Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

NefMoto, DIY ecun ohjelmointia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Aattelin ihan tuohon pöydälle ottaa sen ecun. Pitää vaan tutkia tuota galletton manuskaa siitä bootmodesta. Ei se sinäänsä pelota, pitää vaan tutkia mitä tekee :)

    Comment


      #62
      Pöydälle juu mutta onko sulla olemassa johtosarja jolla saat sen pöydällä olevan ecun kiinni tietokoneeseen? Bootmodeen laitto on itsessään hyvin simppeli operaatio ja siihen löytyy hyvät kuvalliset ohjeet.

      Comment


        #63
        Juu on johtosarja, tai näin ainakin luulisin. Tämmönen tuli Galletton mukana. Selvittelen vain kytkentöjä tässä. Ja tuo siis menee tohon Galletto-boxiin kiinni ja siitä usb:lla läppäriin. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt.
        Attached Files

        Comment


          #64
          Oujee, mulla on hiukan erilainen systeemi käytössä mutta mulla ei olekaan Gallettoa (paitsi se softa).

          Tein ite tuommoisen nipun joskus. Ecun liitin irtonaisesta johtosarjasta, obd pistoke ebaysta, virta molexilla pöytäkoneesta, virtajohdon välissä on vielä kytkin.
          Attached Files

          Comment


            #65
            Ei jollakulla sattuis olee kuvaa, mitä pinnejä pitää kytkeä boot modea varten Gallettolla. ECU on siis pöydällä nyt. Aikoinaan löysin kyllä kun tätä tutkin, mutta nyt en sitten enää löydä ja jokainen varmaan arvaa, että en pistänyt silloin muistiin :)

            Comment


            • #66
              mielenkiintonen juttu joo.
              Naapurilla olisi työnalla välikoppa-eskortti mihinkä meinasi laittaa läppärungoilla varustetun zetekin, ja se on ohjastanut mut miettimään siihen ekuratkaisua.
              Onko alkupään vaijerikaasullisen 1.8t ekun (en tiedä mikä ME versio tms se on) muuttaminen pelkästään kaasuläppäanturia käyttäväksi - mutta lambda jne takaisinkytkennät säilyttäen - kuinka hankalaa näillä softilla ?

              Eli saisi immon pois, maf pois ja kuormitusanturiksi TPS, pitäen lambdan jne jne käytössä ja säilyttäen vikakoodien lukumahdollisuuden... Tarkoitus kuitenkin olisi rakentaa miehelle semmoinen peli millä voi ajella, eikä vaan hinkata megasquirttia ja säätää,säätää,säätää ....

              Comment


                #67
                Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                Ei jollakulla sattuis olee kuvaa, mitä pinnejä pitää kytkeä boot modea varten Gallettolla. ECU on siis pöydällä nyt. Aikoinaan löysin kyllä kun tätä tutkin, mutta nyt en sitten enää löydä ja jokainen varmaan arvaa, että en pistänyt silloin muistiin :)
                Laitahan kuva siitä ecusta.

                Comment


                  #68
                  Tän mukaan oon kytkeny johdot noihin liittimen pinneihin: http://www.nefariousmotorsports.com/...Bench_Flashing

                  Ja ohjeistuksessa oli että prommin 24 pinni pitäis olla groundissa kun pistää virrat päälle, jotta menee boot modeen, jonka jälkeen maadotuksen voi ottaa pois siitä pinnistä. Käsittääkseni tuo kuvassa ympyröity yläkulma on se 24 pinni mitä oon nefmoton forumilta lueskellu tässä illan aikana. Ja lopputulos on edelleenkin siis, että ei saa luettua. Tuo Galletton softa antaa seuraavaa: "Start reading... error send wake" ja popupissa kehottaa lähettämään error login tekniseen tukeen.

                  Josko kokeilis huomenna vaan mennä toiselle konttorille jälkitarkastukseen ja toivoa että ottaa korotetun testin alle kolmen tonnin kierroksilla :D Sais auton ajoon ja vois selvitellä ongelman paremmalla ajalla.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut RistoEe; 1.10.2014, 20:46.

