banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka
Audiclub.fi etusivulle forum

Muu tekniikka Kaikki autoihin liittymätön tekninen keskustelu. esim. rakentaminen, kodinkoneet, jne.

Vastaa

Työkalut Display Modes
Jaako Jaako ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

Vanha 14.02.2015, 11:25 Jyrsinkonetta hankkimassa

Joo, eli tarkoitus on laittaa jyrsinkone harrastuskäyttöön. Pöytämallia hakemassa. Kokemuksia kyselen tässä. Ja ehdotuksia myös. Bernardon koneita katellu, onko kenellekään kokemuksia ko. merkistä?
Mr.Crossfire Mr.Crossfire ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 14.02.2015, 11:35

Osta niin iso ja ennenkaikkea niin painava mihin on varaa/tilaa. Paino on noissa vehkeissä aina etu, eli mitä enemmän valurautaa on rungossa sen parempi. Noita kiinanvehkeitä on monen merkkistä ja hinnatkin vähän vaihtelee. Laatu myös, mutta en tiedä miten se korreloi hinnan kanssa. Parasta tietysti olisi jos pääsee käpistelemään ennen ostopäätöstä.

Mulla on itsellä pienehkö kiinansorvi, se on ihan ok kun vähän itse värkkäilee ja säätelee. Tuohon on kuulemma edellisen omistajan toimesta vaihdettu jotain laakereitakin tms. parempiin.
vepek vepek ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 14.02.2015, 11:53

Todellakin monenlaisia löytyy , yleensä voi sanoa , ettei halvoilla tee mitään.
Minimi vaatimus on holkki-istukka MK3... ja siinä kiinnitys esim. vetotangolla.
Jyrsintä vaatii paljon tukevuutta koneelta ja karan hyvän laakeroinnin.

Käytettyjä kannattaa myös etsiä, vaikkapa ulkomailta. Yksi paikka etsiä koneita on Machineseeker http://www.machineseeker.com/1.html.

Firmat toimittavat varsin kohtuu hintaan Suomeen .

Jyrsinkone englanniksi (end)milling machine

Harrastekäyttöön voi löytyä myös porakonepuolelta , drilling machines

Esim. tällaista Aborgaa olen käyttänyt, se on mukava ja kätevä , myös kierteitys onnistuu, no ei pöytäkone : http://www.machineseeker.com/A207578...ga-2508-U.html

Viimeksi muokannut vepek 14.02.2015 12:18
Jukka Majava Jukka Majava ei ole kirjautuneena

Vanha 14.02.2015, 12:01

Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos budjetti ja tilat antaa myöten, niin ehdottomasti jokin ammattikäyttöön tarkoitettu, vaikka vanhakin kone ennen kuin kiinalainen rimpula. Kyllä noillakin kiinalaisilla varmasti porata pystyy, mutta siinä vaiheessa kun tarvisi jyrsimällä saada kohtalaista pintaa mihinkään muovia kovempaan, niin tuskaa ja pahaa mieltä lähinnä saa aikaan. Plaanaria tuollaiseen turha tarjotakkaan.
Noiden vanhojen työstökoneiden hintoja hieman sivusta seuranneena näyttää, että niihin sijoitettu pääoma on vain panttina, eli koneiden arvo ei laske. Kestävät myös yllättävän hyvin aikaa, käyttöä ja väärinkäyttöäkin.

ACF jäsen

Vanha 14.02.2015, 12:07

Joo, mulla on kiinalainen sorvi itellä. Oon tullu sen kanssa jo niin tutuksi, että pystyn tekemään aika tarkkoja koneituksia. Nyt en oo kakemassa mitään tonneja painavaa konetta, koska tilat ei anna periksi. Tiedossa on,että massa on hyväksi näissä vehkeissä.
Anamonta Anamonta ei ole kirjautuneena

Vanha 15.02.2015, 13:19

Jos mahdollista niin käy "koputtelemassa" konetta. Vastaan tullut niin pehmeetä valua olevia runkoja että eivät pysy yhtään ryhdissä.

Et puhunut budjetista mutta toinen mikä on niin monet noista halppiksista pitää aivan järkyttävää meteliä.
Vaihteistot yms. sellasia melulähteitä että huh.

Itsellä on alta 2keur sumore ( Linkki, alibaba ) ja on mukavan hiljanen kun hihnavedolla. Jälkeenpäin vasta tuli tajuttua, että tämä runkomalli ei kyllä cnc muutokseen oikein sovellu joten tästä koneesta sellaisen tekeminen on jäänyt haaveeksi.
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 16.02.2015, 14:07

Näyttää kaiman kone ihan samalta kuin omanikin, tosin mulla lohenpyrstö pylväällä niin on jämäkämpi?

