Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkät jatkovarret 1/2" tai isommalle hylsylle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitkät jatkovarret 1/2" tai isommalle hylsylle

    Vetarin suojakumin vaihtohommaa kaavaillessa ja aiemmin yhden ison jatkiksen katkaisseena kyselen, että tietääkö joku, mistä saisi vähintään metrisen ja mieluummin vielä pidemmän jatkovarren, jolla voi vääntäistä auki sen napapultin kun ne on niin pirun lujassa?

  • #2
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/76706...-34-975mm-TERA

    Tämmönen?

    Comment


      #3
      Tuolla lähtee jos on lähteäkseen. Ei ne napapultit normaalisti ole niin tiukassa ettei tuolla aukeaisi. Ainoastaan yhden kerran minulla oli ässässä niin tiukassa ettei auttanut pillillä lämmitys, hakkaaminen taikka vääntäminen. Kaksi 3/4 -> 1/2" adapteriakin sain poikki. Sitten lopuksi hitsasin puikolla sen pultin reunoille isot hitsisaumat, ja lähti käytännössä sormin auki! :)

      Comment


        #4
        Kahteen autoon juuri parin viikon sisään vetareita irrotelleena väitän myös että mikä tahansa 3/4" väännin on ihan riittävä. Itellä on 50cm varrella ja sitten metrinen sprinkleriputken pätkä jatkona jos tuntuu ettei oma elopaino puolen metrin varrella riitä.

        Samalla vääntimellä saa sitten kampuran kunkkupultitkin auki.

        Comment


          #5
          Tommonen 1/2"on kestänyt hyvin http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...va-2000019623/

          Comment


          • #6
            Samalla tyylillä kuin hopsis 3/4 tai 1/2 tuuman vääntövarsi ja 2 metrinen sprinkler putki. Kaikki on lähteneet auki myös kunkkupultit. Taitaa olla biltema ja ampro merkkisiä minulla tallissa.

            Comment


              #7
              Minulla katkesi yksi tuollainen Bilteman väännin. Se haarukka murtui juuresta.

              Comment


              • #8
                Tuolla hopsiksen tyylillä täälläkin menty. En tiedä minkä merkkinen 1/2" hylsysarja ittellä on (joku halpis kuitenkin), mutta sen setin t-liitinkin on kestänyt vielä toistaiseksi, vaikka aika tiukkoja pultteja silläkin avattu. Vaikkei siinä reiän ympärillä paljon materiaalia ole mihin se jatkovarsi menee.
                Yhden vähän hepposemman jatkovarren sain mutkalle kun kunnon varrella väänsin, mutta olen huomannut, että jossain tapauksissa semmonen mutkajatko on hyvinkin käytännöllinen :D

                Comment


                • #9
                  Tuo Bilteman 1/2 varsi alkaa joustaa jo paikallisen pajan jäljiltä pyöränpultteja avatessa metrin vesijohtoputkella. 3/4 on paljon jämäkämpiä.

                  Comment


                  • #10
                    Onko tuo otsikko vähän hämäävä, kun keskustelussa puhutaan vääntimistä/vääntövarsista? Jatko on jatko.

                    Olen Bilteman 1/2 vääntimiä rikkonut useammankin. Kyllä ne hyvin kestää siihen asti kunnes laitetaan putkea vartta pidentämään. 3/4 väännin on kiva, kun se ei jousta lainkaan, niin lähtee pultit/mutterit helpommin irti kuin yhtä pitkällä varrella 1/2 vääntimen kanssa.

                    Comment


                      #11
                      Itsellä yli 30 vuotta vanha Stahlwillen 1/2" nivelvarsi, noin puolen metriä pitkä. Pahimmillaan piti hakea poika avuksi painamaan jarrua kun jatkovarrella vaihde päällä, asvaltilla Audi 80 etupyörä "suti" tyhjää. Kun poika painoi jarrua napapultti aukes. Nyttemmin hankkinut myös jonkun motonetin 3/4" varren traktoriremppoja varten- mutta sitä en ole joutunut koeponnistamaan vielä kunnolla.

