Derbi Senda R -98 oli sitkeä käyntihäiriö.
Ensin kulki hyvin. Sitten ei kestänyt enää pitempää matkaa täyttä kaasua vaan hyyty. Sitten kulki enää suurin piirtein tyhjäkäynnillä ja vähän matkaa isommalla kaasulla kunnes taas hyyty.
Välillä joutu polkemaan, mutta joskus lähti joskus ei.
Pätki kuin heikkotautinen. Yleensä lähti käyntiin noin 5-10 sek ajaksi ja sitten vielä muutaman kerran 1-3 sek ajaksi eli mitään vian hakua ei ehtinyt oikeastaan tehdä.
Vaihdettiin uusia erilaisia tulppia NGK B8ES ja B9ES =Ei vaikutusta.
Eli hermot meni.
Tsekattiin kaikki mahdolliset johtoliitokset ja korjattiin ne = Ei vaikutusta
Purin ja putsasin kaasuttimen kokonaan (Paitsi tietty sen pääsuuttimen allaolevan pitkän putkisuuttimen kun en tajunnut painaa sitä irti) = Ei vaikutusta
Vaihdettiin uusi (80 eur) jännitteensäätäjä = Ei vaikutusta
Vaidettiin uusi (80 eur) CDI-boksi = Ei vaikutusta
Teippasin imukaulan muovierkalla kun siinä oli vähän halkeamia = Vähän jotain vaikutusta, mutta pätki silti armottomasti.
Mittasin sytkäjohdon ja tulpanhatun noin 10 kilo-ohm = suurin piirtein ok.
MIttasin staattorin kelat eli mgneetolta tulevat piuhat:
White-yellow 0,9 ohm (ohjearvo 0,3-0,9 ohm), valokela = OK
Green- Maa 400 ohm (ohjearvo 610 ohm), virransyöttö = suurin piirtein OK
Red- Maa 120 ohm (ohjearvo 80 ohm), pick-up, sytytysheräte kai = suurin piirtein OK
Sytytystulpanhatun vastus noin 5 kohm (lähtee kiertämällä irti ei kiskomalla....) = OK
Sytytysjohto CDI-boksissa kiinni ---Maa noin 4 kohm = suurin piirtein OK
Ja vieläkin pahaa katkokäyntiä.
Purettiin magneetto irti ulosvetäjällä (aika helppo) ja irrotettiin staattori (3 ruuvia) ja putsattiin siitä isommat röpöt ja ruosteet pois ja saatiin takaisin ilman ajoituksen säätöä kun pohjalevyä ei irrotettu = Ei vaikutusta
Sitten loppuepätoivossa ostin uusia vähän isompia suuttimia vanhat oli 65 pääsuutin, 50 pitkä ryyppysuutin ja 38 pieni tyhjäkäyntisuutin (noin 3 e/kpl) ja uusi imukaulan kumi (noin 10 eur).
Totesin kaupassa, että ehkä se pääsuuttimen alla (tai oikeastaan yläpuolella) oleva suutinputkikin olisi vielä pitänyt saada irti.
Vaihdettiin se imukaulan kumi ja Derbi rupes pelittämään kuin eläin. Että se niistä CDI-bokseista.
Ensin kulki hyvin. Sitten ei kestänyt enää pitempää matkaa täyttä kaasua vaan hyyty. Sitten kulki enää suurin piirtein tyhjäkäynnillä ja vähän matkaa isommalla kaasulla kunnes taas hyyty.
Välillä joutu polkemaan, mutta joskus lähti joskus ei.
Pätki kuin heikkotautinen. Yleensä lähti käyntiin noin 5-10 sek ajaksi ja sitten vielä muutaman kerran 1-3 sek ajaksi eli mitään vian hakua ei ehtinyt oikeastaan tehdä.
Vaihdettiin uusia erilaisia tulppia NGK B8ES ja B9ES =Ei vaikutusta.
Eli hermot meni.
Tsekattiin kaikki mahdolliset johtoliitokset ja korjattiin ne = Ei vaikutusta
Purin ja putsasin kaasuttimen kokonaan (Paitsi tietty sen pääsuuttimen allaolevan pitkän putkisuuttimen kun en tajunnut painaa sitä irti) = Ei vaikutusta
Vaihdettiin uusi (80 eur) jännitteensäätäjä = Ei vaikutusta
Vaidettiin uusi (80 eur) CDI-boksi = Ei vaikutusta
Teippasin imukaulan muovierkalla kun siinä oli vähän halkeamia = Vähän jotain vaikutusta, mutta pätki silti armottomasti.
Mittasin sytkäjohdon ja tulpanhatun noin 10 kilo-ohm = suurin piirtein ok.
MIttasin staattorin kelat eli mgneetolta tulevat piuhat:
White-yellow 0,9 ohm (ohjearvo 0,3-0,9 ohm), valokela = OK
Green- Maa 400 ohm (ohjearvo 610 ohm), virransyöttö = suurin piirtein OK
Red- Maa 120 ohm (ohjearvo 80 ohm), pick-up, sytytysheräte kai = suurin piirtein OK
Sytytystulpanhatun vastus noin 5 kohm (lähtee kiertämällä irti ei kiskomalla....) = OK
Sytytysjohto CDI-boksissa kiinni ---Maa noin 4 kohm = suurin piirtein OK
Ja vieläkin pahaa katkokäyntiä.
Purettiin magneetto irti ulosvetäjällä (aika helppo) ja irrotettiin staattori (3 ruuvia) ja putsattiin siitä isommat röpöt ja ruosteet pois ja saatiin takaisin ilman ajoituksen säätöä kun pohjalevyä ei irrotettu = Ei vaikutusta
Sitten loppuepätoivossa ostin uusia vähän isompia suuttimia vanhat oli 65 pääsuutin, 50 pitkä ryyppysuutin ja 38 pieni tyhjäkäyntisuutin (noin 3 e/kpl) ja uusi imukaulan kumi (noin 10 eur).
Totesin kaupassa, että ehkä se pääsuuttimen alla (tai oikeastaan yläpuolella) oleva suutinputkikin olisi vielä pitänyt saada irti.
Vaihdettiin se imukaulan kumi ja Derbi rupes pelittämään kuin eläin. Että se niistä CDI-bokseista.
Comment