Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite: Dieselautojen käyttövoimaveron poisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kansalaisaloite: Dieselautojen käyttövoimaveron poisto

    Tuossa minusta kannatettava aloite. Dieselin hinta on jo bensiiniä korkeampi. Aloite on kerännyt tänään jo 35 tuhatta kannatusta. Parissa tunnissa tuli tässä yli 18 tuhatta.



    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3471

    #2
    39000+

    Comment


      #3
      Kerätköön vaikka 39 miljoonaa kannatusta. Lopputuloksen tietää kuka vaan.

      Ei kukaan bensiinin veroakaan vuosien varrella ole poistanut vaikka se on aina ollut dieseliä kalliimpaa. Tää on hilpeää kun kukaan ei puhuisi yhtään mitään jos bensan hinta olisi noussut samaa tahtia ja olisi edelleen vähän kalliimpaa kuin diesel. Ihan sama vaikka nafta maksais 2€ tai 50snt/l, sama rutina siitä seurais jos samaan aikaan bensa maksais 5snt vähemmän. Mikä kipu perseeseen siitä syntyy että diesel on litrahinnaltaan kalliimpaa? Joku perin juurin minun ymmärrykselleni haasteita aiheuttava ajatusmalli. Erilaisia auton moottorin käyttövoimia on nykyään niin montaa erilaista että väkisinhän jossain vaiheessa niiden keskinäinen järjestys välillä muuttuu. Kyseessä on sitäpaitsi todennäköisesti väliaikainen häiriö ja tilanne normalisoituu kyllä omalla painollaan.
      Viimeksi muokannut hopsis; 12.11.2018, 20:01.

      Comment


      • #4
        Samoilla linjoilla, vero voidaan kyllä poistaa jos jostain muualta saadaan nyhdettyä vastaava summa rahaa valtion kirstuun. Vaihtoehto B eli menojen nipistys tuon kokoisesta potista tuskin tulee kysymykseen.

        Comment


          #5
          Öljynjalostus on nyt ollut sellaista, että bensiiniä on syntynyt enemmän kuin dieseliä ja koska dieselistä on ny pula, se nostaa maailmanmarkkinahintoja. Dieselin veroton hinta oli parisen vuotta sitten sama kuin 95 oktaanisen bensiinin, nyt dieselin veroton hinta on jo korkeampi joka nostaa myös pumppuhintaa lähemmäs jopa ohi 95 oktaanisen bensiinin, vaikka dieselin valmisteveroon ei ole kajottu. Valmistevero on senttejä litraa kohti, eli valtion saama valmisteveron määrä ei riipu polttoaineen hinnasta. Hopsiksen kanssa olen samalla inhorealistisella linjalla, valtion verotulojen näkökulmasta ei ole mitään syytä poistaa käyttövoimaveroa dieseleiltä.

          Comment


            #6
            Käyttövoimavero on joskus aikoinaan leivottu pitämään ammattiautoilijan kulut pienempänä. Otetaan vuodessa sen verran, ettei keskiverto sukankuluttajan kannata ostaa dieseliä seisomaan pihaan ja painetaan litrahintaa vähän alemmas. Liekö taustalla ollut valtionyhtiön kyvyttömyys valmistaa dieseliä, kun samaan aikaan bensiiniä on panettu Kilpilahdesta valtakuntaan minkä putki vaan vetää. Liekö samasta syystä laki kirjattu muotoon ”muille kuin bensiinikäyttöisille ajoneuvoille”. Dieselin tuotantokustannus on kovempi kuin bensiinin. Muualla maailmassa se onkin pumpulla järjestään kalliimpaa.

            Liekö sitten vain vakiintunut, ns maan tapa, vai miksei tuohon ole puututtu. Käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi myös kaasuvehkeisiin. Etanolia käyttäviltä tuota ei lienee peritä. Kyllä tuon sinänsä keinotekoisen jäänteen voisi ihan hyvin purkaa ja siirtää käyttövoimaveron vaikutuksen litrahintaan. Ammattiautoilijat saavat sen jokatapauksessa pois, joten en näkisi varsinaisesti tarvetta tuolle.

            Comment


              #7
              Niin tuo ”muille kuin bensiinikäyttöisille ajoneuvoille” olikin se taikasana. En näe että senkään vuoksi ihan äkkiä olisi poistumassa kun miettii tulevaisuutta ja sähkön jatkuvaa, joskin hidasta, yleistymistä autojen käyttövoimana.

              Comment


                #8
                Käyttövoimavero pois ja verokanta samalle tasolle bensiinin kanssa ja lopputulos pumppuhinnan suhteen on sama.

                Comment


                  #9
                  Sataprosenttista haihattelua koko kansalaisaloite. Nollaperusteluilla ja "minusta tuntuu etta tama on epareilua"-empirialla poistetaan tama vero? No aivan varmasti tapahtuu. Tuolla FB:n ryhmissa keskusteltiinkin sellaista, etta tarkeampi olisi poistaa se ajoneuvovero.

