Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hiilihapotin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hiilihapotin

    Olen hommannut muutaman vuoden työmaalle Vichyt työmiehille kun hallissa on niin kuuma kesät (ja joskus talvetkin).

    Rupesin tuumimaan, että voiskohan tuon vichyn rahtaamisen ja ostamisen korvata hiilihapotuslaitteella.

    Niitä reilun satasen leluja saa Agan pulloilla toimivina, mutta vähän epäilen niiden kestävyyttä kovemmassa käytössä.

    Eikä tekis pahaa jos sekaan sais muutakin kuin pelkkää hiilaria, pitäskö laittaa keittosuolaliuosta tai jotain ?

    Onko paikalla baarimestareita ?

    #2
    Wassermaxin hankintaa oon itse harkinnu. Se ei kyllä oo ollenkaan sama asia kuin hiilihapotettu kivennäisvesi. Silti se vois olla ihan kiva laite, mutta tommoseen reippaampaan käyttöön ei taida satasella saada toimivaa ratkaisua. Sen verran koristeleluja noi on. Liiteristä vaan halpaa vissyä varasto täyteen ;)

    Comment


      #3
      Hiilihappo muuttaa hanaveden kuplivaksi, ei vichyksi. Itse pullojen etikettejä lukeneena on tullut havaittua että vain vichyissä on suoloja, kaikissa muissa kuplavesissa vain kuplia.
      Onko toisaalta työympäristö niin kuihduttava ettei suomalaisessa ruokapöydässä saatu yletön suolamäärä riitä sitomaan hanavettäkin riittävästi elimistöön, on toinen juttu.
      Aikanaan Espanjan helteissä työskennelleenä suolattomasti syöneenä pari kertaa itseni kuivattaneena, on tullut asia akuutisti kohdalle.
      Kaksi kourallista sipsejä tai teelusikka suolaa (oksentamatta) imee hyvinkin pari litraa vettä elämän jatkumiseen.
      Eli viivan alla - kupliva hanavesi lienee ihan soiva vaihtoehto niin juojille kuin sponsorillekin koska meikäläisessä ruokailussa SUOLAA ON.

      Comment


        #4
        Onko toisaalta työympäristö niin kuihduttava ettei suomalaisessa ruokapöydässä saatu yletön suolamäärä riitä sitomaan hanavettäkin riittävästi elimistöön, on toinen juttu.
        Pari vuotta sitten kun oli niitä vähän lämpimämpiä kesiä niin duuni kaverilla sattu ovela tapaus, ei meinannut saada käsiä auton ratista irti kun oli polttanut toholla liimakiviä koko päivän. Joutu toisella kädellä vääntää sormet irti ratista että pääsi ulos autosta. :)

        Sen jälkeen on juotu vissyä erittäin kuumina päivinä/kausina.

        Comment


          #5
          Tuli hankittua jokin aika sitten tuollainen Sodastreamin hiilihapotuslaite ja täytyy sanoa, että olen ollut kovastikin tyytyväinen. Kyllä laite on ihan riittävän tukevan ja laadukkaan oloinen joten uskoisin jokaisen aikuisen selviävän hapotuksesta ilman konerikkoja.

          Itse olen juonut Olvin vichyä vuosikaudet luokkaa keskim. litra/päivä ja keväällä paloi käämit Olviin, kun myyvät makeutusaineilla terästettyä kolajuomaa ilman, että siitä on varoitettu etiketissä millään näkyvällä tavalla. Kahden vuorokauden päänsärky ja asiakaspalvelun ylimielinen suhtautuminen reklamaatioon saivat aikaan, etten ole sen koommin Olvin tuotteisiin koskenut.

          Nyt kuitenkin, kun oli jonkin makuiseen vichyyn tottunut, niin oli tietysti löydettävä sopivan makuinen resepti tälle kuplavedelle. Erilaisia suolavaihtoehtoja läpikäytyäni totesin parhaaksi maultaan ihan puoli teelusikallista litraan tavallista myllysuolaa. Se on selkeästi pehmeämmän ja paremman makuista, kuin normaali hieno ruokasuola ja makua on vaikea erottaa normaaleista mineraalivesistä. Mulla tietysti on etuna tämä oman kaivon vesi, jolloin ei tarvitse klooria poistaa ennen hapotusta.

