Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi liikennevakuutuslaki tulossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Uusi liikennevakuutuslaki tulossa

    http://www.stm.fi/c/document_library...DLFE-14120.pdf

    Joitain hiukan huolestuttavia pointteja tuossa on...

    #2
    tl;dr

    Mitä jaksoin lukea niin nykyiset ajoneuvot jotka vaativat rekisteröinnin mutta ei vakuutusta (mopot jne.) tulisivat liikennevakuutuslain piiriin. Sit muualla kuin normaali liikennekäytössä sattuneita vahinkoja korvattaisiin heikommin jos lainkaan. Rataharjoittelua anyone?

    Mitäs muuta, maksamattomat vakuutusmaksut -> ajokielto. Muutenhan noi oli pääsääntöisesti vahingonkorvausten saajan asemaa parantavia muutoksia.

    Comment


    • #3
      Mitä jaksoin lukea niin nykyiset ajoneuvot jotka vaativat rekisteröinnin mutta ei vakuutusta (mopot jne.) tulisivat liikennevakuutuslain piiriin.
      Öö, mitäs tarkoitat tolla? Kyllähän mopoissa on liikennevakuutus pakollinen.

      Comment


        #4
        Jaa, kertonee miten paljon minä tiedän mistään mitään. Sen siitä saa kun ei ole koskaan mopoa ollut :)

        Comment


          #5
          Livaa on hierottu jo jostain tän vuosituhannen alkuvuosilta saakka. On ollut aikamoista vääntöä mitä olen asiaa seurannut. Liikennevakuutus Suomessa on sellaista sosiaalivakuuttamista (siksi se onkin STM:ssä eikä LVM:ssä tai OM:ssa) ettei mitkään muutokset mene helposti läpi. Voimaan tuo tulee aikaisintaan 2013, luultavasti kaikkine siirtymäsäännöksineen vasta 2014 on kokonaisuudessaan voimassa. Jos sittenkään. Olen skeptinen myös vuoden 2014 suhteen..

          Comment


          • #6
            Ois saanu tulla samalla sellainen muutos että samoilla kilvillä sais ajaa useampaa autoa.

            Comment


            • #7
              Jos saa hiukan aiheesta poiketa, niin mitä foorumilaiset ajattelisivat kuljettajakohtaisesta liikennevakuutuksesta? Autot vakuutettaisiin (osa)kaskolla kuten nykyisin, mutta liikennevakuutus olisi kuski eikä ajoneuvokohtainen.

              Comment


                #8
                Niinhän se osaltaan onkin. Vakuutuksen hinta muodostuu mm. sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan perusteella.

                Comment


                • #9
                  Osaltaan se sitä onkin, mutta ajatuksena oli se, että jos Mikko (nimi keksitty =) omistaa kaksi ässää, niin riittäisi että on yksi liikennevakuutus ja saisi ajaa molempia (ja vielä naapurin, kaverin...) autoja. Vaimolla olisi sitten oman riskiarvion perusteella oma liikennevakuutus jne. Tämä ehkä hyödyttäisi useamman harrasteauton omaavia, joka ajelee säännöllisesti usealla autollaan. Toki se tuntuisi kukkarossa enemmän perheessä, jossa yhdellä autolla ajelee vanhemmat ja kortin saaneet nuoret.

                  Comment


                    #10
                    Entäs sit ne tapaukset joissa Ranella ei olekaan vakuutusta mutta ajelee silti Matin Passatin päälle Mikon ässällä?

                    Comment


                      #11
                      Ajatuksena kaunis mutta mites sitä sitten valvot että onko kaverilla, jolle aiot auton lainata, voimassa oleva vakuutus?
                      Viimeksi muokannut hopsis; 22.8.2011, 22:20. Perustelu: ...so slow...

                      Comment


                      • #12
                        Jaa, tätä Ranen tapausta täytyykin miettiä vielä. Ranella ei kuitenkaan taida olla resursseja korvata aiheuttamaansa vahinkoa.

                        No, jos tilanteessa sovelletaan ajatusta, että auton haltijalla täytyisi olla liikennevakuutus ja jos auto on annettu vapaaehtoisesti vakuutuksettomalle kuskille, niin luovuttaja osallistuu korvauksiin. Jos auto on viety luvatta, niin tilanne onkin hankalampi.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä nää Audiclubilaiset ovat veikkeitä :) !!....

                          Comment


                            #14
                            OT Joutuuko Rane linnaan? /OT

                            Toista autoa ostaessa itsellä otti päähän, kun uuteen autoon piti alkaa kerätä bonuksia uudestaan nollasta (vai alkaako ne liikennevakuutuksen bonukset 10 prosentista)? Mielestäni olisi reilua, jos vanhat bonukset voisi "adoptoida" myös uuden auton liikennevakuutukseen.

