Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kun kaikki ei menekään kuten elokuvissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kun kaikki ei menekään kuten elokuvissa

    Todellisuus on varsin kaukana elokuvien ja tv:n maailmasta. Erinäisissä sarjoissa herrat valkoisissa kauluksissa kokoavat autoja ja enintään vähän sormea likaavat uuteen vaseliiniin asennuksen yhteydessä. Ei päde ruudun tällä puolen.

    Talvesta alkaen 100:sessa (100 -85, 2.0) kolisi takapäässä jokin, jota aluksi luulin jäiseksi iskariksi. Asia unohtui ja kesärenkaiden yhteydessä vasta todellinen syy paljastui; bensatankin takimmainen panta poikki ja kolisi akselia vasten.

    Ei muuta kuin rakentamaan uusi panta ja homman piti olla muutamassa tunnissa ohitse. Uutta pantaa asentaessa, pannan kiinnityskorva mureni rungosta käsiin. Tankin poisoton yhteydessä paljastui sama myös etummaiselle pannalle, sillä lisäyksellä, että kannattimen kohdalla pohjassa oli myös lopulta reikä. Noh, ei tuo mitään. Peltiä pois ja peltiä tilalle, massausta ja homma on siinä.

    Tästä eteenpäin alkoi tapahtumaketju kuitenkin livetä käsistä. Tosin kyllähän tätä osasi pelätä alusta alkaen.

    Auton alla kopistellessa myös pakoputki osoitti saumoistaan puhkiruostumisen merkkejä. Seuraa vikaa ketju alkoi:

    - bensapaineenvaraajan puhkimätä
    - taka- ja etupönttö saumoista lähes puhki
    - etuputkessa halkeama
    - pakosarjan tiivisteessä vuotoja
    - pakosarjan pinnapultti poikki
    - kansi pois
    - kun kansi on pois, miksei samantien uusita kulunut kytkin, kerran näin lähellä jo ollaan
    - lohko pois
    - kerran kone on ulkona, toki kansi koneistukseen ja kunnostukseen
    - ei sitä lohkoa toki voi kunnostamatta jättää, hoonaukseen ja uudet männän renkaat
    - uudet alakerran laakerit ja tiivisteet toki
    - kytkimen sylinteri on jo suht helppo nyt vaihtaa, joten miksi ei
    - ei parane jättää mitään kulunutta uusimatta, kerran näin pitkällä ollaan, uusiksi moottorin kannattimet, jakopää, vesipumppu...
    - jne. jne. jne...

    ~330tkm ajettu kone (KP) oli muuten purettaessa varsin hienossa kunnossa kaikin puolin ja olisi pelittänyt kyllä sellaisenaankin ongelmitta. No nyt pelittää ainakin toiset mokomat ilman sisuskalujen kilahtamista.

    Bensatankin yhden kannattimen korjausremontille on tullut nyt hinnaksi vajaa 1000e ja aikaa palanut hieman enemmän kuin se yksi tunti :). Pakoputki johdatti auton peräpäästä moottoriin. Konehuone on tällä hetkellä varsin tyhjä.


    Olkaa hyvä, todistakaa etten ole ainoa, jolle näin käy :)

  • #2
    No ei tuo 1000e kuitenkaan ihan älytön summa ole koska jotkut maksavat pelkästä jakopään vaihdosta saman rahan viedessää tarpeeksi kalliiseen paikkaan..

    Comment


      #3
      Siskon Golf II. "Viittisitkö kattoa tuota sisätilanlämppäriä kun se ei toimi". Ja siitähän se idea sitten lähti:

      Sisätilanlämppärin korjaus
      Ajovalojen releytys
      Vaihteistoöljyjen vaihto. Vanhat oli tervaa ja lootassa oli 2 dl öljyä. :)
      Vetarien stefojen vaihto
      Laturin laakerien vaihto ja jännitteensäätimen vaihto
      Jakohihnan vaihto
      Vesipumpun vaihto
      Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
      Talvirenkaiden uusinta

      Et semmosta. Sisätilanlämppärissä meni puoli tuntia. Muuten meni 3 päivää kun löytyi uutta korjattavaa ja piti aina käydä ostamassa lisää osia toisena päivänä. :)

      Comment


      • #4
        Oldssin alkuvaikeudut: Koeajolla jätti tielle, kun ei lähtenyt sammuttamisen jälkeen enään käyntiin.
        Kotiin päästyäni oli pakki hävinnyt, toimi ostaessa 7km aiemmin.

