nyt ajattelee et käypä arvo ois 9000€. Niin 70% jälkeen menee lunastukseen, 6300€? Ei siihen kyllä voi niin paljoa rahaa mennä edes marmorilla tehtynä. En keksi miten voisi mennä. Uskon, että vakuutusyhtiö näkee järjen valon, että tulee selvästi paljon halvemmaksi vakuutusyhtiölle korjata kuin lunastaa.

                            Mikähän taho tämä "kyläseppä" voisi Tampereen seudulla olla? En oikein tiedä muita kuin Akaan Ajoneuvopalvelun ja marmorin :-|

                            Olisi kyllä tämäkin paljon helpompaa, jos osaisin ajaa autoa... Välttyisi tällaisilta täysin tyhmiltä onnettomuuksilta.
                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 25.2.2022, 20:18.

                            Comment


                              No sulla muistaakseni pysyy työkalut käsissä. Toi voi olla ihan vaan osien vaihtoa ja sit maalarille.
                              C4:n pökkäsin hieman pahemmin ja ainoa mitä siinä joutu tekeen oli aisapukin kevyt moukarointi takas asentoonsa. Se hankaava ääni on vaan siitä, että toi syyläripaketti on siirtynyt aavistuksen. Vai poksahtiko bägit?

                              A8/S8:ssa aisat on toki alumiinia, joten niitä voi olla hankala voimalla säätää, jos nyt sitä tarvetta on.

                              Comment


                                Ja alumiininen runkoaisa pitäs vaihtaa kokonaisuudessaan, jos on vaurioitunut. Keulakuvasta näyttäis että kasi saanut japanilaistyylisen faceliftin.

                                Comment


                                • Mun käsittääkseni runkoaisat on etupuskurissa kiinni. Ja puskuri ei mun mielestä ole mihinkään liikkunut. Jos nyt edes viitsiviät tutkia, että millainen työmaa korjaus on. Ei bägit lauenneet myöskään.

                                  Comment


                                    No jos puskuri ei ole saanut osumaa liiemmin, eli lokarit yms istuu vielä nätisti niin toi on varmaan vaan konepellin ja lukkopellin vaihto. Ja jotain pikkusälää ympäriltä. Sen näkee vasta kun purkaa tietysti. Syyläri ja muut kennot vielä ehjänä?

                                    Edit: kuvia kun kattoo niin valot, lista ja puskuri näyttää ihan normaalilta. Oikeasti toi voi olla suht helppo ja nopee korjaus. Maalarilla ottaa pisimpään. Harmaa toi väri vissiin. Se on kai hankalin väri saada oikeeseen sävyyn.

                                    Comment


                                      Alpakan metallinen beige lienee sävy. Konepelti jostain keulastaan ehjästä purkuautosta, värillä ei väliä, ja sit teippauttaa jollain erikoisemman värisellä teipillä koko auton? Peittyisi erisävyiset alueet ja kestää se vinyyliteippi paremmin kiveniskujakin. Kuumailmapuhaltimella saisi naarmutkin häviämään sen jälkeen :)

                                      Comment


                                        Kyllähän ne keulan osat voi muuten maksaa. Nimimerkillä: B5 ässän keulasta +12k€ korjausarvio(käytännössä kaikki runkopalkeista eteenpäin paskana)

                                        Comment


                                        • Alpaka beigen metallinen on tosiaan sävy. Kyselin lämpimikseni maalauksen hintaa, ja se oli 4000-5000€ :D Ei oikeen ulkona säilytettävän auton pintaa viitsi sillä summalla ehostaa. Tallipaikan kanssa asia olisi eri. Pitää tuota teippausta miettiä. Valitettavasti en keksi, minkä muun väriseksi auton haluaisin, sillä nykyinen on omaan makuun niin hyvä.

                                          Audilta uusien osien hintoja katsellessani esim. konepelti oli viikonloppuna katsoessani 300e, ilmastoinnin kenno 500e, maski 400e, tuulettimien kehikko 120e, puskuri 500-700e jne..

                                          Jos puskuri ei ole ottanut osumaa, niin vaikea uskoa, että runkopalkit tai muut vääntyvät, jos pelkkä konepelti meni mutkalle.

                                          Kevyen monitahoisen vännön ja säätämisen jälkeen auto viedään tänään InCar Lielahteen. Siellä on kulemma aikaa ja osaamista tehdä korjausarvio. Kirjoitin heille varmuuden vuoksi vinkkilistan siitä, mistä saa osia, ja tarjouduin niitä itsekin järjestämään. Liike tekee korjausarvion, jonka jälkeen auton kohtalo päätetään.

                                          Merkkiliikkeessä en enää asioi toiste edes vauriokorjausten tiimoilta. En ole aikoihin mistään saanut yhtä surkeaa ja vituttavaa palvelua kuin sieltä. Kokemus oli tällä kertaa täysin päinvastainen kuin lukuisilla aikaisemmilla kerroilla.