                            Comment


                              #15
                              Auto on muutenkin helpompi luokitella ja kategorisoida. On tietty moottorikoko ja vuosimalli. Tietty korimalli ja paino. Nämä eivät koskaan muutu toisin kuin kuljettajan ominaisuudet.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                                OT Joutuuko Rane linnaan? /OT

                                Toista autoa ostaessa itsellä otti päähän, kun uuteen autoon piti alkaa kerätä bonuksia uudestaan nollasta (vai alkaako ne liikennevakuutuksen bonukset 10 prosentista)? Mielestäni olisi reilua, jos vanhat bonukset voisi "adoptoida" myös uuden auton liikennevakuutukseen.
                                Kaskon bonukset sain minä ainakin suoraan samat kuin vanhassakin oli ollut. Tässä varmaan auttoi kolariton vahikohistoria ja pitkä asiakkuus samaan yhtiöön. Liikennevakuutukseen löysivät jotain vanhoja bonuksia niiltä ajoilta kun on viimeksi ollut kaksi autoa ja ne saikin sit käyttöön.

                                Comment


                                  #17
                                  [Edelleen offtopic:] Isoveli valvoo aika rankasti tulevaisuudessa, jos liikennevakuutusmaksut riippuvat kuljettajan vireystilasta, perseen leveydestä yms. :)

                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Kaskon bonukset sain minä ainakin suoraan samat kuin vanhassakin oli ollut. Tässä varmaan auttoi kolariton vahikohistoria ja pitkä asiakkuus samaan yhtiöön. Liikennevakuutukseen löysivät jotain vanhoja bonuksia niiltä ajoilta kun on viimeksi ollut kaksi autoa ja ne saikin sit käyttöön.
                                  Kaskot taisi tulla heti täysillä bonuksilla. Eikö ne nykyään yleensä aina? Eli ihan pelkästään liikennevakuutuksesta puhuin tuossa ylempänä.

                                  Hyvä, että sinun tiedoista löytyi toisen auton vanhat bonukset liikennevakuutusta varten. Tottakai niiden pitääkin säilyä, jos joutuu vähän aikaa köyhäilemään yhden auton loukussa! ;)

                                  Omalla kohdalla tuollaista kahden auton historiaa ei ollut ennestään.

                                  Muutenkin oma autohistoria ulottuu vain 5 vuoden päähän. Tuo profiilin TT oli siis minun ensimmäinen oma auto.
                                  Viimeksi muokannut jarpale; 22.8.2011, 22:49.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jarpale hei!
                                    Uusi liik.vakuutus alkaa miinuksesta, kun ei kerry bonnusta ekana vuonna, vai olenko ymmärtänyt väärin.
                                    Nimimerkki autoharrastus tässä maassa tulee kalliiksi.
                                    ps. cabriosta ei vieläkään hymy hyydy, vaikka ajettu sateellakin katto alhaalla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Googletin:

                                      Liikennevakuutus

                                      Uuden vakuutuksen bonus on 0 %, josta bonus kasvaa ensimmäisen vahingottoman kauden jälkeen 10 %:iin ja sen jälkeen vuosittain 5 %- yksikköä. Liikennevakuutuksen maksimibonus on 70 %.
                                      Edit: Onko kukaan jaksanut lukea gedun linkittämää PDF:ää kokonaan? Sisältääkö tuo isojakin muutosehdotuksia, vai onko kyseessä vain nykyisten pelisääntöjen täsmentäminen?

                                      Comment


                                        #20
                                        No entäs jos tehtäisiin mahdollisuus valita nykyisenlaisen ajoneuvokohtaisen vakuutuksen ja henkilökohtaisen vakuutuksen välillä? Jälkimmäisessä ajoneuvoja kohdeltaisiin vähän kuten muuttoautoja. Eli ajoneuvoa saisi ajaa vain haltija/ omistaja, tai ainakin hänen pitäisi olla kyydissä. Eli eliminoitaisiin mahdollisuus että 2 samalla vakuutuksella olevaa ajoneuvoa olisi samaan aikaan liikenteessä.
                                        Eikös noissa bonuksissa (liikennevakuutuksessa) lain määrämä kertymän muodostuminen loppunut jo toistakymmentä vuotta sitten? Eli vakuutusyhtiö voisi antaa uuteen liikennevakuutukseen vaikka täydet bonarit. Näinhän kai toimitaan usein yritysten kohdalla kun ajoneuvojen määrää lisätään. Mikään yhtiö ei taida antaa yksityisille tätä mahdollisuutta, vaikka se ehkä monen kohdalla alentaisi kynnystä useamman ajoneuvon pitämiseen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Liikennevakuutus on luonteeltaan vastuuvakuutus eli sillä katetaan ensisijaisesti kolmannelle osapuolelle moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneita vahinkoja. Syytön osapuoli saa aina korvaukset ja itseasiassa tietyissä tapauksissa syyllinen osapuolikin saa korvaukset henkilövahingoistaan täysimääräisenä. Esim. ajat tietä pitkin ja polkupyöräilijä tulee porttikongista ja ajaa autosi kylkeen ja loukkaantuu. Loukkaantumisen hoitaminen, ansionmenetykset työkyvyttömyysajalta sekä mm. kipu- ja särkykorvaukset maksetaan auton liikennevakuutuksesta vaikka autoilija ei olisi tehnyt mitään väärin. Vahinko oli aiheutunut ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä.

