Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tallin nosto-ovisuosituksia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Mutta ellei käyntiovea ole tallissa niin joutuu nostamaan koko oven jokaista kulkemista varten. Onko dataa paljonko siinä häipyy lämpöä?

    Sähkökäyttöisenä tuo ei edes liene vaihtoehto koska katkon sattuessa et sitten mene talliin millään.

    Comment


    • #92
      Sähkökäyttöiseen oveen saa ns. ulkopuolisen vapautinlukon, jolla saa oven vapautettua käsitoimiseksi sähkökatkon sattuessa.

      Kun on käyntiovi oven lämpöarvo on 2,8 ja jos on umpinainen päästään lämpöarvoon joka on yhden luokkaa. Riippuu oven koosta. Käyntiovellinen ovi pitää myös rakenteet kokoajan kylmempänä, jolloin lämmittäminen on kalliimpaa.

      Comment


        #93
        Hyvä tietää että saa ulkopuoleltakin ohitettua.

        Paljonko sähkökäyttöisenä vakiokokoisen oven avaus/sulkeutumisaika? Pienessä tallissa tulee kylmä siinä ajassa.

        Ihan hyviä pointteja joita laitoit mutta ei sovi kaikille.

        Comment


          #94
          Mulla on joku turnerin umpimalli, painan kaukosäädöstä pihaan autolla kääntyessä auki ja sisään saa ajaa ns samalla vauhdilla eli suht nopea. Kiinni laitto sitten riippuu ulostautumisajasta :) mutta en ole kokenut tallin kylmenemistä. Muutaman kerran tullut sähkökatko tms. ja testannut avaimella avattavaa salpaa, ajaa asiansa hätä hommana.

          Mietinnässä on kyllä ollut viereisen varaston kautta tehdä sivuovi sisältä mutta kun se vie hyllytilaa pienessä tallissa, niin jäänyt tekemättä.

          Comment


          • #95
            Avautuminen ja sulkeutuminen on avaajasta riippuva. Turner 600R avaaja avaa ja sulkee 13 cm/sek. Novoport 17 cm/sek, Turner 423 15 cm/sek ja Turner 563 sekä 703 avaajassa säädettävissä 17-24 cm/sek. Siitä voi laskea ovikorkeuden mukaan avautumis- ja sulkeutumisajan.

            Avaajissa hinta-, laatu- ja vetotapaeroja.

            Käyntiovi kyllä kannattaa ottaa jos sille oikeasti on käyttöä, kunhan huomio tuon lämpöhäviön. Joku oli laskenut, että noin lähemmäs 30 kertaa pitäisi aukaista käyntiovi, että se olisi lämpötaloudellisesti järkevää, mutta siitä minulla ei ole mitään faktaa.
            Viimeksi muokannut ViKi81; 28.10.2016, 18:28. Perustelu: lisäys

            Comment


              #96
              itellä on lämpimäksi aiotussa tallissa ihan tavan ovi kylessä ja umpinaiset nosto-ovet. Toimiva ratkaisu tuokin, ei tartte pitää ovia auki tai olla kulkuovea ovessa.

              toki kun ne nosto-ovet kerran aukasee kunnon pakkasilla niin pölähtäähän se kylmäksi jokatapauksessa koko talli, että en minä ainakaan osaa arvioida onko miten paljon hyötyä. Voisin kuvitella että jos nosto-ovia ei koko ajan auota niin on käyntiovelliseen verrattuna parempi noin.

              Comment


              • #97
                Noin tekisin itsekin. Tavallisilla ovilla päästään alle yhden lämpöarvoon ja nosto-ovien lämpöarvot pysyvät ilman käyntiovea hyvänä. Saneerauskohteissa ei aina helppo toteuttaa, mutta rakentajan kannattaa ajatella juurikin nuin.

                Comment


                • #98
                  Viki81, löytyykö suomesta mistään oven alatiivistettä mallia t-profiili? Eli kumilattaa missä molemmissa sivuissa t- profiili ja se pujotetaan oven alareunan kahteen uraan.
                  Kyseessä novoferm nosto-ovi.

                  Comment


                  • #99
                    Löytyy meiltä. Tuomme maahan nykyään ainoana maahantuojana tuota Novoferm ovea. Soita varaosamyyntiimme 0207 330 330 tai laita minulle sähköpostia etunimi.sukunimi@turner.fi niin selvitellään sinulle hinta. Paras on jos otat oven tyyppikilvestä kuvan ja lähetät sähköpostiin niin helpoin selvittää siihen oikean mittainen tiiviste.

