Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolmijalka kameralle

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Kolmijalka kameralle

Pitäisi hankkia jalusta kameralle, mutta oikein mitään en ymmärrä noiden päälle. Hintahaarukka näkyy alkuvan parista kympistä ja jatkuu todella kalliisiin ammattitason vehkeisiin.

Käyttönä telineelle on aika satunnainen harrastekuvaus. Sellaiset tilanteet kun pitää esim. ihmisistä ottaa ajastimella/kaukolla kuvia niin, että kameramies kuvassa mukana.

Olisi tietysti kiva, että kolmijalka olisi tukeva, kestävä ja helposti kasaan taitetteva. Joku suht. laadukas mutta edullinen teline hakusessa. Suositelkaapa jotain telineitä meikäläiselle.

Mulla on tämmönen ja kovasti olen pitänyt siitä. Pieni ja silti tukeva.
    http://www.maitolaituri.tv/product_i...oducts_id=2069

Tuota meninaan jatkojalostaa vielä tällaisella päällä:
    http://www.maitolaituri.tv/product_i...oducts_id=1001

Tuossa jalassa on kätevät jääpiikitkin, jos sattuu ulkona tarvitsemaan. Kaikista ohuimmat jatkot ovat jo vähän rimpulat, mutta muuten tuo yllätti jämäkkyydellään. Jalustaksihan tuo on melko pieni, mutta ihmeen hyvin se ajaa asiansa. Kiittelen myös muoviosien vähyyttä.

Comment

Tällainen täällä käytössä.
      Kivan kevyt ja minusta nopeasti saa pystyyn. Tukevuus ei ole kummoinen, mutta kuitenkin ihan riittävä ja ei ole häirinnyt kuvaamista. -Tuulisellakin säällä on saanut ihan ok kuvia, vaikka olisi ollut pitempikin suljinaika.
      Huonona puolena, on pirun kylmä pakkasella kanniskella.

Lahjaksi olen tuon joskus saanut, että hintaa en osaa tarkemmin sanoa, mutta kai se siihen muutaman kympin sarjaan kuuluu.

EDIT: Tiedot.
      Viimeksi muokannut audiq; 25.2.2009, 00:18.

Comment

Kannattaa hankkia sellainen halpa taskumalli, mini ja sitten sellainen iso, joka ylettyy korkealle. Itse olen huomannut tuota +170 cm korkeutta tarvittavan jalustassa aika usein. Tukevuus on suhteellista, riippuu paljon kalustosta, mitä jalustalla kannatellaan. Kevyestäkin putkijalustasta saa varsin tukevan, kun täyttää keskiputken ja alimmat putket lyijyllä.
        Tällä hetkellä merkkinä on Manfrotto.

Comment

Mulla on about samanlainen kuin Jussilla eli perus halpis malli. Mulla olevassa mallissa on keskiputken päässä koukku johon voi sitten tarvittaessa ripustaa lisä painoa joka sitten tukevoittaa jalustaa. Vähän rimpulahan toi on mutta on ainakin vielä riittänyt mulle.

Pitäis kaikkea muutakin sälää ostaa ennen uutta jalustaa.

Comment

Minä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Manfrotton perusjalustaan. Malli 190x Pro.

Tohon nokkaan Manfrotto 804RC2 pää. Helppo ja nopea vaihtaa asentoa.
            Hintaa koko roskalle taisi jäädä alle 200?. Pari vuotta olen tuolla setillä tullut toimeen, eikä muuta huomautettavaa ole ollut, kuin kerran on pudonnut yksi jalan kiinnitysruuvi.

Comment

Heh, Japella on täsmälleen sama jalusta ja pää ku mulla :)

Comment

Tuo Manfroton pikakiinnityslaippa on tosi kätevä, kun sen voi jättää kiinni kameraan.

Comment

Minulla myös tuo Manfrotton paketti 190xprob+804RC2. Hypistelin monipuolisessa kaupassa lukuisia vaihtoehtoja, josta kyseinen tarttui matkaan hinta/laatusuhteeltaan loistavana hankintana. Ei kevein mahdollinen mutta ei tutise isonkaan kameran alla. Saa myös täysin kyykkyyn makrohommia varten.

Comment

Kiitoksia vastauksista, alkaa hahmottumaan tuleva kameran jalusta.

Tuo makrokuvaus oli muuten hyvä pointti. Monesti tapellut lähikuvien kanssa, kun ei meinaa kameraa saada millään sopivaan asentoon. Ei tullut aikaisemmin edes mieleen, että jalustaa voisi hyödyntää myös siinä hommassa.

Onkos muuten noiden kameroiden kiinnike, siis se millä kamera laitetaan kiinni jalustaansa, jollain standardimitoituksella eli kaikissa kameroissa sama? Jos ei ole, niin onko jotain merkkikohtaisia kiinnityssarjoja olemassa?

Kamerana minulla tällä haavaa jokin Olympuksen UltraZoom. Ei siis mikään kovin massiivinen möhkäle.

Tuo Manfrotti vaikuttaa aika hyvältä jalustalta. Ylittää kylläkin ajettelemani budjetin, mutta niinhän siinä usein käy.

