Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tikkurilan RM 40 epoksimaali

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tikkurilan RM 40 epoksimaali

    Tervehdys!

    Ajattelin tuollaisella maalilla pyyhkäistä tukivarsia ja muita alustan kilkkeitä siistimmäksi. Onkos muilla kokemuksia tuon maalin toimivuudesta? Olis kätevää, koska ei tarvitse erikseen pintaväriä vaan tulis kerralla valmista.

    #2
    On helvetin hyvää kamaa. Älä ohenna.

    Comment


    • #3
      Ajattelin ensin ruiskuttaa, mutta voip olla että oma ruisku ei ihan tuota 120 baria kestä ;) Eli jäykkänä, siveltimellä. Hinnaltaan sellaista, että saan kolme litraa rautakaupasta sillä hintaa, millä saisin "automaali"-kaupasta yhden litran. Ja niiden epoksin päälle pitäis vielä ruiskuttaa pintamaalit...

      Comment


        #4
        Mulla on kakkosauton kaikki alustan osat vedetty tolla ja on kyllä hyvä kamaa. Vedä ruiskulla niin paksuna kuin mahdollista tai sudi käsin. Mulle maalari veti ekan kerroksen ruiskulla ja kun totesin sen olevan liian ohut, vedin pensselillä toisen vähän tukevamman setin.
        Viimeksi muokannut JM; 27.12.2010, 14:58.

        Comment


          #5
          Jos halutaan mahdollisimman hyvä ruosteelta suojaava maalikalvo, niin alustan osat kannattaa maalata ohentamattomalla maalilla. Mikäli ohentamaton epksi menee ruiskusta läpi, niin ok, mutta jos ei, niin sitten siveltimellä tai vastaavalla :)

          Comment


          • #6
            Minen ymmärrä miten joku voi väittää että rautakaupan maali tulis halvemmaksi kuin autovärikaupasta ostettu työkone epoksi ?

            Maalasin pyhinä tuvan peltikuorisen uunin tuolla nor-maalin epoksivärillä ja pintavärille tuli hintaa 18 ? litran purkille ja pohjaväri 6 ? litra. Epäilen että Tikkurilan maali maksaa pikkusen enempi.

            Comment


            • #7
              Sen verran maksaa, että 50 euroa kustantaa kolme litraa. Autovärikaupasta 40 euroa litra. Ja tuo oli siis sitä pohjalle pantavaa, johon raskaankaluston pintamaali 40 euroa/litra + kovete +ohenne, joten sillai tulee kalliimmaksi. Kahdesta paikasta kysyin ja molemmissa samat hinnat.

              Comment


                #8
                Siis ei toi tikkurilan maali maksa juuri mitään. Paikalliselta hiekkapuhaltajalta oon sitä hakenu ja olisko ollu kympin litra ja mukaan sai pilttipurkillisen kovettajaa. Sama ukkeli maala tuolla kuorma-autojen runkoja ja ties mitä muuta. Sillä oli sitä 15L ämpäreissä melkoinen kasa... Huomasin maalatessa, ettei oo kovin herkkua tavaraa hengitellä... Tuntu nousevan vähän nuppiin, että enemmän maalattaessa on syytä kyllä huolehtia ilmanvaihdosta.

                Comment


                  #9
                  Itse olen hankkinut vastaavaan käyttöön (ja vähän muuhunkin) Teknoksen Inerta -sarjan maaleja. Muistaakseni Inerta 5 on primer ja Inerta 50 pintamaali. Molemmat siis 2k epokseja. Hinta molemmille oli viimeksi ostaessa (joitakin vuosia sitten) jotain 20?/litra.

                  Jos yhdellä maalilla haluaa pärjätä, niin uskoisin tuon primerin välttävän alustan osissa. Tavallisten epoksien ongelma kun on auringon UV-säteily, eivät oikein kestä sitä, jos siltä suojaavia lisäaineita ei maalissa ole. Auton alusta vaan on aika hyvin piilossa UV:lta ja siksi väittäisin tuon primerinkin siellä toimivan. Toki tuolla pintavärillä tulee kiiltävämpi ja hieman sileämpi pinta ja värivaihtoehtoja on runsaammin.

