Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voimavirta Hitsausmuuntajasta

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Voimavirta Hitsausmuuntajasta

Eli mulla on tommonen vanha 200amppeerinen kemppi.
    No sen kanssa on ongelmia, kun hitsuloi, niin tiputtaa sulakkeen aina pois päältä ja suurin ongelma on että se sulake tippuu talon sulaketaulusta, ei tallin, eli joutuu lenkkeilemään välillä.
    No koska tämä on vanha kone, niin siinnä on kytketty vaan 2 vaihetta josta johtuu se sulakkeen tippuilu.
    Kysymys pystyyköhän tommosen kytkemään niin että siinnä olisi kaikki kolme vaihetta käytössä, ettei tartteis aina sitä sulaketta olla näpräämässä päälle?

Kyllähän sen sähkön puolesta pystyy, mutta mites se itse hitsikone? onko sitä mahdollista kytkeä 3 vaiheiseksi?

Comment

joko 32a sulakkeet tai koneen vaihto.

itse vaihdoin konetta.

Comment

Onko sulla siellä automaattisulakkeet, kuinka nopeat?.

Comment

Automaattisulakkkeen nopeus vaikuttaa tosiaan, miten pitkään pystyy hitsaamaan. Varsinkin jos vertaa tig vs mag.

Comment

Vähän epäselväksi jäi tässä tuo 2-vaihekäyttö eiköhän ko. laite nyt ole kytketty tavalliseen valovirtaan eli 1-vaiheeseen. Kolmivaihelaitteen kytkeminen yhdelle vaiheelle on usein vaikeaa ja luonnollisesti saatava teho on pienempi. Kytkentä voidaan kuitenkin tehdä laittamalla sopiva kondensaattori kahden vaiheen väliin. Kondensaattorin kokoon on olemassa laskentakaavoja ( en nyt heti löytänyt), mutta testaamalla muutamalla koolla oikea kyllä löytyy . Sopiva lähtöarvo nyt voisi olla 68 mikrofaradia, luonnollisesti ainakin 230V vaihtojänniteen kestävä. Vaiheiden välinen jännite ei saa olla yli 230V. Kyseinen kondensaattorikytkentä todennäköisesti myös pienentää ottovirtaa eli sulakkeet vois alkaa kestää.

Comment

Mun mielestäni jotkut vanhat kempit voi kytkeä tomimaan joko 230 tai 400 V. En ole ihan varma.

Comment

Mulla käytössä 275 Kempin tasasuuntaaja, voimavirtakone tietysti. Nykyisessä pajassa on automaattisulakkeet. Semmoista ongelmaa on, että konetta käynnistettäessä potkaisee usein yhden sulakkeen pois päältä. Hitsatessa ei tee moista. Samaa konetta on käytetty myös muualla ja samaa sulakkeen polttamista on tehnyt muuallakin, mutta huomattavasti harvemmin.

Onko noita automaattisulakkeita erilaisia tai jotain muuta halpaa konstia? Siirreltävyyden takia yksi vahva vaihtoehto ois ostaa invertteri.

Comment

siis tollanen vanha voimavirta kone on vaan kahen vaiheen välillä, koska on vaan muuntaja, kaikki yllämainitut viritykset on kyllä niinhurjia etten suosittelisi.

Vasta tuoreemmat hakkuri/invertteri koneet käyttää kolmea vaihetta. Tosin tälläinen nykyaikainen kone tuottaa valovirrastakin sen 220-230ämpäriä.

Comment

Kyllä ne ainoat konstit on isommat sulakkeet, pienemmät puikot tai kone vaihtoon. (nim. samanlainen kemppi liiterissä)

Comment

B-käyrä valaistus- ja lämmityslähdöissä
                      C-käyrä pistorasialähdöissä
                      K-käyrä moottori- ja muuntasuojauksessa

Eli K-käyrää vois harkita, siellä varmaan on C-käyrä.

Ennen oli sellainen kuin piko-tulppa, mulla on hämärä muistikuva että se olis ollu juuri kahden vaiheen käyttöön oleva, mut saatan muistaa väärinkin.

Comment

Jep kone on ihan voimavirtatulpan päässä, eli 400V. Pitänee poltella pienempiä puikkoja.
                        Talon pää sulakkeet kun on vaan 25A, tai sitten ostaa tuoreempi kone, tosin eipähän tolla juuri hirveesti ole käyttöä ollut, mut joskus johonkin tarttee.

Comment

Working...
                        X