Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sitruunahapon (ripulilääkkeen) testausta puhdistukseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikon kanssa samaa mieltä, irrallaan tehtävä jos hyvän haluaa.

    Happojen ruiskuttelu ja sumuttaminen on vihoviimeistä hommaa, varsinkin jos täytyy suihkutella pään korkeudelta ylöspäin (auton pohjaan). Vaatii ihan täydellistä suojautumista.

    Haposta saa joillain lisäaineilla geelimäistä, jolloin se pysyy siellä mihin sen levittää. Hitsisaumojen peittaukseen tarkoitettu peittaustahna on jo valmiiksi tällaista. En tiedä toimiiko esim. tapettiliisteri fosforihapon kanssa, joku on varmaan kokeillut?

    Comment


      Liisteristä ja perunajauhoista on ollut mainintoja. Jotain kiisseliähän siitä haposta voisi tehdä.

      Tuossa Allroadissa on nokkasorvi keulalla ja 400 000 km lähestyy, joten ei sille ihmeitä kannata tehdä. Yläkerta on kerran rempattu, mutta turbosta ja pumpusta ei ole mitään käryä. Nyt pitäisi pelata aikaa ja vaihtaa se apurunko vasta sitten joskus jos muu auto on vielä hengissä.

      Monenko tunnin homma on vaihtaa apurunko?

      Comment


        Riippuu paljon siitä miten kovassa kaikki pultit on. Parhaimmillaan alle päivän homma.

        Tämä alkaa nyt menemään ohi aiheen...

        Comment


          Liuottaako sitruunahappo ruostekokkareet vai jäävätkö ne astian pohjalle? Ajattelin, että olisiko sitruunahaposta apua lämppärin kennon puhdistuksessa. Oksaalihappo voisi olla turvallisempi vaihtoehto, mutta sen saatavuus lienee huonompi kuin ripulilääkkeellä. Fosforihappo taitaa olla kokonaan pois suljettu, kun ne ruostekokkareet taitavat saada vain mustan fosfaattipinnan, eivätkä liukene pois. Vai kuinka?

          Comment


            Sitruunahaposta en enää muista mutta kyllä fosforihappo irroittaa ruosteen jos neste liikkuu. Nesteeseen se ei oikein liukene.

            Comment


              Onko lämmityslaitteen kenno oikeasti jotain ruostuvaa, luulin että ne on alumiinia. Ei ole kaikesta huolimatta tarvinnut koskaan vielä sellaista vaihtaa. Oli tai ei niin aiheeseen löyhästi liittyen alumiinin kanssa olisin varovainen sitruunahapon kanssa, alumiinisen jarrusatulan sisäpinta meni sitruunahappokylvyssä aika pahaan kuntoon. En tiedä yhtään oliko omaa evottamista vai mitä siinä kävi.

              Comment


                Alumiiniahan se on mutta moottorin vesitilasta mahdollisesti irtoava ruoste voi tietysti päätyä lämppärin kennoon. Sitä varmaan ajateltiin.

                Comment


                  Perämoottorin kaasareita putsailin joskus sitruunahapolla uä-pesurissa, pinta muistaakseni tummentui vähän ikävästi. Hapan on kuitenkin alumiinille parempi kuin emäksinen.

                  Comment


                  • Tilasin paikalliseen IKH:hon kilon pussin oksaalihappoa. 20e maksoi.

                    Comment


                      Jaa sieltäkö sitä saa. Apteekista ei saanut edes tilaamalla.

                      Comment


                        Lötkön etutolpat otin työn alle ja pohdin kannattaisiko jättää tynnyriin sitruunahapon kanssa muhimaan vai hiekkapuhaltaa? Toki tynnyrin voi täyttää lämpimällä vedellä, mutta sen jälkeen ei sitä kyllä järkevästi lämmitetä. Samoin mietin, että jos tarvitaan 10% seos, niin puoli tynnyriäkin vaatinee jo useamman 10kg sitruunahapporakeita, mikä ei ole enää kovin edullista sekään. Ja miten sen sitten hävittää?

                        Valuosien kanssa joillain ollut ongelmaa saada happo kokonaan pois huokosista, joka on johtanut maalin kuoriutumiseen sitten myöhemmin. Onko mitään perää vai koskee vain jotain sodan aikaisia valumetalleja?

                        Comment


                          Agrimarketista hain aikanaan muoviämpärillisen sitruunahapporakeita. Makso jonkun 20-30€

                          Eihän sillä tynnyrillistä täytä mutta tommosia pikkukikkareita oon joskus jättäny muhimaan yön yli mitkä sopii pienempään astiaan.

                          Comment


                            Se 10 paino-% sitruunahapposeos puolikkaaseen tynnyriin (noin 90 litraa vettä) tehdään lisäämällä tasan 10 kg sitruunahappoa veden sekaan. Monessa lähteessä on käytetty 4 % seosta ja vähän lämmitetty.

