Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matkapuhelimen akun ohittaminen autotelineessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Matkapuhelimen akun ohittaminen autotelineessä?

    Eberin gsm-vastaanottimena toimii Ericssonin gh388. Puhelimen akku ei enää tahdo riittää kovilla pakkasilla siitä huolimatta, että se on autoteliineessä kiinni ja jatkuvassa latauksessa. Eberi käynnistyy kun Ericsson ottaa puhelun vastaan tietystä numerosta.

    Puhelin pysyy virroissa pakkasellakin, mutta kun linja avautuu sammuu puhelimesta virrat kokonaan, lauhalla ilmalla ongelmaa ei ole.

    Miten voisin ohittaa puhelimen oman akun kokonaan, että tätä sammumis ongelmaa ei olisi? Puhelimen tulisi ottaa virta suoraan autotelineestä. Akun alla puhelimessa on neljää napaa, mutta akussa on ainoastaan kolme. Tulisiko näistä neljästä navasta jotkin navat kytkeä yhteen?

    Otan huomenissa kuvia sekä puhelimen että akun navoista ja laitan ne tänne.

  • #2
    http://www.glenergy.fi/GSM/Ericsson.html

    Hintaa 22€ uudella akulla, toki puuhastelu jää silloin pienemmälle ;)

    Comment


    • #3
      Näiden ohjeiden mukaan olisi tarkoitus tehdä "akkumuutos" oman Nokialaisen akkuun, tosin kyseessä 8850:n 3.6V akku. Varmaan samantyyppinen kytkentä menee myös Ericssonin akkuun, mutta kun ei ole sentin vertaa elektroniikka-asentajan tietotaitoa, niin en osaa enempää auttaa.
      Kunhan tänään saan haettua nuo tarvittavat komponentit niin illalla pääsee juottamaan kasaan ja kokeilemaan. Laitan tietoa lopputulemasta kunhan saan kytkyt tehtyä.

      Comment


        #4
        Tuossa akun kokonaan ohittamisessa tulee ongelmaksi virranantokyky laturista. GSM-burstin aikana akusta halutaan jotain reilut pari ampeeria virtaa ja jos sitä ei löydy, niin jänniteet tippuu alas ja puhelin sammuttaa itsensä automaattisesti.
        Ainakin N-merkkisesten puhelinten käyttö pelkällä laturilla on haastavaa, homma toimii jos tekee erillisen virtalähteen ja tökkii sen suoraan akun liittimiin kiinni ja niinhän tuossa msippalan linkissä onkin näköjään tehty. Pelkällä auto/pöytälaturilla on vähän hankalaa...

        Comment


        • #5
          Itsellä on autossa Nokia 6210 Webasto-kännykkänä ilman akkua. 7805-regulaattori syöttää kännykkää muistaakseni suoraan ilman kuvassa näkyviä jännitteenalennusdiodeja. Vaikka regun jännite onkin 5 V ja akun 3.7 V, niin muistaakseni kahdella diodilla puhelin valitti tyhjästä akusta ja yhdellä diodilla näytti puolitäyttä akkua. Ja Nokian verkkolaturikin antaa 5 V ulos.

          Akun sisällä ollut elektroniikka on vielä käytössä, eli itse akkuosa on vain irrotettu ja 7805 on kytketty suoraan sen tilalle. Hyvin on toiminut nyt kolmisen vuotta. Ehkä pari kertaa vuodessa pitää puhelin käynnistää uudelleen, mutta taitaa olla enemmänkin Nokian vika. :)

          Comment


          • #6
            Puhelin ottaa virtansa autosarjasta, ei tupakansytytinlaturista. Jos sillä on merkitystä tuohon Santun kuvaamaan vaivaan. Onko tällöin tuon regulaattorin käyttö tarpeellista? Ei ole minussakaan elektroniikka-asentajan vikaa hirvesti.

            Puhelimen pohjan liittimiin tulee jo 6V, mutta se jännite pitäisi saada ohjattua akun sijasta suoraan puhelimelle.

            Yritin hakea foorumilta niitä ohjeita, joissa kerrottiin kahdenkin erilaisen gsm-vastaanottimen rakentaminen. Toisessa ohjeessa oli kerrottu myös kuinka puhelinsoitolla sai viivästettyä lämmityksen aloitusta esimerkiksi 30 minuuttia. Jos teillä on linkit tallessa niin laitatteko tulemaan?

            Comment


              #7
              Tuo akun elektroniikan hyödyntäminen on fiksu veto, silloin ei ole virtalähteen kanssa ihan niin tarkkaa kuin suoraan puhelimen akun navoille syötettäessä (tietty kohtuus kaikessa, älkää nyt suoraan auton akulta tarjoilko sinne puhelimeen mitään :-)).
              Jos erikssonin akku on 6V nimellisjänniteeltään niin voisi kokeilla tuota suorasyöttöä autosarjasta. Jos jotain muuta, niin sitten joutuu värkkäämään romua väliin.
              Todennäköisesti sinne tarvii sitten vielä jotain muutakin kuin vain sähköt että puhelin lähtee käyntiin. N-kone tarvii yhden vastuksen...

              Comment


              • #8
                nokialaisen dummy akut

                Siellä akulla on plussa, miinus ja BSI elikkäs suomeksi battery select indicator.

                -> luuri tunnistaa akun tyypin jonkun vastusarvon mukaan ja Dummy akun tekemiseksi tarvii sitten mitata siitä entisestä kuolleesta akusta se vastus ja kolvata sellainen myös kiinni siihen kytkentään.

                Kondensaattoria tarvii olla "paljon" eli tuo yks kappale 470uF konkkaa ei riitä jos puhelimen pitää vastaanottaa heikossa kentässä. kaupungilla kyllä toimii, ehkä.

                Comment


                • #9
                  Plus- ja miinusnapojen lisäksi akun takana oleva T-napa oli vedetty pariston miinus-napaan.

                  Eli jos heitän nuo akku-paristot mäkeen tulee niiden tilalle laittaa yhtä suuri vastus? Eikö paketti tule toimimaan ilman kondensaattoria?
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut guru; 6.1.2009, 13:36.

                  Comment


                  • #10
                    Lainaus: Yritin hakea foorumilta niitä ohjeita, joissa kerrottiin kahdenkin erilaisen gsm-vastaanottimen rakentaminen. Toisessa ohjeessa oli kerrottu myös kuinka puhelinsoitolla sai viivästettyä lämmityksen aloitusta esimerkiksi 30 minuuttia. Jos teillä on linkit tallessa niin laitatteko tulemaan?

                    Tarkoititko oheista viestiketjua?
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hlight=webasto

                    Comment


                    • #11
                      Minulla on ollut jonkin aikaa MicroGuard gsm-ohjain Siemensin puhelimen perässä. Lievän laiskuuden vaivaamana en ole saanut kytkettyä relettä laitteen perään ja väsättyä koteloa autokäyttöön sopivaksi. Tuo purkki on sikäli fiksu vekotin, että kännykän autolaturiin kytkettynä se pitää puhelimen akun varauksen jossakin puolen välin yläpuolella, eikä laske varausta tippumaan liian alas tai nousemaan liian ylös.

                      Comment

                      Working...
                      X