                  Comment


                  • #10
                    Epoksimaalien huonoin puoli on nuo käryt jotka niistä lähtevät kuivumisen aikana. Hengityssuojaimet välttämättömyys.

                    2K Epoksipohjamaali on hyvä paljaan raudan pohjamaali koska se ei läpäise vettä. Kun kohtuuajassa vetää pohjamaalin päälle pintamaalin niin maali kestää melko hyvin myös kovaa kulutusta.

                    Pintamaaleja saa eri kiilltoasteella 90 ja 65 yleisimmät, 65 joustavampaa ja iskunkestävämpää ja 90 kiiltävä ja hieman herkemmin lohkeava.

                    Alkydi- ja uretaanimaalit haalistuu paljon pahemmin kuin nuo työkone-epoksit mitä olen käyttänyt. Tuosta syystä olen itse siirtynyt omissa harrastemaalauksissa miltei kokonaan epoksimaalien käyttöön. Traktorin pellit maalasin muutama vuosi sitten Normadur 90 ja hyvin on maalipinta kestänyt oksien raapimista ja hiekkapesuja. http://www.nor-maali.fi/tuoteseloste...%2090%20HS.pdf

                    Minulla on Normadur 90:stä "rasitustestissä" polttoainesäiliön pohjassa. Siellä oli pieniä syöpymiä jotka täytin huolellisen puhdistuksen jälkeen tuolla maalilla. Seuraavan säiliöhuollon yhteydessä on mielenkiintoinen nähdä miten maali on kestänyt polttoöljyn liottavaa vaikutusta. Säiliön ulkopinnassa tuo tuntuu kestävän rasitusta erinomaisesti ja maali pysyy hyvän näköisenä verrattuna vanhempaan säiliöön jonka muutama vuosi sitten maalasin Tikkurilan peltikattomaalin tähteillä.
                    Viimeksi muokannut Hervast; 28.12.2010, 11:15.

                    Comment


                      #11
                      Epoksimaalien huonoin puoli on nuo käryt jotka niistä lähtevät kuivumisen aikana. Hengityssuojaimet välttämättömyys.
                      Näin on, hengityssuojaimia kannattaa ehdottomasti käyttää.

                      Epoksilla on myös voimakas allergisoiva vaikutus. Toistuva ihokosketus aiheuttaa herkästi epoksiallergian ja sen jälkeen loppuu tuon mainion tuotteen käsittely siihen. Kannattaa siis käyttää kunnon suojakäsineitä ja välttää hengittämästä esim. hionnasta aiheutuvaa epoksipölyä.

                      Comment


                        #12
                        Epokseissakin on suuria eroja. Ennen kaikki oli liuotinpohjaisia ja ihan hirveitä. Nykyään löytyy sitten monia jotka ovat paljon käyttäjäystävällisempiä. Tuota Rm40:stä taisi tuttu maalari kutsua jäämurtajamaaliksi - hänen reseptinsä oli inerta primer alle ja siihen päälle toi kun primeri oli vielä nahkea.
                        Itse olen tyytynyt inerta primeriin- kun valitsee ajankohdan oikein saan osat naapurifirmassa hiekkapuhallettua ja maalattua muiden osien joukossa- ja hinta sen mukainen (viimeksi tasan 0 euroa)

                        Comment


                        • #13
                          Vastoin yleistä luuloa vesiohenteiset epoksimaalit aiheuttavat jopa herkemmin allergiaa kuin liuotinpohjaiset.

                          Kaikki ihon punoitus ei ole allergiaa. Kyseessä saattaa olla allerginen reaktio ilman pysyvää yliherkkyyttä, allergiaa.

                          Käyttöturvallisuustiedotteet kannattaa lukea.

