Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattorin kierrätys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Katalysaattorin kierrätys

    Onko kellään kokemuksia henkilöauton katalysaattorin kierrättämisestä, siis viemisestä romuliikkeeseen ja millaisia hintoja noista maksavat? Miten ajetut kilometrit vaikuttavat tähän?

    Kokeilin googlata aihetta ja löysin mm:

    Vuoden 2019 alkupuoliskolla autojen katalysaattoreiden varkaudet ovat moninkertaistuneet Lontoossa. Katalysaattoreiden sisältämien platinaryhmän metallien (Platina Group Metals, PGM) hinnat ovat nousseet pilviin viimeisten 18 kuukauden aikana. Palladiumin hinta on nyt jo 1.300 puntaa unssilta, rhodiumin hintaa on jo 4.000 punnan tasolla, kertoo BBC. Hintatietojen lähde on metallikauppias FJ Church & Sons, joka on myös Ison-Britannian suurin autojen katalysaattorien kierrättäjä. Poliisi kehottaa autonomistaja tarkkaavaisuuteen ja ryhtymään varotoimiin autojensa suojelemiseksi.
    En ole siis ryhtymässä hämärähommiin vaan tallista löytyy yksi orkkis-DP jossa kiinni katalysaattori. Hintatasosta kyselen sillä että jos noilla oikeasti on jotain arvoa, niin ei romukauppias viilaa minua pahasti linssiin.

    Hukkasin jo yhden googlaus-tuloksen mutta se oli kotimainen romuliike ja hintaa heittivät 0-500€.

    #2
    Oon ite KAT-Metal nimistä firmaa käyttäny. Hinnat on olleet ihan linjassaan ja tykkään myös siitä että nuo ovat jossain vaiheessa käräyttäneetkin kattivarkaita kun on ollut aivan selviä tapauksia että tavarat polttaa myyjällä näppejä. En tiedä mitä paikalliset romuliikkeet olis noista vanhojen purkuautojen kateista maksaneet mutta matkahuolto on anyway lähempänä. Toimii siis niin että katti pahvilaatikkoon ja matkahuollolla lähetys vastaanottajan piikkiin. Rahat tulee muutamassa päivässä tilille ja kuitti postissa pari päivää sen jälkeen.

    Antin tapauksessa kannattaa tosin koittaa myydä vielä käyttöön jos joku tarvii. Ehjä alkuputki alkuperäisine liitoksineen on katalysaattorivikaisen auton omistajalle arvokkaampi kuin halpa tarvikekatti ja vaikka myyjänä ei saisi kuin sen romukatin hinnan niin plussana jää parempi mieli. Ei sekään tosin aina niin helppoa ole, koitin C5 V8 ehjiä kokonaisia alkuputkia myydä 250€/pari hinnalla täälläkin useamman vuoden ajan. Ei niistä kysellyt kuin romujobbarit jotka tarjos vähemmän ja heti haisi että noita ei tuo kyselijä käyttöön tarvisi vaan menisi heti romurille. Lopulta pistin varastoja siivotessa putket palasiksi ja sain niistä pelkistä kateista romurilta enemmän kuin mitä pyysin kokonaisista alkuputkista myynti-ilmoituksessa.

    Hinta riippuu ihan täysin kokonaan katin mallista ja kunnosta. Vanhojen bensakoneisten Audien V6/V8 alkuperäiset oem katit on olleet mulle välillä 80-240€/kpl. Tarvikekateista ei saa mitään.

    Comment


      #3
      Vaikuttaa siltä, että tuo A6 menee romuksi. Liikaa parsittavaa, eikä siitä uutta tule.
      Semmonen vain tuli mieleen, että mahtaako kannattaa ottaa kattia irti ja myydä erikseen? Ei ole missään tietoa mitä tommosesta -96 TDI katista vois saada. Ja olihan niitä yksi vai kaksi.

      Comment


        #4
        Kannattaa kysyä tuolta KAT-metal sähköpostilla auton tiedot tai katalysaattorin osanumero mainiten. Ainakin tuo minun bensakoneisen katalysaattori meni yllä mainittujen hintojen haarukkaan.

        Comment


          #5
          Ok, pitänee kokeilla. Ja kaksi kattia tuossa mun AEL koneissa.

          Comment


            #6
            Dieselin katalysaattorit ei kovin arvokkaita yleensä ole romutusarvoltaan.. Kat-metallille ja Retekolle oon ite myynyt. Reteko yleensä maksanut paremman hinnan.
            ​​

            Comment


              #7
              itse tuossa joku aika sit soittelin noita läpi ja suomen katalysaattorikierrätys oy tarjosi selvästi parhaimman hinnan b5 ässän kateista. reteko ja kat-metal sanoi 270-280 molemmille hinnaksi ja katalysaattorikierrätys antoi toiselle 360€ ja toisella 270€ hinnaksi. katit pahvilaatikkoon ja postin kuskattavaksi. pari tuntia siitä kun oli paketti noudettu postilta niin rahat tuli tilille ja hinta oli noussu muutaman kympin

              Comment


                #8
                Nyt ei oo fiksu aika myydä jos ei oo aivan perse auki tai tilaa säilyttää. Kaikkien metallien hinnat nousee edelleen koko ajan.

                Comment


                • #9
                  Onkos kellään havaintoa mitä tommosen -05 2.4 v6 bensan kateista maksetaan tänä päivänä.

                  Comment


                    #10
                    Veikkaan että 180-270€ kpl. Tuolta voi käydä katsomassa suuntaa antavia hintoja.
                    https://www.ecotradegroup.com/en/

                    Comment


                    • #11
                      Entäs mikä arvo olisi a3, 2005, 1.6 bensakatista?

                      Comment

                      Working...
                      X