Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Painepesurin korjausvinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Painepesurin korjausvinkkejä

    Ostin viallisen painepesurin. On 4.5kW moottorilla. Messinkinen pumppu on koneen päässä ja vika on seuraava: kun päästää kahvasta niin pumpun o rengas pimpahtaa; tämä entisen omistajan mukaan. Itse en ole ehtinyt tutkia pesuria vielä mutta ajattelin kysyä että oisko pumpussa jokin venttiili jumissa kun sylkäisee o renkaan pihalle ja paine itse pumpun sisällä kasvaa liian suureksi. Jos loogisesti ajattelee niin pitäisihän jonkinmoinen kierrätys ym systeemi olla pesurissa jos startstop automatiikkaa ei ole? Jos jollain olisi tietoa tai jopa kuvia tai linkkiä esim pumpun toimintaperiaatteesta niin saapi auttaa.

  • #2
    Kyllähän niissä aina paineenrajoitus ja vapaakierto on. Laita kuvia pesurin pumpusta niin voi arvailla edes että minkä merkkinen se on.

    Tässä esim Kränzlen yhden mallin ohje mistä näkee selkeästi miten perus painepesuri toimii.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Kannattaa sitten tutkia tarkkaan se vikaantuvan o renkaan asennus, se saattaa rikkoutua helposti jos siellä on pumpun lohkossa pienikin hiushalkeama tjsp. Luulis että nuo tiivisteet suunnitellaan normaalisti kestämään hetkellisesti pumpun maksimipaineet.

      Comment


      • #4
        Kuvia en osaa laittaa tänne mutta tyyppikilven tiedot ovat seuraavat: leroy somer, 5,5kW, ls112m1

        Comment


        • #5
          Nuo taitavat olla sähkömoottorin tyyppikilvestä. Kurkippas sinne pumpun puolelle.

          Comment


          • #6
            Pumpussa ei näkynyt merkintöjä vaikka olen pessyt sen. Yritän huomenna tutkia uudestaan. Ohjauspaneelissakaan ei ole mitään tekstejä jäljellä, vain on/off kytkin ja öljyntäyttökorki löytyy...

            Comment


            • #7
              Siinä kuva miltä saman kokoluokan Kränzlen vanhempi pumppu näyttää. Putsaa sen pumpun tarkasti niin eiköhän siitä jotain valmistajaan viittaavaa löydy.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Laitoin mika sun spostiin 3 kuvaa pesurista jos vaikka auttais asiaa..

                Comment


                  #9
                  No olisit tänne yleisesti kuvat pistänyt.

                  Onko minkä värisiä katteita, esim. sähkömoottorin peräkoppa?

                  Comment


                  • #10
                    Ei kyllä tule ihan heti mieleen että minkä merkkinen laite olisi. Ulkoisista merkeistä pääteltynä tuon siipimutteri-jousihässäkän tarvitsee olla ylipaineventtiili mikä rajoittaa paineen. Jotenkin ei näytä orginaalilta, joten siitä on hyvä lähteä etsimään vikaa. Laita se päälle ja kato mikä o-rengas sieltä nyt sitten tirskahtaa, sekä painemittari kiinni niin näkee paineen.

                    Vesi sitten tolle koneelle ison putken päästä, ihan perus seinähanan tuotto voi helposti loppua kesken ja pesuri tuhoutuu kavitoinnin takia.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Miulla kanssa vanha KEW 5kW moottorila särki männät kavitoinnin takia. Sama juttu nykyisen HDS 590:sen kanssa, meni venttiilit, tiivisteet ja männät kiertoon kun lainakäyttäjää ei infottu tarpeeksi.

                      Jotenkin tulee vanha KEW mieleen tuosta, siitä vain puuttuu se muovikoppa päältä. 1-kuvaa kun katsoo niin mikkihiirimutteri säätänee painesäädintä joka palauttaa avautuessaan paineen takaisin messinkilohkon alapuolisen mustan kumiletkun tienoille. Vika kuten Mika sanoi tuon mikkihiiren alla. Pura se auki ja katso että liikkuu vapaasti ilman jousikuormaa ja rasvaa vaikka silikonirasvalla kevyesti.

                      Hytikkaliikkeestä 250Bar vaimennettu mittari tuohon painepuolelle.

