Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton ajaminen talliin vai ei (with a twist)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auton ajaminen talliin vai ei (with a twist)

    Joku ingenjör voisi laskea onko kannattavaa ajaa auto talliin vai jättää se ulos jos lähtötiedot ovat seuraavat. Ulkona -15C, sisällä +15C, auton massa vaikka 1800Kg josta osa käyntilämpöiseksi lämmitettyä ja osa käytännössä ulkolämpötilassa. Ainakin moottori, vaihteisto, osa korista ja sisätilat ovat mitä tahansa +20C-+95C asteen väliltä.

    Jos miettii asiaa pelkästään tallin lämpötilan kannalta niin mitä jää viivan alle moottorin jäähdyttyä (ja toisaalta korirakenteiden lämmettyä) vastaamaan tallin ambient lämpötilaa. Suomeksi: Luovuttaako moottori ja muut ympäristöään kuumemmat osat enemmän lämpöenergiaa kuin kuluu kylmien korin osien lämpenemiseen ympäröivän lämpötilan tasalle?

    Tämä pohdinta tuli mieleeni lähinnä siksi että ylipäätään polttomoottorin hyötysuhde on varsin heikko ja valtaosa kulutetusta energiasta muuttuu joka tapauksessa hukkalämmöksi. Vanhan bensamoottorin tapauksessa hyvä jos 15% käytetystä polttoaineesta liikuttaa autoa ja lopusta suuri osa haihtuu ajon aikana harakoille mutta lämpimällä autolla pihaan ajaessa osiin on joka kerta varastoituneena aika paljon lämpöenergiaa joka olisi mahdollista ulkoilman sijaan siirtää tallin sisäilmaan.

    Äkkiseltään stetsonista jotain lukuja:

    Korin etupäässä moottoria ja muuta tekniikkaa ~300Kg ~90C
    Sisusta ~300Kg ~20C
    Korin etupää ~200Kg ~50C(?)
    Loppu kori ~1000Kg -15C

  • #2
    Ottamatta kantaa noihin Stetson-Harrison -menetelmällä arvioitujen lukujen oikeellisuuksiin - oletetaan, että ne ovat oikein - homman voi laskea simppelisti painotetulla keskiarvolla:

    (300 kg * 90° + 300 kg * 20° + 200 kg * 50° + 1000 kg * (-15°))/ 1800 kg

    jolloin saadaan auton yhden painokilon keskimääräiseksi lämpötilaksi 15,56°

    --> eli auton lämpimät osat luovuttavat lämpöä talliin enemmän kuin kylmät osat ottavat vastaan --> auto kannattaa ajaa sisälle

    Comment


      #3
      Laskettiin muistaakseni tohtori Nuutisen kanssa tämä kerran auki ja päädyttiin samaan tulokseen mitä Ville tuossa yllä. Taidettiin ottaa siinä huomioon vähän veden ja raudan lämpökapasiteetteja ynnä muita myös.

      Mutta huonosti tuuletettuun talliin ei kannata ajaa, koska kiihdyttää merkittävästi korin korroosiota.

      Comment


        #4
        Mitä parempi tuuletus tallissa, sitä enemmän jäähdytetään tallissa olevaa lämmintä massaa...

        Comment


        • #5
          Meillä on tallissa (~70 m2) ilmankuivaaja, joka pystyy pitämään kahden talliin märkänäkin ajetun auton jälkeen tallin ilmankosteuden sopivan alhaalla, vaikka mitään ilmanvaihtoa ei ole (tai on siellä huippuimuri, mutta ei ole päällä).

          Tallissa ei ole edes tuon kuivaajan lisäksi muuta lämmitystä vielä päällä, sillä tuo lämmittää tallia samalla (muistelen, että tuossa on BTU jotain 1,5). Eli sen sijaan, että kosteaan ilmaan sitoutunut lämpö tuuletettaisiin ulos, ilmankuivaaja kuivaa ilman ja vapauttaa vesihöyryn tiivistyessä tulevan lämmön takaisin talliin. Vedet kuivaaja puskee tietysti lattiakaivoon.

          Ilmankuivaaja oli pakko hankkia, sillä viime talvena (ensimmäinen talvi, kun asuttiin nykyisessä talossa) tallissa nousi suhteellinen kosteus liki 90 %:iin, kun sinne ajettiin kaksi autoa ja ne sulivat/kuivuivat siellä. Tuollaisella kosteudella ne autot eivät tosiaan enää oikein kunnolla kuivuneetkaan. Nyt suhteellinen kosteus pysyy 50-60 % kieppeillä ilman ilmanvaihtoakin ja lämmöt 9-12 asteessa tällaisillä vallitsevilla keleillä. Seinissä ja katossa ekovillaa edellisen omistajan mukaan kuulemma taatusti tarpeeksi... :)

          Comment


          • #6
            Ja jotkut vielä suunnittelevat pesevänsä autoa tallissa ? Tuo sisäilman kuivatus lämmittämällä+ilmanvaihto vaatii todellakin järkyttävän määrän energiaa.

            Tuohon aloitukseen voisi mututuntumalla kommentoida että puolilämpimään talliin (seinärakenne puu+tuulensuojalevy, huonot ovet) kun ajaa 15 asteen pakkasessa auton, niin kyllä se tallin sisäilman lämpötila muutamalla asteella nousee auton lämmön ansiosta. Eli huonommassakin tallissa kannattaa ovet sulkea kun ulkolämpötila on miinuksella, mutta muuten ovat saavat olla auki hyvän ilmankierron varmistamiseksi.

