Minäkin olen joutunut harrastamaan 2.8 A4:n kanssa kennon huuhtelua nyt ehkä kolmena talvena. Vähän kun työntää vettä vastakarvaan, niin koko talvi taas tulee lämmintä. Jostain irtoaa jotain mustia hileitä jotka tukkii kennoa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S8 2001: ruotsalaisen romun pitämistä ajokunnossa
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Kävin kenkimässä autoa tasaisella sekä myös ylämäessä paikallaan. Ei auta. Pajalle 7.1. varattuna niin sitten tiedetään lisää. Jospa huuhtelulla tms selviäisi, uudet kennot ois jo karumpi kohtalo. Weba pysyy päällä ehkä 5-10min. Siinä on oma kiertovesipumppu mukana, Laakkoselta 400€. Perus vika taitaa noissa olla, että ylikuumenemissuoja laukeaa kun vesi ei rupea kiertämään. Webasto ehtii vähän sulattaa tossa ajassa jo tuulilasia.
Comment
-
Juu täytyy kysellä joulun pyhien jälkeen. Äkkiä vaan arvailin mahdollista vian syytä, kun kuitenkin laite selvästi toimii, mutta sitten lakkaa toimimasta kesken kaiken.
Osa oli nro 4D0261431 tossa kuvassa osa 6: (Group Parts fuel, exhaust, cooling auxiliary heater - Audi A8/S8 quattro(A8Q) [EUROPA 2002 year] ) https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8.../261-261045/#6
Ehkä tarvikkeena saisi jotain "vähän" halvempaa tai jotain muuta sopivaa mokkulaa ajamaan samaa tehtävää.
Jarrujen painelu töyssyissä ei tuntunut vähentävän etupään kolinaa merkittävästi.
Comment
-
Kiertovesipumppu U4847 12v, tuon tilasin mtt-tradingiltä Suomesta 2000 vuosimallin webastoon, 159e muistaakseni. A8ssa tehdasasennuksena tuo minun webasto. Netistä saa halvemmallakin, tuin kotimaista tällä kertaa.
Oireet oli että sammutti itsensä 2 minuutin kuluttua käynnistyksesta ja vikakoodia antoi.
Comment
-
Suosittelen kokeilemaan vaihtaa niitä iskarin yläpään kumeja, mulla ne ainakin lopetti kolinan keulasta joka tuli pienissä töyssyissä ja nimismiehen kiharassa. Ei maksa montaa euroa.
Comment
-
Juu laitoin ostoskoriin yläpään kumit, sitten ne isommat kumistopparit (kai ne samalla vaivalla vaihtaa?), loputkin etupään tukivarret ja kallistuksenvakaajan tangon helat, Lemförderiä. En muita kumiosia enää keksinyt keulalle. Jos kaikki vaihtaa ja silti vielä kolisee, niin on jo ihme :)
Vikakoodeja en ehtinyt (=huvittanut) vielä lukea, luulisi että webasto on generoinut sellaisen, jos se on sammahtanut ylikuumenemisen vuoksi. Pumppu ei oo pahan hintainen ja näytti olevan suht helppo vaihtaakin.
Eniten säätämistä varmaan tulee pajalla olemaan hytin lämpenemisen kanssa. Välillä tulee tyhjäkäynnilläkin ok, joskus taas sitten kuin pakastimessa. Pajalta veikattiin sen vesiventtiili-kiertovesipumppuyksikön jumittamista, ja ehdottivat että se purettaisiin ja putsattaisiin. Uusi 1600€, joten kai sitä voi siinä ihmetellä. Samalla pystyy huuhtelemaan molemman puolen lämppärin kennot.
Kun kolinat saa pois ja hytin lämpiämään, niin sitten vikalista taitaakin olla tyhjä toistaiseksi.
A6:sta jaksoin pihalla turata lopulta oikean mallisen jäähdytysveden anturin tilalle. Sormille jäi tilaa riittävästi kun otti alipaineletku"tarjottimen" pois kaasuläpän yläpuolelta, ja ilmansuodatinkotelon haitariputkineen. Italian ihmeanturi lähti kierrätykseen, tilalle virolainen möi aidolta vaikuttavan Luxemburgissa tehdyn anturin hintaan 8,50€. Onneksi ostin kasan kiinnitysklipsejä mukaan, yhden sain halki anturia kiinni tähtäillessäni. Auto lähti ehjällä anturilla heti käyntiin.Viimeksi muokannut Ihmemies; 26.12.2018, 11:25.
Comment
-
Kuvassa ässä luonnollisessa ympäristössään.
Olivat raottaneet vesiventtiilimollukan kantta, kulemma venttiilit toimivat ok? Kokeilevat vielä kennojen huuhtelua. Eivät oikein osanneet syyksi sanoa, että miksi ei lämpene aina.
Webasto saa matalaa jännitettä, syynä ehkä huono akku? Kokeilevat hyväksi todettua akkua, tarvittaessa uusi akku sitten.