                  Tata "dieselveroa" saisi minun puolesta nostaa yksityisautoilijoilta ainakin kaksinkertaiseksi, ohjata kulutusta bensiinin, etanolin, kaasun ja sahkon suuntaan.

                  Comment


                    #10
                    Aivan yhtä tyhjän kans nämä tämmöset kansalaisalotteet........ Ei mitään vaikutusta.

                    Comment


                      #11
                      Tuskin se vero nyt mihinkään häviää, siirtäisivät sen suoraan vaan sinne pumppuhintaan, ne maksaa ketkä käyttää.
                      Nythän dieselauto mielletään paljon ajavan autoksi, juurikin tuon veron takia.

                      Comment


                        #12
                        Tiedän sohaisevani muurahaispesää mutta mielestäni koko kansalaisaloite on täysin turha.
                        Dieselillä on ajettu koska paljon ajavalle se on ollut edullisempaa. Nyt on dieselin hinnannousun myötä on tilanne on tasan tai jopa bensiini saattaa olla edullisempaa. Eikö sitten kannattaisi siirtyä käyttämään edullisempaa polttoainetta jos tulee paljon ajoa?
                        Problem solved, ilman minkään valtakunnan lakimuutoksia ja veronpoistoja.

                        Edit. Luettuani tuo aloitteen niin väkisin mieleen juolahtaa että helvetin hyvin onnistunut trolli. Ainoa syy minkä esittävät on se että dieselillä on nyt kallimpi ajaa kuin bensiinillä. Ja tähän esitin ratkaisun tuossa edellä.
                        Turhaa verovarojen tuhlausta kun tämäkin menee eduskuntaan ja käsittelyyn. Lyödäänkö vetoa tuleeko dieselvero poistumaan tämän aloitteen pohjalta?
                        Viimeksi muokannut Paranormalix; 13.11.2018, 00:24.

                        Comment


                        • #13
                          Onkohan tämmöistä samankaltaista diesel-veroa käytössä muualla kuin Suomessa?

                          Comment


                            #14
                            Minä voisin melkein lyödä vetoa, ettei mitään autoilua (tai auton hankintaa) halventavia muutoksia veroihin ole tulossa seuraavan 10v sisään, ellei jostakin syystä painetta tähän tule esimerkiksi eu:n suunnalta. Ja vaikka niinkin kävisi että esimerkiksi ajoneuvoveroa pienennettäisiin, se tarkoittaisi vain sitä että sama raha revittäisiin jostakin muualta autoilijan persnahasta.

                            Comment


                              #15
                              Eihän ne mitään veroja tai käyttömaksuja muuta maailmanmarkkinoiden mukaan. Ihan turhaa haihattelua.
                              Parin kuukauden päästä dieselistä voi ollakkin ylitarjontaa ja hinnat pohjalla.

                              Sitä en vain tajua mikä dieselin kysyntää yllättäen lisää. Ihmiset kun ainakin on siirtymässsä pois siitä.
                              Ja kun olen tyhmä härmäläinen niin miksi Suomessa seurataan pumppuhinnoissa maailmanmarkkinahintoja. Ei tietenkään ole mustavalkoista, mutta epäilevä luontoni uskoo sen olevan keinotekoista manipulointia, jolla vain pedataan isompia katteita Suomessa.

                              Dieselin hinta sinänsä ei ole hirveästi muuttunut. Siinä se on pyörinyt täällä 1.49-1.55 jo kauan. Joskus harvoin voi mennä jossain asemalle 1.45 tms. Bensa taas on pomppinut 98 kohdalla 1.62-1.74

                              Mutta joo käyttövoimavero ei maailmanmarkkinahintojen heilahtelujen takia muutu mihinkään.
                              Hanurista se olisi lyhyellä ajalla omalle kohdalle, mutta ei pidemmällä varmaankaan. Vähentäisi tietysti isojen dieseleiden kysyntää moinen.

                              Comment


                                #16
                                Yksityisautoilu ei vaikuta juurikaan dieselin menekkiin tai hintaan, väittäisin. Kyllä se diesel poltetaan teollisuus/rahti-puolella suurelta osin, ja nythän on eletty jonkin aikaa tilauslistat täynnä joka suuntaan. Joten dieselin hintaan tai menekkiin ei vaikuta niin paljon, kuinka moni suomalainen ajaa dieselillä tai ajaako 1.4tdi vai 3.0tdi koneisella. Itse siirryn ensi vuoden puolella hybridi-autoiluun, vaikka juuri tuli hankittua 5.0 ja 6.4 V8 koneiset bensa-kulkineet.

                                Comment


                                  #17
                                  Sitä meinaankin, että miksi Suomessa hinnat pomppaa, jos Ambomaalla Magirukset polttaa dieseliä enemmän.
                                  Nojoo, ei tuo vielä lovea ole tehnyt enempää. Mahdollistaa vain A8lla ajamisen enemmän, kun eroa ei A6een tule niin paljoa ajossa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Laskin tossa polttoaineesta maksettavaa veroa ja sain A6 TDIq’lle 20000 km ajolle ja 8,45l/100km mitatulla kulutuksella dieselin veroja olevan 1274€, laskien 1,60€ litrahinnalla. Mukana on vuotuinen käyttövoimavero. Samalla bensahinnalla ja kulutuksella bensasta maksaisin veroja 1099€. Tosta voi kai laskea senkin, että samat verot bensalla tarkoittaisivat 7,35l/100km bensakoneen kulutusta. Hmmmm.