            Comment


              #7
              Tallissani on huippuimuri, ovissa korvausilmaräppänät ja lämmitysmuotona lattialämmitys sekä ilmalämpöpumppu. Useinkin olen tallissa pakkasilla auton pessyt, ei siinä kauaa kosteus ole viipynyt kun huippuimuri on täysillä ja ilpissä puhallus maksimissaan. Energiaa se vie totta kai, mutta mitään ei saa ilmaiseksi.

              Comment


                #8
                Juu samat eväät mullakin ja pesty on useasti.

                Tosiaan auton ajaminen talliin lämmittää mukavasti, varsinkin leudoilla säillä syksyllä vielä ilman muuta lämmitystä nousee lämmöt liiankin korkealle ja pysyy pitkään ylhäällä.

                Comment


                  #9
                  Kyllä täälläkin tallissa pestään. Esipesu ulkona (jos ei pakkasta) ja kinnastelu sisällä. Kuivaus ja auto ulos käynnissä odottamaan. Napista kanavapuhallin päälle (käy n.45min) ja lastalla lattialta vedet kaivoon. Lattialämmitys kuivaa lopun nopeasti. En siis näe kyllä mitään ongelmaa taliissa pesemiseen?

                  Comment


                    #10
                    Ei siinä olekaan ongelmaa jos ilmanvaihto on kunnossa ja tallin sekä auton saa kuivaksi.

                    Comment


                      #11
                      Minun tallissani ei paljon pestä kun ei sinne tule vettäkään kuin ämpärillä kantaen. Ihan hyvää keskustelua herätti muuten. Näillä keleillä kun autosta tulee sulamisvesiä ehkä litran verran, kosteus ei ole ongelma. Ilmankosteus tiivistyy kylmille pinnoille mutta se kosteus on tallin sisäilmassa ollut joka tapauksessa.

                      En muuten miettisi niin kovin vaan talli kun on samassa lämmityspiirissä muun torpan kanssa niin lämmityskaudella kannattaa ottaa talteen kaikki minkä saa.

                      Comment


                        #12
                        Järkevin ratkaisu itsellä ainakin olisi talliin oma ilmalämpöpumppu. Energiakulutus olisi murto-osa tämän hetkiseen sähköiseen lattilämmitykseen verrattuna. Pumppu myös imisi kosteutta sisäilmasta. Pitäisi vain löytää malli, jonka saisi toimimaan mahdollisimman pienellä lämmönpyynnillä (n.14C). Sekä siinä saisi olla ajastettu tehostus. Ainoa miinus olisi ettei lattia kuivuisi entiseen tapaan.

                        Comment


                          #13
                          Ei lattialämmitys ja ilmalämpöpumppu ole toisiaan poissulkevia lämmitysmuotoja. Itse käytän kumpaakin siten, että lattialämmitys toimii vain yösähköllä ja pitää lattian juuri sen verran lämpimänä, ettei tunnu kylmälle. Ilmalämpöpumppu onkin sitten käynnissä koko vuorokauden. Ja kyllä se lattia kuivuu, itselläni ainakin, pelkällä ilmalämpöpumpullakin, se kun kierrättää ilmaa varsin tehokkaasti.

                          Comment


                            #14
                            Juu ja ei se pumppu ilmaa kuivata sinällään, sama ilma kiertää mutta se tallin sisäinen ilmankierto auttaa pintojen kuivumisessa ja lämmön leviämisessä. Ilmanvaihto sitten siirtää kosteutta ulos.

                            Jäähdytyksellä kuivaisi ilmaa, toki jos tilaa lämmittää niin jatkuvasti lämpeävä ilma sitoo enemmän kosteutta mutta sama absoluuttinen määrä kosteutta tilassa edelleen on.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja ramp Näytä viesti
                              Järkevin ratkaisu itsellä ainakin olisi talliin oma ilmalämpöpumppu. Energiakulutus olisi murto-osa tämän hetkiseen sähköiseen lattilämmitykseen verrattuna. Pumppu myös imisi kosteutta sisäilmasta. Pitäisi vain löytää malli, jonka saisi toimimaan mahdollisimman pienellä lämmönpyynnillä (n.14C). Sekä siinä saisi olla ajastettu tehostus. Ainoa miinus olisi ettei lattia kuivuisi entiseen tapaan.
                              Ilmalämpöpumppu ei kuivata sisäilmaa kuin jäähdytettäessä.
                              Lämmittäessä kosteus tiivistyy ulkoyksikköön. Lämmin ilmavirta toki kuivattaa tallia paremmin kuin lattialämmitys kunhan ilma vaihtuu esim. huipparilla.
                              Itse laitoin mitsun SRK20 ilpin tallia lämmittämään. Siitä puuttuu ylläpitotoiminto, mutta alimmalla (18 asteen) pyynnillä ja eco-toiminnolla pitää tallin 12-16 asteisena riippuen ulkolämpötilasta. Eco-toiminto pudottaa pyynnistä 2 astetta ja puhallin pyörii minimillä. Kovilla pakkasilla tuo minimipuhallus ei riitä pitämään lämpötilaa halutussa.

                              Comment

                              Working...
                              X