        -Vaihdelaatikko irroitettu ja asennuttu yksin pakkasessa ja lumihangessa pihalla.
        Yritin kokeilla uutta laatikkoa, niin kone ei ollut kovin halukas lähtemään käyntiin.
        Pitkän yrittämisen jälkeen viimein lähti ja kun sain vaihteen päälle, hyppäsi auto 10-senttiä eteenpäin ja sammui siihen.

        -Huomasin, ettei kone enään pyöri ja sitten irroitettiin konetta pakkasessa ja lumihangessa.
        Kampiakseli oli leikannut kiinni.

        -Paljon paljon köyhempänä uusi koeajo uudella laatikolla ja uudella moottorilla ja kaasarilla.

        -Ei pysy vedet sisällä. Kannet uudestaan irti ja koeponnistukseen. Kannet ehjät ja kone takaisin kasaan, taas vähän köyhempänä.

        -Vieläkään ei pysy vedet sisällä. Huomataan, että kun jäähdyttimen ja paisuntasäiliön korkin vaihtaa keskenään auto toimii.

        -Kone ja laatikko kunnossa, mutta jarrutehostimessa jotain häikkää.
        Ostetaan uusi-käytetty ja jarrut taas toimii.

        -Tätä jatkui ja jatkui ja lopulta auto oli käyty lähes kokonaan läpi. Taisi olla vain yksi sisävalon katkaisin, johon ei tarvinnut koskea. Muuten tutkailtiin sähköikkunat, pyyhkimet, valot + ym. sähkölaitteetkin läpi.

        Vaikka itse tein kaikki muut paitsi koneistukset, kului korjauksiin yli 15000mk rahaa, ennen kuin pääsin rekisteröintikatsastukseen, jonka auto kyllä läpäisi moitteitta, niin kuin kaikki seuraavatkin vuosikatsastukset.

        Comment


        • #5
          En nyt ihan tankin kannakkeesta asti aloittanut, mutta kuitenkin: Otinpa eräänä kevättalven päivänä lootan irti ja vein laakeriremonttiin. Siinä sitten ketjun aloittajan tapaan tapaan tuumailin, että helppohan tuo kampiakselin vuotava takatiivistekin on tässä vaiheessa vaihtaa. Lopulta lohko kävi porauksessa ja sai uudet männät, halkeilleeksi paljastunut kansi kävi hitsauksessa & pakoistukoiden holkituksessa, ja ahdinkin kävi saamassa uuden akselin-pakosiiven, kun kerran "irtiollessaan oli helppo huollattaa".

          Aikaa meni oletetun kuukauden sijaan noin vuosi, ja rahaa n. 15000mk kun alunperin lootaremontin budjetti oli alle kymmenys tuosta :)

          Comment


            #6
            Ostetaan halpa Peugeot, josta takatukivarsi mädäntynyt poikki. Yksi ruostevauriokin oli, takakulmassa. Ajatuksena vaihtaa tukivarsi, hitsata takakulma ja kovaa ajoa. noh...

            Tukivarren vaihto, testilenkki -> toisenkin tukivarren vaihto.
            Samalla takajarrujen täysremppa, pyörännavan stefaa ja vetarinkumia yms.

            Takakulman reiän paikkaaminen osoittautui takakulman rakentamiseksi arkkipellistä, samalla hieman lokarinkaarta uusiksi. Paikattava oli myös takaluukku ja kuskin ovi, samalla kattoluukku vaihtoon. Kattoverhoilu oli tuulilasin tiivisteen alla -> vanha lasi paskaks ja uutta kehiin (kertaa kaksi, koska sähläsin ensimmäisen lasin riikki ennenkuin se oli edes autossa. :/)

            Erään kerran päätin käyttää autoa hieman, ettei jumitu -> syyläri puhki, uusi syyläri.
            Toisen kerran käytettäessä kilahti bensapumppu -> uusin molemmat pumput.