Ostat minkä tahansa, se on aina liian pieni. Itse meinasin kierteestä päästä eroon kun myin pikku Optimum BF20 mallin pois, noh, ei menny viikkoakaan kun kuivilla olo osoittautui mahdottomaksi, ja oma kone oli saatava. Ihan samojen ongelmien kanssa painin kuin kysyjä, ja isojen poikien ohjeet on kyl pitkälti totta, mutta se iso mutta, sekä tila, että raha tuo rajoitteensa, en ainakaan itse löytänyt mitään länsimaista konetta joka olisi "järkevän" kokoinen. Päädyin RF45 klooniin, näitä myy lähes kaikki alan merkit.

Muutama pointti, itse tilasin halvimman ebäystä, lähinnä siksi että rahti suomen sisällä oli kolmin kertainen kuin saksasta suomeen ja kaupan päälle sai jalustan ja ei tarttenut olla trukkia itsellä että saa kuorman autosta pois. Tänään en enään näin tekisi. Vaikka Optimumin koneet esim, on ihan samaa kiinaa kuin muutkin, heillä on oma laaduntarkistuksensa, ja pikkuvalu/mittavirheet he linjalta saavat pois, samaa ei voi odottaa kiinan-myyjältä, voi käydä tuuri tai sitten ei. Mulla muuta vikaa tossa omassa ole, kuin että pakki ei toimi, enkä ymmärrä mikä sitä kivestää, joten kierteiden teko on vähän hankalaa, ei oo juur ketään keltä kysyä sähköistä yms. Ja ainakin tossa mulla nuo "gibs" mikälienee suomeksi onkaan, suunnikkaat joilla pöydän holkkumaa säädetään ovat alaarvoisesti koneistettu, pitää tutkia saisiko jossain pajassa teetettyä paremmin liukuvat.

Suomessa ehdottomasti parasta palvelua sain:
http://www.pirkanhitsaus.fi/fi/ws/4/...sinkoneet.html

Samoja koneita omalla nimellään myy myös https://www.hbm-machines.com/

Tottakai tollainen Bridgeport on se ainoa oikea, mutta mulla ei tollainen yli 2m kone mahdu mitenkään.
+ että ne tahtoo maksaa ihan hirmuisesti, ja tuotannosta kun on poistettu, sillä on voitu hinkata 30v sitä samaa paikkaa, joten johteissa voi olla sanomista sielläkin. Toki jos satasilla/pikkutonneilla saa jonkun vähällä käytöllä olleen, on se ainoa oikea tapa. Jos joku keksii tuollaisen ~600-1000kg koneen joka ei ole mahottoman korkea, ja ei maksa jalkaa ja kättä, voisin vaikka myydä evukkaasti tuon omani, ja hankkia sellaisen tilalle, mutta ei ole vielä vastaan tullut.

ACF jäsen

Vanha 16.02.2015, 19:49

Tänään sain tarjouksen Bernardo KF 25 L Variosta + istukka- ja teräsarjasta. En taida ainakaan alkaa ulkomailta katteleen. Tulee kotipihaan toimitettuna kotimaiselta myyjältä. Takuuasiointikin on ehkä helpompaa, kun ostaa kotimaiselta myyjältä.
Jabe Jabe ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 16.02.2015, 21:58

Tuo Bernardo on ihan sitä normaalia kiina tavaraa, itsellä on sorvi tuolta valmistajalta (Hobby 500/400V).
Yleisilme on siisti, mutta kun yksityiskohtiin mennään niin huomaa kiinalaisuuden, johteita on suht vaikea säätää niin että kulkisi koko matkan yhtä hyvin, joten tarkkuus kärsii ja terät huutaa välillä. Mutta tämä tosiaan harrastekäyttöön tehty, voi siitäkin johtua laatu.
Jotain yksinkertaista jyrsin hommaa olen tuollakin tehnyt.
Tuo firma löytyy tästä lähistöltä Orikedolta, sen takia tuollainen joskus tuli ostettua.

Viimeksi muokannut Jabe 16.02.2015 22:07 Perustelu: lisäsin tietoa

ACF jäsen

Vanha 18.02.2015, 22:38

Päätös osui tähän koneeseen.http://webshop.koneita.com/fi/metall...yrsinkone.html. Ctc toolsilta tilasin er25 istukan ja holkit siihen+pikateräs jyrsimiä.

ACF jäsen

Vanha 19.02.2015, 16:54

Ainakin tuo koneita.com on erittäin asiallinen kauppa. Toimitukset nopeita ja asiakaspalvelu A-luokkaa.

ACF jäsen

Vanha 19.02.2015, 19:12

Tuntui olevan, kun soittelin sinne. Huomenna ajan ohi siitä, niin nappaan koneen kyytiin.