                                    Comment


                                      #19
                                      Protonille: tällaista käyttövoimaveroa ei käsittääkseni muualla ole, mutta muutamissa Euroopan maissa on erilainen (=kalliimpi) ajoneuvovero dieseleille, esim. Ruotsi, Saksa, UK, Tanska... Tarkkaa tietoa ei minulla tosin ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Edelleen noilla kilometreillä siis edullisempaa dieselillä. Ei yksikään bensakoneinen C5 mene 7L kulutuksella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          hieman asian sivusta menee...

                                          mut mut.. ihmetellyt kyl oman audin osalta kun bensaturbo menee jopa minun ajossa 6.2 keskikulutukseen.. pidemmissä lapin siivuissa, 11h putkee, tais tippua 5,4 kulutukseen
                                          tuo siis menee pienemmällä kun mun edellinen 2.4D Volvo.. UhH!

                                          kelpaa kyl, ei silleen ole diisseliä ikävä, volvoa kyl ehkä ;)

                                          voisinkin varautua tekeen kansalaisaloitteen heti kun dieselvero poistuu että "miksi bensa maksaa enemmän kuin diissel, kele! " :P

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitattuna 6.2?
                                            Seka-ajo sitte nostaa tuota 3l/100km

                                            Comment


                                              #23
                                              https://yle.fi/uutiset/3-10505485?origin=rss

                                              Comment


                                                #24
                                                Kertakaikkisen kömpelö aloite.
                                                Jo täällä mainittu "kun tää on epäreilua" perustelu ei tule poistamaan käyttövoimaveroa ja jos tuntuu epäreilulta, niin aina on vapaus vaihtaa bensiinikäyttöiseen tai muun voimanlähteen omaavaan autoon. Vaikka olisi joku järkevämpi perustelu, niin sen lisäksi aloitteessa tulisi olla vaihtoehtoinen tapa kerätä menetetyt veroeurot. Monelle loogisinta tietysti siirtää se vero polttoaineen hintaan, mutta se kustannus tulee siirtymään suoraan mm. kaikkeen, jota maanteillä kuskataan ja maksajana on jokainen, joka käy kaupassa ostamassa jotain. Suomalaiselle toki win-win tilanne, kun kaikilla on yhtä kurjaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mitenhä muualla on toteutettu kun ei ole samanlaista polttoaineen verojärjeatelmä? Ei tää liene ihan ainut maa missä on diesel käyttöistä raskasta liikennettä.


                                                  Olisi kyllä oikein hyvä siirtyä kulutusverotukseen tässäkin asiassa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Monessa maassa ei ole myöskään samantasoista terveydenhuoltoa tai koulujärjestelmää. Veroilla ne on maksettu ennenkin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ainakin omalla kohdalla 15 tkm vuodessa dieselillä ajavana säästäisin n. 100 euroa vuodessa, mikäli käyttövoimavero (B7 3.0TDi:llä n. 462€) poistuisi ja litrahinta nousisi 30 senttiä, joten kyllä "kansainvälisempi" systeemi kelpaisi tännekin. Kyllähän tuo nykyinen systeemi vähän ajavia diesel-autoilijoita syrjii.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Suomessa on ns. julkinen sektori mitoitettu monikymmenmiljoonaiselle kansalle ja kun veroja maksaa joku pari miljoonaa tyotatekevaa ja joku sata kohta kuolevaa yritysta, niin siita voipi jokainen omissa pienissa paissaan kuutioida, mista se puuttuva verokertyma on puristettava.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kiinteistöveronkin voisi minun puolestani poistaa, sehän syrjii omassa torpassa asuvaa ja suosii vuokralla asumista. Kuka laittais kansalaisaloitteen tulille?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                            Ainakin omalla kohdalla 15 tkm vuodessa dieselillä ajavana säästäisin n. 100 euroa vuodessa, mikäli käyttövoimavero (B7 3.0TDi:llä n. 462€) poistuisi ja litrahinta nousisi 30 senttiä, joten kyllä "kansainvälisempi" systeemi kelpaisi tännekin. Kyllähän tuo nykyinen systeemi vähän ajavia diesel-autoilijoita syrjii.
                                                            En ymmärrä miten käyttövoimaverotus voi syrjiä vähän ajavia? Dieselillä ajaminen ei ole kuitenkaan syntymästä asti määrätty, kuten sukupuoli tai ihonväri (tai bensa V8:lla ajaminen). Ja säästetyn 100€ saa kyllä törsättyä ruokakaupassa, koska päivittäistavaroiden hintojen nousu on väistämätön kuljetuskustannusten noustessa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X