                    Comment


                    • Kiitoksia, otan yhteyttä.

                      Comment


                        Nosto-oven mitat tartteis speksata harrastetalliin ja joku lisänäkemys olisi paikallaan. Tulossa kaksi nosto-ovea, toisesta pääsee nosturipaikalle ja toisesta muuhun ropaustilaan. Kalusto on akselilla kuplavolkkari-audi80-audia6 ja miksei sinne joskus voisi joku pakettiautokin tulla.

                        Ovien leveys on about vapaasti määritettävissä. Eräs foorumiharrastaja kertoi että hänen 2500 leveästä ovesta ei mahdu 2500 leveä traileri sisään. Itsekin voisin kuvitella omistavani joskus trailerin, joten jos heitetään että ovien leveys olisi minulla vaikka 2800. Vai tekeekö samalla vaivalla sen 3000?

                        Ropaustilan oviaukon max korkeus on 2800 ja sen matalampaa ei varmaan kannata lähteä tekemään. Nosturipaikalle on mahdollista tehdä 3300 oviaukko. Esimerkiksi Turnerin 800 mallistossa näyttäisi korkein oviaukko olevan 3125. Googlettelin vähän että joku korkein Ducato on 2764, ei varmaan mene tuosta 2800 aukosta enää. Kysymys tässä ehkä on sitten se, että tekeekö 2 kpl 2800 vai korottaako aukkoa nosturipaikalle esim tuohon 3125 mittaan.

                        Onhan nämä sellaisia oman käyttötarpeen mukaan määräytyviä juttuja, mutta varmaan joku muukin on vastaavia miettinyt kotitalliin ja jos on perustellusti johonkin päätynyt niin saa kertoa :)

                        Comment


                        • Ei nyt ihan varsinaisesti aiheeseen liity.
                          Mutta laitetaan tänne nyt kuvaa Crawfordin nosto-ovesta lämpökameran läpi katsottuna.

                          Otan syyt niskoilleni kuvan suttuisuudesta. Menee harjottelun piikkiin.


                          Kuva1

                          Kuva2

                          Pitää yrittää tässä vielä kuvata niin että saa lämpökäyrän mukaan, ja vähän selkeämmän kuvan.
                          Samalla pitää kattoa jos ovesta löytyis vielä mallimerkintäkin.
                          Viimeksi muokannut ziree; 15.2.2018, 00:27.

                          Comment


                          • En tiedä onko Mikolla edes mahdollisuutta ajaa tallinsa sisälle traktoria tai koskaan sellaiselle tarvetta, mutta nykyaikainen traktori vaatii minimissään korkeutta tuon 2,8 m, eli se voisi olla korkeudelle ehdoton minimi. Voihan tulla esim. tilanne että joutuu jotain tavaraa kuskaamaan trukkipiikeissä tallin sisälle ?
                            Leveys vakiorenkailla ja raidevälillä jää työkoneilla yleensä n. 2,4 metriin.

                            Olen huomannut toimivaksi että nosto-oven aukko on mahdollisimman lähellä sisäkaton korkeutta. Joskus kun tekee jotain hommaa mistä tulee käryjä tai savua, toimii työtilan tuuletus paremmin kun oven yläreunassa ei ole suhteessa kattoon "kynnystä". Toki moni tekee verstaassa siistimpiä hommia kuin minä, minulla kun on se olevinaan siistimpi, lämmin puoli erikseen.

                            Comment


                              Hyviä mittoja Hannulta, kiitos! Jos työkoneetkaan eivät vie enempää kuin 2400 niin silloin minulle riittää leveydeksi varmasti tuo 2800. En usko että itse tulen traktoria sisään ajamaan, mutta joku trukkipiikkitilanne voisi olla mahdollinen

                              Luulen että molemmista oviaukoista tulee 2800 leveät. Ropaustilan aukosta tehdään täyskorkea mitä mahtuu eli 2800 ja nosturipaikan aukoksi vähän korkeampi, 3000.