ACF jäsen

Vanha 19.02.2015, 23:29

Ite ostin viime kesänä sieltä metallivannesahan ja prässin. Sahasta paloi moottori jumittavan terän rullan laakeroinnin takia. Varamoottori, laakeri sekä hyvityksenä saatu pykälää parempi terävanne tuli mukisematta ja muutamassa päivässä reklamaation tekemisestä. Prässin pääsylinterissä oli paineenvapautusruuvi kolhittu kieroon, en tiedä oliko kuljetuksessa vai jo aiemmin, mutta tihkui öljyä. Tähänkin sain varaosan samassa satsissa tuon moottorin kanssa ilman sen kummempia kiukutteluja. Ostan kyllä takuuvarmasti tuolta vastaisuudessakin, jos tulee tarpeita.

ACF jäsen

Vanha 21.02.2015, 14:19

Ei alkanut ruusuisesti yhteiselo jyrsimen kanssa. Kara ei pyörinytkään kun painoin käynnistysnapista. Avasin ohjausboxin, niin sieltähän puuttui tasasuuntaaja kokonaan. Moottorille menevät johdot irrallaan ja nopeudensäätö potikan töpseli vailla paikkaa. No,onneksi on takuu.
okkim okkim on kirjautuneena

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 21.02.2015, 15:59

Mitenhän ne ovat sen testanneet? :) Pieni poikkeama laadunvalvonnassa...

ACF jäsen

Vanha 21.02.2015, 22:36

Laadunvalvonnassahan ei kaikkia testata, vaan otetaan koe tietyn valmistusmäärän jälkeen. Nyt kävi näin. Ei voe mittään. Maanantaina olemma viisaampia, ku soittelen Lapualle.
jta jta ei ole kirjautuneena

ACF jäsen
Admin

Vanha 21.02.2015, 22:39

Laadunvalvontaahan on niin monen moista. Ihan sen tason mukaan mitä kukin tuottaja, valmistuttaja ja ostaja on sen halunnut määritellä ja miten sitä valvotaankaan. Toisille se voi olla sitä, että otanta xxxxxx määrän tai ajan välein, toisille se voi olla vaikka jokaisen yksilön koeajotestit 100x asiaa läpäisten.

Ikävä homma, toivottavasti hoituu kivuttomasti :)
oskupossu oskupossu ei ole kirjautuneena

Vanha 22.02.2015, 23:10

Saksan puolelta WABECO toimittaa kohtuutavaraa kohtuuhintaan-kurkatkaa...Itse olen hommannut terää ja istukkaa-ja jakolaites olisi hankintalistalla...

ACF jäsen

Vanha 22.02.2015, 23:18

Kiinalaiset ja laadunvalvonta = kaikki on mahdollista. :)

ACF jäsen

Vanha 23.02.2015, 10:34

Wabecosta itselläkin hyvä kokemuksia, valitettavasti vain osassa tuotteissa hinta karkaa. Mulla on tollanen wabekon jakolaite, muuten hyvä mutta jyrsiä sen kanssa ei voi, poraaminen kyllä onnistuu hienosti. Ois ollu kiva jos ois saanu pyöristyksiä yms tehtyä.

ACF jäsen

Vanha 23.02.2015, 11:32

Huomenna saan uuden koneen. Vanha lähtee samalla kyydillä millä uusi tulee. Pyöröpöytää itsekin katellu. Mikä se olis hyvä siihen tarkoitukseen? Nimen omaan pitäisi pystyä jyrsimään se kanssa.

Vanha 24.02.2015, 13:02

Itse olen chronokselta tilaillu kaikkea:
http://www.chronos.ltd.uk/
Webbisivut on todella tönköt käyttää, mutta yleensä hinnat olleet kohdallaan.

En nyt muista onko mulla tuolta vertexin vai soban (8") pyöröpöytä:
http://chronos.ltd.uk/acatalog/Rotar...ing_Heads.html
Kyllä mä ainakin olen sillä jyrsiny.

Yksi mikä on kanssa osottautunut hyödylliseksi on terä millä suurentaa reikiä, en nyt ihan heti muista suomenkielistä nimeä("boring head"):
http://chronos.ltd.uk/acatalog/Borin...tters_etc.html
Kätevä jos sovittelee dieselpumppeja, latureita tms. "vääriin kannakkeisiin"

Hintoja kannattaa tietty aina seurata, samaa myy monta muutakin. Chronoksella välillä hyviä tarjouksia ja helpompi ostaakkin uutiskirjeen kautta kuin yrittää webbisivuilta löytää.

ACF jäsen

Vanha 24.02.2015, 13:18

Joo. Tilasin eilen just tuolta Chronokselta 6" pyöröpöydän jakolevyineen+kiinnityskäpälät.