Laittakaa vaan lisää ehdotuksia hyvistä jalustoista.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                      Onkos muuten noiden kameroiden kiinnike, siis se millä kamera laitetaan kiinni jalustaansa, jollain standardimitoituksella eli kaikissa kameroissa sama?
                      Kyllä kai se ruuvikiinnitys on aina sama. En ainakaan ole koskaan törmännyt erilaiseen kiinnitykseen. Videokamerassakin oli sama kierre.
                      Lisäksi tuossa minun salamassa on pikkuinen jalka, jonka pohjassa on sama kierre.

Tuosta minun jalustasta vielä, että siinä on kanssa pikakiinnitys ja kameraan jää se pieni laippa kiinni.

Tarjoustalossa (Hyrylä) näytti olevan työkalupuolella myynnissä 14.90e vähän saman tyylinen jalusta kuin minulla. Näytti ihan hintansa arvoiselta. Ja Hyrylässä jalusta oli agregaattien kanssa samassa rivissä, että voipi joutua vähän etsimään. :)

Comment

Ruuvikiinnitys on sama. Jalustan valinta kannattaa aloittaa muutamalla seikalla a) paljonko päälle tulee painoa b) paljonko korkeutta oltava c) paljonko saa painaa d) paljonko pankkitili ja järki sanoo sopivaksi. Rimpulalla ei tee isompien lasien kanssa mitään, ja vastaavasti painavaa vituttaa kuskata pokkarin tai kevyen järkkärin ja esim. 50mm primen kanssa.

Jalustaan kuuluu olennaisesti myös pää. Itse olen tottunut kuulapään käyttöön, mutta kinopää on toinen hyvä vaihtoehto. Käyttötarkoitus ja tottumukset ohjaavat varmasti valinnan oikeaan. Videopäätäkin olen järkkärin kanssa käyttänyt, eikä välttämättä ole hassumpi vaihtoehto esim. liikkuvien kohteiden kanssa. Liikkumattomiin kohteisiin vähän kömpelö. Pikakiinnitysjärjestelmiä on halvoista ja yksinkertaisista levyistä (vrt. yllämainittu Manfrotto) ammattimaisiin kulmakiinnityksiin ja lasikohtaisiin pikakiinnitysjalkoihin asti. Jälleen harrastekuvaukseen riittänee mainiosti ensin mainittu.

Sopiva jalusta löytyy parhaiten kokeilemalla. Merkeistä uskallan suositella omakohtaisten kokemusten puolesta Gitzoa, Velbonia ja Manfrottoa. Manfrotton perusmallilla itsekin aloittelin. Liikaa ei kannata sijoittaa, koska tarpeet varmaan tarkentuvat ja syvenevät harrastuksen mukana. Tokihan vanhan saa aina jollakin hinnalla eteenpäinkin.

Itselläni käytössä Velbonin CF-740 ja RRS BH-55 kuula. Nämä jäänteitä DSLR-ajalta, nykyään kalusto on hieman kevyempää. Mutta kun ei raaski persnetollakaan myydä, niin pitää vähän painavampia sitten kannella mukana :)

Monopodi on myös kätevä apu reissun päällä, monta muuten mahdotonta kuvaa on perustettu yksijalalla ja simppelillä kuulapäällä. Eikä maksa paljoa.

Comment

Hankalia kohteita kuvatessa käytän Manfroton Superclampiin kiinnitettyä joutsenkaulaa.

Comment

Monopodi on myös kätevä apu reissun päällä, monta muuten mahdotonta kuvaa on perustettu yksijalalla ja simppelillä kuulapäällä. Eikä maksa paljoa.
                            Näitä monopodeja olenkin jo silmäillyt kauppojen netti-ilmoituksista. Kertokaas nyt miten ihmeessä monopodi pysyy pystyssä?

Comment

Eihän se yksinään pystyssä pysy, kuvaajan jalat muodostaa kolmijalan kaksi muuta jalkaa

Comment

Kulaus Ohlssonilta tarttui mukaan tuollainen Velbonin kolmijalka:

http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...px?id=58890973

Liikkeessä kuivaharjoiteltaessa oli vaihtoehdoista (Cullman 53100 ja Manfrotto Modo 785B) selvästi jämäkimmän oloinen ja korkeussäädöiltään paras laite, telineen mukana tuli myös kiva kantokassi. Aika näyttää onko tuosta mihinkään.
                                Viimeksi muokannut Ilkka L; 28.2.2009, 16:51.

Comment

Niitähän voi sitten vaihtaa parempaan tarpeen mukaan ;)

Comment

Jep, katsellaan miten tuon kanssa tullaan toimeen ja jos ei yhteistyö toimi, niin sitten vaihdetaan se parempaan.

Comment

Pinna Manfrotolle täältäkin. Laadukas, kohtuuhintainen ja varaosia löytyy hyvin tarvittaessa. Itselläni on sellainen keskitason jalusta (5v sitten satasen pintaan) ja pistoolikahva (toinen mokoma lisää). Tyytyväinen olen ollut molempiin, sekä kuvatessani henkilöitä, maisemia että makrokuvia (hyönteisiä ja kasveja). Kiinnityspään saa käännetyksi kolmijalan alapuolelle mikä helpottaa makroissa. Ja pikakiinnityslevy on tosi kiva.

Comment

Working...
                                      X