Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kaikille Derbien epätoivoisille korjaajille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kaikille Derbien epätoivoisille korjaajille

    Derbi Senda R -98 oli sitkeä käyntihäiriö.
    Ensin kulki hyvin. Sitten ei kestänyt enää pitempää matkaa täyttä kaasua vaan hyyty. Sitten kulki enää suurin piirtein tyhjäkäynnillä ja vähän matkaa isommalla kaasulla kunnes taas hyyty.

    Välillä joutu polkemaan, mutta joskus lähti joskus ei.
    Pätki kuin heikkotautinen. Yleensä lähti käyntiin noin 5-10 sek ajaksi ja sitten vielä muutaman kerran 1-3 sek ajaksi eli mitään vian hakua ei ehtinyt oikeastaan tehdä.

    Vaihdettiin uusia erilaisia tulppia NGK B8ES ja B9ES =Ei vaikutusta.

    Eli hermot meni.

    Tsekattiin kaikki mahdolliset johtoliitokset ja korjattiin ne = Ei vaikutusta

    Purin ja putsasin kaasuttimen kokonaan (Paitsi tietty sen pääsuuttimen allaolevan pitkän putkisuuttimen kun en tajunnut painaa sitä irti) = Ei vaikutusta
    Vaihdettiin uusi (80 eur) jännitteensäätäjä = Ei vaikutusta
    Vaidettiin uusi (80 eur) CDI-boksi = Ei vaikutusta
    Teippasin imukaulan muovierkalla kun siinä oli vähän halkeamia = Vähän jotain vaikutusta, mutta pätki silti armottomasti.

    Mittasin sytkäjohdon ja tulpanhatun noin 10 kilo-ohm = suurin piirtein ok.
    MIttasin staattorin kelat eli mgneetolta tulevat piuhat:
    White-yellow 0,9 ohm (ohjearvo 0,3-0,9 ohm), valokela = OK
    Green- Maa 400 ohm (ohjearvo 610 ohm), virransyöttö = suurin piirtein OK
    Red- Maa 120 ohm (ohjearvo 80 ohm), pick-up, sytytysheräte kai = suurin piirtein OK
    Sytytystulpanhatun vastus noin 5 kohm (lähtee kiertämällä irti ei kiskomalla....) = OK
    Sytytysjohto CDI-boksissa kiinni ---Maa noin 4 kohm = suurin piirtein OK

    Ja vieläkin pahaa katkokäyntiä.

    Purettiin magneetto irti ulosvetäjällä (aika helppo) ja irrotettiin staattori (3 ruuvia) ja putsattiin siitä isommat röpöt ja ruosteet pois ja saatiin takaisin ilman ajoituksen säätöä kun pohjalevyä ei irrotettu = Ei vaikutusta

    Sitten loppuepätoivossa ostin uusia vähän isompia suuttimia vanhat oli 65 pääsuutin, 50 pitkä ryyppysuutin ja 38 pieni tyhjäkäyntisuutin (noin 3 e/kpl) ja uusi imukaulan kumi (noin 10 eur).
    Totesin kaupassa, että ehkä se pääsuuttimen alla (tai oikeastaan yläpuolella) oleva suutinputkikin olisi vielä pitänyt saada irti.

    Vaihdettiin se imukaulan kumi ja Derbi rupes pelittämään kuin eläin. Että se niistä CDI-bokseista.

  • #2
    Sellaista se imuvuoto teettää. Ei audikaan taida kovasti enää kulkea kun lambda näyttää yli 1.1.

    Comment


    • #3
      Imuvuodot on hyvä testata starttipilotilla, sumuttaa putket läpi tai mopon tapauksessa imukaula(t) tietää heti moottorin käyntiäänestä jos jostain vetää pilottia sisää.

      Comment


      • #4
        Joo. Eipä enää aamulla startannut.

        Purettiin taas kaasari ja vielä sen pääsuuttimen alla oleva putki oli mömmöinen, mutta ei sekään auttanut.

        Tyhjennettiin tankki kokonaan ja lopuksi sieltä tuli ihan selvää vettä.
        Vähän hämärää miten tää ItalianIhme on kuitenkin välillä voinut käydä ja välillä ei jos vesi on ollut ongelma. Huuhdeltiin tankkia Masinolilla ja sitten parin hikisen polkemisen ja muutaman työntämisen jälkeen saatiin taas pärisemään.

        Nyt kun hiki alkaa kuivua niin voikin taas miettiä ostaisiko seuraavaksi italialaisen auton vai ei.

        Comment


        • #5
          [offtopic]Derbi on espanjalainen. Viimeiseen lauseeseen takertuen: Älä siis osta Seattia.. :)[/offtopic]

          Comment


          • #6
            Omassani aikoinaan oli ongelma ettei lähtenyt kunnolla käyntiin. Tuolloin kansi oli todella kiero, kansi hiottiin suoraksi jonka jälkeen toimi moitteettomasti kunnes meni lunastukseen :) Toinen vika oli pätkimen/hyytyminen. Se johtui niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin siitä, että penkin alla oleva kumisuuttimen pää ei ollut kunnolla paikoillaan.

            Hankala selittää, mutta derbin omistajana tiedät, että penkin alla on kuminen putken pää. Sen täytyy olla juuri oikein paikoillaan.
            Viimeksi muokannut jasso; 7.8.2009, 22:00. Perustelu: Siistitty tekstiä. Panosta hieman enemmän jatkossa, kiitos.

            Comment


            • #7
              Sorit niinpä taitaakin olla Espanjan rautaa. Etelä-latinalaiset kielet ei ole oikein hallussa.

              Mikäköhän tuo kuminen putken pää mahtaa olla ?
              Kaasarin imukaulan pitää tietty olla kunnolla kiinni ja tiivis. Imutputki joka menee ilmansuodattimen koteloon ei oo enää niinkään tarkka.
              Starttipolkimen kotelosta menee joku ilmeisestikin huohotusletku vaan ylös penkin alle.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viesti
                [offtopic]Derbi on espanjalainen. Viimeiseen lauseeseen takertuen: Älä siis osta Seattia.. :)[/offtopic]
                Juu, Seat Exeo kannattaa kiertää kaukaa. :D

                Comment


                • #9
                  Edelleen löytyy vettä.

                  Mistä ihmeestä niitä vesitippoja sinne tankkiin ja kaasariin oikein tulee .........

                  Comment


                  • #10
                    Tääää on ihan toivoton vehje.
                    Pitänee ostaa uusi kaasari ja se magneeton pohjalevy.

                    Comment


                    • #11
                      Päivän aikaansaannokset:

                      Tankin alta menevästä johtonipusta löytyi vielä(!) pari puhki hinkkaantunutta johtoa, joista toinen on mustavihreä sammutusjohto. Tuo varmaan otti maihin.

                      Ja lisäksi (tätä on kyllä noloa tunnustaa, mutta ei ole juurikaan enää hävittävää) CDI-boksilta tulevan tulpanjohto olin onnistunut laittamaan vain painamalla kiinni eikä kiertämällä.

                      Nyt kun tulpanjohto on molemmista päistään kunnolla kierteisiinsä kierretty ja nuo irtokarvaiset muut johdot vähenee, niin tuntuu jo pysyvän ja lähtevänkin käyntiin.

                      Comment

                      Working...
                      X