Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Traktorin perälevyn teko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Traktorin perälevyn teko

    Talvi tulee ja todennäköisesti luntakin luvassa niin olisi tarkoitus tehdä perälevy kun tuo vanha on niin risa jo ettei sitä viitsi uudemman traktorin perään laittaa. Tarkoitus olis tehdä 3metriä leveä ja hydraulikäännöllä. Sain yhdet piirustukset mutta ei oikein ole hyvät eikä ollu hydrauliikkaa. Niinpä kysytään onko kukaan foorumilla tehnyt perälevyä itse? Itsellä mahdollisuus polttaa plasmalla itse osat ja kanttaukset joten kannattaa itse tehdä. Jos joku on tehnyt niin laittakaa mittoja/piirustuksia/ideoita tulemaan.

  • #2
    Tutulla oli hydraulikäännöllä tehdastekoinen ja sanoi, että ainakaan se yksilö ei toiminut käytössä. Maanviljelijä kun on, niin tietysti uudet vehkeet oli kaikki, että kulumisesta ei ainakaan ongelma johtunut. Ei pitänyt levy asentoansa.

    Mutta asiaan. Korjautin Kipan perälevyn paikallisessa ammattikoulussa, kun taittelin Belaruksella rullalle vanhan puskulevyn. Belarus on siitä vaativa, kun siinä on kaksitoiminen nostolaite ja kuitenkin pieni traktori, niin levyn pitää olla kevyt, mutta kestävä ja kestää myös painamista nostolaitteella. Lopputulos oli se, että vanhasta perälevystä otettiin malli ja tehtiin vanhaan varteen kokonaan uusi puskulevy. Se on leveämpi kuin vanha ja lähes puolta paksumpaa tavaraa. Varsiosa, joka jäi vanhaa, niin se vahvistettiin kestämään nostolaitteilla painamista. Erittäin tyytyväinen olen ollut lopputulokseen. Koko hökötys oli maalattu ja näyttää ihan uudelta. Kaupasta vaan ei noin hyvin Belarukseen sopivaa perälevyä saa. Hintaakin jälleenrakennukselle tuli vain satasia. Käytännössä kilohinta käytetyistä materiaaleista + pientarvikelisä. Eli käytännössä itse tehdessä olisi hintaa tullut enemmän, kun tarvikkeita jää kuitenkin yli.

    Comment


    • #3
      Tehtiin perälevy joskus kaverin kanssa ammattikouluaikana koulussa, mittoja en kyllä muista yhtään, mutta jotain kuvia voi olla tallella kun tonkis koneelta.

      Eikä tietoa toiminnasta kun tehtiin se ns. asiakastyönä halpatyövoimalla.

      Comment


        #4
        Käy esim. arkimarketin pihalla mittailemassa ja ihmettelemässä.

        Comment


          #5
          Muusta en tiedä, mutta kääntölaakerin halkaisija kannattaa maksimoida. Näin saadaan minimoitua nivelöinnin välykset.

          Comment


          • #6
            Itse tein joskus perälevyn Vaman mallilla, leveys 270 ja terän korkeus 70 + terälevy päälle. Tein korkean, koska nostovaraa on traktorissa ja lanalla aurataan sohjoa jolloin terän edessä pitää olla tilaa sohjomällille. Omassa lanassa on terä 5 millistä möttörautaa ja vahvikkeet kuten esikuvassa. Runkoputkikin oli aika ohkaista, oisko 200x200 5 mm seinämällä, tosin kesti kymmenen vuotta käyttöä, ennekuin ratkesi kääntökehän edestä. Asiaan tosin saattoi vaikuttaa arviolta 400 kiloinen betonipaino, jonka tein lanan rungon päälle polanteenpoistoa ajatellen. Teräkulma on Vaman lanassa hyvä, se kannattanee kopioida sellaisenaan...

            Vaman terän nivelsysteemi on siitä hyvä, ettei se väljisty kovin helposti, eikä ole väljä jo syntyjään. Toki on hanakka jäätymään talvella jos kääntölaitteeseen pääsee vetistä sohjoa.