                            Alumiinisessa lämppärin kennossa lienee ruostemuruja tukkimassa vesikiertoa. Huuhtelemalla niitä muruja kertyi jonkin verran ämpärin pohjalle, mutta en huomannut ottaa talteen yhtään testimateriaaliksi. Tavoitteena olisi siis liuottaa ruoste nesteeseen, kun ne loput irtokokkareet eivät ilmeisesti suostu tulemaan kennon läpi pois. (Auto kyllä alkoi lämpiämään sisältä, mutta vielä voisi vähän hifistellä ja on näitä Audeja vielä 3 muutakin, joihin voisi tehdä talvihuollon.)

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                              Jaa sieltäkö sitä saa. Apteekista ei saanut edes tilaamalla.
                              Oksaalihappoa sai myös tuolta hunajakaupasta ja fosforihappoa 75% tuli hankittua tuolta Lappo.fi , kun sattui lähistöllä olemaan.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                Lötkön etutolpat otin työn alle ja pohdin kannattaisiko jättää tynnyriin sitruunahapon kanssa muhimaan vai hiekkapuhaltaa? ---
                                Omastani puhallutin sillloin joskus etutolpat ja taka-akselin kylvetytin sitruunahapossa tai elektrolyytissä, en enää muista kumpi. Kaikkia kokeilleena sitruunahappo olisi luultavasti viimeinen vaihtoehto. Helpoin olisi viedä puhallutettavaksi ja pyytää, että laittavat ainakin pohjamaalin päälle. Sellainen muistikuva, että omissa tolpissa oli navat irti puhalluksen aikaan. Jarrukilvet oli paikoillaan. Etutolpat pehmenee vetoakselin suojakumin kohdalta yläpuolen kaaresta sisäpuolelta. Jos siellä on ruostetta, niin se on toki aika vaikea paikka puhaltaa puhtaaksi.

                                Comment


                                  Toimiihan tuo, reilusti alle 10% seoksella pari päivää niin S2 öljynjäähdyttimen ilmanohjauspelti näyttää ihan pelliltä taas. Ja taas tuli painonsäästöä ihan tilaamatta ;)

                                  Comment


                                  • Agrimarket 24€/4kg. Mulla on tallissa labrakäytössä ollut vesihaude. Siinä saa pumpun pyörittämään nestettä astiassa ja lämmityksen 100 asteiseksi. Siinä kylvetettiin suzuki pv:n vannelautasia viikonloppuna. Kaikki ruoste irtosi; saa vähän nopeutettua prosessia kun välillä käy teräsharjalla niitä läpi. Puhalluskaappikin löytyy ja toki nopeammin olisi sillä mennyt mutta en halunnut pölyttää tallissa. Vaikka on imurit ym niin meinaa sitä lasikuulaa tulla myös tallin puolelle

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viesti
                                      Toimiihan tuo, reilusti alle 10% seoksella pari päivää niin S2 öljynjäähdyttimen ilmanohjauspelti näyttää ihan pelliltä taas. Ja taas tuli painonsäästöä ihan tilaamatta ;)
                                      Tuo prosessi nopeutuu kun pitää nesteen koko ajan lämpimänä, ei sentään keittää tarvitse. Itsellä on ihan tavallinen keittolevy metalliastian alla lämmön hallintaan.
                                      Tuon avulla riittää 12-24h liuottelu kun neste lämmintä ja seos n. 10% sitruunahappo. Liian kauan ei kannata liottaa, koska jossain kohtaa happo alkaa kiteytyä metallin pinnalle ja se on sitkeä hangata irti...

                                      Comment


                                      • 60 asteisena pidin, en sitten tiedä oliko liikaa. Kätevästi kuivui osa ja teräsharjaa sai näytettyä välillä.

                                        Comment


                                          Eihän se kaksi tolppaa ja hilppeet niin paljon vadiikaan tilavuutta. Ostin 45l saavin (8e) ja sekoitin yhden 4,8kg ämpärin sitruunahappoa (24,90e Puuilossa). Vettä otin niin lämmintä mitä tallin hanasta tuli ja laitoin kiehuvaa vielä n. 10l perään. Vajaa 50 asteista tuli. Koitin vähän laittaa eristettä saavin ympärille ettei nyt heti ensimmäisen vartin jälkeen jäähtyisi.

                                          Laakerit jätin paikoilleen suojaaman sisäpinnat, kun ensin oli tarkoitus puhaltaa enkä jaksanut ottaa nyt poiskaan.

                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20210113_203835.jpg
Views:	158
Size:	132,5 Kt
ID:	1908456 Click image for larger version

Name:	IMG_20210113_203819.jpg
Views:	155
Size:	168,7 Kt
ID:	1908457

                                          Comment

                                          Working...
                                          X