Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Formulat uusiksi - Hamiltonin pisteet pois?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    samus, tuohonhan oli pääsyynä se, että kimi oli jo tehnyt viimeisen varikkokäyntinsä eikä tuolla kaudella saanut vaihtaa renkaita. uhkana oli siis hylkäys jos vähän kulmikas rengas olisi vaihdettu, sen jälkeenhän siirryttiin takaisin renkaan vaihtoihin...

    Comment


      #32
      Olis saanu vaihtaa sen renkaa, mutta luottivat, että kestää maaliin asti.
      Sääntöhän oli, että turvallisuuden nimissä saa vaihtaa yhden tai useampia, muttei ilmeisesti kaikkia?
      Vaihto olis tiputtanut kuitenkin sijotuksen jonnekkin jämäpisteiden tuntumaan, joten "kannattava" riski. Silloinkin ajettii pisteissä takaa.

      Comment


        #33
        Lisää spekuloitavaa. Miksi kuluvalla kaudella McLaren on ollut itse luotettavuus, kun taas Ferrarin luotettavuus on heikentynyt viime kausiin verrattuna. Yhteinen tekijä on tietysti Räikkönen, mutta ei kait kuljettaja syy voi olla vaikka siltä se vähän tuntuu. McLarenin luotettavuus sekä Häkkisen ja viime vuosina myös Räikkösen aikana ei ole ollut erityisen kehuttava, mutta heti, kun brittikuski tuli kuvioihin, niin luotettavuus parantui huikeasti, pikkaisen outoa.

        Comment


          #34
          Älkäähän nyt niitten salaliittoteorioidenne kanssa...

          Kyllähän Hamilton on mestaruutensa ansainnut, jos sen voittaa. Kimin vuoro on sitten ehkä ensi kaudella.

          Ei kuljettaja voi juurikaan vaikuttaa auton luotettavuuteen, ellei seinään törmää. Jos bensapumppu tai jokin sen tyyppinen hajoaa, niin tuskin se on kuljettajan aiheuttamaa?

          Kimi on taitonsa jo näyttänyt, vaikkei mestaruutta ole vielä voittanutkaan.
          Ymmärtääkseni ihan nopein kuljettaja koko sarjassa tällä hetkellä...
          Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 16:42.

          Comment


            #35
            Aika harvoin se Kimikään seisoo minutteja paikoillaan auto käynnissä. Eiköhän talli sen osaa teroittaa kuskille että niin ei tehdä.

            Kyllä sen koneen pitää kestää kisakäyttö sitä säälimättä, mitä siitä lujaa ajamisesta tulee jos joutuu varomaan ettei paina liikaa kaasua. Rajoitin on sitä varten joka katkaisee laulun kun sitä on liikaa.

            Jos joku perustelee sen että miten Kimi voisi rikkoa moottorin helpommin kuin joku muu niin perun pyhät puheeni ;)

            Comment


              #36
              ainakaan kimiä mäkkiaikakautena vaivanneet rengaskulumiset ei oo tallin vaihdon mukana siirtyneet.

              Ja jos vertaa pariin fefen vuoteen ennen kimiä, aika tuskasia aikoja sielläki oli.

              Comment


              • #37
                eikös kimillä ollut ongelmana mäkkiaikana pääsääntöisesti se etteivät renkaat kuluneet?usein kisan jälkeen renkaat olviat sisäänajetun näköiset kun muilla ihan rakkuloilla. itse olen ainakin ymmärtänyt että räikkösen ajotapa on erittäin hellä renkaille.

                Comment


                  #38
                  Kyllä sen koneen pitää kestää kisakäyttö sitä säälimättä, mitä siitä lujaa ajamisesta tulee jos joutuu varomaan ettei paina liikaa kaasua.
                  Olen täsmälleen samaa mieltä. Kuskin tärkein tehtävä kisassa kait lienee ajaa niin kovaa, kuin mahdollista vaikka laitteita säälimättä. Jos tekniikka ei kestä koko kisaa, niin vika ei ole kuljettajan vaan pikemminkin niiden, jotka ovat suunnitelleet/rakentaneet auton. Poikkeuksiakin tietysti on, joskus lienee tarpeen tuoda auto ruutulipulle asti pikkuisen maltillisempaa vauhtia.