                  Comment


                    #69
                    Se on juu tuossa ympyröidyssä kulmassa. Ei ensimmäinen vaan toinen pinni. Koita vielä niin sitä maadoitusta että 1. Kytket virrat ecuun 2. Maadoitat pinnin parin sekunnin ajaksi 3. Lue softa.

                    Comment


                      #70
                      Ei onnannu tuollakaan tavalla. Tiedä sitten oisko tuossa Galletton kaapelissa jotain häikkää. Ei nyt löydy himasta tarpeita että askartelis DIY kaapelin.

                      Varmistu ainakin se että on 1024kt purkki kyseessä, jos ei muuta jäänyt käteen tän päivän puuhailuista :)

                      Comment


                        #71
                        Koitapa tässä kohdassa lähteekö se sun auto vielä käyntiin.

                        Repsa, tehtävissä, mutta säätönä on kyllä varmasti erittäin työläs.

                        Comment


                          #72
                          Kävi jo tuokin mielessä, että onko ecu entinen, mutta ecu on autossa ja auto käynnissä. Veikkaan että tuossa mun kaapelissa on jotain häikkää.

                          Comment


                            #73
                            Onhan sekin mahdollista että kaapelissa on jotain, epäilen silti jotain muuta. Eikö siellä suunnalla nyt ketään tunettajaa ole kenellä olisi varmuudella toimivat vehkeet?

                            Estääkö se softa lukemisen OBD:n yli vai oliko kyse vain siitä että Ross-Techin kaapeli ei toiminut Nefmoton kanssa? Entäs se Galletton kaapeli nefmotolla tai joku kiinanhalpis kaapeli? Periaatteessa mikä tahansa ftdi sirulla oleva pitäis käydä. Sellaisen piuhan nyt luulisi löytyvän vaikka lainaan aika helposti. Nefmoto ei sitten osaa boot-modea vaikka se sieltä valikoista löytyykin. Ei kannata sitä kautta edes turhaan kokeilla.

                            Minäkin nuo sinulle lukisin pihalle ja jyräyttäis vaikka katsastuksen ajaksi vakiosoftan tilalle mutta meneehän siinä aikaa jos lähtee postilla lähettelemään.

                            Comment


                              #74
                              Siis galletto ei toiminu nefmoton kanssa, eikä näköjään tuolla omallakaan softalla. Ross-Techi ei toiminu nefmotolla koska siinä on se rs-usb adapteri kaapelin ja läppärin välissä. Halpis kaapeli toimi nefmoton kanssa, mutta ei saanut luettua softaa ulos obd:n kautta. Sehän herjas jotain memory layoutista. Eli tarvis väsätä tuosta kiinakaapelista bootmode kaapeli, ja bootmodessa lukea softa purkilta.

                              Mutta homma on luultavasti hoidossa jo perjantaina. Kunhan kokeilin josko ois tänään saanu ite jotain aikaseks.

                              Comment


                                #75
                                Mprogilla kiinakaapeliin se galletton sarjanumero (jota en nyt tähän hätään ulkoa muista) ja hienosti toimii.

                                Comment


                                  #76
                                  Ja tuollako sais obd:n kautta luettua? Täytyy kattoa jaksaako huomenna vielä painia tän kanssa.

                                  Comment


                                    #77
                                    Ei se vaikuta kuin siihen että voi Galletton softaa käyttää muullakin kuin Galletton omalla narulla, jos siis epäilet että siinä sinun piuhassa on jotain häikkää. Mulla on noita 10€ eBay piuhoja eikä ole milloinkaan kertaakaan ole ollut ongelmia lukea tai kirjoittaa bootmodessa. Itse asiassa käytän sitä nykyään vallan, on niin paljon nopeampi kuin Nefmoton kirjoitus.