ACF jäsen

Vanha 24.02.2015, 14:19

Chronoksella on niin hyvät postikulut painavissa asioissa, että monasti on edullisin.
Kaima, onks mahista lainata/tulla koittaa, voisin tota pikkupyöröpöytää verrata.

ACF jäsen

Vanha 24.02.2015, 17:28

Asiallista toimintaa Koneita.com:ta. Eilen aamulla soitin siitä jyrsimestä, niin tänään oli aamupäivällä posti tuonut uuden koneen ja vienyt vanhan mennessään. Tuli otettua sitten samallainen kone digitaalisella pöydän mittanäytöllä, kun sain hieman hyvitystä hinnassa sattuneesta syystä. Itselle tulee Soban pöytä tuolta Chronokselta. Kertoilen kokemuksia, kunhan pääsen testaamaan, jahka reissusta selviän.

ACF jäsen

Vanha 24.02.2015, 17:54

Itse asiassa Anle, mä oon jyrsinyt sillä sun pikkupöydällä. :) Ainakin alumiini meni ihan ok, toki vastajyrsinnällä ettei haukkaa välykset.

ACF jäsen

Vanha 24.02.2015, 18:25

20mm paksua teräspalikkaa oon koittanut, se ei toimi.

Vanha 25.02.2015, 08:07

Anle, onnistuuhan vaikka tuon lainaaminen. Tällä hetkellä pöytä vaan on työpaikalla, ollut jo varmaan 6kk kun on sen verta painava että laiskana en ole jaksanut nostaa auton kyytiin.
Mun luona sitä ei voi testata, kun en ole ehtinyt jyrsimeen vetämään sähköjä rempan jäljiltä.

ACF jäsen

Vanha 28.02.2015, 07:42

Oli Chronoksella loppunut noi Soban pyöröpöydät. Vaihdoin tilauksen sitten Vertexin HV6:een. En raskinut ottaa tähän jakolevyjä, mutta niitähän voi hankkia sit jälkikäteen.

ACF jäsen

Vanha 02.04.2015, 19:52

Tälläkin tullu leikittyä. Ihan asiallinen värkki omiin tarkoituksiin.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	WP_20150313_001.jpg‎
Views:	1060
Size:	208,1 Kt
ID:	37513   Click image for larger version

Name:	WP_20150314_001.jpg‎
Views:	971
Size:	103,8 Kt
ID:	37514  
Thuppu Thuppu ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 02.04.2015, 20:03

Tempon moottorinkorvakkeet..? =)

Ai että, tahtois kans jyrsimen... ja sorvin. :)

ACF jäsen

Vanha 02.04.2015, 20:46

Nehän ne siinä on synnytysvaiheessa. Ois ehkä voinu harjoitella ensin jotain muuta, mutta tulihan noista ihan siedettävät "ensityöksi". Ensikerralla tietää paremmin minkälainen työjärjestys on hyvä. Teriä on tullut haalittua maailmalta. Kanadasta ostin ebayn kautta volframikarbidi tappiteriä teräkselle. Ei ollut pahan hintaisia, maksoi 4,6,8 ja 10mm:n sarja kuluineen 54€. Samalta myyjältä tulossa karbiditeräsarja myös alumiinille koot 3,4,6,8,10 ja 12mm. toimituskuluineen 74€. Noi terästerät leikkasi FE52:sta aika kivasti, ihan sievänsinistä kiehkuraa lähti.

ACF jäsen

Vanha 23.05.2015, 20:00

Tarvikkeita hankkinut maailmalta. Esim. Ctc tools, Chronos, Carbideendmill.ca, Koneistus kauppa. (suomalainen jyrsinterä kauppa ). +Seppo Kivilinna oy, Veistokone ja Torafors. Tässä muutamia kauppoja joista saa aika edullisesti teriä ja tarvikkeita jyrsinkoneisiin. Esim. Toraforsilta ostin 50mm avarruspään. Maksoi 139€. Ei kannattanut alkaa tilaamaan ulkomailta, koska olis tullut kalliimmaksi toimituskulujen kanssa.
tavan ajelija tavan ajelija ei ole kirjautuneena

Vanha 23.05.2015, 23:04

Minulla weida jyrsinkoneesta ja kokemuksia. Painaa 1300 kg,valurunko. On tukeva jyrsinkone ja tekee hyvää jälkeä.
Ostettu koneinsinöörikilta Lahti.
retulainen retulainen on kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 23.01.2016, 10:43

Ei ole jyrsin mutta iso pylväskone. Bulgaarialainen typ PK 031. Mistäköhän tuohon mahtaisi löytää räjäytyskuvat?? Googlettaminen tuntuu olevan kuvien suhteen takkuista.

ACF jäsen

Vanha 05.04.2017, 17:32

Mikä olis hyvä paikka hommata jyrsinteriä ja tappeja? Tekeekö edullisilla kiinanterillä mitään?
JPohja JPohja ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 05.04.2017, 18:13

Heittäessä lentävät hyvin...Eurolla saa euron osan.