                          Comment


                          • #14
                            Itse olen hankkinut vastaavaan käyttöön (ja vähän muuhunkin) Teknoksen Inerta -sarjan maaleja. Muistaakseni Inerta 5 on primer ja Inerta 50 pintamaali. Molemmat siis 2k epokseja. Hinta molemmille oli viimeksi ostaessa (joitakin vuosia sitten) jotain 20?/litra.

                            Jos yhdellä maalilla haluaa pärjätä, niin uskoisin tuon primerin välttävän alustan osissa. Tavallisten epoksien ongelma kun on auringon UV-säteily, eivät oikein kestä sitä, jos siltä suojaavia lisäaineita ei maalissa ole. Auton alusta vaan on aika hyvin piilossa UV:lta ja siksi väittäisin tuon primerinkin siellä toimivan. Toki tuolla pintavärillä tulee kiiltävämpi ja hieman sileämpi pinta ja värivaihtoehtoja on runsaammin.
                            Senverran mitä itse on tullut noilla Inertoilla maalailtua, niin primer (5) on kyllä huomattavasti pehmoisempaa kuin pintamaali (50). Hioessa tuon huomannut. Tämän takia vedän itse pintamaalin aina primerin päälle. Ja näin maalaten pysyy maalit vaikka alumiinivanteessa (saattais tietty ehkä pysyä muutenkin...).

                            Älä ohenna.
                            Miksei? Onko ideana se ettei maaliin jäisi liuottimen aiheuttamia haihdutuskanavia? Eikös tuota vastaan voi taistellä myös maalaamalla ohuita kerroksia pitäen välissä haihdutustaukoja? Tällöin kanavat eivät mene koko maalikerroksen läpi metallipinnalle asti.

                            Comment


                              #15
                              Miksei? Onko ideana se ettei maaliin jäisi liuottimen aiheuttamia haihdutuskanavia? Eikös tuota vastaan voi taistellä myös maalaamalla ohuita kerroksia pitäen välissä haihdutustaukoja? Tällöin kanavat eivät mene koko maalikerroksen läpi metallipinnalle asti.
                              Juuri näin. Liuotetusta maalista maalattu kalvo on kuin reikäjuusto. Vesimolekyyli mahtuu kulkemaan näistä reijistä -> ruostuminen alkaa. Spraymaalit on kaikkein pahimpia tässä suhteessa. 2k maaleilla tuo ei ole niin merkittävää, koska maalikalvon kuivuminen ei perustu pelkästään liuottimien haihtumiseen.

                              Toki tuon voi estää mainitsemallasi menetelmällä eli maalaamalla useamman kalvon. Tällöin kuitenkin kerroksia pitää olla niin runsaasti, ettei minkään todennäköisyyden mukaan haihdutuskanavia satu toistensa päälle. Noh, siksipä maalipurnukan kyljessä on maalausohjeet ja sopivat kerrosmäärät.

                              Comment


                              • #16
                                "Alkydi- ja uretaanimaalit haalistuu paljon pahemmin kuin nuo työkone-epoksit mitä olen käyttänyt."

                                Kyllähän todellisuudessa epoksimaalit liituntuu, ja alkydi- ja PU-maalit pitää värinsä. Normaalin tekemät epoksit liituuntuvat heikommin kuin esim tikkurila/teknos. Tämä todettu käytännössä teollisuuskäytössä. Parhaita korroosiota kestäviä maaliyhdistelmiä on esim pohjalle sinkkiepoksi ja pintaan polyuretaani. Ja pohja mielellään hiekka/raepuhallettu ruosteesta puhtaaksi, jos ei niin fosfatointi on hyvä konsti myös.

                                Nuo alkydimaalit on hankalia pitkien kuivumisaikojen takia, epoksi taitaa olla nopein kuivumaan.

                                Pelkkä pohjamaali ei kestä loputtomiin ruostetta vastaan, koska se on tarkoituksella huokoinen väli/pintamaalin tarttumista varten.

