Vanha luotettava akkulaturi hajosi. Laite sellainen 230vac->6/12vdc, joka antaa max. 4A virtaa.
Laitteessa on nyt ilmeisestikin plus ja miinuskarvat oikosulussa. Jos kytket vekottimen akkuun virtaa kytkemättä, alkaa melkoinen kipinöinti samantien eli laite oikosulkee akun. Vehkeen automaattisulake myös poksahtaa pian. Tämä mielestäni viittaa siihen, että varsinainen oikosulku tapahtuu laitteen sisällä eikä akulle menevissä +/- karvoissa.
Kuvittelisin laitteen olevan tasasuunnattu muuntaja (jännitteenalennin), jossa erikokoisilla käämeillä toteutetaan jännitteensäätö (230 -> 6v/12v) ja diodeilla sitten tasasuuntaus.
Uusia latureita saa kaupasta halvalla, mutta tämä vehje on isän peruja 40v takaa ja olisi kiva korjata vehje ihan vaan retrohengessä.
Jos laite on sellainen, kuin edellä kuvasin, niin lähinnä kiinnostaisi se, tehdäänkö tasasuuntaus ennen vai jälkeen jännitteenalennuksen?
Kaikki muutkin vinkit vehkeen korjaamiseen ovat tervetulleita.
Laitteessa on nyt ilmeisestikin plus ja miinuskarvat oikosulussa. Jos kytket vekottimen akkuun virtaa kytkemättä, alkaa melkoinen kipinöinti samantien eli laite oikosulkee akun. Vehkeen automaattisulake myös poksahtaa pian. Tämä mielestäni viittaa siihen, että varsinainen oikosulku tapahtuu laitteen sisällä eikä akulle menevissä +/- karvoissa.
Kuvittelisin laitteen olevan tasasuunnattu muuntaja (jännitteenalennin), jossa erikokoisilla käämeillä toteutetaan jännitteensäätö (230 -> 6v/12v) ja diodeilla sitten tasasuuntaus.
Uusia latureita saa kaupasta halvalla, mutta tämä vehje on isän peruja 40v takaa ja olisi kiva korjata vehje ihan vaan retrohengessä.
Jos laite on sellainen, kuin edellä kuvasin, niin lähinnä kiinnostaisi se, tehdäänkö tasasuuntaus ennen vai jälkeen jännitteenalennuksen?
Kaikki muutkin vinkit vehkeen korjaamiseen ovat tervetulleita.
Comment