Viimeksi muokannut Killeri 05.04.2017 18:18 Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Jabe Jabe ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 05.04.2017, 19:14

Se on juurikin noin...
Jos koneistaa muovia tai muuta hyvin pehmeää, niin sitten voi kiinalaiset mennä, tuskin ovat toleranssissa ja kuluvat rautaseoksissa nopeasti.
Kierretapeissa suosittelen kiertämään kaukaa Wurthin tapit, Sandvik Dormer mustat kierretapit on hyviä ainakin ja muutkin terät ja porat on hyviä tai niitä vain on tullut käytettyä ja wurthiläisiä.
mikaj mikaj ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 05.04.2017, 19:50

Karbiditerät oman kokemuksen mukaan on ihan kohtuullisia Kiinasta kun ei mitään sarjatyötä tee. Toki en oo niillä titaaniseoksis kovempia materiaaleja koneistanut... HSS/pikateräs terät sitten on aika kuraa.

ACF jäsen

Vanha 05.04.2017, 20:43

No juu, eipä tässä ny mitään ihan älyttömiä tarkkuuksia vaadita. Tai jos joku semmonen homma joskus tulee, niin sit voi tuosta paikallisesta hakea tarvittavan terän. Katoin vaan et aika edukkaasti olis ebayssä tasojyrsimiä teräpaloilla. Mutta jos noi räjähtää palasiksi heti ku hipaisee rautaa niin ei ehkä kovin hyvä.

ACF jäsen

Vanha 06.04.2017, 14:26

Näyttää Colchesteri aika pieneltä vaikkei tuo Värnamokaan mikään iso oo. Krooninen tilanahtaus hieman vaivaa siksi näin tiukka sijoittelu. Mutta eiköhän tolla ny harrastejutut jyrsi tiehensä. On toi ny kumminki hieman järeämpää kaliiperia kuin parin k€ kiinalaiset penkkikoneet. Yks huono puoli tuos on, pikaliikemekanismi on poistettu käytöstä koska kone on ollu koulun käytössä. Mutta voi olla vielä mahdollista, että osat löytyvät. Jos ei niin ne pitää ite tehä. Pikaliikkeet ovat kuitenki aika kätevät olla.

Osaako kukaan sanoa mitä tolla kasalla rattaita mahdollisesti tehdään? Kuuluivat koneen mukaan, mutta en keksinyt mihin niitä käytetään. Ei tiennyt myyjäkään.

Viimeksi muokannut Thuppu 06.04.2017 18:07

ACF jäsen

Vanha 06.04.2017, 16:24

Olisko rattaat jakopääkäyttöä varten? Googleen jos laitat "universal dividing head" kuvahakuun. Sillä vois tehdä spiraalimaisia uria, vinohoampaisia rattaita jne.
kenax kenax ei ole kirjautuneena

ACF jäsen

Vanha 06.04.2017, 17:50

Voi myös olla ihan puhtaasti vaihdelaatikon vaihtorattaita, joilla välitysalueita pystyy muuttamaan.

ACF jäsen

Vanha 06.04.2017, 18:00

Epäilinkin hieman et olisivat tuohon jakopöytään liittyviä, ja luultavasti ovatkin, eli veto välitetään päydän x-liikkeestä sopivasti. Tiedä sit millanen fakiiri saa olla et sopivan ratastuksen osaa laskea? :D

Kuva.

ACF jäsen

Vanha 10.04.2017, 20:09

Suuret kiitokset Kenaxille! Matkahuoltoon tipahti tänään paketti jyrsinistukoita. :)

Ihan heittämällä eivät näköjään menneet tähänkään jyrsimeen koska olivat DIN 69871 tyyppiä ja kone lähtökohtaisesti on DIN 2080, mutta pienellä modilla istuvat ongelmitta. Eli teen vaan n. 20mm pidemmän vetopultin ja koneistan pari milliä pois karan toisesta irroitettavasta lukituspalikasta(mikä nyt sit virallinen nimi onkaan?), tähän tyyliin. Kartio on sama molemmissa.

Hyvä video jossa selitetty noita pikku eroja näissä istukkajutuissa: https://www.youtube.com/watch?v=GxWB81CAsPI

ACF jäsen

Vanha 10.04.2017, 22:01

E J Mustajärvi myy aitoja Neuvostoliittolaisia pikaterästappeja. Hinnat ei päätä huimaa. Kiinalaiset tasojyrsimet toimii, kun niihin laittaa laatumerkkiä olevat teräpalat. Ctc tools myy oikeita laatu teräpaloja kohtuullisen edullisesti. Olen tilannut tuolta Ctc:ltä sorviin Korloyn paloja, ovat olleet ihan sitä mitä pitääkin.

