Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Saahan siellä ajaa, mutta tieliikennelaki 32§ sanoo näin;
    Kuljettajan suojatiesäännöt

    Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
    (kursivointi minun)
    Pyöräilijä ei ole jalankulkija. En nillitä, mutta turha sieltä on mun mielestä tulla tuhatta ja sataa pyörällä ja sitten närkästyä jos autot eivät väistäneetkään.

    edit: Olisi mun mielestä tärkeää että opetetaan lapsille että suojatiet ylitetään taluttaen.

    Tuossa lisää: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Li...C3.A4_ajaminen

    Comment


    • Ok, oletin että olet siinä käsityksessä että suojatiellä ei saa ajaa pyörällä lainkaan. Tuossa harhaluulossa nimittäin elää yllättävän moni.

      btw. Sunnuntaina on taas sitten reilut 2000 pyöräilijää liikkeellä Tampereen lähialueilla, Pirkan Pyöräilyn merkeissä.

      Comment


        Saa ajaa, mutta se pyörä on silloin väistövelvollinen. Mun kirjoituksista ehkä huomaa että kilpapurjehdus monimutkaisine väistämissääntöineen on alkanut :)

        edit: Purjehduksen kilpasäännöt on muuten yllättävän toimivat liikenteessäkin. Päälleajo on aina kiellettyä, tietty. Ja kun saavuttaa "etuajo-oikeuden" pitää antaa toiselle aikaa ja tilaa väistää. Näihin kuuluu myös vaatimus että jos on kulkuoikeutettu pitää säilyttää ajosuunta ja -nopeus jotta toinen voi väistää.

        Jään vain joskus kaipaamaan sitä punaista protestilippua jota voisi heilutella liikenteessä, saisi toiset tehdä 360° käännöksen jos ovat rikkoneet sääntöjä :)

        Comment


          Itse sekä pyöräilen, että autoilen työmatkoja, ja usein miten se on kyllä siellä pyöräilijän päässä se asenne"vika", mitä olen pistänyt merkille. Ja juurikin nämä trikoopyöräilijät joilla on persus korkeimmalla, ajelevat autotiellä vaikka vieressä on pyörätie. Omasta mielestä jos ajetaan autotiellä niin silloin ajetaan myös muun liikenteen nopeutta, että siitä ei aiheudu haittaa muulle liikenteelle. Aikoinaan kyselin tästä Fillari-lehden forumilla ja siellä jotkut puolustelivat, että ajavat sen takia autotiellä, että eivät jaksa jarrutella vähän väliä suojateiden yms takia. Heitä ei sitten kuitenkaan haittaa aiheuttaa tätä häiriötä muulle liikenteelle?

          Ja onhan tuonne keskustaan jo tullut noita "pyörätaskuja" joihinkin risteyksiin. En kylläkään ymmärrä tätä ideaa?
          Viimeksi muokannut RistoEe; 5.6.2012, 08:47. Perustelu: tarkennusta

          Comment


          • Lapsen nyrkin kokoinen kivi mersun tuulilasissa. Oli vaimolla kalliit meikkikutsut...

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja mjkr
              Suomessa osan autoilijoista asennoituminen pyöräilijöihin on kyllä täysin käsittämätöntä, kohdellaan kuin vihollista. Pätee toki myös toisinpäin.
              Itselläni on pyöreä 0 kunnioitus noita fillari sankareita kohtaan, etenkin trikoo pellejä.
              Viimeksi viime viikolla yksi trikoopelle hyökkäsi kolmion takaa mun eteen, jäi noin puol metriä audin ja pyörän väliin ja sekin ainoastaan sen takia että polkasin jarrua...

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                Itselläni on pyöreä 0 kunnioitus noita fillari sankareita kohtaan, etenkin trikoo pellejä.
                Viimeksi viime viikolla yksi trikoopelle hyökkäsi kolmion takaa mun eteen, jäi noin puol metriä audin ja pyörän väliin ja sekin ainoastaan sen takia että polkasin jarrua...
                En väistä minäkään jos vastoin sääntöjä vedetään eteen. Väistön tekee refleksi, joskus olisi kyllä kiva kilauttaa osuma, oppisivat olemaan. Tuntuu että kesä kesältä menee röyhkeämmäksi fillarimiesten käytös.
                Eilen yksi kiersi kadunvarressa pysäköidyn auton jalkakäytävän puolelta ja kiilasi sen jälkeen suoraan eteen risteyksessä. Oli trikoota ja kippurasarvipyörää alla.

                Comment


                  Törttöilevän polkupyöräilijän voi kuitata vaikka oikea-aikaisella tuulilasinpesurin käytöllä.