                                Comment


                                • #17
                                  No piru, sekotin mielessäni nuo epoksi ja PU-maalit, noinpäinhän se tietenkin menee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Parhaita korroosiota kestäviä maaliyhdistelmiä on esim pohjalle sinkkiepoksi ja pintaan polyuretaani.
                                    Jos tämä on se yhdistelmä joka voittaa "legendaarisen" Inertankin, niin mitä on tässätapauksessa ne tuotenimet mitä maalikaupasta lähdetään hakemaan? Vai kannattaako maalit(kin) ostaa nykyään jostain nettipuljusta? Mistä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Pelkkä pohjamaali ei kestä loputtomiin ruostetta vastaan, koska se on tarkoituksella huokoinen väli/pintamaalin tarttumista varten.
                                      Epoksiprimereita käytetään nimenomaan vesieristeenä. Primerin pinta toki karheahko, jotta pintaväri tarttuu siihen paremmin. Paremman suojan tietty saa, jos maalaa epoksiprimerillä ja sen jälkeen pintavärillä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse vedellyt noita ihan yläsäiliöruiskulla tosin 2,4mm suuttimen läpi. Monta hersokerrosta päällekkäin koska tulee tosiaan eika heikosti läpi.
                                        Joskus miettinyt että miten jos vetäis pari "märkää" ohennetulla, ja hiukan nahkeaan pintaan pari- kolme harsokerrosta... Jäänyt toistaiseksi kokeilematta, mutta jotenkin tuntuu että peittäis kyllä.
                                        Kuitenkin aina se seuraava kerros vedettynä ei_täysin_kuivaan kerrokseen sulattaa edellistä ja pintajännitys sitten vetää maalin pintaa yhtenäiseksi.

                                        Oma resepti joskus vuonna 2000 oli erään keltaisen Golfin kanssa seuraava:

                                        -Pohja: Peltipuhtaaksi, jäykistyshitsaukset, saumojen tiivistys 3M:n koriliimalla, 2 kerrosta keltaiseksi sävytettyä Tikkurilan epoksia, kerros keltaiseksi sävytettyä kiveniskumassaa, korin värinen 2k -maali ja lakka.

                                        -Akselistot: Hiekkapuhallus, mustaksi sävytetty Tikkurilan epoksi.

                                        Tässä siis alustaan kohdistuneet maalaukset.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nostellaampa tätä vanhaa aihetta. Tuolla ripulilääke (sitruunahappo) -ketjussa mainittiin että tällä tavaralla kannattaisi apurunko ja tukivarret maalailla. Nuo osat on nyt olleet mulla fosforihappokylvyssä pari päivää ja ajattelin vain nostaa ne sieltä pois, pyyhkiä kuiviksi ja sutia vielä teräsharjalaikalla kuivuneet kökkäreet irti ja pinnan ns. rapeaksi. Pensselihommina tuo maalailu menee, mutta kysymys on että montakohan litraa noiden maalaamiseen nyt uskaltaisi budjetoida, ja kannattaako tehdä ensin ohut kerros, antaa kuivua ja sitten toinen paksumpi päälle, vai mitenkä? Passat 3BG (Audi A6 C5) takapään rojut kyseessä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Katsastuksessa huomasin alustassa pikkuruosteita s3:ssa. Tuonne alle kun on vähän hankala talliolosuhteissa mennä puhaltelemaan, niin onko semmoisia myrkkyjä olemassakaan, millä voisi maalata huoletta ruosteen päälle, jos enimmät rapsii vaan pois? Vai onko puhallus pakollinen? Helmassa on tunkki myös ainakin yhdessä kohtaa taittanut helman ja epäilen, että sieltä on aika hankala saada kaikkia ruosteita pois millään.
                                            Löytyy ns. ruosteen syöjää bilt hamberilta, mutta ei sekään taida ihmeisiin pystyä..

