Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä turasit tänään tallissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Otin Borasta surullisen kuuluisan DUU-askin irti, ja purin atomeiksi. Tasauspyörästön kahdeksasta niitistä neljä oli mennyt poikki, ja kannat pyörineet askissa rattaiden välissä. Tuo oli siis edelleen toimiva, mitä nyt välillä meni lukkoon. Totalschaden olisi ollut lähinnä ajan kysymys.

    Comment


      Rouvan talviautoa (Golf 5 4motion) hiplailin aikani kuluksi:
      Vakionopeudensäädin ei toiminut, joten päätin vaihtaa viiksen. - Onneksi kuitenkin logittelin viiksen toiminnan ennen työn aloitusta. Napit näyttivät yllättäen toimivan, joten kokeilin syöttää cruisen aktivointikoodin moottorinohjaukselle ja yllättäen cruise heräsikin henkiin. :)

      Onnistuneesta "korjauksesta" innostuneena päätin sitten jatkaa kuskin oven lukon vaihdolla, sillä se ei avautunut ja lukittunut kauko-ohjaimesta. Lukon olin tilannut aiemmin kiinasta, joten eipä muuta kuin ovipelti irti, vanha lukko irti ja uusi paikoilleen. Kokoonpano oli hiukan kinkkisempi juttu, mutta kolmannella kerralla palaset loksahtivat kohdalleen ja nyt kaikki ovet tottelevat kaukosäätöä.

      Ai niin, Eilen kävin katsomassa kuinka ikuisuusprojekti (Saab 900 CD) on edistynyt viimeisen puolentoista vuoden aikana.
      Attached Files

      Comment


      • Minäkin touhusin saabin kanssa suunnilleen koko päivän. Vaihtelin etujarrut ja pistin välimallin talvirenkaat alle. Millähän todennäköisyydellä samalla startin virtakaapeli pettää happamuuttaan ja sanoo enää naks. Sekin vika löytyi kun irrotettiin startti, purettiin ja putsattiin se ja takasin laittaessa sloin ihmettelemään että missä se virtakaapelin lenkki nyt on. Poikkihan se oli mennyt ja olihan se harvinaisen hölmösti suunniteltukin. Uhrattiin sitten yhdet käynnistyskaapelit virtakaapeliksi kun muutakaan ei ollut. No säästyipä edes startin ostolta mitä jo pelkäsin. Olisin kyllä tuollekin ajalle keksinyt parempaakin käyttöä...
        Viimeksi muokannut LauriJT; 11.11.2018, 19:48.

        Comment


          Eilen ehtoolla aloitin ja tänään veistelin loppuun urssin pyöränlaakerin vaihdon. Vanha laakeri tuli yllättävän kivuttomasti pois kolostaan ihan käsityökaluilla ja olka-akseli autossa paikallaan. Uusi meni odotetusti ihan siivosti tilalle ja napa perään. Sen jälkeen alkoi melkein itkettämään kun tuntui että navassa on millitolkulla klappia. Olin jo lähdössä motonetistä uutta laakeria hakemaan kun epäilin että jotain evottanut siinä asennuksessa kuitenkin. Onneksi viisaammat taas muistutti että vetoakselin kunkkupultin kiristäminen vasta kirraa välykset sisäkoolista pois. Ja näinhän se tekikin.

          Nyt jos uskaltais taas ajaakin, kertaalleen oli jo hakannut pyöränpultit löysälle ja jouduin tien päällä odottelemaan kun ei tietenkään ollut edes rengasavainta autossa mukana. Vanha laakeri oli aivan loppu, 272tkm ajettu alkuperäinen.

          Comment


          • Olisi voinut laittaa älykkyyskohtauksia -osioonkin, mutta kätöstelin passattiin suorat putket takavaimentimien tilalle. Jotenkin en vain jaksanut noita tunkkaisia V6:n orkkisputken ääniä, joten tommonen ratkaisu sitten.
            On tossa jossain kierrosalueella semmosta kuminaa, ettei nyt ihan korvia hivele, mutta jos konttia vaimentamalla saisi hivenen siihen apua, toki farmarissa taitaa muutenkin tulla pahemmin nuo äänet läpi.
            Mutta aika kivalta se välillä kuulostaa.

            Sisäinen "aikuinen" kyllä vähän miettii, että onko tämmönen miten aikuismaista, kun kuitenkin viidettäkymppiä jo käydään, mutta kai tätäkin jonkinlaiseksi harrastamiseksi voi sanoa... :D
            Mutta toki katkoin putket niin, että pöntöt saa helposti takaisin, jos alkaa liikaa ahdistamaan.