                  Comment


                  • #39
                    Eipä noita koneita nykyaikana saa kuskit rikki.
                    Esim. alas ei pysty vaihtamaan niin, että kone ottaisi ylikierroksia.
                    Talli määrää myöskin sen miten pitkään ollaan tyhjäkäynnillä. Lisäksi nykymoottorit kestää tyhjäkäyntiäkin, mäkkärillä ainakin on systeemi jolla autoa voidaan tietyn aikaa käyttää tyhjää vain osalla pytyistä ylikuumenemisen estämiseksi.

                    Comment


                    • #40
                      Kyllä sillä kuljettajalla taitaa kuitenkin olla aika iso merkitys ajaessaan moottorilla josta on otettu kaikki ne kilowattien kymmenyksetkin irti mitä siitä vaan pystyy ottamaan. Siitä syystähän formuloihin tuli tämä kahden kisan sääntö moottoreille kun ennen koneet tehtiin kestämään vain juuri ja juuri se yksi kisa. Nyt tallit joutuvat sentään sen verran lisäämään luotettavuutta että koneet kestäisi edes pari kisaa. F1 on edelleen eräänlainen kestävyyskisa, missä kuljettaja ei voi ajaa koko kisaa läpi nakuttaen parhaita kierrosaikoja.

                      Jos vaikka Ferrari tekisi koneen mikä kestäisi kisakäyttöä täysin ilman sääliä niin Kimi ajaisi varmaan kilpaa Toro Rossojen kanssa..

                      Comment


                      • #41
                        Selvittäisitkö vielä miten tämä kaikki tapahtuu, eli miten kuljettaja on niin merkityksellinen siinä?
                        Noudattaa tallin käskyjä säätää seoksia, kierroslukuja ym.?
                        Ei ne kuitenkaan päätä kesken tiukan tiimellyksen että enpäs kiihdytäkkään nyt kaasu pohjassa tai vaihda noin myöhään.
                        Homma on tietysti aivan eri kun ollaan tilanteessa jossa oma sijoitus on varma, eikä sitä kukaan enää uhkaa.

                        Comment


                          #42
                          Niin no, moottorikehitys kun on kielletty niin resurssit on voitu siirtää luotettavuuden kehittämiseen. Eli sama kone kuin viime vuonna, mutta luotettavampana. Monta kisaa pitää kestää, eikös ens vuonna kisamäärä taas kasva kestävyysvaatimusta pidennetä.
                          Lisäksi tuo 19000 kiekan rajoitus on varmasti avittanut asiaa, kuskihan ei saa enään konetta ylikierroksille kuin vahingossa?
                          Ja eikös aika usein kuitenkin pettänyt hydrauliikka, se kun pettää niin lakkaa vaihdelaatikko ja moottori pelittämästä.
                          Nykyään saa seistä punavaloissa kone käynnissä minuuttitolkulla ilman että on huolta hajoamisesta, jostain sekin kertoo. Siksi noita koneita ei pauku enään samaan tahtiin.
                          Mulla on myös se kuva, että Räikkönen on ainakin ollut kuski joka kurittaa autoa enemmän kuin esim boring-alonso. Hamilton on hyvin kimin kaltainen kuski, vie auton äärirajoille ja keksii uutta millä sais sadasosia pois.

                          Jotta ohituksia tultaisiin näkemään, pitäis ensimmäiseksi kieltää kaikki airot sun muut ylimääräset siivet. Ainosataa eteen ja taakse siipi. Saataisiin "sade"kisoja kuivallakin, kun autot liukuu enemmän.

                          Kyllä se Hamilton on varmaan tuleva maailmanmestari. Alonsolla ei ole varaa kilkata tallikaveria ulos, ellei tahdo mestaruuden menevän Kimille. Ei se Alonso kuitenkaan tahallaan kolaroi, sen pitää miettiä vielä tulevia kausia ja talleja. Ei maineen menetys ole plussaa. Kimi taas ei vois varmaan vähempää miettiä kuin itteään, sen ei sovi kolaroida kummankaan kanssa. Pakko voitto ja toivo, että takana hieman kolisisi. Itseä ärsyttää suuresti se fakta, että keltanokka voi tulla ja pestä kaikki autoilun ykköslajissa. Autot liian helppoja ajaa?

                          Comment

                          Working...
                          X