Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rengaskoneen hankinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rengaskoneen hankinta

    Tekeekö noilla halvoilla manuaalirengaskoneilla mitään? Tarpeena olis silloin tällöin poistaa vanhoja loppuunajettuja kumeja aluvanteilta siten että vanteet pysyy kunnossa ja ehkä siirtää peltivanteilta renkaita aluille alujen kunnostuksen jälkeen. Suosituksia toimivista laitteistakin saa heittää...
    Rengasliikkeet noista osaa veloittaa ja kun iltasin/viikonloppuisin noita autohommia tekee on aika hankalaa saada edes aikaa rengasliikkeeseen.
    Eilenkin pyöräyttivät vanhat kumit pois aluilta, laittoivat uudet muualta ostetut renkaat aluille, tasapainoitus, keski-euroopan kitkat auton alta pois ja konttiin ja nuo alut ja uudet kumit alle- 100 euroa- kohtuullista?
    Sinänsä olisin halunnut nuo alut kunnostaa muttei nyt ollut siihen mitään käytännön mahkuja

    #2
    Niin ja se miksi itken noista hinnoista on se että hallilla seisoo kolme harrastebemaria ja sitten vielä 2 audia , eli tuota rengasrumbaa on jonninverran. Myöskin välillä tulee "kerättyä" talteen vanhoja harvinaisempia vanteita, joissa yleensä renkaat loppuunajettuja/täysin korppuuntuneita.

    Itku meinas päästä kun uuden kämpän varastoista/pihalta löytyi yli 160 kpl vanhaa autonrengasta- kaatikselle kun olis vienyt olis ollut 3 euroa kpl vanteettomat ja 7 euroa/kpl vanteella. Joitain jo irrottelin rälläkällä mutta sitten sain Kuusakoskelta luvan dumpata nuo heille, eli arviolta 800-900 euroa säästin tuossa.
    Laskin vaan että jopa 500-1000 euron investointi voisi viiden vuoden tähtäimellä olla minulle kannattava. Ei vaan viitsisi jotain ihan kuraa ostaa...

    Comment


      #3
      Nyt sesongin ulkopuolella voisi käydä kyselemässä rengasliikkeiltä käytettyjä asennuskoneita. Omani löysin tuolla tavalla, käyttöä riittää varsinkin jos/kun tuttavapiiri huomaa.

      Manuaalikoneista ei kokemuksia.

      Comment


        #4
        Monestihan noihin saa sit vielä varaosina niihin käpäliin suojamuoveja ja kumeja, jolloin vanhallakaan koneella ei tärvää vanteita niin helposti.

        Comment


        • #5
          biltemassa rengaskone 850?, jos saa vielä?

          Comment


            #6
            Ainakin espoon biltemassa oli tänään niin rengas- kuin puntituskoneita varastossa 850? kpl hintaan. Ei ainakaan mun mielestä ole kauhian kalliita.

            Comment


              #7
              Pitääpä mennä Bilailuteemaan pällistelemään. Tuli tosin yllättäviä muita menoja eli ei ainakaan tässä kuussa pysty ostamaan....

              Comment


              • #8
                Aika hyvissä hinnoissa on käytetyt rengaskoneet. Uusia saa Biltemasta 790e ja käytettyä ei juurikaan halvemmalla saa nettimarkkinoilta. - Tuskin ne kaikki käytetyt on kuitenkaan monen tonnin merkkikoneita. Jos jollain sattuu olemaan järkevän hintainen kone ylimääräisenä, niin saapi laitella viestiä.

                Väsäsin ilta-askareina eilen käsikäyttöisen "koneen". Lähinnä se on vanteen kauluksen yli painaja. Käsivivulla tai vaihtoehtoisesti hallitunkilla. Siitä tuli siis sellainen kiikkulauta, että pitemmästä varresta voi käsin painaa, tai lyhyemmältä puolelta tunkilla nostaa. 2,5 tonnia näytti olevan Bilteman koneissa voimaa. Omassa on välitetty 3 tonniin 2 tonnin tunkilla. Siihen nähden, että meni vain muutama tunti rakentamiseen, niin toimii kohtuullisesti. On se ainakin tukevampi kuin 99e käsikäyttöiset koneet. :)

                En viitsisi uutta ketjua avata, kun oli mielessä aihetta niin läheltä sivuava kysymys. Paljonko pitää renkaaseen laittaa vanteelle asentamisen jälkeen ilmaa, jotta nousee kunnolla vanteelle? Ja pitikö venttiilivarret vetää kuivana vai voideltuna paikoilleen? Se on opetettu, että varret vaihdetaan aina kun kumit uusitaan.

                EDIT: Viestiketju kuuluisi varmaan "Muu tekniikka" osioon.
                Viimeksi muokannut audiq; 30.10.2013, 20:52. Perustelu: Lisätty tekstiä

                Comment


                • #9
                  Ite oon aina voidellu uuden venttiilinvarren kevyesti ku laittanu, menee paljon helpommin paikalleen. Kun kumi pamahtaa vanteelle niin sillo on tarpeeks ;)

                  Comment


                    #10
                    1-5bar väliin yleensä nousee vanteelle. Riippuen ihan rasvan määrästä, vanteesta itsessään sekä kumista. Unohtamatta tähtien asentoa ym. tärkeitä muuttujia.