            Siirtopumpun kiinnikekehys osoittautui mädäksi -> uusi osa valmistaen rosterista.

            Sitten taisi jo tulla leima. :) Vaan tarina jatkuu.

            Rattijuoppo täti nissanilla keulaan -> uusiksi keulan pellit, lamput, konepelti, puskuri, syyläri jne. Samalla paikkasin etusisälokareiden alkavia ruostevaurioita.
            Auto kun oli pukeilla, turbo, pakosarja, putket, ic jne pois ja isompia tilalle. Tämä vaihe onkin sitten edelleen kesken, savut ehkä kesällä? :D

            Comment


              #7
              Kannessa oli sittenkin sanomista. Pakoventtiilit piti uusia ja ohjuritkin olivat aivan älyttömän väljät. Eli oli sittenkin ihan sopivassa saumassa tuo kannen koneistus.

              Muutamia matkan varrella tulleita yllätyksiä:
              - hydraulisten nostimien sijaan yllätykseksi olikin ihan vain palasäädettävät
              - kiertokankien laakerit vääränmalliset, koska hydr.nostimilla olevassa koneessa ovat hieman erilaiset kuin palasäätöisessä
              - pakosarjasta imusarjaan menevä kierrätysputkea ei saa enää. Ainoa mahdollisuus vääntää itse.
              - etupakoputken irrallista kannatinklemmaria ei saa ostettua erikseen, vaan tulee etuputken kylkiäisenä -> tee itse

              Lisäksi laiskuus kostautuu; puolet ajasta menee etsiessä sopivia pultteja irroitettujen pulttien sekamelskasta.

              Pitäisi vain laittaa Corvettea kauluspaidassa, niin ei olisi probleemia.

              Comment


              • #8
                Melkosen halvalla pääsit kun mulla jakopääremontin osat oli 380e ja kansien kunnostus pajalla kaikkineen 570e, eli yhteensä 950e. Kaikki lähti tässäkin liikkeelle termostaatin vaihdosta...

                Comment


                  #9
                  Yli tonnin menee sittenkin. Vissiin jotain 1200e jää loppusummaksi. Osiin meni ~900e ja koneistukseen meni ~300e.

                  Comment


                  • #10
                    Oikeastaan olin aika huojentunut, kun useimmat kuvaukset taisivatkin koskea muita kuin Audeja ... kohta alkaa varmaan ryöppy nimikkomerkin suunnalta :)

                    Comment


                      #11
                      Voi prkl

                      Meinasinpa vaihtaa audiin hehkutulpat mutta menipä perseelleen. Oli Gunther osunut väärille kierteille ja nyt siitä saa itse maksaa. Nyt pelonsekaisin tuntein odotetaan meneekö remonttiin tonni, tili vai emännänkin tili. Saapa nähdä alkaako tästä ylempänä kuvattu remonttiketju.

                      Comment


                      • #12
                        Juuri näin.
                        Maanantaiksi varattu jakohinhan vaihto ym pientä laittoa. No. nyt kolisee ja rohisee keulassa ikävän kuuloisesti... mietityttää että pitäisikö lähteä trailerilla viemään mietoisiin. Kone käy kuitenkin hyvin

                        Comment


                          #13
                          Joo, täälläkin napsuu... Pärkkele sentäs! Vaimokkeen ruåttalainen maatalouskone tilttasi tielle ja itse vain ajettelin, että tyyppivika: ruiskun hihna on kaput.

                          -Noo, eipäs sentään vaan olikin jakopään hihna poikki. Tästähän selvitään pelkällä kannella, nou hätä vesipumppu varmaan aiheuttanut, luulin vielä.

                          -Loppu tulema: nokka-akseli ilmeisesti poikki ja jatko selviää myöhemmin kun ehtivät huollossa purkamaan koneen kokonaan. Itse tuho ei huoleta, sitä vartenhan korjaamot ovat, mutta nyt mietityttää pitäisikö koko kone vaihtaa tai korjata viat ja muut tarpeelliset jutut (ruiskupumpun oletettu kesto noin 40tkm).