                                    Bonuksena mulla on yksi 512kt purkki johon piti saada 1024k softa. Tosiasiassahan 1024k softa on 512kt, loput on vain FFFF täytettä isomman memory leiskan vuoksi. Nefmoto ei tietenkään pysty kirjoittamaan 1024k softaa 512kt purkkiin mutta Gallettolla bootmodessa meni ekalla yrityksellä. Luonnollisesti 50% kohdalla tulee error mutta kaikki tarvittava on siinä vaiheessa jo kirjoitettu ecuun.

                                    En suosittele tätä puuhaa kenellekään ;) Jos joku kuitenkin päättää innostua niin huolehdi ja varmista ensimmäiseksi että pystyt tarpeen vaatiessa käyttämään bootmodea ja Gallettoa, sille tulee jokaisella jossain vaiheessa tarvetta. Toinen muttei ensimmäistä kokonaan poissulkeva vaihtoehto on kantaa ylimääräistä ehjää ecua mukana, näin minä teen. Auton alkuperäinen on backuppina hanskalokerossa mukana ja paikallaan oleva on joutilas koekaniini johon teen kaikki testit ja muutokset.

                                    Comment


                                      #78
                                      Oon yrittänyt nefmoton foorumilta selata tietoa, onko esim B5 S4:n ecuissa rautapuolella eroa jos vertaa 6-speed ja Tiptronic ecuja keskenään? Vai onko ero ainoastaan ohjelmassa?

                                      Comment


                                        #79
                                        Ohjelmassa ainoastaan tietääkseni. Tipin boksiin nimittäin saat laitettua manuaalin ohjelman, toimii varsin toisinkin päin.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Sain purkista flashin ulos Pitäis ilmeisesti olla maksullinen winols ja saada käsiinsä jotain definition tiedostoja. Osaisko joku korvausta vastaan tehdä SAI sekä rear O2 deletet? Koitin lueskella noita vaan en kyllä tajua hevostakaan. 4B0907551R on ECU:n numero. Mulla on siis flashi koneella ja osaan sen muokatun laittaa takasin.

                                          Comment


                                            #81
                                            Oletan että joku tänne kirjoittelevista kaupallisista toimijoista tuollaisen tekee aika äkkiä. Jos ei, niin minäkin joudan tuollaisen ensi viikolla tekemään.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Ei ole rautatasolla eroa tiptronicin ja manuaalin ecuissa. Vaikka salauksia ei kaikissa softissa ole, niin jotkut sepät kääntävät pari bittiä softassa niin, että koko ecun sisältöä ei saa enää koskaan luettua. Voi piilottaa vaikkapa juuri ne osoitteet, joihin muutokset on tehty.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Onko muuten noita virisoftia saatavilla jostain niin että voi itse fläshätä sisään?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Saatavilla on kaikkia laatuja eri ohjelmia, mutta omalla vastuulla niiden sisäänajo. Useimmiten sellaiset ohjelmat, joita omaan ECUun kannattaa ladata, ovat rahan arvoista tavaraa ja niitä ei kovin paljon ole yleisessä jaossa.

                                                  Ebayssä tarjolla on näitä "1000 ecu tuning files"- tyyppisiä tarjouksia. Useimmiten näihin ei ole tehty mitään muutoksia tai sitten ovat sellaisia, joilla saa männät sulatettua.

                                                  Bensakoneen ohjelman teko onnistuu ainoastaan joko itse tekemällä ja loggaamalla VCDSllä monta erilaista vetoa, josta tarkistetaan mitä moottorissa oikeasti tapahtuu. Se, mitä loggauksesta täytyy tarkistaa ja tulkita löytyy nefmotosta. Dieselkoneen ohjelmointi ei ole ihan niin monimutkainen ja arka juttu, toki niissäkin pitää exceliä käyttää todella ahkerasti ja suorittaa loggausajoja.
                                                  Viimeksi muokannut Lohi3000; 16.7.2015, 07:23.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Juu sitä ajattelinkin ettei helppoa ole ja jostain hinta muodostuu. Onkohan koskaan tullut vastaan ihan isojen tekijöiden ohjelmia mitä joku olisi saanut purkista ulos ja laittanut jakoon? Olis mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea niissä on tehty...