                                          Comment


                                            Onko tossa maskissa muuta eroa A8:n kanssa kun S8 merkki? Jos ei niin konepelti maskeineen ei hirveitä maksa.

                                            Mihin oikein törmäsit kun on osuma noin korkeella?

                                            Olisin saanut purkaamolta 500€ koko peräkulmaan kolhitun auton josta olis saanut ottaa osia mitä tarttee jos palauttaa korin takasin. Ei ole ollut vain voimia urakkaan niin on jäänyt.

                                            Comment


                                            • Se S8:n maski on sellainen grafiitinharmaa maalattu? Mielestäni eri värinen kuin A8:ssa, eikös siinä ole mustaa muovia vain?

                                              Törmäsin korkean ajoneuvon peräpuskuriin, joka oli tosiaan sen verran korkealla, että meni yli oman auton puskurista kokonaan.

                                              Facelift purkuauto olisi kyllä kätevä. Voisi purkaa osiin ja varastoida osat. Tarvisi vaan aikaa ja tilaa. Ajatus 2018 oli, että tilaa ja aikaa järjestyisi sen jälkeen, kun saan töitä alle 90km säteellä kotoa. Työtilanne ei ole muuttunut, joten ei kannata hankkia tiloja, kun ei ole aikaa hyödyntää niitä. Puolet vapaa-ajasta menee työmatkoihin. Sen ajan kyllä mieluusti viettäisi jotain muuta tekemällä, vaikka sitten autoa rassaamalla.

                                              Pajalla keritään alustavan arvion mukaan huomenna "korkkaamaan" konepelti ja katsomaan, miltä sen alla näyttää.

                                              Comment


                                                Joo S8 maski on omansa. Siinä on noi pysty jutut pinnassa, kun A8 maskissa ne on silleen takana. S8 maskia saa mustana ja graffitin värisenä.

                                                Comment


                                                • Risat osat on purettu ja inventoitu.

                                                  Flektien kehikko 4d0805571m on mutkalla... sen voi ehkä fiksata. Tai sit tarvis sellanen löytää jostain. Ideoita? Myöhäisen mallin D2 siis, en tiedä mitä eroa niillä on aikaisempiin.

                                                  Muilta osin osalista oli 1850€, kun käytti tarvike sähköflektiä ja kennoja ja ajovalot korjaa itse (ajovalokoteloiden kiinnikkeet paskana).

                                                  Uudet ajovalot +2800€ osalistaan.

                                                  Ei tätä mun matikalla saa mitenkään lunastukseen näillä hinnoilla.

                                                  Edit: PMS:ltä saa noita flektien kehikkoja, varmaan n. 150-200€ tulleineen/kpl. Jos ei lähempää löydy.
                                                  Edit2: https://rrr.lt/en/cars-list/audi/a8-...cm=315&cmc=129
                                                  Viimeksi muokannut Ihmemies; 4.3.2022, 16:36.

                                                  Comment


                                                    Hyi miten kalliit ajovalot, onko nuo hinnat suoraan Audilta? Äkkiseltään katsottuna ei kyllä ollut mitään tarvikeumpioitakaan tarjolla, EvilBay lienee sitten ainoa mistä voisi käytettynä löytää, jos ei pysty vanhojen kiinnikkeitä korjaamaan.

                                                    Comment


                                                    • Ei oo halvat ei. Suoraan Audita juu. Eikä näihin kukaan tee tarvikkeita. Faceliftissä on vielä bi-xenonit, joita ei taida vanhemmissa olla. No mulla tuli auton mukana ylimääräiset ajovalot, joissa on huonot umpiot, mutta hyvät kuoret. Eli pitäisi yhdistellä yhdet ehjät umpiot kaksista risoista umpioista. Itse voin tämän kyllä tehdä. Autokorjaamo ei ideasta ole innostunut, ja tuskin vakuutusyhtiökään. Toki uudet umpiot on aina uudet, mutta kyllä niiden hinnalla auto menee jo lunastukseen, siitä oon aika varma. Mieluummin ne itse fiksaa ja pitää auton omassa käytössä. Täytyy tosiaan jatkaa neuvotteluja ensi viikolla.

                                                      Ilmeisesti autokorjaamo lähetti jonkun hinta-arvion vakuutusyhtiölle, ja sieltä tulee sitten kyllä/ei, ja vääntö jatkuu tarvittaessa.

                                                      Jos autoa haluaisi ehostaa lisää, niin puskurien kromilistat olis tonnin. Ja maalaus varmaan jonkun 4-5k, sitä pajalta annettiin arvioksi. En tiedä voisiko niitä listoja hioa ja kiillottaa ja lakata halvemmalla, eli ovatko umpimetallia vai ei. Itse ei sitäkään jaksa parkkipaikalla suorittaa, vaikka asioiden kiillotus sinänsä onkin suht simppeli juttu.