                    Kaverilla ollut pari vanhempaa rengaskonetta, ja hyviä ovat käyttää. Mielestäni parempia kuin nämä uudet halvat. Kyllä niilläkin omat renkaat vaihtelee.

                    Comment


                    • #11
                      Muistelin opetetun, että paine pitää käyttää jossain 4 barin paikkeilla ja sitten laskea ylimääräiset pois, jotta menee kumi varmasti kunnolla paikoilleen. Ja vihellyksen äänestä kuuli, koska ollaan lähellä sitä painetta, joka jätetään renkaaseen ja jolloin sielu ruuvataan paikoilleen. Opit unohtunut, kun aikaa jo edellisistä rengastöistä kymmenen vuotta.

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä on pari vuotta sitten Motonetista hankitut koneet. Ihan ok laitteet, mutta rengaskoneen runko on sen verran vetelä että se irrotuslesti vetää helposti vanteeseen kiinni. Koneen puomi on vain pultattu suoraan siihen alaosan kotelon kanteen joka tietty joustaa. Pitäisi tehdä kotelon sisään vahvikepala jos enempikin puljaisi hienojen vanteiden ja tosimatalien kumien kanssa.

                        Comment


                          #13
                          Mulla nyt ollut pari vuotta bilteman koneet ja hyvin ovat toimineet. Pientä kompresssoria käyttänyt joten tahti saa olla verkkainen. Yhdet kumit jäi vaihtamatta, 195/55-15 Skodan ensiasennusrenkaat joissa runko niin jäykkä etten saanut väännettyä vanteelta pois. Muuten harrasteautojen vanhat korppuunteneet kumit ja käyttisten 15-17 tuumaiset mennyt ongelmitta.
                          Pugin vanteiden kanssa meinas usko loppua mutta vanhojen painojenkin määrästä näki että epätasapainoa on. Toistasataa grammaa kun pistää aluvanteeseen painoa (ja uudet merkkirenkaat) niin alkoi jo tuntua siltä että voisi ostaa uudet laadukkaat vanteet

                          Comment


                            #14
                            Venttiilitapin reiän voi rasvata siinä samalla kun vanteen muutenkin. 4-5 kiloa riittää renkaan suoraan nousemiseen ihan hyvin, jos ei nyt puhuta jostain sikamatalista. Ihan oppikirjan mukaan pitäis ensin nostaa siihen 4 kiloon, sitten laskea tyhjäksi ja täyttää lopulliseen paineeseen mutta siinä menee pidemmän päälle niin paljon aikaa hukkaan ettei sitä kukaan niin tee.

                            Eilen kattelin motonetissä sitä 799€ konetta ja onhan se ammattikoneella tehneen silmään melko kevyen oloinen mutta kai sillä perushommat tekee. Matalat ja jäykät jättäisin kokeilematta jos ei välttämättä halua ottaa riskiä renkaan rikkomisesta.

                            Comment


                            • #15
                              Venttiilitapista kysyin siksi, kun huomasin voidellun tapin pyörivän, kun sielua ruuvasi paikoilleen. Tunnin päästä kun kokeilin uudelleen, niin ei enää saanut pyörimään. Kyseessä oli Audin alumiinivanne.

                              Paineen nosto meni sitten ihan oikein, kun ensin nostin neljään ja annoin paineen laskea melkein tyhjäksi ennen kuin ruuvasin sielun paikoilleen. Koneella kun vaihtoi joskus muinoin, niin ei tullut laskettua enää tyhjäksi. Mutta pidän jatkossa tuon mielessä, kun ei ole kiirehommia minulla nuo.

                              Comment


                              • #16
                                Pitäisi hankkia itselle rengaskone, kun kummia rupiaa menemään harraste syistä enemmänkin nykyään. Mitenkä 15 - 18" kummien pois ja päälle laitto onnistuu tällä bilteman koneella? Olisko jo hieman enemmän kokemusta näistä porukalla? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...htokone-17300/

