Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämmitystolpan ajastimen syklit.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lämmitystolpan ajastimen syklit.

    Aamuiset ulkolämpötilat alkavat olla jo niin alhaalla että kovasti pitäisi lohkolämmitintä käyttää. Eilen illalla satuin asian sitten muistamaan ja virittelin lämmittimen johdon emännän auton keulan ja lämmitystolpan väliin.
    Tänä aamuna sitten huomasin että lämmitintolpassa oleva kello ei toimi. Virtaa kyllä tulee kun "hahlo" on kohdillaan mutta kellomekanismi ei pyöri.

    Ratkaisu tähän on kuitenkin helppo. Peräluukun syövereistä nimittäin löytyy irrallinen ajastin mallia tämä.

    Nyt vain alkoi mietityttää mikä ajastusjakso olisi sopivin lämmitykseen?

    Omassa kotipaikassa on autonlämmittämiseen tarkoitettu pistorasia jota ohjataan sähkötaulussa olevalla kellolla. Siinä ajastusjaksot menee muistaakseni 2h päällä, 2h pois. Idea tässä on tavallaan hyvä koska auto on tavallaan ollut lämmityksessa, lähtipä liikenteeseen mihin aikaan päivästä hyvänsä. Itseä vain mietityttää onko tuo 2h sykli liian pitkä.
    Olisiko siis vaikka 1h päällä, 0.5h pois parempi vaihtoehto.
    Ajatuksia?

    #2
    Riippuu lampotilasta. 25 pakkasella tunti roikassa ja puoli tuntia pois on omasta mielesta liian vahan, sillon pitas olla 2 tuntia paalla, 15min pois.

    Comment


      #3
      Sitä sykliä kannattaa hiukan hakea. Litrainen Fiestan kone lämpiää tunnissa enemmän kuin 6.5 litrainen jenkkidiesel. Toisaalta kerran lämmittyään isompi massa myös varaa lämpöä pidempään.

      Minun kantani on että koko ajan lämpimänä pitäminen on turhaa, vaikka sykleissäkin, jos esim. työajat tai muut kulkemiset ovat suurinpiirtein säännöllisiä. Yön aikana esim. en näe mitään hyötyä että kone on varmuuden vuoksi lämmin jos vaikka tekee mieli lähtee aamuyöllä kolmelta käymään jossain. Näin niinkuin kärjistetysti. Näillä keleillä varsinkin kun puolen tunnin lämmitys jo riittää niin melkein voi lampsia pihalle laittamaan roikan kiinni siinä vaiheessa kun tietää koska on lähdössä.

      Comment


        #4
        Onkos tuo kuin yleinen tapa, että on 2h päällä ja 2h pois päältä? Aikasemmin kun on ollut kellot tolpassa, mutta nykyisessä kämpässä autopaikan tolpassa ei ole kelloa ollenkaan.

        Comment


          #5
          Kello voi olla myös jossain jakamokopissa.

          Comment


            #6
            Tuo vanhemmilla oleva 2h on, 2h off kello on tosiaan talon sähkötaulussa kiinteästi oleva. Pistorasia jota tuo ohjaa on erillisessä rakennuksessa. Noiden jaksojen pituutta ei muistaakseni voi säätää ainakaan ilman kellon vaihtoa. Talo ja tuo systeemi on rakennettu 90-luvun alussa.

            Eikös nykyään rakennuksiin ole ollut saatavissa järjestelmä jossa lämpötila-anturointi säätää lämmitysjakson määrää ulkolämpötilan mukaan?

            Mietinkin että tuon ajastussyklin tekisi jotenkin painotetusti eli vaikka aamuisiin lähtöihin olisi joku 2h lämmitysjakso jonka jälkeen seuraisi tuota on/off sykliä päiväs aikaan ja yöllä kokonaan off.

            Comment


              #7
              Nää talot taas on valmistunu 80-luvun loppupuolella, mihin muutin. Tuossa on vissiin 10 katospaikkaa missä nuo tolpat on. Eli kello tosiaan on mitä luultavammin keskuksen kyljessä/sisällä. Kyselin jo isännöitsijältäkin tuota toimintaa tolpalle, mutta ei oo vielä vastannut mitään. Epäilisin juurikin tuota 2h on/off, mutta varmistuksen kun vielä saisi.

              Ja tosiaan nykysin saa vaikka minkälaisia ohjauksia tehtyä esim. lämmitystolpille, jos vaan riittää mielenkiintoa ja jossain tapauksissa pätäkkää.

              Comment


                #8
                Niinpä. Noi pelkällä kello-ohjauksella toimivat irtorasiat taitaa olla pois kuolevaa tekniikkaa. Esim GSM ohjatut irtorasiat eivät enää tänä päivänä taida paljon maksaa.

                Comment


                  #9
                  Huvikseen just vilasin tuollasta rasiaa jossa oli kaks paikkaa, omat kellot ja johdonsuoja-automaatit sekä vikis, ni oli silläkin vielä hintaa 190e.

                  Comment


                    #10
                    Tai laittaa termostaattiohjatun lämmittimen niin ei tartte miettii ja kytätä milloin se on päällä.

                    PolarHeater tuo uuden termostaattiohjaimen valikoimiinsa.

                    Comment

                    Working...
                    X