                          Comment


                          • #14
                            Olipahan omassa Audissakin "vähän" rojektia, vaikka ed. omistaja hoiti jakopään vaihdon ja samassa oli huomattu, että puurot ja vellit oli sekaisin. Nämä asiat hoidettiin sitten Mietoisissa kuntoon ja ei muuta kun hyvää autoa hakemaan. Sitten alkoi vyyhti, joka alkoi ilmastoinnista, eli kompura levisi. Ei muuta kun autoteilestä uus kompura, volkkarilta kuivain ja vaihto. Tossa meni jo kaikkineen n. 600e. Sitten tuli syksy ja alkoi ikkunat huurtumaan. Tässä vaiheessa oli vaikea nauraa vitseille. Kenno n. 50e ja ahtaassa tallissa kennon vaihto. Sitten huomattiin jarrulevyjen erittäin huono kunto ja ei kun uusiksi ja samalla vaihdettiin iskarit ja jouset. Sitten päästiin niveliin, jotka menikin kaikki etupäästä vaihtoon.
                            Erinäisiä muita juttuja tuli myös eteen:

                            -Konetyyny (neste) vaihtoon
                            -Vesiletkuja
                            -Polttoaineletkuja
                            -Hehkut
                            -Ahtimen letkuja
                            -yms...

                            Tähän mennessä jotain 2500e mennyt karkeasti arvioiden ja nämä nyt on vasta ihan perushommia, mutta onpahan kunnossa.
                            Viimeksi muokannut jasso; 21.4.2007, 14:39.

                            Comment


                              #15
                              Kone hyrähti ja käy oikeastaan ilman moitteita. Mutta eipä mene vieläkään kuten elokuvissa.

                              Vesipumpusta kuuluu paha ujellus juuri tyhjäkäynnin rajan tuntumassa. Pumppu on vielä aivan tuliterä. Vanhakin oli varsin hyvässä kunnossa, mutta tuli nyt samalla ostettua uusi ihan vain varmuudeksi. Ei muuta kuin jakopää jälleen auki ja vanha pumppu takaisin. Uusi pumppu löytyää maanantaina tiensä takaisin varaosaliikeeseen.

                              Olisi pitänyt ostaa se alkuperäinen osa, jälleen kerran :)

                              Comment


                              • #16
                                Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä merkkinen pumppu? Jotkut ovat puhuneet että Grafin pumput ovat ainoita tarvikepumppuja mitä kannattaa ostaa. Tiedä sitten totuudesta.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso

                                  ...Vesipumpusta kuuluu paha ujellus juuri tyhjäkäynnin rajan tuntumassa. Pumppu on vielä aivan tuliterä...
                                  Bugatin pumppu jollotti minulla heti uutena. Ääni kuului joutokäynnillä ja hieman sen yli olevilla kierroksilla. Oli terävämpi jollotus/ujellus, kun jos hihna liian kireällä.
                                  Hihnan kireydestähän nämä rahareijät ovat myös hyvin tarkkoja.

                                  Minullakin alkoi Audit temppuilemaan. -88 heitti toisen kerran tehostinpumpun O-renkaan mäkeen ja -87 vuotaa taas bensaa, nyt eri paikasta. -No, kestihän se melkein 150km ilman isompia murheita...

                                  Comment


                                    #18
                                    Pientä korjausta:

                                    Tuli sitten otetettua koko jakopää auki ja kasattua vanhalla pyörijällä ja vesipumpulla takaisin kokeilua varten. Jakopään kaikki pellitkin tuli jätettyä pois, jotta niiden resona saataisiin poissuljettua. Sama ulina kuului silti. Aivan heti kylmänä ei kuulu. Kokosin uusilla osilla sitten uudestaan.

                                    Auto on nyt viimein ajossa. Tuo ulina nyt jäi. On kyllä niin naurettavan kapealla alueella, luultavasti vain 20rpm:n välisellä alueella, joten oli oikeastaan typerää lähteä sitä edes paikallistamaan. Varsinkin kun ääni on melko hiljainen. Täytyy seurata sisäänajon 1000km ja kuunnella uudestaan.

