Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriveneen talvisäilytyspukit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottoriveneen talvisäilytyspukit

    Tulipa reilu 7m moottorivene hankittua (n.~2,5tn) ja pitäisi jonkinlaiset pukit talvisäilytykseen saada aikaiseksi.

    Löytyisikö keltään hyviä kuvia, piirrustuksia, linkkejä yms. millaiset kannattaisi tehdä/ hankkia? Mahdollisimman halvalla pitäisi pukit saada, tietenkin :)

    Ajatus on että kuljetusfirma siirtäisi paatin trailerilla omakotitalon pihalle ja siellä paatti pois trailerin päältä pukkien päälle. Ja keväällä päinvastoin.

    Pienemmille veneille olen puusta jotain väsäillyt mutta tämä rupeaa olemaan sen verran painava ja arvokaskin vehje että ei saisi olla mitään riskiä että pukki antaa periksi, joten mietityttää tuo puusta itse nikkaroiminen. Ei oikein osaa arvioida kuinka paksua tavaraa pitäisi käyttää jotta varmasti kestää.

    Traktoritraileriakin miettisin mutta taitaa olla turhan arvokas sekin ja paattia joutuu myös kuljettamaan yleisellä tiellä jotain 5km joten ihan raato traileri ei kelpaisikaan. Ja sittenhän pitäisi traktorikin ostaa :)

  • #2
    Raudasta on paljon mukavempi tehdä, puun hitsaaminen kun ei minulta ole koskaan onnistunut. Tämäntyylisten kannattaja itse olen:
    http://www.huuto.net/kohteet/venepuk...0-kg/144351111

    Comment


      #3
      Onnistuu pukkien teko puustakin, jos ei ole raudan liimausvälineitä käytettävissä. Teräspalkista toki tulee helpommin riittävän kestävä ja myös teräksestä on helpompi tehdä kasaan taitettava pukki, joka ei vaadi niin paljoa säilytystilaa.

      Jos puusta tekee, niin kakkosnelonen on hyvä materiaali, mutta sillä on merkitystä miten pukin tekee ja miten mikäkin osa on toisiinsa tuettu. Tärkeintä pukin rakenteessa on se, ettei se pääse mitenkään kaatumaan veneen ollessa päällä ja se, että veneen paino on kölin varassa. Pukin sivutuet vain pitävät veneen vaaterissa ja veneen paino siis lepää kölin varassa. Tervettä maalaisjärkeä kun käyttää pukin suunnittelussa, niin hyvä tulee. Nyt ei ole valitettavasti mitään linkkejä heittää hyviin pukkimalleihin, mutta lähimmältä veneiden talvisäilytysalueelta voi vaikka käydä vakoilemassa pukkien mallia.

      Comment


      • #4
        Veneen valmistusmateriaalikin hieman vaikuttaa pukkien malliin ja määrään tai sijoitteluun. Puuvene on hyvä tukea kölin alta useammasta kohdasta ettei tule köliin taipumia. Sivutuet tosiaan pitävät veneen vain pystyssä.

        Comment


        • #5
          Kerrotko hieman lisää veneestä niin varmaan alkaa ehdotuksia tulemaan.
          Merkki, malli ja kuva niin päästään pähkäilemaan. Tukevien pukkien teko ei ole avaruustiedettä ainakaan tuossa kokoluokassa.

          Comment


          • #6
            :) Hyvä että mielenkiintoa riittää raatilaisilla! Yritin samaa kysyä venenetissä http://venenetti.fi/ mutta eipä siellä aihe ketään kiinnostanut.

            Venehän on Aquador 23WA . Painona mainitsin 2,5tn on ehkä pikkuisen yläkanttiin mutta kyllä moottori ja varusteet painaa jonkun verran.

            Puu olisi helpoin materiaali minulle työstettäväksi, eikä ole tarvetta sulloa pukit kauhean pieneen tilaan kesän ajaksi, kyllä ne siellä pihalla mahtuu olemaan.

            Kölin varassa pitäisi suurin osa painosta olla ja pukit leveillä tassuilla että ei uppoa nurmikkoon. Ja lisäksi joku paksu vesivanerilevy alle.

            Comment


            • #7
              Kai tällainen "pukki härveli" kestää 2,5tonnia?




              Materiaali olisi 100x100 kestopuuta nuo "kantavat rakenteet" ja 50x100 kestopuuta nuo "tassut" maata vasten.

              Ei ole oikein mitään hajua siitä mitä puu oikeastaan kantaa. Eikä ketään rakennesuunnittelija- tuttuakaan.

              Saattaa tulla hiukan painavaksi vain, ja vaikeasti siirrettävä. :)

              Comment


                #8
                En ole puurakenteita koskaan suunnitellut, mutta kyllä tuo näyttäisi siltä että varmasti kestää. Knoppitietona mainittakoon että puu on huomattavasti lujempaa painoonsa nähden kuin teräs.

                http://www.puuproffa.fi/arkisto/lujuus.php

                Googlella löytyi tuollainen sivu. Pikaisesti laskettuna rakenteesi on reilun turvallisesti ylimitoitettu, käytit sitten mitä puulajia hyvänsä. :)

                Comment


                • #9
                  Näin minäkin kuvittelisin juu, että ainakin kestää. :)

                  Olen muistaakseni kuullut myös että kestopuu on "heikompaa" kuin ei käsitelty puu. Tuo kestopuu-käsittely taitaa heikentää sitä jonkun verran. Mutta kuten sanottu, eiköhän tuon pitäisi kestää.

                  Comment


                    #10
                    Kai tällainen "pukki härveli" kestää 2,5tonnia?
                    Tuommoinen rakenne tehtynä kantavilta osin "nelosnelosesta" kestää ainakin tuplaten Aquadorin painon. Jos tuo pukki tulee veneen perään, niin keulaan riittää sitten huomattavasti kevyempi malli.

                    Itse laittaisin vielä varmuuden vuoksi noita pystypuiden viistosivutukia molemmin puolin pukkia.

                    Comment

                    Working...
                    X