Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BMW Vanos remontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    BMW Vanos remontti

    Soitteli eräs tuttava ja kysyi tekisinkö '04 vuoden 316i (N46) Bemariin Vanoksen remontin. Koitin netistä sen verran opiskella ettei vaatisi koneen nostoa nokalta vaan onnistuu siitä etupuolelta.

    Onko joku tehnyt vastaavaa hommaa? Minkälainen siinä noin yleinen vaikeustaso on? Kaikki uudet osat ja ajoitustyökalut on jo hankittuna kun auton omistajan isä on ilmeisesti aloittanut remppaa tekemään mutta lopettanut sitten taidon puutteessa kesken.

    Ei oo itellä mitään näkemystä tuollaisesta operaatiosta enkä ihan puhelimessa uskaltanut luvata.

  • #2
    syl. kannen nyt luulis voivan vaihtaa/korjata ilman koneen nostoa jos siitä on kyse. Näin olen itse ainakin tähän asti onnistunut.

    Comment


      #3
      Oon M54B30 koneen vanoksen rempannut ja se nyt ei mikään kauhean paha rasti ollut. Beisanin sivuilta löytyy ohjeet ja osat. http://www.beisansystems.com

      Edit
      Eipä näyttänyt löytyvän 4-koneen osia. Se valvetronic kone voi poiketa noista muista jonkinverran. Jos saat vaan tiipparit vanokseen, niin kyllä mä uskon, että saat sen rempattua. Itsellä meni noiden vanos-osien lisäksi venakopan tiiviste, venakopan pulttien tiivisterinkulat, paperitiivistesuikaleet kannen ja vanoksen rungon väliin, sekä mustaa locktitea kasaamiseen.
      Viimeksi muokannut JM; 23.2.2016, 13:35.

      Comment


        #4
        Jos kaikki lukituskamat löytyy niin mikä ettei, ihmisen kasaama sekin on.

        Minultakin noita on kyselty mutta ihan parin keikan vuoksi en lähde työkaluja hankkimaan.

        Comment


          #5
          Näin minäkin sen hiukan hahmottelin ettei tuollainen toistakymmentä vuotta vanha keksintö voi kovin monimutkainen olla. Youtube kertoi että olis vaan naps ja kops parit liittimet ja pultit auki ja sitten on vanospaketti pöydällä.

          Sovittiin nyt niin että tuovat auton näytille ja katotaan miltä siellä konttorissa näyttää ja mitä osia/työkaluja on hankittuna.

          Comment


            #6
            Ei siihen mitään lukitustyökaluja tarvittu. Muistaakseni se lähti ihan nokkien päästä pois vetämällä. Ketju jäi paikoilleen. Näin ainakin tuossa 330i koneessa. Voi kyllä olla eri tässä tapauksessa. Eiköhän sen nää vaikka www.realoem.com räjäytyskuvista.

            Comment


              #7
              Tässä moottorissa säätimet ketjupyörissä joten nokkien lukitus välttämätöntä kun mitään ajoitusmerkkejä ei ole.

              http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3189
              Attached Files

              Comment


                #8
                Juuri näin minäkin sen olin ymmärtävinäni, kiitos varmistuksesta. Kutoskoneissa tuo rakenne on erilainen kuin neloskoneissa. Sinänsä en pidä sitäkään ongelmana koska nokkien lukitukset tehdään siitä nokka-akselien päistä yläpuolelta (samaan tapaan kuin 1.9TDI) kun ottaa venttiilikopan pois.

                Comment


                  #9
                  N42/N46 Vanos on erilainen kuin noissa 6-pyttyisissä. Ei juurikaan samaa.

                  Olen tehnyt täyden konerempan N42:seen (lyhyempi-iskuinen N46). Voi pelästyttää vähemmän ropanneen tekijän heti alkuunsa. Se nokkakoneisto on nimittäin monimutkaisen näköinen Valvetronicceineen. Päälle päin näyttää kellokoneistolta jousineen, joka purettaessa ampuu miljoonaan suuntaan ja jota ei osaa laittaa enää takaisin :) Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan pienen sisäistämisen jälkeen se on yksinkertainen ja sitä ei oikeastaan voi kasata väärin.

                  Vaatii ajoitus-/lukitustyökalut. Lisäksi sormivoimiin yltävä momenttiavain on jokseenkin hyvä olla, jos ei ole koskaan ennen tehnyt eikä ole tuntumaa. Ketjun kiristäjä (tms. en muista tarkalleen) pitää vetää ihmeelliseen minimomenttiin.

                  Konetta ei tarvitse nostaa pois, koska nelipyttyisessä on keulalla tilaa ruhtinaallisesti. Siihen mahtuu vaikka asentaja seisomaan koneen ja keulan väliin :)

                  Vinkiksi, että kun laitat kaikki ajoitukset kohdilleen ja helyt momentteihin, testipyöräytyksen jälkeen muistaakseni imu keulii yli speksien. Tehdasohjeen mukaisiin tarkistusarvoihin ei pääse, joten ei pidä pelästyä. Tuli aikoinaan tehtyä 3 kertaa koko jumppa alusta loppuun, kun aina testipyöräytyksen jälkeen ajoitus ei mennyt tehdasohjeen tarkistustoleransseihin. Se ohje on tarkoitettu ajetun moottorin ajoituksen tarkistukseen, ei juuri kasatun öljyttömän Vanosin.

                  Kannattaa katsella youtubesta kikkoja. Joku Lontoolainen tummaihoinen laittaa valvetronicin kasaan kengän nauhoilla ja nippareilla kaliiin lukitustyökalusetin sijaan. Ja toimii oikeasti ihan yhtä hyvin.

                  Purin aikoinaan N42/N46:sen Vanosit, jotta ymmärsin mikä siellä oikein hajoaa. Niistä kuluu poikki sisältä jousikielekkeet, joiden jälkeen "ropellin" lavat heiluvat välyksellisinä, mistä seuraa kalinat ja säädön heittely ja täten huono käynti. Eli kun kilinät alkavat, ainoa lääke on vaihtaa Vanokset (ne nokkien päätymötikät).

                  Muita vikoja noissa on venyvä ketju yhdistettynä liian pieneen kiristäjän säätövaraan. Uudempi korjattu kiristäjämalli on pidempi. Kannattaa vaihtaa, ellei jo ole. Lisäksi Vanoksen solenoideihin on uudempiin lisätty suodatinverkot öljyreikiin. Ei pakko vaihtaa heti, koska solenoidin saa irti yksittäin jälkikäteenkin ilman mitään purkua.

                  edit:
                  Jotain linkkejä:
                  http://workshop-manuals.com/bmw/3_se...ing_(n42_n46)/
                  https://www.youtube.com/watch?v=dMIZMsjLda8
                  https://www.youtube.com/watch?v=y1-Mvd5bHQY
                  Viimeksi muokannut jasso; 28.2.2016, 16:00.

                  Comment


                    #10
                    Tänks. Ei tarvi valittaa etteikö täällä saisi kysyvä apua.

                    Comment

                    Working...
                    X