                                    Pumppu oli muuten merkiltään juuri Bugati. Lähtikö ulina koskaan pois Jussi? Hihnankireyttäkin tuli tarkisteltua miljoona kertaa. Tiedä sitten. On niin epämääräistä sekin, kun pitäisi säätää siten, että juuri saa etusormella ja peukalolla kierrettyä 90 astetta. Mutta millä voimalla? Millainen on normaali kevyt sormivoima? Jaon nokka-akselin merkki tuntui muuten aluksi aivan yhtä käsittämättömän epätarkalta, mutta osoittautui kuitenkin ihan käyttökelpoiseksi. Ei olla sitäkään voitu laittaa kahdella selkeällä viivalla, jotka sitten vain kohdistaa.

                                    Kytkinpoljin on muuten aivan käsittämättömän kevyt :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se ulina lähti vasta uudella pumpulla.
                                      Takuun ajoin pumpusta loppuun ja sen se kesti, vaikkei kilometrejä paljon vuodessa tullutkaan.
                                      Irtonaisena kun pyöritteli pumppua, niin huomasi eron toimivaan.
                                      Nyt vaan en enään tarkalleen muista, mikä se varsinainen ero oli, mutta muistelisin, että pumppu oli jäykempi pyörimään ja lähtökitka oudon suuri.

                                      Ja se kierrosalue taisi olla juuri joutokäynti -kaasuvaijeri kireällä alue, joten kuulostaisi samalle vaivalle.

                                      Jos ajat takuun loppuun pumpusta, niin säilytä kuitit myös koneremontista. Uutta konetta minäkin haikailin, mutta se pirulainen pumppu vaan kesti koko takuuajan. ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Outoa oli, että teki samaa ulinaa kuitenkin myös vanhalla pumpulla, vaikka ennen remonttia ei vanhalla ulissut.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuulostaa tosiaan oudolle, jos vanhallakin pumpulla ujeltaa.

                                          Hihna jollottaa laajemmalla kierrosalueella, mutta jos oikeasta kireydestä oli epäselvyyttä, niin itse olen säätänyt hihnan käyntilämpöisenä, sen 90-astetta kääntäen, sekä niin, että hihnassa tuntuu aavistus löysää, kun sitä kokeillee niin kuin normaali (V-)laturinhihnaa.
                                          Tuo löysä tarkistetaan samasta kohdasta kuin se 90-astetta.
                                          Kun pieni löysä tuntuu, niin sen jälkeen on hyvä kokeilla kääntää hihnaa se 90-astetta ja yleensä huomaa, että hihna taipuu kohtalaisella sormivoimalla sen 90-astetta ja sen jälkeen tarvittava voima kasvaa (tulee havaittava kynnys), vaikka hihna kääntöisi voimalla vielä noin 1/8-osan päälle.

                                          Olipa taas harvinaisen epäselvästi selostettu... :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei pyöri filmi ongelmitta vieläkään.

                                            150km ehti pöristellä, kun huomasin jarrunesteen häipyvän jonnekin. Auto seisoi pari päivää pihassa ja kaikki jarrut oli poissa. Ja taas mentiin:

                                            - oikea takajarruletku vuoti
                                            - jarruputkien irroittelua
                                            - yksikään ei tietenkään irronnut vaan pakko oli pistää poikki
                                            - kaikki putket paineensäätimelle asti poikki, vain todetakseen että sekin on soseena
                                            - ei lähtenyt putket paineensäätimestä irti ehjinä, joten jarruputket irti pääsylinterille asti
                                            - pääsylinterin yksi putkenliitos poikki juuresta
                                            - pakko uusia pääsylinteri. Vaikka kierteentyngän saisikin pois, on sylinteri takuulla jo varsin väljässä kunnossa
                                            - samalla auki jarrutehostaja, vuoti, tiivistysosien metsästystä (tämä tosin ei ollut mikään takaisku, vaan tietoisesti otettu haaste)
                                            - taka-akselin poikkittaistukivarsi varsin paksussa ruosteessa, joten irti ja puhallukseen
                                            - koputtelu auton alla paljasti kaksi valtavan mätää paikkaa; takapalkkeissa olevien koteloiden (mikä lie niiden tarkoitus, valmistusvaiheen kiinnityspisteitä?) alta itse palkki rapea kuin keksi, koteloita piti kasassa massa

                                            Lötkö ei nyt halua olla ystäväni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kun 100:nen on viimein iskussa, on aika siirtyä lötköjen portaissa ylöspäin.

