Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmakompressorin korjausta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ilmakompressorin korjausta?

    Tos olis yks tommonen vanha 4kW/150l kompura joka päästää paineen kampikammion puolelle. Eli jos käsin pyörittää kampuran pyörästä niin suhina käy öljyntäyttöaukosta. Kohtuu kevyesti pystyy myös pyörittelemään... Eli mikähän noista yleensä hajoaa, tai mikä sieltä todennäköisemmin hajoaa? Olisko männänrenkaat poikki? Kannattaako tommosta lohkoa yleensäkään korjata? Bilteman vastaavan kokoinen lohko kustantaa kuitenkin sen 599 euroa.

    Speksiä konesta:

    Ingersoll-rand
    Power Super
    4kW/150l
    Iskutilav. 605l/min
    Tuotto(6bar) 495l/min
    380V

    #2
    Mitään en asiasta tiedä, mutta aukasemalla sen näkee. Ei montaa vaihtoehtoa liene, kun on melko yksinkertasia.
    IKH:lta saa lohkoa kans.

    Comment


      #3
      Mitä tapahtuu kun kompuran laittaa päälle? Nouseeko paine muutamaan baariin? Haen tällä kysymyksellä sitä, että oletko aivan varma että se työntää ne paineet sinne kampikammioon? Paskana oleva kannentiiviste aiheuttaa sen että kompura pumppaa ilmaa ees taas -> mittariin nousee yleensä 1-2bar.

      Nuo kompurat on todella yksinkertaista tekniikkaa. Jos osaa rakentaa kiljoonan hevosvoiman urssin niin ihan varmasti osaa myös kunnostaa tuollaisen paineilmakompuran. Auki vaan.

      Comment


        #4
        Ok. Ihan tässä vaan siksi kyselen ku tuo ei ole oma ja mietin et kannattaisko toi lunastaa ittelle..? 100e olis pyynti. Mut ei taas just oo mielenkiintoa laittaa lisäksi 400-600e rahaa siihen kiinni. En ole kokeillut käyntiin, mut pitää käydä vielä tarkemmin sitä ihmettelemässä. Öljyä se oli ruikkinu lohkon kylkeen jonkin verran mut ei nähny oikein mistä se oli tullu.

        Comment


          #5
          Voihan siihen laittaa pienemmän (halvemman) lohkon, jos tuottoa ei tarvitse noin paljon. N. 300 l/min tuottava lohko näyttäis olevan 270€.

          Comment


            #6
            Ingersoll-Rand on merkkinä sellainen, että melkein mieluummin korjaisin sen jos vain suinkin mahdollista, ennemmin kuin ostaisin jonkun halpislohkon. Voisi kuvitella, että varaosia siihen saa.

            Comment


              #7
              Niin, miksei sitä voisi korjata; tiivistesarjat, hoonaus ja männänrenkaat?

              Comment


                #8
                Mistähän muuten kantsis kysellä varaosia tohon lohkoon? Lähinnä siis mietityttää männänrenkaiden ja tarvittavien tiivisteiden saatavuus... Onkohan toi yks vai kakspyttyinen?

                Tuossa vielä kuvatus kyseisestä värkistä:

                Comment


                  #9
                  "ingersoll rand varaosat" kun näppäili googleen niin aika nopeesti löysi tällaisen listan ko. merkin huoltopalveluja tarjoavista yrityksistä:

                  http://www.koneboss.fi/index.php/dow...e/view/194/80/

                  Varmaan noista vois alkaa kyseleen?

                  Comment


                    #10
                    No niin, nyt on hieman ehditty tutkia mitä vois olla vialla. Käyntiin kun löi kompuran niin painetta tuntu vikkelään tuottavan, mutta ei kehdannut kauaa pitää käynnissä ku kalkatus oli melkoinen. Eli joku laakeri siis finito. Alapään kun otti auki nii tämmöstä löyty sisältä:



                    Toinen kiertokangen laakeri oli entinen ja on vahingoittanut kampurakaulaakin. Kaulan halkaisija on 30mm ja liuskan leveys 27mm ja paksuus 1,5mm. Nämä siis tönärillä mitattuna. Nyt pitää siis metsästää laakereita, jos mahdollista niin ylikokoista. Tuskin tota kaulaa kiillottamalla saa kuntoon?

                    Nyt kun muistelen niin tais se välikäsi, jolta ton kompuran hommasin, sanoa et lohko on rikki. Eli ite päättelin ettei tuota painetta ku kerta huohotusreiästä puhalsi ilmaa kun käsin pyöritti hinapyörästä. Käynnissä ollessaan taas puhallusta ei tuntunut nimeksikään. Ja täytyyhän tuollasen lohkon puhaltaa vähän ku kerta kaks erikokoista mäntää liikkuu pienessä tilassa. Öljyä lohko taas on vuotanut hihnapyörän puoleisen poskilaakerin stefan välistä.

                    Comment


                      #11
                      Heh, nyt on soiteltu laakerien perään, ja tuosta Konebossin listasta ensimmäinen joka oli yhtään asialla kuluttajamallin kompuroiden suhteen oli PH Pneumakone. Lupas ottaa yhteyttä jos saa alikoon laakereita. Oli oikein positiivinen asian suhteen kyllä.

                      Koneboss ei sekaannu kompurapuoleen ollenkaan ja he suosittelivat soittaa Velsar(Veljekset Sarvela) firmaan. Hauskaa oli et Velsarin äijä siellä kehu työskennelleensä vuodesta 86 kompuroiden parissa mutta ei ollu ikinä kuullu IR(Ingersoll Rand) merkistä, melkoisen ylimieleinen oli ja piti meikäläistä aivan idioottina ku tommosesta "tuntemattomasta" merkistä kyselee, huh huh. :D

                      Comment


                        #12
                        Tuo ylimielisyys noilla kompuramiehillä tyypillistä. Mecairilta kun kysyin mitä öljyä pitäis heidän kompuraan laittaa niin vastaus oli: "kuse vaikka sinne" ja löi luurin kiinni.

                        Comment


                          #13
                          Onko perinteinen vian aiheuttaja kyseessä, öljyjä ei vaihdettu ikinä? Kerran vuoteen, kun vaihtaa niin saattaa jopa halpiksetkin pitempään putputella.

                          Comment


                            #14
                            Miten kompuroissa muuten toimii kampuran voitelu? Onko siellä joku pumppu, vai ihan roiskeellako se pelaa?

                            Kyllä on Velsarin ukko ollut pihalla :)

                            Comment


                              #15
                              Ainakin sellainen pieni halppis-v2 oli ihan vain roiskeilla. Pieni sakara veivissä viskoo öljyä. Tosin ei niissä ole laakereitakaan :(
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Juu, kyllä tämäkin on roiskevoitelulla toimiva, ihan saman tyyppinen sakara veivin alasilmukassa. Luultavasti on jääny öljyjen vaihdot vähälle, tosin onhan tällä kompuralla ikääkin, vm. 89. Sisässä oli nyt kuitenki aivan uuden näköiset kirkkaat öljyt, mut on varmaan kokeiltu vaihtaa kun on alkanut ääntämään.

                                Eilen tuli lohko pestyä ulkoisesti niin on mukavampi työskennellä sen kanssa. Oli kampuran stefa sen verta sotkenu, aivan kurassa koko sen puolen kylki ja siivapyörä. Piti myös tehä diy ulosvetäjä pyörälle ku oli pikkasen lujassa, tarvi ylimääräiset kierrereiät pyörän keskiöön.

                                Viimeksi muokannut Thuppu; 4.9.2013, 12:34.

                                Comment

                                Working...
                                X