                              Comment


                                Novoferm/ turner 800 ovissa novoport -koneisto on kätevästi sivussa eikä päällä viemässä korkeutta

                                https://www.novoferm.com/products/ga...erator-system/

                                Comment


                                  Onko jengillä kokemusta nosto-ovien avaajista. Mulla on tallissa 2 kappaletta tuner 423 avaajaa joista toinen on alkanut temppuilemaan että availee oven aina välillä auki, välillä satunnaisesti ja nykyään todella tiuhaan. Vaivaakohan sitä sorttikuume? :)

                                  Comment


                                  • Tuossa kuukausi sitten ylittyi sietokynnys 2 auton tallin kippiovia kohtaan. Vuodesta 1993 nuo halvalla hankitut käpistykset toimivat tallin ovina.

                                    Autotallini on rakennettu kylmäksi siten, että ulkoseinissä on lautaverhous ja tuulensuojalevyt. Sisäseinissä ja katossa on kipsilevyverhous. Eli rajoitetusti lämmöneristävä ilman villoja. Edellämainitusta syystä en asettanut suuria vaatimuksia nosto-ovien lämmöneristävyydelle tai tiivisteille. Halpa hinta toki plussaa, mutta jos lisärahalla olisi saanut jotain merkittävää hyötyä, niin olisin voinut jonkun kymmenen prossaa lisääkin ovista maksaa.

                                    Suht huolellisen selvittelyn ja käytössä olevien ovien tutkimisen jälkeen päädyin tilaamaan halvimmat ovet mitä Suomesta löysin, eli Turner T210 2500x2100 mm. Toki väri oli ruskea, joten en ihan siihen 400€ hintaluokkaan kappaleelta päässyt jolla jokin rautakauppa on noita tarjonnut.(olikohan starkki?) Ovihan on 40 mm eristyksellä, kiinalainen ja epäillä sopii että hinta näkyy tuotteessa. Seuraavassa erittelen hieman plussia ja miinuksia sen suhteen millaisia ajatuksia paketti herätti osina ja asennusvaiheessa.

                                    Plussaa:

                                    - loistavat suomenkieliset asennusohjeet ja kattava osatoimitus
                                    - Hyvä pintakäsittely, sinkityksen kestävyys jää nähtäväksi, mutta suhteellisen vakuuttava
                                    - hintaisekseen hyvälaatuisen oloiset osat, huolellisesti asennettuna uskon että ovi toimii suht vähäisessä käytössä siinä missä kalliimmatkin. Näitä oviahan ei ole tarkoitettu avattaviksi kymmeniä kertoja päivässä.
                                    - osien sopivuus toisiinsa hyvä
                                    - asennettuna ovet ovat kevytkäyttöiset
                                    - Ruskean oven sisäpuoli valkea, eli on valoisampi ja pirtsakampi

                                    Miinusta

                                    - raivostuttavan sitkeässä olevat suojamuovit elementeissä, kahdessa ovessa päivän työ repiä muovit irti.
                                    - hieman hempulin oloinen muovikaari ylösnousevissa kiskoissa. Ajattelin laittaa sen tueksi lisää tukea katosta
                                    - Peltiosissa teräviä reunoja
                                    - pulttien ja ruuvien kantojen koot vähä mitä sattuu, mutta itse ruuvit ja pultit asiallisen kovia. Ei taiwanin joulutinaa.
                                    - Tiivisteet todennäköisesti koppuroituvat pakkasella, nähtäväksi jää miten paljon. Ei kuitenkaan ihan muoviset.
                                    - ovilevyn kahva hieman hempulin oloinen, on kuitenkin läpituettu, joten voi huolella asennettuna toimia ihan ok.
                                    - Ylösvetovaijerin sijoitus sellainen, että avattuna ovi jää roikkumaan n. 10 cm ylimmästä korkeudesta. Minulle merkityksetön asia. Sähköisellä avaajalla ovi menisi avattaessa ylös asti.

                                    Summa summarum erittäin positiivinen yllätys ja mielenkiinnolla odotan miten nuo alkavat suoriutumaan tehtävästään. Alku ainakin vaikuttaa lupaavalta toimitettuna yhteishinnaltaan alle tonnin ovista.

                                    Ps. semmoinen vinkki jos joku asentaa ikinä vastaavia ovia. Hankkikaa etukäteen 1/8" kuusiokantainen ruuvinvääntimen pää, muuten on tuskaa kierittää noita toimituksessa tulevia tuumaisella kannalla varustettuja pultteja ja ruuveja.