                                              200:seen (1b) piti tehdä jakopään remontti, vaihtaa hydraulinostimet, tarkastaa suuttimet sekä tiivistää hammastanko. Lupaava kevyt alku - liian lupaava.

                                              Suuttimien reikien kunnollista puhdistamista varten tarkoitus oli irrottaa vain imusarja ja hammastangon irrotus vaatii hukkaportin poisoton. Kevyttä, kevyttä ja samalla tulee tarkastettua hukkaportin kunto.

                                              Imusarjan irrotus paljasti pakosarjan koko komeudessaan, jolloin oli havaittavissa pieni alkava pakotiivisteen vuoto. Eipä mitään, koska ainakin hukkaportti pitää ottaa irti, otetaan samalla pakosarjakin turboineen. Hyvähän ne on pakosarjan tiivisteet vaihtaa nyt, kun imusarja on alta pois, jotta ei jatkossa tarvitse itkeä mahdollista alkavaa pakovuotoa.

                                              Ja sitten taas mentiin.

                                              Pakosarja luonnollisesti murtunut yhdestä kohtaa lähes ympäri. Kaikki pinnapultit lähtivät todella nätisti irti ilman minkäänlaista pelkoa poikkeamisesta. Mutta, mutta... Eikö vain yksi pinnapultti ole ollut jo valmiiksi poikki. Olisihan se kiva tehdä edes yhtä lötköä, jossa ei ole pakosarjan pinnapultti jo valmiiksi poikki.

                                              Vaihtoehdoiksi jäi yrittää todella epävarmasti yrittää kikkailla pultin tynkää poralla pois kansi paikoillaan tai ottaa kansi irti. Koska kannen irroitus oli tässä vaiheessa enää kannen pulteista kiinni, ei muuta kuin pois.

                                              Eli jälleen ollaan samassa tilanteessa kuin 100:senkin kohdalla. Kansi irti ja menossa koneistukseen, vaikka piti tehdä vain jotain pientä ja kevyttä. Tällä kertaa alakertaan asti en tosin aio mennä, sillä koneella ajettu vain vaivaiset 227tkm.

                                              Ja kaikista kivoin yllätys jäi vielä loppuun. Kansi oli todella hyvän näköinen ja mitä ilmeisemmin varsin iskussa. Palotilat ja venat erittäin hyvän väriset ja näköiset, joten myös käynti on ollut kunnossa. Kannen koneistuksesta odotettavasti siis mitä todennäköisimmiin kevyt operaatio. Mutta mitä näkyykään nokka-akselissa? Etummaisen pytyn kohdalla nokassa näkyvissä ainakin murtuman näköinen jälki akselin pyörimissuunnan suuntaisesti nostimiin koskevassa pinnassa. Ei kiva ollenkaan, jos se todella on hiusmurtuma. Se olisi jo psyykkeelle hallaa.

                                              Sentään edes suuttimet, turbo ja hukkaportti olivat täysin kunnossa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minulla on/oli suunnitelmissa veljen Audiin jakopään ja nostajien vaihto. Jotenkin pahin innostus pääsi hiipumaan tuota lukiessa. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Muistan yhden ainoan kerran kun autoa korjatessa kaikki on mennyt kuin elokuvissa. Taisi olla Audi 80, ja jotain tosi keljua jouduin vaihtamaan, mutta p*nt*l*s, kaikki pultit ja mutterit irtosivat herkästi ja mitään ei särkynyt. Kun tunnin hommassa oli mennyt tunti ja homma oli valmis, olin pyörtyä.. hommaan henkisellä tasolla varatuista 6sta tunnista jäljellä vielä 5, siinä sitä pyöriteltiin peukaloita, että mistäs sitä nyt tekisi.