                  Comment


                  • Itselläni on pyöreä 0 kunnioitus noita fillari sankareita kohtaan, etenkin trikoo pellejä.
                    En väistä minäkään jos vastoin sääntöjä vedetään eteen. Väistön tekee refleksi, joskus olisi kyllä kiva kilauttaa osuma, oppisivat olemaan.
                    Ei ihme että Top Gearin heput sanoo Audin olevan uusi BMW. Ratin takana on "cock", niin kuin cpt.Slow asian sanoisi.

                    Itse pyöräilen trikoissa, perse ylhäällä, mutta teen sen oikein. En häiritse muita ja varon etenkin tästä eteen päin Audikuskeja...

                    Tämä ei ole provo, vaan vituttaa moinen yleistäminen.

                    Comment


                      Jos yleistäminen vituttaa niin miksi sitä itse käytät? Tai provosoidut?

                      Tässähän on kyse siitä että kaikki ovat aina oikeassa, olivat sitten kävellen, pyörällä, autolla, traktorilla, eslalla whatever liikenteessä.

                      Comment


                      • Jos yleistäminen vituttaa niin miksi sitä itse käytät? Tai provosoidut?
                        Tässähän on kyse siitä että kaikki ovat aina oikeassa, olivat sitten kävellen, pyörällä, autolla, traktorilla, eslalla whatever liikenteessä.
                        Tämä on "Nyt ottaa päähän" palsta :)

                        Comment


                          Fair enough.

                          Comment


                            Ei ihme että Top Gearin heput sanoo Audin olevan uusi BMW. Ratin takana on "cock", niin kuin cpt.Slow asian sanoisi.

                            Itse pyöräilen trikoissa, perse ylhäällä, mutta teen sen oikein. En häiritse muita ja varon etenkin tästä eteen päin Audikuskeja...

                            Tämä ei ole provo, vaan vituttaa moinen yleistäminen.
                            Noo, onneksi mulla säilyy sama "kunnioitus" vaikka olisin jonkun nipponin ratissa ;)

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                              Noo, onneksi mulla säilyy sama "kunnioitus" vaikka olisin jonkun nipponin ratissa ;)
                              Ja mulla usein alla pösö, joten kuljen salakavalasti liikenteessä kuin kuka tahansa :D

                              Comment


                                Ja mulla usein alla pösö, joten kuljen salakavalasti liikenteessä kuin kuka tahansa :D
                                Nonih, mun tarvii ottaa joku nipponi perseen alle ja sulle pögötti ajoon. Sitten selvitellään missä päin stadia Juuso asuu niin mennään yhdessä pörräämään alueella ja häiriköidään jokaista polkupyöräilijää :)

                                Ja (isot) lapset on terveitä...

                                Comment


                                  Löytyisköhän joku taksisuhari vielä terrorisoimaan pyöräilijöitä, niin voidaan sitten nekin yleistää että ovat täysiä ******* pyöräilijöitä kohtaan? :)

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                    Ja juurikin nämä trikoopyöräilijät joilla on persus korkeimmalla, ajelevat autotiellä vaikka vieressä on pyörätie. Omasta mielestä jos ajetaan autotiellä niin silloin ajetaan myös muun liikenteen nopeutta, että siitä ei aiheudu haittaa muulle liikenteelle. Aikoinaan kyselin tästä Fillari-lehden forumilla ja siellä jotkut puolustelivat, että ajavat sen takia autotiellä, että eivät jaksa jarrutella vähän väliä suojateiden yms takia. Heitä ei sitten kuitenkaan haittaa aiheuttaa tätä häiriötä muulle liikenteelle?
                                    Ottaa päähän nämä asennevammat liikenteessä. Pyörällä ei saa niin paljon vahinkoa aikaiseksi kuin autolla, mutta todennäköisesti sama vamma jatkuu sitten auton ratissa. Juurikin hyvä puolustelu: Ei jaksa fillarilla jarrutella suojateiden takia yms. Bullshittiä, kummasti suurin osa jaksaa ja joutuu.

                                    Comment


                                    • Pointtina ei ole se, että fillarilla saisi paljon tuhos aikaan vaan lähinnä se, että pyöräilijä voi satuttaa itsensä todella pahasstikkin itse törttöillessään tuolla autojen seassa. Jalankulkijoiden seassa törttöillessään taas vaarantaa itsensä, sekä jalankulkijat.

                                      Comment


                                        Kyllä se törtöin pyöräkuski mitä olen ikinä nähnyt on tuulipuvussa helteellä polkeva työmatkatempoa vetävä polkija.

