Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sitruunahapon (ripulilääkkeen) testausta puhdistukseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikon kanssa samaa mieltä, irrallaan tehtävä jos hyvän haluaa.

    Happojen ruiskuttelu ja sumuttaminen on vihoviimeistä hommaa, varsinkin jos täytyy suihkutella pään korkeudelta ylöspäin (auton pohjaan). Vaatii ihan täydellistä suojautumista.

    Haposta saa joillain lisäaineilla geelimäistä, jolloin se pysyy siellä mihin sen levittää. Hitsisaumojen peittaukseen tarkoitettu peittaustahna on jo valmiiksi tällaista. En tiedä toimiiko esim. tapettiliisteri fosforihapon kanssa, joku on varmaan kokeillut?

    Comment


      Liisteristä ja perunajauhoista on ollut mainintoja. Jotain kiisseliähän siitä haposta voisi tehdä.

      Tuossa Allroadissa on nokkasorvi keulalla ja 400 000 km lähestyy, joten ei sille ihmeitä kannata tehdä. Yläkerta on kerran rempattu, mutta turbosta ja pumpusta ei ole mitään käryä. Nyt pitäisi pelata aikaa ja vaihtaa se apurunko vasta sitten joskus jos muu auto on vielä hengissä.

      Monenko tunnin homma on vaihtaa apurunko?

      Comment


        Riippuu paljon siitä miten kovassa kaikki pultit on. Parhaimmillaan alle päivän homma.

        Tämä alkaa nyt menemään ohi aiheen...

        Comment


          Liuottaako sitruunahappo ruostekokkareet vai jäävätkö ne astian pohjalle? Ajattelin, että olisiko sitruunahaposta apua lämppärin kennon puhdistuksessa. Oksaalihappo voisi olla turvallisempi vaihtoehto, mutta sen saatavuus lienee huonompi kuin ripulilääkkeellä. Fosforihappo taitaa olla kokonaan pois suljettu, kun ne ruostekokkareet taitavat saada vain mustan fosfaattipinnan, eivätkä liukene pois. Vai kuinka?

          Comment


            Sitruunahaposta en enää muista mutta kyllä fosforihappo irroittaa ruosteen jos neste liikkuu. Nesteeseen se ei oikein liukene.

            Comment


              Onko lämmityslaitteen kenno oikeasti jotain ruostuvaa, luulin että ne on alumiinia. Ei ole kaikesta huolimatta tarvinnut koskaan vielä sellaista vaihtaa. Oli tai ei niin aiheeseen löyhästi liittyen alumiinin kanssa olisin varovainen sitruunahapon kanssa, alumiinisen jarrusatulan sisäpinta meni sitruunahappokylvyssä aika pahaan kuntoon. En tiedä yhtään oliko omaa evottamista vai mitä siinä kävi.

              Comment


                Alumiiniahan se on mutta moottorin vesitilasta mahdollisesti irtoava ruoste voi tietysti päätyä lämppärin kennoon. Sitä varmaan ajateltiin.

                Comment


                  Perämoottorin kaasareita putsailin joskus sitruunahapolla uä-pesurissa, pinta muistaakseni tummentui vähän ikävästi. Hapan on kuitenkin alumiinille parempi kuin emäksinen.

                  Comment


                  • Tilasin paikalliseen IKH:hon kilon pussin oksaalihappoa. 20e maksoi.

                    Comment


                      Jaa sieltäkö sitä saa. Apteekista ei saanut edes tilaamalla.

                      Comment


                        Lötkön etutolpat otin työn alle ja pohdin kannattaisiko jättää tynnyriin sitruunahapon kanssa muhimaan vai hiekkapuhaltaa? Toki tynnyrin voi täyttää lämpimällä vedellä, mutta sen jälkeen ei sitä kyllä järkevästi lämmitetä. Samoin mietin, että jos tarvitaan 10% seos, niin puoli tynnyriäkin vaatinee jo useamman 10kg sitruunahapporakeita, mikä ei ole enää kovin edullista sekään. Ja miten sen sitten hävittää?

                        Valuosien kanssa joillain ollut ongelmaa saada happo kokonaan pois huokosista, joka on johtanut maalin kuoriutumiseen sitten myöhemmin. Onko mitään perää vai koskee vain jotain sodan aikaisia valumetalleja?

                        Comment


                          Agrimarketista hain aikanaan muoviämpärillisen sitruunahapporakeita. Makso jonkun 20-30€

                          Eihän sillä tynnyrillistä täytä mutta tommosia pikkukikkareita oon joskus jättäny muhimaan yön yli mitkä sopii pienempään astiaan.

                          Comment


                            Se 10 paino-% sitruunahapposeos puolikkaaseen tynnyriin (noin 90 litraa vettä) tehdään lisäämällä tasan 10 kg sitruunahappoa veden sekaan. Monessa lähteessä on käytetty 4 % seosta ja vähän lämmitetty.