                                                  Nainen aina tapaa kysyä, että kauanko korjaus kestää, että moneltakos herraa sopii odottaa, arvio on aina elokuva maailmasta, eli 2-3tuntia, pikkuhomma meikäläiselle. 15.00 aloitettuani ja kolmen aikaa yöllä naisen viereen hiipiessä, ei näiden ropeltamisen täyteisten vuosien jälkeen kumpikaan ole enää yllättynyt, että aikaa paloi nelinkertainen määrä ja homma on vielä vähän kesken...

                                                  Koneen purkamiseen asti en ole vielä koskaan päätynyt, mutta melkeinpä kaikki muut paikat on tullut räjäytettyä irti yhdestä jos toisestakin kulkineesta. urS4ssi on eka auto jota ei ole tarvinnut leipoa sen takia, että jotain olisi rikki ja se estäisi ajon. Etupää kolisee kuopissa, mutta hyvin tuo on leimasta mennyt jo pari kertaa.. olen oikein odottanut, että leimasetä kertoisi, mitä pitää vaihtaa, koska se kolina aavistuksen häiritsee, muttei niin paljoa, että viittis asialle mitään tehdä.
                                                  Toki jarruletkun vaihdot aina johtaa putkien rakenteluun, mutta se on niin rutiinia, että letkua vaihtaessa vieressä on jo valmiina kaikki tarvittava(putkea, putkityökalut, liittimiä, jatkoliittimiä, klipsuja nippoja ja nippeleitä). Pystyy rauhallisin mielin repimään pois kaiken mikä alkaa *ittuilemaan ja homma etenee aikataulussa. Molempiin audeihini olen vaihtanut kaikki jarruletkut ja muutamat metrit putkea.
                                                  Edellisissä tekeleissä käytiin ihan pääsylinterilläkin asti(sitä kuitenkaan purkamatta)..
                                                  Taidanpa olla varsinainen Hannu Hanhi, nyt kun tarkemmin ajattelen?!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Keskiviikkona ajattelin, että nostampa autoa hieman ennen katsastusta ja käyn säädättää pyöränkulmat. Otin ekan etunurkkan ylös ja huomasin ,että etupyörän laakeri on väljä. Menee samalla kun on paikat auki. Säätökiekkojen tiesin olevan tiukassa joten otin tolpan suosiolla irti. CRC:tä väliin ja vääntöö kääntöö ja taontaa. Ei liiku kiekot. Otin toisenkin tolpan irti ja jätin crc kylpyyn yöksi.

                                                    Eilen käänsin, löin ja väänsin. etutolpista antautui (halkesi) kolme kiekkoa ja yksi aukesi niinkuin piti. Kivana lisänä valettu ruuvipenkki katkesi työn tuoksinnassa. Kiva lopetus eiliselle. =) "Mä nopeesti nostan pari senttiä tota alustaa".

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Näinhän se on, että jarruletkun vaihto tarkoittaa aina kaikkien putkien uusimista melkeinpä sylinterille asti. Marraskuun puolella vaihdoin katsastusinssin vaatimuksesta juuri molemmat takajarruletkut 200:seen. Työn aloitus hieman venähti sinne viimeisimpiin uusintakatsastuksen aikoihin, joten ei ollut lainkaan varaa lähteä kaikkia putkia uusimaan.

                                                      Varmaan kolmen tunnin räpellyksen ja nylkyttämisen jälkeen sain ihmeen kaupalla ne letkut irti putkista. Täysin pyöreiksihän ne kannat jo meni, mutta vielä riitti hieman kantaa kiristääkin. Toisen puolen jarruletkun jouduin irroittamaan kikkasatakolmosella: Jarruletkun metalliliitos kyljestä pituussuunnassa poikki, jotta sai jarruputken kierteen kuorittua ehjänä ulos.

                                                      Ei kyllä näissä hommissa ole tullut annettua kiintoavaimia vaikeusastetaulukkoihin ja hymyiltyä kauluspaidassa.

                                                      "Kiristämme tämän pultin täältä. Noin! Se on valmis. Annan tälle vaihteiston synkronirempalle vaikeusasteen kaksi jakoavainta. Rodger kertoo vielä vähän hyödyllisiä vinkkejä."