                                    Comment


                                    • Onko porukalla kokemuksia isomatic nordic ovista? Nyt ois "puoleen hintaan"avaajalla jokapaikassa. Varmaan omaan puolilämpimään välttäis tuo turner 210 ovikin, mutta pitää yrittää muitakin katsella.
                                      Ainut miinus itselle, että ei taida isomatic myydä ruskeita ovia.

                                      Comment


                                        Minulle tuli Lametek.fi kautta nosto-ovet. Ihan ok ovat.

                                        Comment


                                        • Minulla on Gardiset nosto-ovi. 2500x2500, pystyjousimalli, L-profiili, panoraamaikkuna lamelli ylin, käsin "liikuteltava"...on kait tuo toiminut. Pari kertaa olen kiristänyt jousia jotta nousisi ihan ylös ja pysyisi siellä varmasti. Itse asensin nelisen vuotta sitten ja asentaminen oli helpohko, jotain asennusohjeessa muistaakseni oli vähän epämääräisesti. Ja jos mittoja pitäisi spekuloida niin nyt laittaisin leveämmän, ehkä jopa 3metrisen.
                                          Viimeksi muokannut Rusty; 8.10.2019, 20:19.

                                          Comment


                                          • Minulla myös nosto-oven/ovien hankita tulee ajankohtaiseksi tulevan kesän aikana rakennettavaan puolilämpimään 2 auton talliin. Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipidettä ovien määrästä? Vaihtoehtoina on siis asentaa 1 nosto-ovi 5000mm – 5500mm leveänä, joka palvelee molempia autopaikkoja tai 2 erillistä ovea luultavasti n. 2800mm leveinä. 2500mm leveä ovi alkaa nykyautoilla olla jo vähän ahdas sovite.

                                            Comment


                                            • Onko olemassa nosto-ovia mitkä tulisivat ns. ulkopinnan tasoon? Kaikki mitä nähnyt tulee sisäpinnan tasoon. Ihan ymmärrettävää kun miettii kuinka avaus toimii.
                                              Mutta mulla seinän sisäpinnat oven ympäriltä 45ast viistettynä ja oven yläosa on suoraa vielä vaikka seinä on jo 100-150mm väistynyt sivuun.

                                              Joko täytyy vanhat sivulle aukeavat korvata saman tyyppisillä tai sitten joutuu seinän muuraushommiin. Lattia on myös haastava kun kynnys on hieman ylempänä kuin tallin lattia. Eli jos ovi tulisi yläpuun sisäreunan pintaan jäisi seiniin ehkä 150mm rakoa molemmin puolin sekä lattia viettäisi sisäänpäin jolloin tuuli työntäisi sadevedet talliin.

                                              Comment


                                              • Olisiko taitto-ovi siihen ulkopuolelle? Mulla on juurikin ulkopinnan tasoon asennettuna ja samalla tavalla lattian taso vähän korkeammalla mitä pihan/katoksen pinta. Tyytyväinen olen ollut, ei muuten vie sisätilasta kattokorkeuttakaan kun ei tule mitään kiskoja sinne https://findoor.fi/taitto-ovet/
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 23.3.2020, 16:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                Comment


                                                  Itsekin tuollaisia ulkopintaan tulevia etsin ja ei löytynyt. Paras esitys on ne sivusta kiinnitettävät, ne saa lähelle, mutta niissäkin itselle sisäsyvyys mekanismille oli liikaa.

                                                  Comment


                                                  • Mahtaako kenelläkään olla käyttökokemuksia Turnerin 800 sarjan ovesta Novoport IV avaajalla? Sain kohtalaisen hyvän tarjouksen tällaisesta paketista 5000x2250 kokoiselle nosto-ovelle uuteen talliin.

                                                    Comment


                                                      Itse ostin vuosi sitten Masadoorin nosto-ovet kun kuvittelin nettikirjoittelujen perusteella että kyseessä on laadukas kotimainen ovivalmistaja. Oston jälkeen selvisi, että ilmeisesti osa malliston ovista on heidän omaa tuotantoa ja osa (Paraati sarja, jonka itse ostin) tulee alihankintana Puolasta tms. Suurin kiukku on nyt vuodessa ehtinyt laantua enkä enää muista mitä kaikkea meni pieleen, mutta suurin kompastuskivi oli kuitenkin aivan äärettömän surkeat asennusohjeet. En voi millään suositella. Ainoa positiivinen puoli oli myyjä, jolta sai hyvät vastaukset kysymyksiin ennen hankintaa.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X