Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Puisia porrasaskelmia kotiin?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Puisia porrasaskelmia kotiin?

Meillä on tällä hetkellä asuntoremontti menossa ja lattiavalintaa ja rappusten toteutusta tässä pähkäillään. Laminaattejahan löytyy joka lähtöön ja mm. Quick Step merkiltä löytyisi samansävyiset listat joilla toteuttaa nuo asunnossa olevat betoni portaat. Nämä listat kuitenkin maksavat kuitenkin noin TONNIN!

Sitten kyselin tuossa myös ihan puisia porrasaskelmia, mutta ne taas maksavat vähintään tuplaten...

Osaisikohan joku kertoa miten tuollaiset kiviportaat päällystäisi siististi ja kohtuu kustannuksin? Laminaattipäälle, mutta mistä siihen sitten hyvännäköiset listat ympärille? Ja tietysti tuo laminaatti voi olla saunanjälkeen aika liukaskin...

Ei foorumilta sattuisi puuseppää löytymään? :)

Meille tulee laminaatit myös. Reunoihin liimattavat kumilistat.

Comment

Meillä on päällystetty koivuvanerilla. kaide on myös koivuvaneria.

Comment

Jos budjettiratkaisua etsit niin yksi vaihtoehto on ostaa puutavaraliikkeestä tai joku bauhaus ym massiivipuuta mänty- tai koivulevynä paksuus 15-30mm ja merkkaat miten pitää sahata ja sahaat joko itse jollain pyörösahalla tai viet pieneen puusepänliikkeeseen merkattuna ja sanot että sahaappas noi tosta, ei pitäisi maksaa paljon sahaus jos ehtii tehdä. Sen jälkeen hiot ja käsittelet itse petsaamalla tai pelkästään lakkaamalla jos satut tykkäämään niiden väristä.
        Hommaa siinä on kyllä varmasti moneksi illaksi jos ei kokopäiväisesti tee,
        laminaatti on paljon nopeampi laittaa ja parempikin jos ei oikein usko puusta tulevan hyvä itse tehden.

Comment

Laminaatti ei ole ihan helppo laittaa. Kerran olen kulahtaneisiin puuportaisiin laittanut moiset. Kannattaa mitan ja suorakulman kanssa tehdä pahviset mallit, jotka kopioidaan laminaatista ladottuun levyyn ja leikataan. Pidä mielessä ja tarkasta kolmeen kertaan, että syykuvio tulee haluamaasi suuntaan. Numeroi portaat niin, että portaan vieressä on portaan numero ja päällisessä myös. Jos kuitenkin saat syykuvion väärään suuntaan, muista että usein muutamakin porrasaskelma on jonkun toisen peilikuva. Sitten vaan sopivaa massaa liimaksi ja levyt paikoilleen huolehdittuasi, että portaiden liikenne on estetty. Jos taloudessa on naisia, lähetä tarpeeksi kauas, etteivät tule silkkaa empaattisuuttaan pasteeraamaan ja kyselemään edistymistä

Itse laitoin pysyväksi väliaikaisratkaisuksi sivuille 50 mm leveää mustaa sähköteippiä ja portaiden etureunaan hienon, mutta tyyriin alumiinilistan, jossa on sellainen liukueste, mikä ei riko sukkahousuja. Tällä saat kerättyä irtopisteet kotiin mahdollisilta talouden sukkahousujen käyttäjiltä.

Edellämainittu siis kierreportaille. Alkuperäisessä postauksessa ei kerrottu portaiden tyyppia.

Comment

Meillä on kivi/harkko/mitälie portaat kellariin/saunaan ja ovat kylmät ja märällä jalalla liukkaat. olenko jotenki ihan hakoteillä kun ajattelin tyhmästi hongkong/puuilo tyylisestä kaupasta sellasta aavistuksen karvaista parvekemattoa tai lattiamattoa ja kiinnittää pelkästää alumiinikulmalistalla etureunastaan. Helppotyöstää ja juur mittään maksa. Värejä ja kuoseja useita. Laminaatti luulis olevan todella liukas, ja tuskin erityisen lämminkään.

Bauhaussissa on valmiita 300 syviä hyllyjä muutamalla eurolla, niistä varmaan saisi tuollaiset helposti?

Comment

Joo ja bauhaussissa on myös 5-600mm leveää ja useamman metrin (4?) pitkää massiivipuulevyä.

Kyllä semmoinen matto on aika yleinen tuolla ameriikan ihmemaassa.

Comment

Tuo rautakauppa / Bauhaus-tyyppinen massiivipuulevy sopivaan sävyyn petsattuna alkaa kuullostaa aika houkuttelevalle vaihtoehdolle.. Löytyisiköhän sieltä koivua tai tammea ja missä hinnoissa pyöritään? Ikävä kyllä lähin Bauhaus on 150 km päässä, mutta eiköhän täältä Jyväskylästäkin jotain löydy!