            Jos alat tekemään lanaa, niin varustele se kerralla valmiiksi, eli taakse helposti irrotettavat ja ympäripyörivät tukipyörät. Hydraulisen työntövarren kanssa on lana silloin käyttökelpoinen kesäisiin tasailuhommiin.

            Tuommoinen se on, teräkulma ehkä himpun loivempi minun lanassa.

            Viimeksi muokannut Hervast; 6.9.2012, 22:24.

            Comment


              #7
              Lana kannattaa mitoittaa kunnolla yli. Tulee jo massaakin plussana siihen, ja varsinkin jos kunnon traktorin järkäleellä joskus höyläät tietä. 10 tn traktori ja sen 250-300 hp. Kysyy jytkyä rakennetta, jos esimerkiksi pakilla lanatessa tökkää vähän johonkin.

              Comment


              • #8
                Kävin paikallises rautian pihassa vakoilemassa mittoja ja kääntö systeemiä. nyt olis hommat siinä vaiheessa että muutin jo saamiini piirustuksiin mittoja jonkun verran eli vetopää pääosin 6mm paitsi vetovarsien korvat 12mm kotelo rakenne jäykistää mukavasti. Palkista tulee 180*160 8mm pellistä ja sinne sisälle vielä jäykisteet. eihän tuo vetokone mikään kauhean järeä ole, mutta pärjää lumen luonnissa ja tien lanauksessa. Tuli kuukausi takaperin hankittua Fiat 82-94 mp-lift kuormaajalla vm-94. Itse lana osa on 8mm pelliä, korkeus 650mm ja leveys 3000 siihen jäykkärin ja kotelo taakse vielä. Hydraulisylinteri tulee todennäköisesti tots-tuotteelta kunhan saan ensin osat poltettua ja kasattua heppiin niin tietää pituuden. Kyllähän tuohon painoa pitäisi tulla jo tarpeeksi ja saahan teräkulmaa muutettua hydraulisella työntövarrella tarpeen mukaan. Laittelen muutamia kuvia ensi viikolla kun saan osia kasaan ensin. Miltäs tälläinen suunnitelma kuulostaa? Tarkoitushan ei ole mitään kantoja repiä maasta...

                Comment


                  #9
                  Terälevyn käännölle kannattaa laittaa paineakku tai ylikuorma venttiili törmäyksien varalle. Edellisen 3m levyn lunasti vakuutus yhtio kun meni kääntökehä solmuun kun levyn kulma otti johonkin kiinni jonka jälkeen levyn ympäripyöräyttäminen vaati aina tahkoamista kiveä tai jotain muuta kiinteää vasten. Nykyseen levyyn sitten laitoinkin juuri tuon ylikuormaventtiilin vai olikose joku paineraja, säädettävä kuitenkin. Säästää konetta paljon etenkin jos veturi painaa 7000kg ja levy on 3m ja sekin sieltä järeimmästä päästä.

                  Comment


                  • #10
                    Joo juurikin tuollainen venttiili on suunnitelmissa laittaa jos sattuu johonkin kovaan ottamaan kiinni ettei mene koko vehje särki. Tarkoitus myös laittaa kääntökehään jossa siis kaksi pyöreää kiekkoa vastakkain niin porata reiät molemmin puolin jotta saa lukittua jos tarvitsee jotai kovempaa käyttöä ettei sylinteri kärsi.

                    Comment


                    • #11
                      Jos talvella haluaa kevyttä ja mukavaa vetoa ja sen lisäksi että tulee priimaa jälkee polanteesta ja jäästä huolimatta kannattaa investoida kovametalliteriin.

                      Maksaa mutta kestää isältä pojalle, siviilissä kenties pidempään.

                      Perus harkkoterä toimii ok, jättää hyvän jäljen mutta ei jäähän ja polanteeseen oikeen pure.


