Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ongelmaa kiinamönkkärin sähköjen kanssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ongelmaa kiinamönkkärin sähköjen kanssa

    Tällainen kapistus eksyi nurkkiin talvisäilytykseen / korjattavaksi.
    Moottori näkyy olevan joku 110cc Honda-kopio.
    Ongelma on seuraava: Ajovalopolttimot palaa rikki muutamassa minuutissa. tästä syystä hommattiin uusi jännitteensäätäjä sekä polttimot. Sama homma uusi kuitenkin heti ekalla pidemmällä ajolenkillä. Pienemmillä kierroksilla pysyvät normikirkkaina, mutta korkeammalle kierrätettäessä kirkastuvat selvästi, kunnes hehkulangat palavat poikki. Sekä polttimot että jännitteensäätäjä ovat mallia 12V. Yritin jännitteensäätäjän lähtöä mitata yleismittarilla, mutta ainakaan ilman muuta kuormaa en saanut siitä ulos mitään järkevää lukemaa.
    Sokerina pohjalla vielä sellainen juttu, että tuo sammui kerran ajossa ja kone ns kuoli eli ei startannut enää. Syyksi paljastui magneetossa sytkäpuolan löystynyt pultti, jonka pään magneeton vauhtipyörä oli leikannut irti. Tuo ruuvin pää sitten pyöri magneetossa aiheuttaen damagea sekä sytkä- että valopuolalle katkaisten kummastakin piuhat. Sain nämä kuitenkin kolvattua kiinni ja meno jatkui taas, mutta valot eivät tuossa ole koskaan toimineet lähipiirin omistussuhteiden aikana ja kuntoon ne pitäisi saada.
    Nyt otetaankin vastaan hyviä veikkauksia =) Voisiko tuo magneeton valokäämi olla paskana? Itse arvelisin sitä syyksi, koska uusikin jännitteensäätäjä pukkaa ylijännitettä vasta pienen ajelun jälkeen. Eli viallinen käämi (antaa liikaa jännitettä) --> rikkoo jännitteen säätimen (antaa ylijännitettä) --> rikkoo polttimot? Itsellä ei näistä vehkeistä ole sen kummempaa kokemusta, joten kommentteja otetaan mielellään vastaan! =) Akkukin tässä vehkeessä on ollut ja johtosarjastakin taitaa joku mustalaatikko puuttua, kiitos siitä edellisille omistajille.

    #2
    Jännitteensäädin nimensä mukaisesti ottaa sisään ylikorkeaa jännitettä ja alentaa sen sopivaksi. On onneton osa, jos ei kestä käyttötarkoitustaan.

    Mittaa lampulta jännite kierroksilla ja jännitteensäätimen ulostulosta myös. Ei välttämättä ole tasavirtaa (DC) vaan mahdollisesti vaihtovirtaa (AC), joten huomioi se mitattaessa. Tuleeko lampun virta ylipäänsä edes säätimeltä?

    Comment


      #3
      Voipi olla hyvinkin että valot tulee magneeton valokäämiltä suoraan eikä ole jännitteensäätäjän takana. Magneeton käämejä saa uusia, varaosapuljuja on netissä useita ja kamat tulee nopeasti, nimim. Tyscon 250cc laitellut uuteen uskoon. Sähkökaavioitakin löytää netistä jos vain merkki & malli on tiedossa, niin näkee onko valot kytketty oikein.