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Maailmalla näitä "ammattilaisten" tekemiä ohjelmia on avattu ja on todettu, että nämä eivät ole olleet ammattilaisia ollenkaan. Nimiä ei ole koskaan mainittu missään asiayhteydessä. Suomalaisten tekijöiden tekeleet taitaa olla tunnetuimpien softaajien osalta suojattuja ja kun tähän asti on tämä DIY-ohjelmointi ollut niin lapsenkengissä, niin ei ole vissiin kukaan yrittänyt ottaa yhtäkään talteen.

                                                      Vaikka sellaisen saisikin talteen, niin tarkoituksella niitä pidetään vaikeasti saatavilla.
                                                      Viimeksi muokannut Lohi3000; 17.7.2015, 06:45. Perustelu: sisällön muokkaus

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Miksi tarvitset jo valmiiksi lastutetun laitteen? Tee itse ohjelma, kuten jo ilmeisesti olet joihinkin malleihin tehnyt ja niitä tarjoat asiakkaille. Niin ne muutkin tekee itse ohjelmansa, ei kopio muiden tuotoksia.
                                                        Jos siis puhutaan yrityksistä/ tekijöistä joita uskaltaa suositella.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Rajattuun skaalaan dieselmoottoreita olen tehnyt. Bensakoneisiin en myytäväksi tule ohjelmaa tekemään, vain itselle. Pulla on kyllä oikeassa, että plagiointia ei tule harrastaa. Tässä nyt vaan haluaisi puida bensamoottorin ohjelmointia yleisesti, sillä alue on itsellekin vielä hieman tuntematon.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Hiljattainhan oli juuri otsikoissa juttuja, kun jenkeissä auto ja työkonefirmat alkavat kieltämään "lastuttamisen" tekijänoikeusperustein. Eli ideana tuossakin on, että kyllä jokaisella on oikeus ladata omaan autoonsa minkä softan haluaa, mutta toisen tekemän softan luvaton kopioiminen (osittain tai kokonaan) rikkoo tekijänoikeutta.

                                                            Toki jos joku harrastaja haluaa vapaasti jakaa itse tekmäänsä softaa, niin mikään ei sitä estä. Muiden tekemien softien jakaminen luvatta on taas sitten melko selkeä tekijänoikeus rike. Kun puhutaan "isoista nimistä" eli kaupoallisista toimijoista, niin on ihan varmaa, ettei heidän intresseihin kuulu heidän tietotaidon ilmaisjakelu.

                                                            Tähän mennessä autofirmat eivät juurikaan ole puuttuneet tuohon softan muokkaamiseen, joten ymmärättäkseni suurin osa kaupallisista toimijoista käyttää autojen vakiosoftia pohjana lastutuksiin. (Korjaatkaa jos olen väärässä.)

                                                            Jos valmistajat alkavat tulevaisuudessa enemmän valvomaan omaa tekijänoikeutta avatuu tällä sektorille ihan uusi business mahdollisuus. Nimittäin noiden pohjasoftien valmistus. Kysytää softaukselle tulee olemaan tulevaisuudessakin, eikä useimmilla softaajilla luultavasti ole kiinnostusta aloitaa jokaisen auton softaamista tyhjältä pöydältä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Perusohjelman joutuu aina "kopioimaan" työstettäväksi ja varmasti jenkeissä tästä saadaan tekijänoikeuskiista aikaiseksi. Tätä varten EDC17 ja MED17 ecuihin on nämä TPROT passwordit laitettu, jotta ohjelma olisi suojassa kolmansilta osapuolilta. Aina tulee löytymään niitä, jotka saavat nämä avaimet haltuunsa ja kauppaavat ne ohjelmointilaiteyrityksille. Salaustekniikat kehittyvät ja ohjelmointibisnes sen perässä.

                                                              Autofirmoille tuntuu asia olevan yhdentekevä, koska ohjelmoinnin jälkeen takuu raukeaa ja heidän vastuunsa koko auton kohtalosta. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X