                                        Itsellä on pyörät sekä maastoon, että tielle, mutta kyllä nyt sen verta pitää olla järkeä päässä, että kunnioittaa isompaa, vaikka kuinka olisi oikeassa. Itsesuojeluvaisto tuntuu puuttuvan hyvinkin monelta polkijalta, ja sepä se nuo ristiriidat aiheuttaa... 80km lenkistä itse tulee vedettyä ekat 20km lämmittelyä varovaisesti, sit 40km kiukulla (ja tien vieressä ei ole kevyelle liikenteelle kulkuväylää muuten kuin piennarmerkintöinä) ja sit 20km jäähdyttelee kotia kohti. Konflikteja ei ole ollut, ja pöörän ajotieturin mukaan keskinopeus lenkillä yksinään 28km/h...

                                        Comment


                                        • Oisko se kumminkin, niin jotta noilla pyörillä kun harjoittelevat kisoihin ym. muihin, niin ainut paikka se on tuo maantie autojen seassa.

                                          Eihän siinä tulis, kuin pelkkää vahinkoa, jos niillä nopeuksilla normipyörätietä ja sen käyttäjien seassa ajeltaisiin.

                                          Toki taajamassa en suosittele kilvanajoa edes fillareilla missään mielessä.

                                          Comment


                                            Tuokin on tosi, mutta yleensä myös kisat on tavattu järjestää tiellä, missä ei ole kvl:ää

                                            Comment


                                            • Korjauskehotus: tummennukset oikea etulasi ja vasen etulasi.

                                              Comment


                                                Mikäs siin nyt päähän ottaa? Nimim. joka vuosi sama teksti. :D

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja kiNos Näytä viesti
                                                  Korjauskehotus: tummennukset oikea etulasi ja vasen etulasi.
                                                  Mulla otteessa sama korjauskehotus nyt kolmatta vuotta. Ei enää ota päähän.

                                                  Comment


                                                  • Pointtina ei ole se, että fillarilla saisi paljon tuhos aikaan vaan lähinnä se, että pyöräilijä voi satuttaa itsensä todella pahasstikkin itse törttöillessään tuolla autojen seassa. Jalankulkijoiden seassa törttöillessään taas vaarantaa itsensä, sekä jalankulkijat.
                                                    Saa monesti kesässä kauhistua noiden pyöräilijöiden päättömyyksiä katsellessa. Suhautetaan suojatietä tai tien yli sivulle katsomatta ja oletetaan että autoilijalla refleksit ja hoksottimet toimivat senverran etteivät päälle aja. Muistan kerrankin kun ajettiin vantaalla ylästöntietä veljen kanssa ja ei keretty edes kunnolla hämmästyä kun jostain puskista suhahti tielle pyräilijä joka vältti parin metrin toleranssilla törmäyksen auton kanssa.

                                                    No uusimmassa moottorilehden liikenneonnettomuuspalstalla oli taas muutama auton ja pyöräilijän kohtaaminen ja tais olla yksi pyöräkolarikin. Kaikissa tais pyöräilijä menehtyä saman päivän aikana aivovamman seurauksena.
                                                    Ja paskamainen tilanne se on autoilijallekin jos joutuu tuollaiseen tilanteeseen. Vaikkakin syy olisi 100% pyöräilijän tai jalankulkijan.

                                                    Comment


                                                    • Mites se muuten on, kuka väistää ja ketä?
                                                      Pyöräilijä joka ajaa suojatietä, onko auto väistövelvollinen ( tientenkin on, eihän kukaan nyt päälle aja), mutta siis lain mukaan.

                                                      Jos pyörätie jatkuu suoraan esim. kun itse käännyt, niin autoilija väistää vai?

                                                      Aina väistän siltin, ettei vahinkoa pääsis tapahtumaan, mutta tämä onkin sellainen teoreettinen kysymys. Mitä mieltä arvon raati?

                                                      Comment


                                                        Pyöräilijä ei saa ajaa suojatietä, ellei se ole pyörätien jatke. Tällöinkin pyöräilijän on väistettävä, ellei auto ole kääntymässä sille tielle, jota pyöräilijä ylittää.

                                                        Jos pyöräilijä ajaa suojatiellä, joka ei ole pyörätien jatke, on hän luonnollisesti väistämisvelvollinen, koska rikkoo liikennesääntöjä. Suojatie antaa etuajo-oikeuden ainoastaan jalankulkijalle.

                                                        Comment


                                                        • Vaikka pyörä on väistämis velvollinen ja jää sitten alle nii eikös silti se mee et auton vika ja sakothan siitä saa liikenteen vaarantamisesta ja paskimmassa tapauksessa syytteen kuolemantuottamuksesta...

                                                          Comment


                                                            Eiköhän se ole tapauskohtaista eikä kukaan ole tässä maassa defaulttina syyllinen.

                                                            Comment


                                                              Eiköhän autoilija ole tässä maassa aina rikollinen :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X