                            Alumiinisessa lämppärin kennossa lienee ruostemuruja tukkimassa vesikiertoa. Huuhtelemalla niitä muruja kertyi jonkin verran ämpärin pohjalle, mutta en huomannut ottaa talteen yhtään testimateriaaliksi. Tavoitteena olisi siis liuottaa ruoste nesteeseen, kun ne loput irtokokkareet eivät ilmeisesti suostu tulemaan kennon läpi pois. (Auto kyllä alkoi lämpiämään sisältä, mutta vielä voisi vähän hifistellä ja on näitä Audeja vielä 3 muutakin, joihin voisi tehdä talvihuollon.)

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                              Jaa sieltäkö sitä saa. Apteekista ei saanut edes tilaamalla.
                              Oksaalihappoa sai myös tuolta hunajakaupasta ja fosforihappoa 75% tuli hankittua tuolta Lappo.fi , kun sattui lähistöllä olemaan.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                Lötkön etutolpat otin työn alle ja pohdin kannattaisiko jättää tynnyriin sitruunahapon kanssa muhimaan vai hiekkapuhaltaa? ---
                                Omastani puhallutin sillloin joskus etutolpat ja taka-akselin kylvetytin sitruunahapossa tai elektrolyytissä, en enää muista kumpi. Kaikkia kokeilleena sitruunahappo olisi luultavasti viimeinen vaihtoehto. Helpoin olisi viedä puhallutettavaksi ja pyytää, että laittavat ainakin pohjamaalin päälle. Sellainen muistikuva, että omissa tolpissa oli navat irti puhalluksen aikaan. Jarrukilvet oli paikoillaan. Etutolpat pehmenee vetoakselin suojakumin kohdalta yläpuolen kaaresta sisäpuolelta. Jos siellä on ruostetta, niin se on toki aika vaikea paikka puhaltaa puhtaaksi.

                                Comment


                                  Toimiihan tuo, reilusti alle 10% seoksella pari päivää niin S2 öljynjäähdyttimen ilmanohjauspelti näyttää ihan pelliltä taas. Ja taas tuli painonsäästöä ihan tilaamatta ;)

                                  Comment


                                  • Agrimarket 24€/4kg. Mulla on tallissa labrakäytössä ollut vesihaude. Siinä saa pumpun pyörittämään nestettä astiassa ja lämmityksen 100 asteiseksi. Siinä kylvetettiin suzuki pv:n vannelautasia viikonloppuna. Kaikki ruoste irtosi; saa vähän nopeutettua prosessia kun välillä käy teräsharjalla niitä läpi. Puhalluskaappikin löytyy ja toki nopeammin olisi sillä mennyt mutta en halunnut pölyttää tallissa. Vaikka on imurit ym niin meinaa sitä lasikuulaa tulla myös tallin puolelle

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viesti
                                      Toimiihan tuo, reilusti alle 10% seoksella pari päivää niin S2 öljynjäähdyttimen ilmanohjauspelti näyttää ihan pelliltä taas. Ja taas tuli painonsäästöä ihan tilaamatta ;)
                                      Tuo prosessi nopeutuu kun pitää nesteen koko ajan lämpimänä, ei sentään keittää tarvitse. Itsellä on ihan tavallinen keittolevy metalliastian alla lämmön hallintaan.
                                      Tuon avulla riittää 12-24h liuottelu kun neste lämmintä ja seos n. 10% sitruunahappo. Liian kauan ei kannata liottaa, koska jossain kohtaa happo alkaa kiteytyä metallin pinnalle ja se on sitkeä hangata irti...

                                      Comment


                                      • 60 asteisena pidin, en sitten tiedä oliko liikaa. Kätevästi kuivui osa ja teräsharjaa sai näytettyä välillä.

                                        Comment


                                          Eihän se kaksi tolppaa ja hilppeet niin paljon vadiikaan tilavuutta. Ostin 45l saavin (8e) ja sekoitin yhden 4,8kg ämpärin sitruunahappoa (24,90e Puuilossa). Vettä otin niin lämmintä mitä tallin hanasta tuli ja laitoin kiehuvaa vielä n. 10l perään. Vajaa 50 asteista tuli. Koitin vähän laittaa eristettä saavin ympärille ettei nyt heti ensimmäisen vartin jälkeen jäähtyisi.

                                          Laakerit jätin paikoilleen suojaaman sisäpinnat, kun ensin oli tarkoitus puhaltaa enkä jaksanut ottaa nyt poiskaan.

                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20210113_203835.jpg
Views:	1284
Size:	132,5 Kt
ID:	1908456 Click image for larger version

Name:	IMG_20210113_203819.jpg
Views:	1255
Size:	168,7 Kt
ID:	1908457

                                          Comment


                                          • Puhdistusteho paranee jos käyttää veden tilalla cokista, tosin sitä ei viitsi tynnyrikaupalla ostaa, mutta Lildlissä ei paljon maksa.