Kolinoita eivät saaneet esiin etupään uusilla kumiosilla ja tukivarsilla.. katsotaan miten käy.
Myös taakse nyt vaihtoivat sen ajovalojen tasonsäätöanturin... ei olisi pitänyt nollata vikakoodeja, luulivat että se on ehjä ;)
Testaavat parktronicin anturit, että mikä mättää, kun välillä huutaa pillit suorana parkkitutka vaan.
Eipä kai tässä kummempia. Ehkä Jämille pääsee ässällä, ehkä ei.
Comment
-
Eipä tähän nyt juurikaan omaa aikaa ole mennyt, kun on teettänyt kaikki ikävät hommat asiantuntevalla pajalla.
Laakkoselle oli kulemma tullut tilaamani S8:n englanninkielinen ohjekirja. Kävin sitä sitten vilkaisemassa, ja tilalle olikin keksitty panzerwagenin (eli A8 Securityn) ohjekirja. 75€, ei kiitos. Varaosamyynnissä ihmettelivät samaa opusta, harmi kun maahantuoja tai kuka tuon nyt sitten hommasikaan, ei tullut kysyneeksi etukäteen, että kelpaako tällainen...
Kaipa sitä pitää hommata vaan perus A8 D2 ohjekirja, sellaisia luulisi olevan paremmin tarjolla. Jos joltakulta löytyy nurkista, niin tarjota saa..
Ilmeisesti akun osalta tuo matkustajan pyöränkotelossa oleva boksi ( https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8...971-972004/#16 osa 16) on ok. Tai siis oletan että se on tsekattu, kun pyöränkoteloiden muovitkin on vaihdettu ehjiin molemmin puolin.
Sinänsä akut ei kauhean kalliita ole: https://spareto.fi/oe/4do915105c - varmaan Suomestakin saa parilla sataa. Ehkä semisti paskan maku kuitenkin jää, jos akku lopulta syyllinen on, sillä myyjä väitti että vasta just osti tuliterän akun... :DViimeksi muokannut Ihmemies; 11.1.2019, 19:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viestiTestaavat parktronicin anturit, että mikä mättää, kun välillä huutaa pillit suorana parkkitutka vaan.
Comment
-
Omassa A8:ssa on vähän tuon Webaston kanssa myös. Akun kävin testauttaas, mutta siinä kuulemma ole vikaa, mutta jahka testaan uudella akulla niin ostan kyllä AGM akun tai akut. On AGM ollut niin hyvä Caddyssä Webastokäytössä, ettei normaaliin tartte siirtyä. Siis ei mitään ongelmia virran kanssa vaikka pätkää on ajettu ja webasto ahkerasti käytössä.
Kyllä normiakutkin tietysti toimii tupla-akkusissa ihan hyvin jonkun vuoden.
Webasto antaa varmaan jotain vikakoodia, itse en ole omasta pystynyt tsekkaan mitään, kun ei ole VCDS kunnossa. Ja en tiedä onko näissä webaston omaa keltasta piuhaa mihin Thermotestin sais kiinni.
Comment
-
Webasto antaa vikakoodia liian matalasta jännitteestä. Pajalta väittivät kun kysyin, että AGM-akku olisi turhaa rahan tuhlausta Webaston kanssa. Ketä sitten uskoisi?
Parktronic oireili jo ennen talven tuloa. Sinänsä se ei niin kiinnosta, josko sen saisi vcds:llä koodailtua niin, että erikseen pitää painaa nappia jotta se menee päälle, niin voisi unohtaa koko asian.
Comment
-
Etäisesti muistelisin, että tehdas-Webastollisissa D2:ssa oli tupla-akut.
Webaston akku taisi sijaita juurikin normaalin akun yläpuolella, takakontissa oikealla sivulla.
Omassa D2:ni oli jälkiasenteinen webasto. Jos sen meni kytkemään päälle ajon aikana, alkoi kabiini kylmetä melko nopeasti. Liekö päällekytkeminen avasi jäähdytysjärjestelmässä jonkin hullunkierron, joka esti lämpimän veden päätymisen lämppärin kennolle? Mene ja tiedä...Viimeksi muokannut kvande; 12.1.2019, 20:29.
Comment
-
Miten iso normiakku pre-faceliftissä on? Fl s8:ssa on 110Ah. Ei siellä muuta akkua ole, eli pitäisikö siellä sitten olla? Miten webasto toimii silti, vaikka sen oma akku puuttuisikin?
Jos AGM akkua haluaa, niin mistähän löytäis.. normi akutkin ton kokosina aika vähissä. Sinänsä kyllä normi akku varmaan riittäisi, kun A6:een on pitänyt vaan 7v välein vaihtaa eberistä huolimatta.Viimeksi muokannut Ihmemies; 13.1.2019, 10:12.
