Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laituri kuiville talveksi vai ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Laituri kuiville talveksi vai ei?

    Ponttoonilaituri, koko 2 x 3m. Pitääkö se nostaa talveksi rannalle vai voiko jättää veteen? Eli rikkooko jäät muoviponttoonit vai nouseeko koko laiturirakenne jään päälle vai jäätyykö vesi vaan ponttoonien ympäriltä ja kaikki hyvin?

    Laituri painaa sen verran, että sen raahaaminen kuivalle maalle vaatisi traktorin, jolloin mun pitäisi varmaan saada ponttoonien alle jonkinlaiset lankut ettei ne hajoa vetäessä maata pitkin. Mutta isompi ongelma on saada laituri kevällä takaisin järveen.

    #2
    Lähinnä merkittävää on, kuinka paljon jäät kyseiseen rantaan työntävät. Muuten aika varmasti voit jättää paikoilleen.

    Comment


      #3
      Itse nostaisin ponttonilaiturin maalle, sen verran monena keväänä kotipaikan mökin laituria on käännelty takaisin paikoilleen kun jäät vievät rannan suuntaiseksi. Viime talvena tapaninpäivän myräkkä sitten hakkasi liitokset hajalle ja uusi laituri tuli tolppien varaan. Saas nähdä kuinka kestää. Toki paikka ratkaisee paljon.

      Comment


      • #4
        Ei rikkoudu mitenkään jossei nyt aivan mahdottomia ahtojäitä laiturin ympärille synny.
        Minulla mökillä järvellä suojaisella lahdella ollut jo kymmenkunta vuotta neljästä 3m osasesta toisiinsa nivelöity muoviponttoonilaituri kesät talvet järvessä eikä minkäänlaisia vaurioita ole tullut joten en tosiaan usko että noin pieni laituri mitenkään kärsisi.

        Comment


          #5
          Kyllähän tuossa keväällä jäämassat aiheuttaa suuria voimia. Mutta laituri on kettingeillä ankkuroitu pohjaan painaviin betonimurikoihin, vaikea uskoa että se pettäisi. Mutta vaikka pettäisikin laiturin päästä niin ei se karkuun pääse. Ja jos ilmatäytteiset muoviponttoonit kestää, niin taidan jättää veteen.

          Comment


            #6
            Keväällä siirrät sitten ankkurit takaisin oikeaan paikkaan.

            Comment

            Working...
            X