                                            Comment


                                              Huolellinen rasvanpoisto on lopputuloksen kannalta erittäin tärkeää. En huomannut oliko aiempana missään mainittu.

                                              Comment


                                              • Sitruunahappo kovin väkevänä ei ole tehokasta, omassa käytössä havainnut 3-5% seos ultraäänipesurissa toimii parhaiten.
                                                Oksaalihappoa saa jauheena kasvihuonetarvike liikkeistä. (veneen pohjaa putsannut)

                                                Comment


                                                  200:sen vakaajatankoa putsailin vahingossa viikon samassa tynnyrissä, kun unohdin sen sinne. Lopputulemana tanko oli toisesta päästä muuttunut rotansyömäksi naruksi. Meni siis se tanko piloille täysin :(

                                                  Tosin, eipä se pitäisi syöpyä ruostetta syvemmälle eli aika huokoiseksi oli päistään jo päässyt. Valkoista sakkaa oli kiteytynyt useampi sentti pinnalle, kun nostin ylös.

                                                  Rasvan poisto osasta ennen hapotusta on tärkeää onnistumisen kannalta, sillä rasva toimii estävänä kalvona.

                                                  Comment


                                                    Sellainen muistutus tai huomio tähän, että lujia teräslaatuja ei tule hapottaa. Prosessi nimittäin haurastuttaa. Tuota vetyhaureutta voi jälkeen päin uunittamalla vähentää. Valuosia ja pellinpaloja jne senkus vaan, mutta esim 10-lujia tai lujempia pultteja tai muttereita ei tule hapotella. Samasta syystä niitä ei löydy kaupasta sähkösinkittynä, koska sinkitystä ennen hapotetaan. Autotehtaat käyttää alustan pulteissa muita menetelmiä kuten delta-pinnoitusta.

                                                    Comment


                                                      Ongelma ei ole käsittääkseni hapotuksessa (vaikka siinäkin syntyy vetyä jonkin verran), vaan itse sähkösinkitysprosessissa, koska vetyä muodostuu siinä huomattavasti enemmän. Vetyionit diffusoituvat teräksen hilarakenteen sisälle, eivätkä pääse diffusoitumaan pinnoitteen alta helposti pois edes uunittamalla (tähän vaikuttaa pinnoitteen paksuus). Vetyä voi periaateessa syntyä kaikissa vettä sisältävissä prosesseissa, ja uunittamalla vetyä saadaan pinnoittamattomista kappaleista pois, mutta sekin täytyy tehdä välittömästi prosessin jälkeen, eikä viikon päästä.

                                                      Delta ei ole sähkökemiallinen pinnoitus, vaan sinkki- ja alumiinihiutaleita sisältävä maalijärjestelmä, ja siten vedetön prosessi.

                                                      Comment


                                                      • Muistan lehtijutun kauan sitten, kun autonrakentajaguru Pekka Leino oli kromauttanut Dodge Polaransa takajouset. Laittoi jouset paikalleen ja laski auton alas pukeilta. Kuului rutinaa ja jouset menivät pieniksi palasiksi. Vetyhauraus taisi olla diagnoosi hetken ihmettelyn jälkeen.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 8.2.2022, 09:34. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                        Comment


                                                          Hapotan jonkun verran vanhojen sylinterikansien korroosiota pois, lähinnä jäähdytys ongelmien, mutta myös ulkopuolisen korroosion takia sitruuna hapolla.
                                                          Koneistetut pinnat kannattaa suojata vaikka vaseliinilla, muuten pinnasta tulee huokoinen.
                                                          Kierteisiin laitan myös pultit rasvalla, koska kierteet pehmenevät muuten ja saattavat korkata kiristettäessä.
                                                          Samoin jos pultteja hapottaa, niin kannattaa joko suojata kierteet ja putsata teräsharjalla tms. tai ainakin pitää hapotusaika tosi maltillisena ja valvoa prosessia.

                                                          Kannattaa myös välttää sähkökemiallisia pareja samassa kylvyssä..
                                                          Kaveri joskus laittoi lohkon kokonaan lillumaan ja sujautti sylinteriputkeen jonkun "kaasuttimen" tms eri metallia olevan osan.
                                                          Seuraavana päivänä kun kurkkasi tulosta, niin "kaasutin" oli syöpynyt läpi sylinteriputkesta.

                                                          Comment


                                                            Minun käsitys myös on, että vetyhaurastuminen on iso ongelma elektrolyysissa, ei niin iso pelkällä suht miedolla sitruunahapolla putsatessa.

                                                            Toisaalta, jotain 10.9 pultteja nyt ei muutenkaan olee järkevää putsailla, jos ovat jo ruosteessa. Haurastuneita joka tapauksessa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X