ACF jäsen

Vanha 11.04.2017, 06:27

Mainittakoon, että CTC on ihan sitä perus kiinaa, eikä siellä olevat merkkipalat todellisuudessa ole välttämättä aitoja. Ihan vaan huomiona. Ei vaikuttane mopon ohjaukseen näissä hommissa tosin.

ACF jäsen

Vanha 11.04.2017, 07:22

Pitimien osalta kyllä. Pari kertaa tosiaan tilannut noita Korloyn paloja ja en oo havainnut mitään eroa käytössä suomessa myytäviin.

ACF jäsen

Vanha 11.04.2017, 07:35

Mitenkäs kiinalaiset teräpalat käyttäytyy?

Esim. Apkt 1604 näyttäis olevan aika yleinen palatyyppi noihin kiinalaisiin jyrsinpäihin. Ajattelin jossain vaiheessa pari päätä tilata, mutta pitää vielä kattoa jos tuota palaa saa jonku laatuvalmistajan toimesta...

Viimeksi muokannut Thuppu 11.04.2017 07:44

ACF jäsen

Vanha 11.04.2017, 08:14

Lamina Technologies tekee aika hyviä yleisteräpaloja , niitä saa Suomesta esim. Työkalupalvelusta.
http://www.tkp-toolservice.fi/tuotte...avat-tyokalut/.

Kannattaa satsata myös kovametalli rouhintajyrsimeen, ne kestää kovaa käyttöä.

ACF jäsen

Vanha 11.04.2017, 16:46

Mitsubishi tekee tuota apkt 1604:sta. On ihan laatumerkki näissä hommissa. Itsellä 50mm pää jossa oli uutena noi Mitsut. Hyvin on pelittänyt, toki aika vähän tullut käytettyä sen jälkeen, kun tein flycutterin.

ACF jäsen

Vanha 12.04.2017, 10:21

Pidempi vetopultti tuli tehtyä ja hyvin istu nuo istukat kun irrotti toisen karan lukitushampaan.

Jyrsin pari milliä pois lukitushampaasta. Hyvä eka testi vetästä tommosta karkaistua terästä. :D

Ei mitään hajuja noista kierros- ja syöttönopeuksista, mutta onneks löyty androidille käteviä laskureita. Tapissa(1800rpm) saa jyrsimen kierrokset kuitenki olla pikkutapeilla näköjään.

ACF jäsen

Vanha 12.04.2017, 11:28

Elä pintanopeuden ja lastunpaksuuden kanssa..

Kovametalli teräkselle jotain 200m/min kehänopeus, terästä riippuen syötöksi jotain 0,02..0,1mm per särmä.

Eli esim. nelileikkuinen 20mm km-tappi teräkselle 200m/min/0,05mm

Koodi:
Nopeus	Leikkuu	Halk	Särmät		Nopeus	Syöttö
m/min	mm/pala	D=mm	kpl		1/min	m/min
200	0,05	20	4		3183,7	636,7
Tein tämmöisen excelin, saa käyttää:
https://www.dropbox.com/s/34o0kgkqoc...speed.xls?dl=0

Terävalmistajat antaa yleensä suositusarvot työkaluilleen, samoin monesti materiaalitoimittajat.

Aiheesta löytyy paljon hyvää tietoa googlettamalla "feed and speed".

ACF jäsen

Vanha 13.04.2017, 07:58

Kätevä exeli. :)

Pikkutapeilla joutuu kierroksista tinkimään aika reilusti ku tän koneen maks on vain 1800rpm. Noissa ekoissa testeissä mitä tein, niin oli ainakin syöttöä ihan liikaa suhteessa kierroksiin.

ACF jäsen

Vanha 13.04.2017, 08:19

Hanki joku kierrosten kertoja. Aika vähän on tuo 1800rpm oikeastaan mihinkään hommaan.

ACF jäsen

Vanha 13.04.2017, 09:03

Pitäisi mielummin olla mm/min syöttö kenaxin kaavassa.
Syötöt ja nopeudet ovat täysin riippuvaisia myös kohteen jäähdytyksestä, painehuuhtelulla voidaan käyttää kovia leikkuunopeuksia, ilman huuhtelua työkappale alkaa sulaa.
Kierroksen korottajat sopivat yleensä vain poraukseen / tukevuusongelma.

