Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrullisen perävaunun ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Jarrut näyttävät samalta mitä kuvissasi ja noiden linkkienkin osasarjat näyttäisivät sopivan. Tarkkaa mallia en tiedä. Malli S2005-7 on tullut usein esiin, kun olen osia jarruihin etsinyt ja se se voisi olla. Napamutterin kiristysmomentti on vain 280Nm ja sinun jarruissa taisi olla tiukemmalla.

    Vanhassa vaijerissa näkyi vielä varaosanumero ja googlella löytyi taulukko vaijereista. Niillä tiedoilla tilasin uuden. Vanhan vaijerin mittaamisessa kannattaa katsoa ohjeista mistä kohtaa mitataan. Tuossa vaijeritaulukko http://www.anhaengerteileshop.de/epa...r_BPW_7_Bremse

    Comment


      #92
      Säädin molemmat melko "tiukoiksi" eli ehkä jopa liian laahaaviksi. Jarrulta tulevat kaikki mutterit ja muut systeemit pois lukien jarruvaijereiden päätymutterit sain "auki". Nyt kun käsijarrun vetää päälle vaijereiden tasurista päätellen vetää tasaisesti kun se pysyy suorassa...mutta ylläripylläri vasen puoli ei lukitu käsijarrusta kun vetää tuossa hiekkamaalla. Mikähän tuota oikein vaivaa? Voikohan vaijeri aiheuttaa tuollaista? Pitää kokeilla säätää tuo vasen suurinpiirtein jumiin...saako sitä lukittumaan silloinkaan käsijarrulla.
      Kannattaa ensin säätää rummusta jarrukengät niin lähelle, että aavistuksen laahaavat. Sitten säädät vaijereista/kaapeleista tyhjät pois. Vaijereiden tasuri ei useinkaan ole tällöin suorassa. Sitten vaan testaat käsijarrulla, että jarrut ottavat suunnilleen samalla tavala. Voi myös virittää vetopäähän jonkun systeemin jolla sitä saa painettua sisään jarrun testaamiseksi.

      Jos jarruvaijereita on syytä uusia niin ehdottomasti rosteriset tilalle. Eivät ole kalliita ja pysyvät pidempään herkkinä mitä normivaijerit. Näitä saa esim Teohydraulista. Jarrujen jumimisen yleinen syy on vaijerin ruostumisen vuoksi huonosti liikkuvat vaijerit. Niin ja se kärryn vetopää on myös syytä rasvata, jos ei liiku herkästi.

      Niin ja kun viet kärryn katsastukseen niin ei kannata mennä raskaan kaluston konttorille, jossa saattavat pistää kärryn jarrudynoon ;) Normikonttorilla yleensä testaavat jarrujen toiminnon ihan vain koeajolla.

      Comment


      • #93
        Ok, pitää vielä säätää ensin vähän löysemmälle tuota vasenta liian laahaavaa ja sitten ottaa vaijereista löysät pois. Vaijerithan, tai oikeastaan juurikin kaapelit, näyttäisi olevan kuoren sisältä muovipintaiset, kait sen sisällä sitten joku teräs vielä menee. Muovihan ei ruostu. Konttori jarrutteli juurikin jarrudynossa, samalla jolla ajavat henkilöautotkin.Näppärällä koukkutankoketju-vipusysteemillä sääti vetopäähän tulevaa jarruvoimaa. Liinalla tuota voi kotiolosuhteissa ehkä testailla.

        Comment


          #94
          Vaijerithan, tai oikeastaan juurikin kaapelit, näyttäisi olevan kuoren sisältä muovipintaiset, kait sen sisällä sitten joku teräs vielä menee.
          Ok, nämä sitten erilaiset mitä minun kärryssä. Siinä on ihan vaijerit jotka kulkevat sen kuoren sisällä.

          Comment


          • #95
            Uudella vaijerilla vaijerin liikematka muuttui samanlaiseksi kuin muissa ja pitoa on nyt selvästi paremmin. Ei se rumpu edelleenkään tunnu tautisesti pitävän, mutta aika lähelle samalla tavalla kuin muutkin. Uuden säätönippelin asensin myös. Vanha vaijeri liikkui hyvin ja kuori oli muuten ehjä, mutta ihan juuresta oli kuori halki. - Ongelmia tuo näytti siististä kunnosta huolimatta jo aiheuttavan. Vaijerissa ei ollut muovisukkaa vaijerin päällä.