                                            Comment


                                              #23
                                              Mainosten mukaan POR-15 voi maalata suoraan kiinteän ruosteen päälle. Itsellä ei kokemusta

                                              Samaten kai Hammerite, siinä on vaan koostumus vaihtunut vuosia sitten kun siirtyi Tikkurilan valikoimiin. Tällä maalasin merikonttien katot ja muutaman teräspalkin- ei ainakaan vielä ole katot vuotaneet tai palkit tulleet alas

                                              Comment


                                                #24
                                                Mulla on Inertalla vedetty ton C4 A6:n tankki joka puolelta, kun sinne vaihdettiin "uusi"
                                                Ei ole ainakaan vielä alkanut vuotaan mistään se tankki. Se vissiin muodostaa niin tiiviin pinnan, ettei siellä ole ruosteelle otollisia olosuhteita.
                                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 13.5.2019, 10:39.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuo POR-15 kuulostaa lupaavalta. Nähtävästi ei kannata väliin pistää mitään happomaalia, vaan suoraan tuo. Alustassa tuskin uv-säteily aiheuttaa toimenpiteitä, joten ei tarvitse päälle maalata? Pensselillä pohjaan voipi tulla vaan arvokkaaksi, on ihan arvokkaan oloista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Röyskö Oy Joutsenosta toimittaa tuota suht edullisesti pitkin Suomenniemeä.

                                                    https://www.nor-maali.fi/fi/tuotteet/normadur-65-hs

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      POR-15 toimii jos olosuhteet sattuu kohdalleen. Pahanhajuista ja vihaisen oloista tavaraa. Pysyy suoraan ruosteenkin päällä, mutta ei sitä ruostetta kannata sinne alle jättää. Vähintään ruosteen mekaaninen raaputtelu pois niin puhtaaksi kuin saa ja sitten hapotus ja sitten vasta maalit päälle. PORrin oma hapotusaine on ilmeisesti fosforihappoa. Nuo tuotteet on kehitelty alabaman jokisuistoon, jossa on niin kosteata, että alumiinikin ruostuu. Kun pohjatyöt sattuu kohdalleen niin on kestävää tavaraa, mutta ei tunnu aina onnistuvan vaikka ohjeen mukaan tekisi.

                                                      Johonkin vanhaan traktorin pakoputkeen ja muihin satunnaisiin pihalla lojuneisiin raudan kappaleisiin olen purkinpohjia sutinut ja niissä on kyllä hyvin pysynyt suoraan ruosteen päälle vedettynäkin. Sitten taas joku hiekkapuhallettu apurunko on lähtenyt pari talvea ulkovarastossa maattuaan kuplimaan jostain syystä. Pohja ei silloin ollut täysin puhdas puhalluksen jälkeen ja erikseen en enää hapolla käsitellyt, saattoi vika olla siinä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei ole mikään ihmejuttu, että POR-15 pysyy ruosteen päällä. POR on lyhennys sanoista "Paint Over Rust". Siinä taitaa käyttöohjeissakin lukea, että pintaa ei pidä puhdistaa ihan peiliksi, koska se ei sileässä pysy. Eli irtoruoste pois ja pintaan fosforihappo, huuhtelu ja pensselillä POR:ia pintaan. Jos ei ole happoa niin kunnon putsaus ja antaa sitten ottaa yön/parin yli ulkona ruskean hunnun päälle ja siihen POR suoraan.

                                                        Olen käyttänyt sitä joku 15v (ehkä 10 isompaa purkkia + monta pientä) ja ainoa kerta, kun epäonnistuin oli ihkauusi bensatankki, jonka hapotin ja sitten POR päälle. Oli liian sileä ja POR alkoi irtoilla isoina levyinä. Hiekkapaperoin ja maalasin uudelleen, sitten pysyi. Eli vaatii karkean pinnan. Positivista maalissa on itsetasoittavuus. Negatiivista se, ettei se liukene käsistä millään - joten käytä hanskoja. Eikä kannata maalata mitään mistä haluaa sen pois. Maalasin kerran konepeiton saranat ja sitä pääsi sinne mekanismiin, en saanut saranoita liikkumaan enää millään. ;)

                                                        Niin, ja POR ei kestä auringonvaloa, joten pintamaali päälle jos on näkysällä, ihan kaikki eivät tosin siihen tartu, joten joku eristävä pohjamaali väliin. Alustan osissa kestää hyvin sellaisenaan.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X