          Comment


            #6
            Kiitos, tuo viimeinen kuulostaa jo ihan lupaavalta, mutta mitä on myllysuola ?

            Comment


            • #7
              Myllysuola on karkeaa ja yleensä huokoista suolaa joka on siis tarkoitettu maustemyllyllä jauhettavaksi ruuanlaittoon ja maustamiseen. :)

              Comment


                #8
                Kiitos. Ei tullut teekkarikursseilla tuo eteen, tai en ainakaan enää muistanut, vaikka kaikki muu onkin varmasti muistissa....

                Comment


                • #9
                  Voimajuomaresepti: yhdeksään desiin vettä 2-3 ruokalusikallista hunajaa, loraus sitruunanmehua ja neljännes teelusikallinen suolaa.

                  Comment


                    #10
                    Tarjoillaanko padasta kauhalla? :)

                    Comment


                    • #11
                      Vain jos taivas uhkaa pudota niskaan. Tuota on tullut keiteltyä sangen ahkerasti, hieman kuin nestemäistä leipää.

                      Comment


                        #12
                        Varmasti kyllä erittäin asiallinen lantrinkin. Pelkkä vesi kun ei kovin kauaa tykkää kiertoon imeytyä helteisinä työpäivinä. Pakissa vain hölskyy loppupäivän ja jano on silti kova.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja CCCO Näytä viesti
                          Tuli hankittua jokin aika sitten tuollainen Sodastreamin hiilihapotuslaite ja täytyy sanoa, että olen ollut kovastikin tyytyväinen. Kyllä laite on ihan riittävän tukevan ja laadukkaan oloinen joten uskoisin jokaisen aikuisen selviävän hapotuksesta ilman konerikkoja.
                          Käykös tuommoiseen soda streamiin millaiset pullot / miten onnistuu täyttö? SS-sivuilta löytyi hintana 10eur vaihto täyteen co2 pulloon "jälleenmyyjillä" mutta ei esim tuon pullon kokoa tmv.

                          Comment


                          • #14
                            Pullo on laitteen sisällä pystyssä ja melkein laitteen korkuinen. Lupaavat yhdellä pullolla noin 60 litraa valmista juomaa, en ole laskenut. Pulloja saa lähes joka marketin palvelutiskiltä. Ihan toimiva peli ja voi käyttää valmiita makuesansseja oman maun mukaan, mutta myös Fun Light tiivisteistä tulee ihan hyvää juomaa.

                            Comment


                            • #15
                              Jos kesällä meinaa krampit vaivata, kannattaa kokeilla karvassuolaa (magnesiumsulfaattia) hiilihapotettuun veteen teelusikallinen per pullo. Maku on melko karvas, mutta pehmenee yön yli säilytyksellä jääkaapissa.

                              Karvassuola maksaa noin 1 € / 100 g pussi apteekissa.

                              Lisääminen vaatii nopeita otteita, ettei tule ulos pullosta. Itse olen pitänyt oikeassa kädessä (oikeakätinen kun olen) pullon korkkia ja vasemmassa teelusikkaa. Nopea kaato ja korkki salamana kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Sodastream ollut käytössä viime joulusta saakka. Tavallisia mehuesansseja on sotkettu kuplaveteen tarvittaessa, mutta vasta lasissa, jotta pullot pysyvät puhtaina.

                                Viimeisin hiilihappopullo sattui jotenkin viallinen, siitä tulee painetta vasta erittäikn syvällä painalluksella. Ei tullut heti palautettua, nyt se on jo myöhäistä. On sieltä kaasua kuitenkin riittänyt, kohta menee varmaan vaihtoon. Olen hankkinut kaksi pulloa, jotta voi toisen vaihtaa täyteen jo ennenkuin kaasu loppuu.

                                Riittävän ahkeralla käytöllä maksaa itsensä takaisin, kätevä laite.

                                Comment

                                Working...
                                X