                                Comment


                                • #17
                                  En ole Bilteman koneella renkaita pyöritelly, mutta eiköhän tuolla nuo perus 15-18" tehe vallan mainiosti. Jos oikein matalaprofiilisia (35-25) tekee niin tuollainen puomi antaa kyllä myöden, mutta kyllä nekin onnistuu kun varovasti tekee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minulla on käytännössä vastaava, Motonetistä hankittu kone. Runko on tosiaan hiukan vetelä, eli jäykillä renkailla on vaara että lesti ottaa kiinni vanteeseen. Tuo pystysuora pilari on vain pultattu laatikkomaisen runko-osan kansilevyyn, olen miettinyt että sinne laatikon sisään kannattaisi tehdä joku vahvike niin flexaaminen vähenisi olennaisesti. Tilaakin olisi moiselle ratkaisulle kyllä. Muuten ei ole ollut kyseisen laitteen kanssa suurempia ongelmia. Suurimmat tuskat rengasasennuksissa ovat liittyneet siihen että joissain tapauksissa rengasta ei saa nousemaan vanteelle vaan tarvittaisiin sellainen "ilmatykki", palteennostimeksikohan sitä nimitetään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Asiasta vähän kolmanteen: Onko raadilla tietoa minä vuonna/vuosikymmenenä koneisiin tuli tuki 19" kumeille. Eli siis kuinka "uusilla" koneilla pystyy vääntämään 19 kumeja? Jos siis käytettynä yrittää metsästää jotain konetta. Tarkat merkit/mallitkin olisi hyviä vinkkejä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Sattu niin osuva video vastaan että pitää pistää.. Mihin niitä koneita ;) https://www.facebook.com/video.php?v=10206335682335289

                                        Comment


                                        • #21
                                          Rupeaa kuullostamaan ihan ostamisen arvoiselta. Tos kaveri vielä pukkasi tälläisen vaihtoehdon. Kummalle yleisö pitäisi peukun jos pitäisi valita vai onko nämä miltei täysin sama kone?

                                          Tongda: http://www.nettikone.com/muu-merkki/...lt-430/1109045
                                          Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...htokone-17300/

                                          Comment


                                            #22
                                            http://mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=7

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hiton nuljaamista rengaskoneen kanssa. Meinaa mennä kumit särki. Se pää on jotenkin hanurista.

                                              - Ja rengasrasva on kanssa. Huomasin tuossa, että syksyllä ostamani rengasrasva ei kestänyt kylmäsäilytystä. Edellinen kesti. Purkissa ei mainita lämpötiloista mitään. Rengasliikkeen purkin kyljestä kävin vaklaamassa, että siinä luki -10 astetta kylmimpänä käyttölämpötilana. Tiedoksi muillekin, että rasvoissa on eroja! Tulee kalliit rengastyöt, jos yhden sarjan asentaa aina viiden kilon purnukalla. - Laatu maksaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Meillä on tallilla Motonetin rengaskone. Rullatallan vaihto nylontallaan paransi käytettävyyttä melko paljon. Nylontalla pystyy nojaamaan vanteen pintaan ilman vaurioita, jolloin rengaskoneen runkon jousto ei aiheuta yhtä paljoa ongelmia. Voin kyllä suositella tuota päivitystä ainakin näihin halvimpiin koneisiin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä noilla edullisilla ihan kohtuudella veivailee, kun ei urakoida tartte.

                                                  Mulla on jouten ammattitason tasapainoituskone sicam merkkinen hyvillä varusteilla ja ehjä ja toimiva mylly 1000€ jos kiinnostaa niin 0400705998

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikä tuollaisen nylontallan hinta on? En löytänyt Googlella muuta kuin suojia. Ja miten kiinnitys?- Onko joka koneessa erilainen.

                                                    Joku ikivanha rengaskone tuo minun on. Jotenkin sen käyttö ei mene minun järkeeni. Vannetta se ei keskitä ihan millilleen tasaisesti ja sitten se rullatalla saa syyn rouhia alumiinivanteesta lastua. Tallasta ei oikein tiedä, että mihin kohtaan siinä pitäisi kumin kaulus saada, kun ei se oikein luontevasti osu tai pysy missään. Jotain siinä on outoa. Muutamaa rengaskonetta olen käyttänyt aiemmin ja ei niiden kanssa ollut mitään ongelmia. Niiden käyttäminen onnistui ilman ohjeistusta ihan maalaisjärjellä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oma tuli eBayn kautta jenkeistä, kun en Suomesta löytänyt. Hieman piti hiomakonetta näyttä, jotta sopi omaan koneeseen, mutta ei sovittamiseen tainnut mennä 15min kauempaa.

                                                      Bilteman rengaskoneeseen näyttää varaosana olevan vastaavaa, mutta eipä näytä olevan tuotetta hyllyssä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos vinkistä! Tuo näyttää hyvältä. Täytyy tutkia omasta koneesta, että minkälainen kiinnitys on vanhassa tallassa. Tuota nylonista jos voi liu-uttaa vanteen pinnassa, niin ei varmaan niin paljoa haittaisi se huono keskitys kuin nyt alulastuajan kanssa.

                                                        Comment


                                                        • #29

                                                          klik

                                                          Tuommoinen on vanha talla. Ei ihan heittämällä sovi nylontalla tilalle. Tuo neliötanko on 30x20 ja vaikuttaisi olevan millisillä mitoilla. Jotenkin pitäisi lähteä hommaa rakentamaan. Varmaan hommata toinen neliötanko.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onko tuoreita kokemuksia ja kommentteja, mistä etsiä satunnaiseen käyttöön rengaskone ja tasapainotuskone? Käytettynä tuntuu huonosti löytyvän. Muutaman tunnin googlailun perusteella uusista Biltema vaikuttaisi semmoiselta johon varmaan löytyy takuuta ja varaosia jatkossakin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X