                                                      Comment


                                                        Samalla kun umpioita yhdistelee niin sinne menisi sisälle laadukkaat projektorit, vaikka retrofitlabin valikoimasta. Toisi huomattavasti lisää valoa tielle.

                                                        Comment


                                                        • Noissa facelift umpioissa ei ole projektoreita, vaan D2R heijastinxenonit. A6:een vaihdoin retrofitlabin projektorit, kun niissä oli D2S xenonit. Ne oli tosi hyvät ja kirkkaat kyllä.

                                                          Comment


                                                            Heijastimen sisälle voi laittaa projektorin kuten esim. B7:ssa.
                                                            https://retrofitlab.com/products/aud...0658d5e5&_ss=r

                                                            Silloin pitäisi myös umpion lasista saada rihlat pois.

                                                            Comment


                                                            • Menee aika projektiksi tämä taas. Jos nyt saisi auton edes kuntoon vielä. Itsehän tuon olisi jo melkein tehnyt tätä vauhtia, mitä ammattilaiset vielä pohtivat.

                                                              Viime viikon to osalista tosiaan saatiin selville, enää auto on tekemistä vailla. Viime pe väittivät että kustannusarvio lähtee vakuutusyhtiön suuntaa. Tänä ke soittelin, ja sanoivat ettei ole kuulunut. Tänään soitin vakuutusyhtiölle itse, ja sieltä sanoi, että kolarikorjaamo oli lähettänyt "ei saa osia, ei pysty korjaamaan"-hinta-arvion vakuutusyhtiölle - keskiviikkoisen puheluni jälkeen.

                                                              Ei helvetti tätä hommaa. Ei toi oo enää kun tekemistä vailla, mutta taas halutaan perehtyä mieluummin tekemisen väistelyyn kuin tekemiseen. Harmi kun autoa ei sinne Ylöjärvelle saatu vietyä, jota Randomikin tosiaan suositteli. Ylöjärven liikkeessä vaikutti ainakin puhelun perusteella olevan motivaatio riittävällä tasolla tekemään tavanomaisia kolarikorjauksia. Sanoivat minulle, että auto saadaan johonkin hintaan varmasti korjattua, ja hinta selviää sen jälkeen kun on saatu vauriot tutkittua.

                                                              Niin, olispa se niin yksinkertaista. Ei minulla ole kuin yksi toive: että auton saa kuntoon rahaa vastaan. Tarvis vaan löytää sen tekijän, joka rahaa vastaan auton laittaa kuntoon. Ja ennen tekemistä suostuu antamaan edes jonkinlaisen hinta-arvion työlle. Luulisi, että ammattilaiset autoja ovat niin paljon korjanneet, että osaavat arvioida työn määrän suurin piirtein edes muutaman tunnin tarkkuudella.

                                                              Edit 11.3.: vakuutusyhtiö ja autokorjaamo palaavat asiaan ensi viikolla.

                                                              En oikeastaan tiedä miten yritykset niitä osia edes saavat. Tavallisen kaduntallaajana se on helppoa - tilaa kotiovelle ja maksaa kortilla, muutaman minuutin homma. Tänään minulle sen verta sentään sanottiin, että firmoilla on sopimuksia muiden firmojen kanssa, ja sopimustahoilta pitää tilata laskulla osia. Ja ilmeisesti nää sopimustahot mitä eri firmoilla on käytettävissä, niin niiltä ei saa osia...

                                                              Selvitin lämpimikseni Tepon kautta, että Speed-Autoteile myy osat ja tarvittaessa myös ajovalot, kaikki Speedin kautta yhdellä kerralla, suoraan korjaamon ovelle.. jos vihdoin loppuisi tuo selittely osista.

                                                              Pitää neuvotella, että voivatko he autokorjaamolla tilata muilta kuin sopimuskumppaneilta niissä tapauksissa, joissa sopimuskumppanit levittelevät käsiään: ei pysty, ei kykene. Itse olisin osat tilannut jo moneen kertaan, ja ne olisivat jo perillä, tai vähintään hyvää vauhtia matkalla kohti korjaamoa.

                                                              Sitten tarvisi vielä saada korjaamolta hinta-arvio. Toivottavasti nyt voisivat sen mitenkään ystävällisesti tehdä.

                                                              Sen jälkeen kun loppusumma on tiedossa, katsotaan, maksaako vakuutusyhtiö kertakorvauksen, vai koko korjauksen.

                                                              Edit2 14.3.: kulemma k-caaran tukusta tilaavat normaalisti osat. Ja sieltä sanotaan, että osia ei saa. Tämän vuoksi suostuvat poikkeuksellisesti siihen, että osat toimittaa Speed-Autoteile. Tekevät vielä korjausarvion, nyt oikeasti, niin pääsee sitten vääntään asiasta vakuutusyhtiön kanssa.
                                                              Viimeksi muokannut Ihmemies; 14.3.2022, 10:45.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X