            Trailereita katsastettaessa oleellista on tosiaan se, että vie sellaiselle asemalle, jossa ei liian tarkkaan aleta jarruja testailemaan. Ei kaikissa vaunuissa ole uutenakaan pitäviä jarruja. Syntymäsusia ei vaan saa toimimaan riittävän tehokkaasti, vaikka mitä tekisi.
            Viimeksi muokannut audiq; 17.10.2019, 19:19.

            Comment


            • #96
              Purin tuon ongelmallisen puolen taas auki. Vaijeri (on siis muovipinnoitettua teräskaapeli kuoren alla) kokonaan pois ja se toimii erittäin liukkaasti, mutta laitoin siihen vielä glykolia. Tässä on kyllä jotain todella outoa...kun säädin säädön minimiin ja otin tuon auki niin siinä käy niin että ylemmän jarrukengän reuna ottaa jo paljon aiemmin kiinni ja tuo säätö on mahdollista pyöritellä niin alas että hahlo karkaa jarrukengältä jolloin säätöratas taas alkaa suttaamaan. Muutenkin jotenkin näyttäisi että ainakin tuon ylemmmän kengän pitäisi olla vielä edempänä. Ei tässä taida olla kyllä oikeat osat paikallaan. Ihan jo senkään takia että säädöt minimissään jarrujen ollessa vapaasti noilla uusilla jarrukengillä tämä laahaa erittäin paljon. Identtiset nuo uudet jarrukengät on nöihin vanhoihin. Näissä jarruissa muuten siinä jarrukilvessä on takana tuon säädön alareunassa olevan peruutusnokan kohdalla reikä josta ilmeisesti on tarkoitus säädettäessä lukita tuo nokka paikalleen. (Näin oli Youtube videossa https://youtu.be/8ncB63Q30ZU?t=51.)

              (ot:Tuo peruutustoimintokin on jotenkin outo, se osa (nokka) kippaa vain toiseen suuntaan ja nostaa tuota säätömutterikalikkaa melko reilusti eli eikös se silloin ala jarruttamaan lisää kengän etupäästä ja samaan aikaan jarruvaijeri on levittänyt kenkiö takapäästä. Kengät ei pääse liikkumaan taaksekaan päin koska jarruvaijeri ja jarrunlevitysmekanismi on takapäässä (josta siis se levittää kenkiä rummun kehälle. Eikös tuon säätöpalikan pitäisi mieluummin vaikka laskeutua siinä tilanteessa. Tulipahan mieleen että noissa peruutukseen vaikuttava nokka osalle on oikean puoleinen ja vasen omansa,...En ole noita osia vaihtanut kun tuntuu olevan tuo tappi melko tiukassa ja sen näköiset osat ettei noita ehkä ole ikinä kukaan vaihtanut. Kärryä on ajettu ikänsä ymmärtääkseni melko suolatuissa olosuhteissa. )
              Attached Files
              Viimeksi muokannut Rusty; 17.10.2019, 19:11.

              Comment


              • #97
                Minulla on lähes uusi rumpu, kun paperitarrakin oli vielä lukukelpoinen ja uusilla kengillä säätöä on pyöritetty muutama milli ulospäin. Jos rumpu olisi kuluneempi, niin voi olla ihan hyvin mahdollista, että kenkä pääsee hahlosta hyppäämään, kun säädön ruuvaa minimiin.

                Sen vaijeriin tulevan banaanin muotoisen pulikan saa molemmin päin paikoilleen. Muutenhan tuota ei kovin herkästi väärin saa kasattua.

                Ostamani vaijeri oli samanlainen mitä tuo kuvissasi näkyvä sininen.

                Jos jokin epäillyttää osien järjestyksessä, niin kannattaa luntata toimivalta rummulta.