                      Muovikopan sisältä varmaan löytyy konktatoriohjaus moottorille? Siellä voi olla vikavirtasuojakin, ainakin tuossa HDS:ssä joka on jostain 80-luvun lopulta löytyi 30mA vikavirtasuoja. Jos se on vähän kehittyneempi niin siellä pitäisi olla painekytkin joka avaa kontaktoripiirin kun paineen yläraja saavutettu, sammuttaa moottorin. Siinäkin voi olla vika.
                      Viimeksi muokannut matrikkel; 22.4.2013, 11:34.

                      Comment


                        #12
                        Mulla tuo Stihlin RE127plus alko viime vuonna temppuilemaan siten, että letkuliitkosen muovi tms kulmakappaleita on nyt mennyt 3 kappaletta murtumalla rikki. Ei kestä kuin hetken aina.

                        Ja viimeisimpänä ei koko roska lähde enään käyntiin. Olen tässä pohtinut, että kannattaako tollasta korjata tai korjauttaa, jos siinä on moottori sökö.
                        Seuraavassa vehkeessä ei tarttis olla kyllä mitään muovi tms liitoksia painepuolella.

                        Comment


                        • #13
                          Jos paineenrajoitus/vapaakierto on ruvennut jumitteleen, niin kyllä sieltä muoviosat voi alkaa antautumaan kun tulee iso painepiikki ennen kuin venttiili kerkeää mukaan. Pienemmissä laitteissa se on yleensä aina integroitu venttiililohkoon, isommissa sitten on myös lohkosta erillisiä. Laitteinahan nuo pesurit ovat sitten niin yksinkertaisia kuin vain voi olla, merkkilaitteisiin osiakin saa vuosikymmeniä. Se onko kannattavaa elvyttää konetta missä on muovista enemmän kuin kahvan suojat, on jokaisen oma asia.

                          Comment


                            #14
                            Se on totta, että oma asiahan se on mihin rahat tuhlaa.
                            Koko painepesurin tarve täytyy miettiä. Ton Stihlin hinnalla olis pesettäny auton aika monta kertaa vuodessa ja ja monen vuoden ajan, joten sais noi kestää hieman pitempään.
                            Eihän noiden sisuksiin näe mitään, kun on niin koteloituja nykyään.

                            Comment


                            • #15
                              Ei se helppoa ole noitten isojen merkkikoneidenkaan kanssa. Kuten kaverinkin sanoo, siinä vaiheessa kun rupee rahaa ja aikaa jäämään autoharrastuksesta, kannattaa ostaa iso painepesuri. Herkästi aina joku venttiili siellä jumii kun käyttö on kuitenkin vähäistä.

                              Comment


                              • #16
                                Mikä funktio tolla tulpatulla putkenpätkällä tuossa vasemmalla on? Olisiko painemittarilla jokin orginaali paikka?

                                Comment


                                • #17
                                  Kuvista katteltuna voisi arvailla että se menee venttiililohkossa painepuolelle. Kuoret tuossa varmasti alunperin on ollut, ja painemittari kuorissa kiinni.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko siinä o rengasurassa ylimäärästä tilaa? Jossain pesureissa on nimittäin o renkaan seurana tukirengas renkaan paineettomalla puolella, jos se puuttuu tai ne pistää väärinpäin, niin o rengas kyllä korkaa heti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Osittain purettu. Tuon jousivirityksen sain purettua osittain eli lohkon sisällä on holkki ja siinä on reikä josta vesi pääsee paineletkuun. Tämä holkki liikkuu nyt jo vähän mutta en vielä saanut irti sitä. Tämän holkin sisällä mäntä jossa on reikä ja tämän reijän läpi tulee siipimutterin ruuvin toinen pää... Ei siitä sen enempää, laitan kuvat siitä huomenna ja taasen mikaj kautta kun en osaa laittaa niitä tänne enkä tiedä onnistuisikokaan applen tuotteella... Myöskin messinkiset sylinterit pesin ultraäänipesurissa. Niiden sisässä oli kumiset stefat(ei jousia stefoissa) ja muoviset holkit. Männät jotka ovat vielä pesurissa kiinni näyttivät ihan ok kuntoisilta, ruostemöhnää oli niihinkin kertynyt mutta lähti ihan rätillä pois, oisko jopa rosteriset kun ei pinta ollut ruostepilkuilla. Irroitan vielä huomenissa nuo venttiilit jotka pitäisi saada irti kun ruuvaa nuo kuusiokoloruuvit irti.