                                          Nykyisessä järjestelmässä jossa vakuutus on sidottu ajoneuvoon on paljon hyvääkin. Esim. vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä Suomessa on erittäin pieni verrattuna vaikkapa Iso-Britanniaan.

                                          Liikennevakuutuksen bonuksissa lainsäädäntö on tosiaan vapautunut vuonna 2003. Yhtiöiden väilllä siirretään edelleen vakuutus- ja vahinkohistoriatietoja ja niiden perusteella yhtiö omien ehtojensa mukaisesti määrittää vakuutukselle annettavan maksuhyvityksen eli bonuksen. Yhtiöillä pitää olla säännöstö jonka mukaan bonukset kertyvät. Periaatteessa yhtiö voisi kirjoittaa ehtonsa niin että uusi asiakas saa heti täyden bonuksen mutta käytännössä yksikään yhtiö ei ole vielä tehnyt niin. Yritysten osalta sääntely on vapaampaa. Olisi aika tuskaa yhtiössäkin siirtää esim. 400 auton yrityksessä bonuksia autosta toiseen sen mukaan missä niitä tarvitaan eniten ja missä niitä on vapaana. Toimivaa IT-järjestelmää tuohon on vaikea ja kannattamatonta rakentaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Luulisi että vakuutusyhtiöt voisi palkita esim. pitkästä asiakassuhteesta niin, että asiakas hankkiessaan lisää ajoneuvoja saisi uuteen vakuutukseen reilummat bonukset. Minullakin on ollut samassa yhtiössä moottoripyörän vakuutukset 80-luvun puolivälin tienoilta ja auton vakuutuksen muutaman vuoden vähemmän aikaa. Kerran on tuona aikana, heti autoilu-uran alussa liikennevakuutuksesta korvattu pieni kolhaisu.
                                            Tuollaisia muuttoauton kohteluun verrattavia vakuutuksia, joista mainitsin, on käsittääkseni käytössä joissakin Euroopan maissa. Onko Terolla parempaa tietoa asiasta? Olisiko tuon tyylinen ratkaisu aivan mahdoton ajatus meillä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ollenkaan mahdoton ajatus. Suomalaisethan ovat niin rehellisiä että jokaisella olisi vain omassa käytössä olevia ajoneuvoja vakuutettuna tuossa systeemissä. Ei siis lasten, ei vanhempien eikä tietenkään sukulaisten eikä kavereiden. Hitto kun ei ole keksinyt tuota ideaa vielä.

                                              Sitten kun tulee elektroninen etäluettava ajokortti ja lukijalaitteet autoihin niin tuollainen systeemi onnistuu paremmin. Ei se aukoton sittenkään ole mutta olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet toteutukselle kun olisi varmuus siitä, kuka on kuljettajana. Tai ainakin kenen korttia käytetään ajoneuvon ajamiseen. Onnistuu sit ajo-oikeuden poistokin helpommin esim. rattijuopoilta kun koodataan vaan sirulta ajo-oikeus pois. Samoin ajoneuvoluokan ylitykset on paljon vaikeampia kun autoon koodataan speksit siitä, mitä oikeuksia kortille pitää olla koodattu että auto liikkuu. Mutta tää loppuosa meni nyt ohi aiheenkin..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikös Saksassa ole juuri siksi nuo autojen kilvet helposti irroitettavissa, koska kilvet on henkilökohtaiset? Hiemanhan se on sama järjestelmä kuin tuo Teron visioima eletroninen ajokortti.

                                                btw. sitä en ymmärrä miksi ajokortti pitää olla matkassa, kun ajelee. Luulisi nyt poliiseilta löytyvät tiedoilla etsimällä kortti ja kuva koneeltaan niin voi vähän verrata kuskin naamaa.. ei tarvitsisi noita korttejakaan uusia siten kokoajan. Riittäisi vain, että kuvat käy päivittämässä poliisiasemalla. Sekin voisi tapahtua täysin eletronisesti tietojärjestelmään.

                                                Tosiaan keskustelu menee vähän sivuraitelle jo :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Entisen työkaverin veli oli tehnyt temput terävät takavuonna. Poliisien tutkaan ylinopeutta ja sit oli vielä kortti "unohtunut" kotiin. Kertoi sitten ystävällisesti konstaapelille veljensä henkilötunnuksen. Ehkä se kortii on kuitenkin vähiten huijauksille altis tapa valvoa kuljettajia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Siinä onkin kiva velipoika. Onneksi itselle on käynyt hiukan parempi tuuri ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itsellä on kaksoisveli joka aikanaan asui helsingissä opiskelemassa ja minä tampereella, jäi sitten kiinni metrossa liputta matkustamisesta ja oli niin kiva pikku kännissä että antoi minun sos. tunnukseni joka luonnollisesti poikkeaa vain kahdella viimeisellä numerolla :)

                                                      Sitä ihmettelen että laskua koskaan ei minulle kuitenkaan tullut eikä siis veljellenikään.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X