      Comment


      • #4
        Sen verran tuota tutkin ja tulkkasin sähkökaaviota, joka oli melko viitteellinen, että kaikki 12V sähköt tulevat valokäämiltä magneetolta "korkeajännite" AC:na, mutta menevät tuon jännitteensäätimen kautta. Jokapuolella pitäisi siis mennä 12V DC sähkö. Eihän tuossa oikeastaan muuta olekaan, kuin nuo ajovalot, takavalo ja jarruvalo. Ongelma on nyt se, että säätäjältä ei pelkällä yleismittarilta saa mitään järkevää lukemaa. Mittarin mukaan sieltä ei tule oikein mitään. Lamput kyllä toimivat, kun ne laittoi kiinni, joten vaatii ilmeisesti hieman resistiivistä kuormaa toimiakseen oikein. Lamppujen ollessa kiinni en mitannut enää, kun totesin toimivan, mutta nyt on molemmat lamput rikki, joten ollaan taas lähtöruudussa =)
        Tuota magneeton vaihtamista mietin itsekin. Tuon valokäämi / sytkäkäämisetin saa sinne suoraan varaosana kyllä. Omastakin mielestä kyllä onneton tuo säädin jos sisääntulotoleranssi on sellainen, että osa leviää käsiin. Kävi jo mielessä, että josko askartelisi oman säätimen =) Eihän sekään komponenttina ole kummoinen, tasasuuntaussilta, vähän suodatusta ja regulaattorit. Silti kaivelee, että missä tuo ongelman ydin varsinaisesti piilee... Eli mikä saa sen säätäjän antamaan ylijännitettä niin paljon, että lamput kärvähtää? Osuiko vaan maanantaikappale vai onko se valokäämi syynä. Alkuperäinen säätäjä lähti nimittäin ihan samalla tavalla. Tavallaan sekin on epäselvää, että onko se säätäjä edes vioittunut vai ei, lamput nyt meni joka tapauksessa.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Jeppaa Näytä viesti
          Akkukin tässä vehkeessä on ollut ja johtosarjastakin taitaa joku mustalaatikko puuttua, kiitos siitä edellisille omistajille.
          Akkuako ei ole nyt paikallaan? Mikä boksi siitä on poistettu, vaikuttaako asiaan?

          Comment


          • #6
            Tämä siinä onkin hieman mysteeri. Akkua ei siis ole nyt paikallaan. Sähkökaavion mukaan siitä ei puutu mitään boxia, mutta siellä on 9-napainen liitin tyhjänä, josta edellinen omistaja on repinyt kaksi johtoa irti ja tehnyt karvaperseliitoksen, jotta koneen sammutuskytkin kahvassa toimisi. Tästä päättelin, että kaiketi siinä on joku boxi ollut, jonka sisäisesti on tuo kytkentä ennen ollut. Kytkiksen mukaan tuossa ei mitään lataussäädintä erikseen muistaakseni ollut vaan akku tulisi kiinni suoraan jännitteensäätäjän lähtöön. Sähköstarttia tuossa ei ole, mutta kuulin, että edellinen omistaja olisi sanonut, että siinä joskus akkukin on ollut.
            Kyllähän tuo periaatteessa toimii, mutta tykkää näemmä antaa tuota ylijännitettä säätimeltä. En sinällään keksinyt, että mikä laatikko siitä voisi puuttua, mutta hieman hämärä homma tuo on muutenkin =)

            Comment


              #7
              Edellä on mainittu päteviä korjausohjeita. Seuraavaksi seuraa ongelman kiertoon mahdollinen ohje.

              Oletko ajatellut kokeilla 24v polttimoita? Junnuna kun papiskalla pärräsin niin takalamppuina eivät normi 6v polttimot kestäneet kuin 3-5 sekuntia. Ensin vaihdoin tilalle 12v polttimot jotka sitten kestivät päivän tai pari ja lopulta päädyin käyttämään 24V rahtari polttimoita. Niitä ei tarvinnut olla kokoajan vaihtamassa ja perässä ajelleiden kaverien mukaan takavalo kuitenkin paloi sen verran kuin sen odottaa sopikin.

              Eli tuollaista voi koettaa jos ei muuhun riitä mielenkiinto. Toki suotavampaa on etsiä vika ja korjata se.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Jeppaa Näytä viesti
                Tämä siinä onkin hieman mysteeri. Akkua ei siis ole nyt paikallaan. Sähkökaavion mukaan siitä ei puutu mitään boxia, mutta siellä on 9-napainen liitin tyhjänä, josta edellinen omistaja on repinyt kaksi johtoa irti ja tehnyt karvaperseliitoksen, jotta koneen sammutuskytkin kahvassa toimisi. Tästä päättelin, että kaiketi siinä on joku boxi ollut, jonka sisäisesti on tuo kytkentä ennen ollut. Kytkiksen mukaan tuossa ei mitään lataussäädintä erikseen muistaakseni ollut vaan akku tulisi kiinni suoraan jännitteensäätäjän lähtöön. Sähköstarttia tuossa ei ole, mutta kuulin, että edellinen omistaja olisi sanonut, että siinä joskus akkukin on ollut.
                Kyllähän tuo periaatteessa toimii, mutta tykkää näemmä antaa tuota ylijännitettä säätimeltä. En sinällään keksinyt, että mikä laatikko siitä voisi puuttua, mutta hieman hämärä homma tuo on muutenkin =)
                Olisikohan siinä liittimessä ollut virtalukko, kuullostaa tuo kahden piuhan jomppaaminen ihan sellaiselta että tuon liittimen päässä olevalla mahdollisella kilkkeellä sais sammutettua koneen?