            Comment


              3BG passatti on aika äänekäs verrattuna C5:seen samalla voimalinjalla joten voi olla että motarilla sitä huminaa tulee luvattoman paljon, toki istut etupenkillä. Kyllä tässä iässä ei jaksaisi tuota melua pidemmällä matkalla, mutta jos lapsettaa mikä ettei :).

              Comment


              • Tuo on vielä 3B, mutta eroahan noissa BG:hen verrattuna tuskin on. Motaria en ole vielä kokeillut, mutta onneksi tulee muutenkin hyvin harvoin arkiajossa sinne eksyttyä, joten se ei varmaan ongelmaksi muodostu. Maantiellä ~90 vauhdissa kierrokset jossain reilussa kahdessa tonnissa, missä se ekana varmasti alkaa häiritsemään.
                Mutta jos tässä vielä talvi tulee ja sitä myöten lapsetusmoodia, niin onhan se kivempi kierrättää kun on jotain saundiakin :D

                Comment


                • Termari vaihtoon kun ei 50km jälkeen noussut kuin 70C...nyt on 88C termari, ei palele rautalohko diisselissäkään enää. Pitkien merkkivalo mittaristossa sanoi sopparin irti,ja taas xenoni pitkistä pimeni. Ei tää ropaaminen lopu.

                  Comment


                  • Rahat ei riittänyt konsonanttiin, varsinkaan tuplaan niin laitettiin 3litraseen suorempaa putkea ovaaleilla ulostuloilla "RS" osia hyödyntäen.

                    Hierotaan vielä paremmaksi jossain kohtaa istuvuutta.
                    Attached Files

                    Comment


                      Eilen purin ja kasasin Boran 02K-laatikkoa, operaationa tasurin niittien tarkistus ja synkrojen vaihto. Kytkinakselin osalta touhu jäi kesken, kun ei löytynyt sopivaa holkkia millä painaa rattaat irti...

                      Comment


                        Vaihdoin Saabismiin alipainepumpun ja suoritin määräaikaishuollon samalla. Kerrankin joku remppa meni kohtuudella, eikä mikään vastustellut.

                        Comment


                          Rouva lähti Helsinkiin Martin markkinoille, joten minä vaihdoin kostoksi rouvan kauppakassiin Haldex-öljyt ja suodattimen.
                          Hiukan ahtaat oli asennustilat matalanostimen kanssa ja paineilmakäyttöisen öljyntäyttötyökalun jouduin rakentamaan jarruputkesta ja letkunpätkistä. - Ei tuo muuten paha homma ollut, kunhan puhdisti tulpat huolellisesti ennen kuin yrittikään sovittaa niihin kuusiokoloavaimia.
                          Attached Files

                          Comment


                            Tallissa tein toisen auton kanssa pientä huoltoa, mutta kuva ulkoa projektista ja luonnon tekosia sillä välillä...
                            Attached Files

                            Comment


                            • Kuten ehkä jotkut foorumilaiset saattoivat syksyllä säikeen lukea, niin vaihdoin autooni syksyllä B7:n puolinahkasporttisisustan. Ollakseen täysin OEM-lookissa tuo toki vaatii nahkaisen kuskin keskikyynärnojan, jota penkkien mukana ei tullut. Pohdiskelin vaihtoehtoja, jotka olivat uusi OEM-nahkakansi (á 160€ --> ei kiitos), kiinalainen keinonahkainen (keinonahka tuntuu ikävältä --> ei kiitos) tai käytetty alkuperäinen. Pari viikkoa sitten lopulta tilasin Ebaysta B6 S4:sta puretun orkkiskannen, josta lukkosalpa oli rikki. Nuo pienet halkeamat olisi voinut OCD-tyyliin hioa kevyesti ja maalata Ledertechnik-kaupan OEM soul schwarz -sävyyn, mutta laiskuus iski. Vaihdoin kiinasta tilatun $2 lukkosalvan kanteen ja pesin kissasaippualla, päälle AG:n balsamit ja autoon paikoilleen.

                              Tosiaan vinkkinä B6/7 omistajille, että Ebaysta saa puoli-ilmaiseksi noita uusia salpoja, ja sen vaihto on helppo raottamalla vaan kannen verhoilua. Tuntuu, että kaikista korimallin autoista nuo salvat yleensä on rikki. (EDIT: Täytyy miettiä tällaista sijaistekemistä, kun etuvedolla ajelu ahdistaa niin paljon :P)
                              Attached Files

                              Comment


                              • Harraste B5 pesty ja pussitettu talveksi säilöön. Kuivaan vaikkakin kylmään tilaan. Säilyyhän se siellä.