                                                      Ja Rodger ilmestyy alakulmaan kertomaan honottavalla äänellä, että muista kiristää myötäpäivään.

                                                      Prkl!!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kunnollinen lämmitys (ihan hehkuvaksi asti) niin alkaa ne jarruletkut lähtemään nätisti irti.
                                                        Muistakaa vaan eka katkaista se letku poikki, ettei se poksahda kun lämmittää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          tarina vw jetan kanssa alkoi suurinpiirtein näin:

                                                          Ostetaan jetta II jossa kytkin luistaa.
                                                          Vaihdetaan kytkin.
                                                          Ajetaan viikko -> kytkin luistaa...
                                                          Puretaan loota pois, lämmitetään öljyt kytkinlevystä pihalle, vaihdetaan kytkinakselille se pieni steheva.
                                                          Kootaan.

                                                          Samalla auton ollessa nosturilla tutkitaan pohjaa. Hyvältä näyttää, vain sieltä täältä massat lähteneet. Tämänhän vois vaikka hiekkapuhaltaa =)
                                                          Puretaan sisusta, levikkeet ja puskurit. Viedään naapuriin hiekkapuhallukseen. Tuloksena paljon pitsiä ja reikiä. Hitsataan kahden viikon illat. Tehdään pohjat koko autoon, levikesarjaan ja puskureihin. Ylimaalautetaan auto maalaamossa.
                                                          Kootaan auto.
                                                          Ajetaan talvi.

                                                          Keväällä todetaan ajojen lisääntyneen. Tekniikkana oli 1.6bensa(kaasarilla) ja 4-v laatikolla.
                                                          Ostetaan 1.6td tekniikka -> swap -> kats
                                                          Ajetaan n.10 000km
                                                          Moottori kuluttaa koko ajan öljyä ja on huono käynnistymään. Viimein kovan vedon alla alkaa käydä omilla moottoriöljyillään.
                                                          Villi ilmiö muuten. Kiertää niin saa*anasti! Jarrulla sammutettava.

                                                          Viimein kyllästyin ja otin koneen pois ja avasin sen. Kansi halki, sylintereissä törkeesti rappua.
                                                          No, opiskelijabudjetti alkaa loppua. Myydään turbokoneen jäämistö. Reklamaatio myös koneen myyjälle. Sain 1000mk takaisin.
                                                          Ostetaan 1.6d-moottori, takuun kera.
                                                          Kone tulee kiitolinjalla, jo lavalla ollessa huomaan vesiletkut öljyisiksi. Soitto myyjälle joka kehottaa avaamaan kannen. Tiivisteessä vika, muuten hyvä kone.
                                                          Mutta kun se kerran on auki niin pitihän siihen vaihtaa männänrenkaat, kiertokangen laakerit ja joka ainoa tiiviste. Jakopään osat tietysti vaihtui. Moottorin toimittaja maksoi kansiremontin osat ja työt.
                                                          Kootaan auto.
                                                          Hitsataan pohjaa taas viikko.
                                                          Ajetaan 110 000 kilometriä/2,5 vuotta
                                                          Vaihdetaan auto vieläkin hyväkuntoisena ja toimivana profiilin C4 avantiin.

                                                          Ajetaan C4:lla kolme päivää.
                                                          Tullaan kotiin hinausautolla.
                                                          Todetaan kampiakselin hihnapyörän pultti irronneeksi.
                                                          Aloitetaan kierre alusta.
                                                          Tästä tapahtumasta tuli tänään neljä vuotta kuluneeksi ja kierre jatkuu.....

                                                          Pidetään pyörät pyörimässä!!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Quuhullu Näytä viesti
                                                            ...Hyvältä näyttää, vain sieltä täältä massat lähteneet...
                                                            Kerran aloin hitsaamaan kolmea katsastuksessa löytynyttä ruostereikää. 52kpl tuli lopulta paikkoja hitsattua, käytännössä reunat etupuskurista takapuskuriin molemmin puolin ennen kuin uskalsi viedä auton jälkitarkastukseen.

                                                            Pitäisi pikkuhiljaa oppia, ettei pieniä ruostevaurioita ole olemassakaan...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X