                Comment


                • #98
                  Niin siis tuo säädön ja tuon jarrukengän tilanne tulee tuon kuvan mukaiseksi koska jarrukenkä ottaa kiinni tuohon jarrukilven pellin muotoon eli lepää sen päällä. Se ohjautuu ihan itse siihen kohdalle. En ymmärrä miksi se siihen "nojaa". Minusta sen pitäisi levätä ainoastaan tuossa säätöhahlossa ja mennä sen mukana ihan minimiin. Kaikki osat on siinä asennossa kuin ne oli alkujaan, kuvia on aika paljon molemmilta puolilta. Olen verrannut kokoonpanoa myös noihin Valerydin ja BPW:n räjäytyskuviin. Tämä tosiaan testattiin jarrudynossa.

                  Jos olisi kapeampi jarrukenkä niin silloin se ei osuisi tuohon jarrukilven muotoon. Näihin on noita 35mm leveitä jarrukenkiä...http://www.valeryd.fi/visainfo.asp?artikelnr=4010006A

                  (Suatanansuatana tästähän se savotta tuli...kun olisi pitänyt tuota Audiakin rassata että ehtii edes jokunen tuhat kilometriä ajaa tälle talvelle.)
                  Viimeksi muokannut Rusty; 17.10.2019, 21:07.

                  Comment


                  • #99
                    Vertaa tekeekö toisessa rummussa saman kun kääntää minimiin.
                    Minun traikun jarruissa tuo säätö oli aika epämääräinen. Ja kengät kantoivat jarrukilvestä. En osaa sanoa kantoivatko samalla tavalla kuin sinun traikussa, mutta useamman kerran kiinnitin asiaan huomiota, että ottavat kilpeen erikoisesti kiinni.

                    Comment


                    • On muuten näköjään olemassa BPW S2035-7 malliset jarrut https://www.prinova.se/axel-broms/bp...20035-s2035-7/ jotka on muutoin rakenteeltaan samanlaiset...kapeammalla jarrukengällä. Niinköhän tässä on liian leveät jarrukengät.

                      Comment


                      • Rummussa luulisi olevan varaosanumeron, jolla selviää mikä jarru on. Rummusta näkee myös kengän leveyden. Jos siellä olisi väärät kengät, niin ei kai ne muutkaan rummut jarruttaisi silloin oikein?

                        Comment


                        • Todella huonosti näkyy numeroita kun on niin syöpynyt päältäpäin tuo rumpu. Ehkä tälllaisi numerosarjoja 01 271 11 0 ja 03 271 11 0. TeoHydraulin kuvista kattelin niin niissäkin on tuon tyyppisiä numerosarjoja, mutta googlellakaan ei löydä numerosarjoilla osumia.

                          Sillä minä tuota kengän leveyttä kun eihän se noin voi toimia että kengän reuna alkaa ottamaan kiinni jarrukilpeen jo ennenkuin säätö on minimissään... ja kengät laahaa. liitekuvana jarrurumpu suhteessa vanhaan jarrukenkään.

                          Minulla tämä on yksi akselinen eli lisäksi onneksi on vain toinen jarru.

                          Tuo jarruttaminen on sitten se toinen asia tuolla ongelma puolela että vaikka kuinka tuota vaijeria tiukkaa, ei se jarruta oikeastaan kuin sen maksimin mitä sen sai ennenkin jarruttamaan ja se ei ole oikeassa tilanteessa lukkoon saakka. Se on melko tiukka mutta ei riittävän. Ihan kuin siellä jokin estäisi sen jarrukenkien painautumisen tasaisesti jarrurummulle. Eli tuon saa noilla uusilla osilla ihan samaan tilanteeseen kuin se oli vanhoilla osilla poislukien se että se laahaa jo lähtötilanteessa.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Rusty; 18.10.2019, 11:23.

                          Comment


                          • Olisiko tuollainen? http://www.trailer-shoppen.dk/produk...271-1117-03-0/
                            Vaijerissani oli numerosarja noin kuin kirjoitit, mutta netissä oli pisteet välilyöntien kohdalla.

                            Comment


                            • Taisin saada nuo viikonloppuna sille mallille että säädöt minimissään kengät ei laahaa ja muutenkin toimii melko järkevästi...ehkä on vielä sellainen ominaisuus että vaatii liian "pitkän jarrun" ennenkuin alkaa ottamaan...ehkä, en tiedä kun ei ole mitään kokemusta miten noiden pitäisi ottaa. Pitäisi päästä jonnekin jarrudynolle.