                      Jos oikeen pihi on, niin kannattaa käytettyjä harkkoja kysellä vaikka kiinteistönhoitolafkoista.
                      Niitä jämiä kun hitsaa pari päällekkäin niin on uuden terän korkeus ja ajaa ikuisuuden siviilissä.

                      Comment


                      • #12
                        Oletko laskenut mitä perälevyn aineet tulee kustantamaan?
                        Kai myös muistit lisätä laskuihin oman työn? ;)
                        Onhan tuollaisen lanan suunnittelussa ja teossa oma hommansa mutta tulee sitten sellainen kun haluaa.
                        Jos ei välttämättä tavanomaista levyä halua (eli levy olisi tällöin kaareva), yksi edullinen vaihtoehto
                        olisi MT -tukun myymä lana. Tuohan on Hesen valmistama lana.
                        http://www.mt-tukku.fi/takalana.html

                        Comment


                          #13
                          Lainataan aihetta hiukan kun metalli hommista on kuitenkin kyse. Kertokaas miten tämmösen kaivinkoneen kauhan korjaa vai onko tämä jo rikki? :)

                          Tota on joku jo aiemmin korjaillut ja laittanut lisää rautaa peliin, itse ajattelin laittaa vähän paksumpaa ja leveempää kamaa tilalle. Hitsaus taidot nyt on mitä on mutta ei tota enään huonomaksikaan saa. :)
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Ajaa railot auki ja hitsaa kiinni. Toki voi vaikka toiselta puolelta vahvistaa laittamalla lisää rautaa.

                            Comment


                              #15
                              Hitsaustaidot nyt on mitä on mutta ei tota enään huonommaksikaan saa. :)
                              Voi saada, jos raudat eivät "liimaudu" kunnolla toisiinsa. ;)

                              Comment


                              • #16
                                Joo, eihä toijoo ees paha ku oo enempää revenny/banaanilla.

                                Nii tosiaa harkkoterä:
                                https://lh6.googleusercontent.com/-V...0/IMAG0156.jpg

                                Ja kovametalli:
                                https://lh3.googleusercontent.com/-d...0/IMAG0151.jpg

                                https://lh3.googleusercontent.com/-1...0/IMAG0160.jpg

                                https://lh3.googleusercontent.com/-a...208_115200.jpg


                                On btw hyvä lana tuo.
                                Hydraulinen kääntö & kallistus + takanostolaitteella toki nostolasku.
                                Ja tokkiinsa kallistus ja nostolasku on painatettavissa tai kellunnalla.


                                edit:
                                minen oo tukipyöriä tms tarvinnu, kovametalliterällä vetäessä kesällä tai talvella, niin voi käytännössä sanoa että se ei sukeltele tai haukkaile.
                                Kovemmalla pinnalla kampe kulkee terän "rungon" varassa ja pehmeemmällä tuon plootun johon yksittäiset terät pannaan kiinni.
                                Tuossa näkyy plootun sivuprofiili:
                                http://www.tutka.net/~volkkari/images/tienpinta.jpg
                                Viimeksi muokannut jesi; 7.9.2012, 17:19.

                                Comment


                                • #17
                                  Kertokaas miten tämmösen kaivinkoneen kauhan korjaa vai onko tämä jo rikki?
                                  Äkkiä kattotuna toi kauha on heikkoa tekoa, tai sitten sitä käytetään liian tehokkaassa koneessa. Elikkä vahviketta vaaditaan paljon lisää mikäli ko. koneessa se on rikottu. Kaikki sivulevyn vahvistamiset sitten taas syö tuottavuutta, eli kauha uppoaa maahan entistä heikommin. Fiksuin korjaustapa siis hankkia paremmasta matskusta tehty kauha.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaikki on laskettu suurinpiirtein mutta en omaan työhön palkkaa viitsi laskea kun omaan käyttöön jää, mutta jos vaikka myisin niin kyllä katetta jäisi, sen verran halvalla pellit saan. Eipä tuosta kauhasta hyvää saa jos ei vahvista kunnolla mutta jos pikakorjauksen tekee niin rälläkällä railo ja hitsi päälle. Sunnuntaina olisi tarkoitus mennä osat tekemään niin saa hahmoteltua hieman.