                      Comment


                        #12
                        Muistuipa mieleeni tapaus pari talvea sitten kun eräs Kaarinalainen aktiiviharrastaja soitti konsulttipuhelun kun oli 32V V8 koneen jakopäätä avaamassa ja kunkkupultti oli kampuralla vissiin hiukan tiukassa. Sanoin puhelimessa heti ettei kannata edes yrittää 1/2" vääntimillä, menee vaan työkalut rikki. Suosiosta hakea vaan 3/4" kalikat niin saa tehtyä ilman havereita.

                        Puhelun jälkeen meni vissiin vartti kun tuli tekstiviesti "No nyt se puolen tuuman väännin meni rikki."

                        Jätetään miehen nimi mainitsematta ;)

                        Comment


                          #13
                          asvaltilla Audi 80 etupyörä "suti" tyhjää.
                          Tämä taitaa olla se yleisin ongelma tiukkaan jämähtänyttä pulttia avattaessa. Aina ei auta vaikka apumies painaisi jarrua saman aikaisesti. Pyörä saattaa sutia silti, kun lujasti laitetaan momenttia pulttiin :) Tällöin voi rakentaa jonkun lukitustyökalun joka tulee maata vasten ja toisesta päästä esim. kahteen pyörän pulttiin. Tai sitten tekee homman sillä helpolla ratakisulla eli kunnon pulttimopolla, mutta sellaista ei tietysti ole kaikissa tee-se-itse pajoissa.

                          Minäkin olen kataissut yhden Bahcon valmistaman 1/2" vääntövarren vitosen kampuran kuningaspulttia avattessa. Apuna oli toki sellainen metrinen paksu teräsputki vääntövarressa lisämomentin antajana. Vääntövarsi katkesi yllättävän helposti. Ja tästä päästään siihen, että työkaluja ei ole mitoitettu kestämään lisävääntövarsilla aikaansaatuja vääntömomentteja. Hattuarviona sanoisin, että yli 200Nm tiukkuudella olevia pultteja kannattaa avata vain 3/4" kantaisilla (tai suuremmilla) työkaluilla.

                          Comment


                            #14
                            Omasta käyttöautosta (saab 9000) irroitin vetoakselin mutteria eikä tuntunut millään aukeavan. Vetarin suojakumin vaihdossa siis. Sain katkaistua yhden 1/2 tuuman jäykän varren. Löysin kuitenkin vanhan uskollisen tuuman vääntövarren ja 32mm voimahylsyn. Siihen jatkoksi 2m pitkä putki ja mies painoksi(aamupaino 105kg). Muutamalla nytkäyksellä irtosi ja isolla pamauksella. Oli tiukassa.

                            Comment


                              #15
                              Appiukolla on tuumainen väännin johon löytyy myös sekalainen valikoima putkia jatkovarreksi.

                              Naapurin isäntä kerran apelle soitteli että Sampo puimurin rengas vuotaa. Eikä hän sanut pultteja auki, jotta pääsisi pyörää paikkuuttamaan. No otimme matkaan edellä mainitun työvälineen ja n. 2m putken. Noillakaan välineillä pultti ei aluksi suostunut pyörimään mutta kun laitoimme putkeen vielä rautakangen jatkoksi niin rupesi kiertymään. Samalla kun minä rytkin elopainollani avaimen varressa appi suihkutti CRC:tä pultille. Sihinä vain kävi kun aine kiehui kohteessa. Kuitenkin voiteluainetta sattui tipahtamaan vanteen sisäpinnalle ja appi ohimennen pyyhkäisi siitä kohtaa rukkasella. Sieltä sattuikin paska kerroksen alta paljastamaan tarra jossa luki. "Tämän puolen renkaissa vasemman kätinen kierre"(tai jotain tuollaista).
                              Loput pultit aukesivatkin noin metrin varrella.
                              Viimeksi muokannut Lipponen; 10.4.2016, 12:18.

                              Comment

                              Working...
                              X