                                Comment


                                  VW perushuolto

                                  Comment


                                    A6 sai uuden termarin, melkosen tiukka rako purkamatta keulaa. Bilteman 20-346 letkukiristin pihdit oli joka euron arvoinen sijoitus, ei tarvinnu kirota klemmarien kanssa.

                                    Samalla touhutessa tuli pestyä alapuolelta konetta ja pohjamuovin päältä öljypaskat pois. Auton hankinnasta saakka häirinnyt repsottava kuskinpuolen D-pilarin verhoilu korjaantui kun taivutteli yhden metalliklipsin takaisin oikeeseen muotoonsa.

                                    Comment


                                      Vaimon autossa vänkärin ikkuna päätti jumittua alas. No purin selvittääkseni missä vika oven ja mekansmin ulos ovesta. Siellähän oli vaijerit sylttääntyny tuhanne solomuun niiden renkaiden ympärille joten ei ihme ettei enään noussu. Nyt patentilla ikkuna yläasentoon jumiin jotta tarkenee ajella odotellessa uutta mekanismia.

                                      Comment


                                        Mulla on Touaregissa vuoden ollu molemmat takaikkunat samassa jamassa. Uudet vaijerit odottaa mutta ei oo muka kerenny vaihtaa. Tummennetut lasit ja mustalla jesseteipillä oon teipannu ne yläasentoon, toimii tosi hyvin eikä huomaa ku ihan läheltä. Vaan kahdesti pitäny vuoden aikana vaihtaa ne teipit :)

                                        Comment


                                        • Meni 245/45R18 rengas kiinalaisella koneella vanteelle ilman raapimisjälkiä. Joskus kiireessä on tupannut tekemään "Pientä" raitaa jo miedommallakin rengaskoolla.

                                          Comment


                                            Nuita ei saanu nostettua ees avittamalla. Otin irti ohjurit vaijereista ja käsipelillä yläasentoon. Siihe sitte itseporautuva kiskosta läpi heti ohjurin alle ni on ja pyssyy kunnes ite irrottaa joskus :D

                                            Comment


                                            • Valmettiin kaikki öljyt ja uusi lohkolämmitin. Taas kelpaa lumen tulla kun 502 mintti kunnossa.

                                              Comment


                                                Taas näitä iltoja, kun tosiaan turataan ja mikään ei kestä :(
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Mun nyky-Saksalaiset vastineet ovat kestäneet toistaiseksi >10v. Melkein huvin ja urheilun vuoksi noita reklamoisin tehtaalle, tiedä kuinka ruhtinaallinen korvaus sieltä tulee.

                                                  Kuitenkin max.dia. Cu 1.6mm & Fe 1.2mm.

                                                  Comment


                                                    Vanhathan noi oli, aikanaan urakkamieheltä sain harrastekäyttöön. Tarvii katsella josko löytyy joku reitti lähestyä muuta kuin paikallista teknistä myyntipäällikköä :)

                                                    Comment


                                                    • Laturi nypätty irti B8:sta. Sit eikun odottelemaan, että uusi osa tulee tilalle.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        Siivosin kotitallin. Alkaa näyttämään siltä että saattaisi mahtua auto sisälle, ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen. Kunnolliset valot pitäisi vielä hankkia, niin saisi jonkin sortin harrastetilan tuosta ihan omalle tontille.

                                                        Tällä hetkellä on 20km/25min matkaa tallille, joka on projektien valmistumisen suhteen hieman epäkäytännöllisen pitkä matka.

                                                        Comment


                                                          Sain ahdettua kaksi TT:tä samaan talliin. Ja nyt molemmissa on myös ylläpitolaturi kiinni, niin ettei akut pääse tyhjäksi. Teki tiukkaa, koska talli on 10 cm lyhyempi kuin 2 kertaa TT:n pituus.

                                                          Nyt saa talvi tulla! :)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Tänään pikkuveljen A6 etuiskarit, ja olihan sen pultin kanssa pieni taistelu. Eilen volvoon jakopää, vesipumppu, termari ja venttiilikopan tiiviste. Nyt kelpaa volvolla ajella!

                                                            Comment


                                                            • Siivosin tallin, jotta mahduin kantamaan sen uudestaan täyteen. Olispa vaikka satakakssataa neliötä tuota tallia, toki se tarkoittaa sitten moninkertaista tavaramäärää kuitenkin samalla lopputuloksella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X