                              Netistä kun katselin muualta Suomesta niin esimerkiksi Vaunushop: Jarrujen avaus, putsaus ja säätö, laakereiden tarkastus, sähköjen avaus ja voitelu 69e. (Erikseen siihen päälle tietenkin tarvittaessa palat yms + työtunnit.) Voisi jo harkita viemistä tuollaiseen.
                              Viimeksi muokannut Rusty; 21.10.2019, 17:20.

                              Comment


                                Taisin saada nuo viikonloppuna sille mallille että säädöt minimissään kengät ei laahaa ja muutenkin toimii melko järkevästi...ehkä on vielä sellainen ominaisuus että vaatii liian "pitkän jarrun" ennenkuin alkaa ottamaan...ehkä, en tiedä kun ei ole mitään kokemusta miten noiden pitäisi ottaa. Pitäisi päästä jonnekin jarrudynolle.
                                Jarru on hyvässä säädössä silloin, kun se alkaa lähes heti jarruttamaan, kun autokin jarruttaa. Lisäksi se vetopää ei saisi kolahtaa jarrutuksessa, jos se sitä tekee niin kärry jarruttaa liian myöhään. Tätä tosin on vaikea huomata ilman, että perävaunu on raskaasti kuormattu.

                                Comment


                                • Oltaisiin paikallisella ammattikoululla mitattu jarruja, mutta kärry oli liian leveä jarrudynamometriin. Menin sitten siitä suoraan katsastuskonttorille ja leimahan sieltä onneksi tuli. Mitä omin silmin kattelin niin aika lailla heti ne jarrudynon viisarit nyt lähti nousemaan ja hyvinkin tasaisesti. Nyt, eri katsastusmies, testasi autoa peruuttamalla. Aiemmin toinen katsastusmies liitteen kuvan mukaisella välineellä. Saa nähdä joko taas rempataan viimeistään parin vuoden päästä vai pääseekö katsastusvapautus yllättämään.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    Saa nähdä joko taas rempataan viimeistään parin vuoden päästä vai pääseekö katsastusvapautus yllättämään.
                                    Taitaa olla seuraava leimausaika vasta 31.12.2021 mennessä, kun katsastit kärryn 30.4.2019 jälkeen eli sait ns. pitkän leiman ;)

                                    Comment


                                    • Taas pääsi tutustumaan jarrujen ihanaan maailmaan, tai no Mondeon takajarrusatulat on tullut jo tälle keväälle tutuksi, A4 odottelisi vuoroaan.

                                      Eli Eurowagonin oikean puoleinen jarru alkoi laahaamaan ja useimmiten ensi metrit eteenpäin kulkiessa kuului pientä kirskuntaa. Eilen otin auki, alempi jarrukenkä ihan finaalissa ja se jarrun linkkusysteemikin kulahtanut yhdeltä kulmalta hangatessa jarrurummun pintaa. Ylempi jarrukenkä ihan ok. Aivan kuin koko systtemi olisi liikahtanut eri asemiin..tai ainakin alempi jarrukenkä ja se "linkku" alemmas&ulommas. Purin ja kokosin ja laittelin rummun paikalleen ja säädöt minimissä pyörii vapaasti ja säätöä tiukentaessa alkaa laahaaman. Napamutterin laitoin kiinni niin jumii täysin. Mitähän ihmettä, miten se pyöri aiemmin? Laakeriko tuosta on nyt myös paskana. Toivottavasti ei ole sorvannut sitä akselin tappiakin rikki.

                                      Laakeri pitänee varmaan ottaa pois prässillä? Tuossa näkyy olevan sellainen sokka... Edit: EI lähtenyt kierretanko systeemi ulosvetäjällä, joten vein Hyvärisen korjaamolle josta hommaavat laakerin ~35e ja ainakin yrittävät saada vanhaa laakeria ulos ja uutta sisään. Saattaa kuulemma olla tiukassa.

                                      Kasatessa taas huomasi miten surkeaa suunnittelua tuo systeemi on.
                                      Viimeksi muokannut Rusty; 26.5.2020, 09:49.