                                      Vähän joutuu miettimään kuinka tuo kiertoventtiilihässäkkä toimii, siis se joka on siipimutterin alla ja estää ilmeisesti uuden veden tuloa/ aloittaa sisäisen kierron kun pesurin kahvasta päästää???

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuvien liittäminen tänne foorumille ei onnistu, koska et ainakaan profiilitietojen mukaan ole klubin jäsen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sanokaapa missä yleensäkään myydään varaosia painepesureihin?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä lähtökohtaisesti kaikilla vähänkään tunnetuilla merkeillä on jopa Suomessa oma huolto&varaosamyynti ja/tai jälleenmyyjien kautta hoidettu. Kärcheriin, Cleniin, Kränzleen, Altoon jne. varmasti löytyy varaosat. Ja toki myös netin kautta voi tilailla, jos tietää mitä tilaa. Ihan yleisimpiä osia yleisimpiin pesureihin löytyy rautakaupastakin. Ja tietysti tällaisen tee-se-itse projektin kanssa parasta lienee asioida hydrauliikkaliikkeessä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Stihlin hyvä puoli on se, että varaosia ja huoltoliikkeitä löytyy aika monelta paikkakunnalta.
                                              Jalasjärvelläkin on Stihlin korjaamo.
                                              Muuta hyvää siitä en tähän mennessä ole löytänyt. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on kanssa toi Stihlin RE127plus ja se on suht pitkään jo tehnyt sitä ettei aina lähde liipasimesta päälle. Sitten kun oikein kunnon täräyksen antaa koneelle liipasin pohjassa, niin sitten tulee paineet.
                                                Täytyisi jaksaa purkaa ja tutkia mikä tollasen voi aiheuttaa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nyt pesuri kasassa ja juurikin tuosta jousivirityksen tienoilta löytyi vika. Sieltä oli irronnut toisesta päästä ruuvi joka ilmeisesti liittyy veden ottoon kun kahvasta painaa. Vaihdoin jousen löysempään mutta joudun laittamaan takaisin tuon tosi vahvan jousen koska pistoolista painettaessa ei ruvennut tekemään painetta vaan piti avittaa kampeamalla/nostamalla siipimutteria. Pieniä vuotoja mutta ei ainakaan vielä painepuolella. Oli melkein kaikki paikat jumissa/ kalkin peitossa, ultraäänipesuri oli ahkerassa käytössä..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sain vuotavan Kärcher K4.97M -mallisen painepesurin ja vaihdoin siihen pari muoviputkea, eli osat 90011870 ja 90013750 kun olivat halki. Kokeillessa pesuria se kyllä työntää painetta, mutta kun liipasimen nostaa, kone käy jatkuvaa nopeasyklistä "katkokäyntiä". Tällöin moottori käy on/off noin sekunnin välein. Muutenkin painettaessa lipasinta tuntuu, että painetta ei ole kummoisesti. Muuten tuo pesuri on sisuskaluiltaan tosi siisti ts. ei roskia sihdeissä. Mikähän tuon "katkokäynnin" voisi aiheuttaa? Painekytkin kenties rikki?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Saako riittävästi vettä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Re: Painepesurin korjausvinkkejä

                                                        Pumpun sisäinen vuoto,ylipaineventtilin kiinnityskohdasta kun katsot,näkyy varmaankin halkeama.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Itsellä samantyyppisen "katkokäynnin" aiheutti yksi haljennut o-rengas painepuolelta, mutta sen vuodon kyllä näki vaikka olikin pieni.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pystyyköhän noita kp-letkuja korjailemaan mitenkään? Kärcherin HD sarjan letku halki ~2cm matkalta hieman ennen kahvaa niin pieni lyhentäminen ei vielä haittaisi mitään. Vai tuleeko uusi kaikinpuolin edullisemmaksi?


                                                            Itse itselleni vastaten, hydr.liikkeessä korjaus onnistui paikanpäällä odottaen, kustannukset jäi alle 10€.
                                                            Viimeksi muokannut niinjoo; 15.5.2013, 20:02.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X