ACF jäsen

Vanha 13.04.2017, 09:23

Joo tosiaan yksikössä virhe tuossa! Kysehän tottakai millimetreistä minuutissa. =)

ACF jäsen

Vanha 13.04.2017, 21:33

Kovametallitapit ei tosiaan kestä jos ei ole kierroksia ei ole riittävästi. Tuo kone toimii kyllä kun hankkii hss-tappeja.
JM JM ei ole kirjautuneena

Vanha 14.04.2017, 09:58

En tiedä miten noissa jyrsintapeissa menee, mutta kierretapeissa oli kyllä yön ja päivän ero, kun kävin ostamassa bilteman kierretappisarjan tilalle muutaman Dormerin konetapin. Tuntuvat uppoavan kuin veitsi voihin ja kierre ei ole väljä. Rapina vaan käy, kun vääntelee kierrettä ja jälki on kyllä hyvää.

Mä oon kaavaillu tämmöstä itselle kaikenlaisiin pikkuhommiin.

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...rdo+KF+20/4756

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 10:24

Kyllä se menee tapeissa ihan samalla tavalla. Ei ne halvat ole sattumalta halpoja ja kalliit sattumalta kalliita. Ei sitä voi tietenkään yleistää, että kallis on aina paras, mutta sen nyt voi melko huoletta sanoa, että halpa harvemmin on.

Jos vain pystyy ja voi, niin kannattaa suosia laatumerkkejä kuten Pokolm, YG, Fraisa, Walter, Dormer, Pramet (nykyisin Dormer Pramet), Mitsubishi jne.

Aloittaessa tuota harrastusta kannattaa toki ajella alkuun halvoilla vehkeillä kun niitä kolareita sattuu tiheämmin, mutta jossain vaiheessa halvoista vaan loppuu ominaisuudet ja yleisesti laatu.

https://www.dropbox.com/s/5l8nnt4ex5...6_027.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ssj6s8egn8...6_017.jpg?dl=0

Tuossa nyt tuota omaa kalustoa. Käytössä on poranteriä lukuunottamatta enää kaksi HSS-kalua, kaikki muu on kovametallia. Kuvan laatu on vähän surkea, ollut varmaan jotain rasvaa linssissä. Kuva on otettu viime syksynä koneen huollon yhteydessä kun työkalumakasiini oli tyhjänä. Noista 5-6 kalua on käytännössä aina makasiinissa ja loput sitten tilanteen mukaan.

Viimeksi muokannut kenax 14.04.2017 10:39

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 12:05

Ekan kerran kun koneen hankin ja jossain usenetin syövereissä sitä pohdin, niin joku vanhempi jantteri sitten neuvos ettei kannata halvempia tappeja käyttää ollenkaan, koskan yleensä kierteet tehdään kappaleeseen viimesenä ja katkennut tappi pistää harmittamaan valmiissa osassa.

Kaksi kertaa tän nyt kokeillu ite, ja kyl se vaan niin on, että 2h ku sorvaa ja jysii jotain käikälettä ja katkasee sinne kiinatapin just ku pitäs asentaa kalikka paikalleen, syö miestä. Mullon kaikkee kahdet ja kiinoilla teen kaiken mitä vaan pystyy uskaltaa, mutta tollaset ns oikeet työt sitte oikeilla.

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 12:17

Kenax, asiallista! :)

Tein kans häthätää pienen hyllykön istukoille niin pysyvät paremmin järjestyksessä seinällä. Pöytätilaa kun hallissa ei juurikaan ylimääräistä ole. Vielä kun saa vähä työkaluja noihin kerättyä. :D

Kuva.

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 13:59

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
Ekan kerran kun koneen hankin ja jossain usenetin syövereissä sitä pohdin, niin joku vanhempi jantteri sitten neuvos ettei kannata halvempia tappeja käyttää ollenkaan, koskan yleensä kierteet tehdään kappaleeseen viimesenä ja katkennut tappi pistää harmittamaan valmiissa osassa.

Kaksi kertaa tän nyt kokeillu ite, ja kyl se vaan niin on, että 2h ku sorvaa ja jysii jotain käikälettä ja katkasee sinne kiinatapin just ku pitäs asentaa kalikka paikalleen, syö miestä. Mullon kaikkee kahdet ja kiinoilla teen kaiken mitä vaan pystyy uskaltaa, mutta tollaset ns oikeet työt sitte oikeilla.
Tämä on varsin totta, mutta valitettavasti niitä hyviäkin kaluja toisinaan katkeaa. Ja yleensä tosiaan juurikin viimeinen työvaihe. Olen tätä hieman pyrkinyt välttämään sillä, että monimutkaisissa kalikoissa teen vain kierteen alun koneella ja sitten käsin loppuun, jos on jännittänyt tapin katkeaminen.

Thuppu, järkevyyttä ois tehdä tuo työkalupidin alumiinista tai puusta, ettet joka kerta raavi kaluja siihen. Tai sitten sorvailet jotkut kivat holkit niille, jotka napsahtaa tuohon.

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 14:17

Juu, meinasin aluksi tehä tason vanerista, mut en ehtiny testailemaan miten menee laserilla. :D Ehkä leikkaan siihen akryylistä tms. tai puulevystä/vanerista pinnan vielä. Vaikka kun niitä hillitysti asettelee niin ei kolhiinnu.