                                      Comment


                                        Käytin oman uutena ostamani trailerin ensimmäisessä katsastuksessa eilen. Ainakin toistaiseksi jarrut toimivat ilman ongelmia. Sähköjen kanssakaan ei ole ollut muuta ongelmaa kuin töpselistä irronnut piuha, joka aiheutti sen, että toisen puolen valot, kilvenvalot ja kylkivalot ei toimineet. Korjaus ei maksanut mitään.

                                        Comment


                                          Jos pitää alkaa sähköjen kanssa pelleileen, niin ite venetraikun sähköjen kanssa painineena tuli tälläinen ratkaisu tehtyä ja toimii (joo ne valot dipataan suolaveteen). Niin kannattaa ostaa kunnon IP67 LED-valot, ne kyllä maksaa reilun satasen kappaleelta, mutta ne toimii ja kestää. Siihen sitten 13-napanen pistoke. pistokkeelta sinkkukaapelilla "jakorasialle", johon oman maun mukaan haaroitukset molemmille puolelle traikkua, ite tein Wagon "mc gyvereillä" liitokset alumiinilaatikkoon, johon kaapelit tuotiin holkkitiivisteen läpi. Sitten noiden "haarakaapelien" kytkennät valoihin, niin kunnon liimasukalla tiivistys tai käyttää valmiita kutisteita tinarenkailla.

                                          Näin on menty nyt ongelmitta täydet kaksi kautta, ja traileri dipataan veteen valoja myöden vähintää kaksi kertaa viikossa, joskus useammin

                                          Comment


                                            Tyhm kysymys näin alkuun. Onko O2-luokan (<3500 kg) jarrullisissa peräkärryissä molemmilla akseleilla jarrut vai riittääkö vain toiselle akselille? Ei ihan helposti tunnu selviävän mistään.

                                            Comment


                                              Kaikki mitä olen nähnyt ovat olleet jarruilla jokaisessa pyörässä.

                                              Tuolla on noista jarruista vähän tarkemmin: https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...om=EN#tocId100 (Liite VIII jos linkki ei mennyt oikeaan kohtaan).

                                              Siellä viimeinen kohta (10. Yleisiä huomioita) kertoo seuraavaa.

                                              ​​​​​​

                                              Edellä esitettyjä vaatimuksia sovelletaan mekaanista tai hydraulista voimansiirtoa käyttävien inertiajarrujärjestelmien uusimpiin malleihin; erityisesti näitä malleja käytettäessä perävaunun kaikki pyörät varustetaan samantyyppisillä jarruilla ja renkailla.

                                              Erikoismalleja testattaessa edellä esitetyt vaatimukset on mukautettava.

                                              Comment


                                                Käsittääkseni tuo säädös on osittain korvattu uudemmalla. Jos ei ole kokemusta direktiivien lukemisesta ja etsimisestä, niin nuo on kyllä todella hankalasti löydettävissä. Pitää ensin opetella se logiikka, miten nuo on kirjoitettu ja miten jaettu nähtäville. Itselleni ainakin varsin sekavaa.

                                                Mutta tuosta liite VIII:stä pykälä:
                                                2.2.1.7. Käyttöjarrun on vaikutettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

                                                Perävaunu on O-luokan ajoneuvo.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                  Käytin oman uutena ostamani trailerin ensimmäisessä katsastuksessa eilen. Ainakin toistaiseksi jarrut toimivat ilman ongelmia. Sähköjen kanssakaan ei ole ollut muuta ongelmaa kuin töpselistä irronnut piuha, joka aiheutti sen, että toisen puolen valot, kilvenvalot ja kylkivalot ei toimineet. Korjaus ei maksanut mitään.
                                                  Nyt oli sitten ensimmäisen jarruremontin aika. Etummaisen akselin vasemman pyörän jarruvaijerin kuoren sisään oli huonosti paikallaan olleen kumisuojan välistä päässyt vettä ja vaijeri oli jumissa.

                                                  Purin vanhan pois, ajoin Teohydrauliin ja ostin uudet vaijerit molemmille puolille etummaiselle akselille. Nyt toimii taas. Traikussa on Knottin jarrut.

                                                  Comment


                                                    Miulla on tällä välin kärristä kansi lahonnut...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X