                                    Comment


                                      #19
                                      Äkkiä kattotuna toi kauha on heikkoa tekoa, tai sitten sitä käytetään liian tehokkaassa koneessa.
                                      Toi on RF:n tekemä kauha, pitäis olla ihan hyvää kamaa. Kyllä tota on kohdeltu kaltoin kun takaseinäkin on hakattu kolhulle, en tiedä onko tällä koneella väännetty mutta ei tota S40 kiinnikettä enään paljon suuremmalle koneelle saa.

                                      Kokeilen vetää rälläkällä haavat auki ja hitsi perään, kylkiin ajattelin tehdä vahvikkeet kun jotain ainesta varastolta jo löytyy. Saan kyllä kaikki repimiset tehtyä kuokkakauhalla niin tää on lähinnä tasoittelu/lastaus kauha.

                                      Uusia saa sitten kaupasta jos tämä ei onnistu, vois vaan sen reilun 1ke käyttää johonkin muuhun lisälaitteeseen. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuosta Samin kauhasta kannattais poistaa nuo entiset vahvistuksen kötöstykset. En ole guru noissa vahvistuksissa, mut itse poltattaisin jostain 10 mm veldoxista tms. pidemmät vahvikepalat molemmille puolille kauhaa. Eli ne sais olla niin pitkät kuin taivuttelematta saa soviteltua paikalleen, leveyttä jotain 8-9 senttiä. Nehän ei ulkopuolella juuri vaikuttaisi kauhan maahan tunkeutumiseen eikä tavara tarttuis kauhaan. Ensin toki pitäis nuo railot hitsata täyteen.

                                        Jesin harkkoterä kulkee myös reikäterän nimellä. Samanmoinen on omassa lanassa ja on hyvä kompromissi traktoripeleissä kesä ja talvikäytössä. Ei jätä kauhean liukasta jälkeä edes pahimmalla suvikelillä. Nuo kovametalliterät on enempi painatettaviin teräsysteemeihin. Niissä ne toimiivat hyvin kun terä pyörii ja teroittaa itse itseään kokoajan.
                                        Viimeksi muokannut Hervast; 7.9.2012, 22:18.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mää ajan tappiterää oletuksena kellunnalla, eli ei hydraulista painatusta.
                                          Harkkoo saa ajaa takapyörät ilmassa ja siltiki puree huonommi mitä tappi.

                                          Toki tapin huonoihin puoliin voi sanoa että takaperin ei kärsi työnnellä yhtää, muuten varisee leegot irti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            tälläinen tilanne tällä hetkellä. viikonloppuna olisi tarkoitus mennä tekemää lanan osat ja ensi viikon alussa pitäisi olla lähes valmis. pahoittelut kännylaatu kuvista
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Taas homma edennyt hiukan. Tunkin sovittamista ja jäykkäreitä vailla.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Hyvältä näyttää. Metallityöiden katselu lämmittää aina mieltä. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Saatetaanpa tämäkin loppuun. Eli tollanen siittä sitten tuli. Hyvin kesti talven auraukset.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvältähän se näyttää. Viimeisestä kuvasta ei ihan näy että onko kääntösylinterin taemman kiinnikkeen rautaa tuettu levyyn miten lujasti, mutta se paikka on 3m tehdastekoisissakin levyissä melko kovilla.

                                                    Ja niitä tukipyöriä suosittelisin jos on vähänkään tienlanausta kesällä. Mekaaninen säätö toimii vallan mainiosti pienemmässä ajossa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se on hitsattu lanaan molemminpuolin n.15cm matkalta ja päältä vielä 4cm matkalta ja hyvin on pysyny. Siittä voisin kuvan ottaa vielä. Kyllä tuota pyörää on tullut suunniteltua ja varmasti toteutankin kesän aikana kunhan saan muita projekteja pois.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X