                Ja olisikohan mahdollista että tuo säädin pelaisi paremmin jos siinä olisi akku paikallaan? Josko ei sitten nostaisi jännitettä niin ylös, tiedä häntä...

                Comment


                  #9
                  Riippumatta ihan siitä kuinka huono tai hyvä säädin on, akku yleensäkin tasaa piikkejä. Voipi hyvin olla, että on koko järjestelmä suunniteltu siten, että akku hoitaa tasaamista eikä pelkkä säädin kykene tasaamaan tarpeeksi. Tuleehan sieltä säätimestä nyt varmasti tasavirtaa ulos? Ettei ole tasaaja erikseen?

                  Comment


                  • #10
                    Virtalukko tuossa on ihan erikseen, joten se on tallella ja toimii kuten pitää. Valokytkimien kahvassa on vielä ns tappokytkin, jonka piuhoja oli siitä yhdestä liittimestä raastettu irti. Itsekin pohdiskelin tuota akun piikkejä tasaavaa ominaisuutta.
                    Siihen jännitteensäätimelle tulee nelinapainen liitin. Valkoinen ja keltainen tulevat valokäämiltä (AC) ja lähtöinä on punainen ja vihreä. Tuo vihreä on maapiuha (samanväristä käytetty joka puolella maadoituksiin suoraan runkoon). Punainen taas menee esim. suoraan kahvan valokytkimille ja sieltä eteenpäin lampuille. Taitaa CDI-boxillekin mennä yksi punainen. Mielestäni on kyllä DC:tä, joskaan en ole sitä kovin onnistuneesti mittaamalla saanut todistettua.
                    Jos nyt oletetaan, että sieltä tulee DC:tä ulos niin voiko sen akun lyödä kiinni suoraan tuohon punaiseen ja vihreään? Ainakin kytkentäkaavion mukaan näin on tehty. Alkuperäisessä kytkiksessä tosin oli sähköstartti ja startin rele samassa piirissä, mutta tässä ei sähköstarttia ole.
                    Itsekin olen sitä mieltä, että mieluummin korjataan, kuin kierretään, mutta kieltämättä nuo 24V polttimot kävivät mielessä =)

                    EDIT: niin ja kiitoksia tähän asti vastanneille vertaistuesta pohdinnalle! =)

                    Comment


                      #11
                      Tossa viime talvena painin saman ongelman kanssa, tosin kyseessä oli moottorikelkka. Tarkista nyt ekaks että jännitteensäätimen maadoitus on kunnossa. Mulla syyllinen oli kuitenkin itse jännitteensäädin. Se oli joku tarvikesäädin joka kesti muutaman kilometrin ja poks, taas oli valot pimeenä. Sitte vaihdoin toisen valmistajan tarvikesäätimen ja samalla tilasin ihan polariksen orginaalikin, mutta toi toinen tarvikesäädin on nyt pelannut ihan ok siitä lähtien. Asian jo ratkettua törmäsin kelkkafoorumilla asiaan, niin olivat aika monet muutkin kokeneet saman ongelman tietyn tarvikesäätimen kanssa, joka oli ihan susi jo tehtaalta lähtiessään. Joten kokeile vaikka seuraavaksi toisen merkkistä säädintä.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitoksia vinkistä!
                        Pitänee hakea uusi säädin ja polttimot ja katsoa mikä on tilanne, kunhan ne ehtii joskus vaihtamaan.

                        Comment


                        • #13
                          Pisteitä jaossa jassolle ja juutasqsalle, jotka olivat oikeilla jäljillä. Appiukko hommasi uuden säätimen ja vertasi vanhaan, ei ollut mitään eroa, joten ehjä pitäisi olla tuon vanhankin. Olivat liikkeessä sanoneet, että akku pitää olla, muuten tulee noita polttimot rikkovia jännitepiikkejä. Nyt sitten pitäisi vaan löytää aikaa sen akun paikalleen virittelyyn =)

                          Comment


                            #14
                            Biltemasta tms. pieni hyytelöakku.

                            Comment

                            Working...
                            X