Comment
-
Mulla nyt oli vaan S6 mutta koko lailla kaikilla sähköhimmeleillä ja optioilla, aika järeät soittokoneet ja webasto oli jälkiasenteiset eikä sitä myöten ollut toista akkua kontin sivuposkessa. Yksi hyvä 110Ah akku ja ehjä laturi konehuoneessa riitti webastokäytössäkin ihan mainiosti. Eihän se auta vaikka olis kymmenen akkua jos ajoa tulee sen verran vähän ettei ehdi lataamaan, varsinkin talvella kun kylmät akut ei heti ajon jälkeen ota niin kovin hyvin virtaa vastaan.
Comment
-
Ei sen tartte puuttua, faceliftissa voi olla yhdellä akulla aina.
Kyse ei ole siitä etteikö normiakullakin pärjää. Tietysti pärjää.
Meidän käytössä AGM akun kanssa ei ole vielä virta loppunut kertaakaan. Aikasemmin joka talvi sai ulkosella laturilla latailla pari kertaa. Ja tuossa on vielä defan ylläpitolaturi, jota myös käytetään, kun auto on tolpassa välillä. Eri autosta kuin audi kyse, mut sillä ei ole sinänsä väliä. Meillä webasto on käytössä ns aina kun lähdetään liikkeelle, jos tolppaa ei ole tarjolla.
Ei tämä kitkat vs nastat keskustelu sentään ole.
Comment
-
Mulla oli yhdessä autossa ahtaan tilan takia semmonen järjestely, että webaston vesiletkut olivat käytännössä kiinni akun kyljessä kahdelta sivulta. Se tietty lämmitti akkua samalla, kun webasto oli tulilla. Oli ihan tavallinen akku, eikä ainakaan kolmeen vuoteen tarvinut vaihdella sitä. Veikkaan, että tuolla järjestelyllä oli aika positiivinen vaikutus siihen, miten akku otti virtaa vastaan pakkasella. Käyttelin auton aina huoneen lämpöiseksi ja ajelin 10-15min työmatkaa, eikä sekään saanut akkua hyytymään.
Comment
-
Huuhtelivat kennoja, lämpenee, mutta sittenhän sen näkee... Webaston syyksi selvisi huono akku, Boschin 105Ah AGM-akku tilattu (aika jööti muuten, 30kg). Ruotsalainen teki varmaan vanhasta akusta uuden kirjoittamalla tussilla hankintapäivän päälle ;-D Parkkitutkasta yksi anturi sökö, sekin tilattu. Ajovalojen tasonsäädön anturi taakse vaihdettu, ok. Etupään loput tukivarret vaihdettu ja nelipyöräsuuntaus (taas), kolinat kulemma hävinneet.
Puhui että umpiosta (bi-xenon) olisi tasonsäädön moottori kaput. Mulla on vaihtoumpiot, mutta ne on paljon huonommassa kunnossa kyllä. Pystyyköhän sitä moottoria vaihtamaan kohtuu vaivalla? Sinänsä se nyt saa olla vaikka rikkikin, ei valojen suuntauksen pitäisi niin paljoa heitellä, kun ne kerran saa kohdalleen.
Tai sitten ottaa projektiksi vaihtaa normaalit xenon-umpiot tilalle, ja heittää noi mäkeen, jos projekti menisi tyyliin umpioiden lasin irrotteluksi jne.Viimeksi muokannut Ihmemies; 17.1.2019, 13:48.
Comment
-
Eli eli, auto on vihdoin "valmis", eikä siinä ole enää mitään akuutisti rikki olevaa tai vituttavaa asiaa. Rahalla ja Ajoneuvopalvelun ansioituneella vaivannäöllä sai huonosta autosta aika hyvän! Monta juttua on huollettu, ja myös vaihdettu ennakoivasti siinä sivussa. Lunta sataa sen verran, että kuvaussessiot täytyy säästää tulevaisuuteen. Autolla siis pääsee Jämin opetuspäivään mukaan, se tässä eniten jännittikin.
Tulevaisuuteen jää osia ja parempia kelejä odottamaan:
- maalaushommat ja parkkitutkan anturin vaihto (oik etu)
- alumiinilistojen hapettumien poisto
- ehjä dark myrtle lista käsijarrun kahvaan
- mittariston näytöt ehjiin
- kuskin penkin ristiseläntuen korjaus
- kuskin oven lukkopesän korjaus/vaihto, ehkä se lukko/aseöljyllä tokenisi ettei purkaa tarvisi
- kuskin puolen ajovaloumpion tasonsäädön moottori
- kesärenkaat ja -vanteet, esim. 18" avukset tai sitten flat fivet
Edit: jotain kuvasisältöä sentään keksin, etutukivarsien jälkeen kävi varmuuden vuoksi vielä pyörien suuntauksessa. En tiedä asiasta sen enempää, mutta jos kaikki ovat vihreällä, lienee arvot silloin ok.
Comment
Comment