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 14:25

Kierretapeissa olen itse käyttänyt Rukon tappeja. Ovat kohtuu hintaisia ja laatuisia. YG:n tappiteriä itselläkin muutama pikateräsversiona. Niissä on kyllä hinta-laatusuhde kohdillaan.

ACF jäsen

Vanha 14.04.2017, 15:20

Itse hankin juuri pilaantuneita teriä varten tällaisen huoltokoneen.
Attached Thumbnails

Name:	20170414_151818.jpg‎
Views:	231
Size:	185,1 Kt
ID:	52552  

ACF jäsen

Vanha 15.04.2017, 18:26

8mm kovametallitappi sai uuden elämän sorvinteränä. Kannattaa kierrättää noi vanhat tapit.
Attached Thumbnails

Name:	20170415_182352.jpg‎
Views:	205
Size:	198,1 Kt
ID:	52564  

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2017, 20:11

Meinasin tehdä vanhasta sylinterinkannesta stressilevyn. Toimiihan se sellaisenaankin, mutta haluaisin madaltaa sen kannenpulttien tasolle. Mikä terä olisi paras tuollaisen jyrsintään?

ACF jäsen

Vanha 15.04.2017, 20:18

Joku tasojyrsin tai vastaava. Flycutterilla sit viimeistely jos haluaa hifistellä.
Attached Thumbnails

Name:	20170415_201505.jpg‎
Views:	219
Size:	237,2 Kt
ID:	52565  

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 15.04.2017, 20:46

Joku tämän tyyppinen?
https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/...PS--89787.html

Flycutteri löytyykin jo.

ACF jäsen

Vanha 16.04.2017, 01:29

Tuon tyylinen, mutta agressiivisempi saa olla teräpla. APKT1604 ois parempi. Tuollaiseen teräpalaan tahtoo tulla alumiinin kanssa irtosärmää helposti.

ACF jäsen

Vanha 23.09.2017, 12:46

Päivitin jyrsinkonetta pari pykälää isommaksi.
Attached Thumbnails

Name:	20170922_154002.jpg‎
Views:	242
Size:	360,5 Kt
ID:	54827   Click image for larger version

Name:	20170922_191322.jpg‎
Views:	238
Size:	193,5 Kt
ID:	54828  

ACF jäsen

Vanha 24.09.2017, 09:02

Tommosen Novanhan saa rakenneltua köyhän miehen tee-se-itse CNC-koneeksikin suht helposti..

Tee-se-itse -mies
ACF jäsen
Moderaattori

Vanha 24.09.2017, 11:19

Miltä jyrsin vaikuttaa?

ACF jäsen

Vanha 24.09.2017, 11:46

Ihan asiallisen oloinen kone. Entisessä kyllästyin tasavirtamoottoriin, joka ei kestä kuormitusta. Tämä on kolmivaihekone ja oikealla karavaihteistolla ja vieläpä yllättävän hiljainen. Vielä en paljon ole jyrsinyt , mutta 20mm 6-leikkuista tappia kokeilin teräkseen, meni ihan kivasti. Mittalaitteet kun saan asennettua, niin pääsee tositoimiin.

ACF jäsen

Vanha 09.12.2017, 16:21

Nyt on uudesta koneesta kokemustakin kertynyt. Parikertaluokkaa jämerämpi, kuin entinen. Viimeviikonlopun saldoa toi hammaspyörä. Jyrsitty Soban 6" pyöröpöydässä nelileukapakkaan kiinnitettynä. Yksi mesta josta kannattaa harrastelijan teriä katella on wergzeugmobil.de .
Attached Thumbnails

Name:	20171202_170830.jpg‎
Views:	127
Size:	112,5 Kt
ID:	55917   Click image for larger version

Name:	20171202_202135.jpg‎
Views:	120
Size:	115,6 Kt
ID:	55918  
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Muu tekniikka > Jyrsinkonetta hankkimassa

Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)

Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Päällä
HTML koodi on Pois päältä

Samanlaisia aiheita
Aihe Aiheen aloittanut Aihealue Vastaukset Viimeisin viesti
Vikakoodin lukijaa hankkimassa. audi V8 Sisusta ja sähköt 12 18.08.2010 01:58
Käsi-GPS:ää hankkimassa. Chocoeye Muu tekniikka 3 23.11.2009 17:03
Hankkimassa A6 3.0 TDI quattro Zytop17 Diesel 29 01.08.2009 16:50
Audi A4 B5 -98 1.8 hankkimassa parad1se Esson baari 2 23.06.2009 09:40
80 2.0E Avantia hankkimassa HassuJussi Esson baari 1 22.06.2007 13:07

Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 10:51.

vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.