Meillä tosiaan on 13 kpl reilun metrin mittaisia askelmia betonista valettuna ja niihin tuntuu parisen tonnia maksavan jos askelmat jossain teettää. Silloin ne toki olisivat sitten tammea tai pähkinää.

Aamulla sitten vielä asuntomessuille Vaasaan lisää ideoita hakemaan! :)

Comment

Meillä laitettiin mäntyportaisiin maalia ja askelman päälle laminaatti. Etureunaan samaa listaa mitä seinän ja lattian rajaankin. Tuli helposti, ja sopii (yllätys) hyvin lattian kanssa yhteen.

Kuvissa näkyy myös kaiteiden tuunaus, muutti asuntoa aikalailla.
                  Attached Files

Comment

Itse käsittelisin puiset porrasaskelmat Osmo -puuvahalla. Keittiöön tein nelisen vuotta sitten männystä työtason, jonka käsittelin kirsikan värisellä Osmolla. Pinta on vieläkin todella hyvässä kunnossa, vaikka mänty ei niitä kovimpia puulajeja olekaan.
                    Olen kuullut joittenkin kiroilevan aikanaan lakattua lautalattiaa, kun lakka on alkanut hilseillä: vanha lakka on poistettava ennen uuden lakan levitystä. Puuvahatun pinnan uusintakäsittely on melko paljon helpompaa.

Comment

Väittäisin ettei pelkästään vahattu tai petsattu puu kestä kovin kauan kulumatta portaissa, tarvii lakan päälle.
                      Kyllä se lakka siitä lähtee hilseilemään mutta hyvin lakattu kestää pahemmin rumentumatta +10 vuotta riippuen perheestä joka siinä kulkee.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                        ...Olen kuullut joittenkin kiroilevan aikanaan lakattua lautalattiaa, kun lakka on alkanut hilseillä: vanha lakka on poistettava ennen uuden lakan levitystä. Puuvahatun pinnan uusintakäsittely on melko paljon helpompaa.
                        Mäntylauta taitaa elää noin 3%, ja siinä vaihtoehtoisesti käytettävä parkettilakka kestää 1% elämisen. Venelakka taas kestää 4% elämisen, joten sen pitäisi pysyä mäntylaudassa hyvin.

Comment

Venelakka pysyy kyllä, mutta taitaa olla perhekin tiukasti evakossa käsittelyn ajan.

Comment

Okkim:lla hienot kaiteet! Mistä hommasit? Meille on myös tilattuna saman tyyliset metalli/lasikaiteet...

Asuntomessuilta ei juuri idoita tähän pulmaan tullut, mutta muuten kyllä kaikkea ihmeteltävää löytyi. :)

Comment

En minä niitä mistään hommannut, tein tietysti itse! :)

Nuo portaat ei muuten ole liukkaat jos sitä joku epäilee. Ja saahan noiden etureunaan jarruteippiä jos joku liukastelee.

Comment

Kyllä tuo okkim on vaan kätevä käsistään.. :) Meikäläisen kaiteet on suunnilleen samantyyliset ja kustantaa parisen tonnia... :( Askelmat kyllä täytyy "tuunailla" itse!

Comment

Hemmetin siistit portaat okkimilla, ilme muuttui totaalisesti. :)

Edellisessä elämässäni puuseppänä tein ammatikseni mm kokopuisia kierreportaita ja itse suosin kaikkiin tekemisiini kokopuuta vahapinnalla. Porrasaskelmissa rimalevy tai vanerikin voisi kyllä mennä. Listat saa helposti kiinni ja jäljen helposti siistiksi. Tasoista ei kannata tehdä liian paksuja, ettei porraskorkeus muutu liikaa ylimmässä ja alimmassa välissä (ellei lattioita tietysti koroteta samassa suhteessa...).

Tarkkaan piirrettyä pahvimallia suositan minäkin. Kierreportaan kyseessä ollessa askelman kaikki kulmat (usein silloin ei ole yhtään suoraa kulmaa) ja mitat saa siirrettyä helposti ja näppärästi kahdella esim vanerilevyn palalla ja parilla pikkupuristimella. Ei tarvitse edes mittaa koko operaatioon.

Vahaa suosin kaikkeen puun pintakäsittelyyn nykyisin. Se on helppoa käsitellä, hajuhaitat ovat pienempiä kuin lakoilla, pinta kaunis (jos pitää himmeästä) sekä helposti paikattavissa ja kalusteet käyttövalmiita nopeasti. Osmo on hyvä vaha ja toinen kelvollinen on Clou, jota itse yleensä käytän. Joensuussa olen löytänyt sitä ainakin Tokmannilta ja Prismasta. Muiden kaupunkien välittäjistä en tiedä.

Vanha sanonta 'halvalla ei saa hyvää' tuppaa pätemään liian hyvin myös näissä remonttijutuissa.

Comment

jos on kerran betoniset/harkko portaat niin vetele tasotetta päälle (jos tarvii) ja laita laatat päälle saat siisteimmän ja kestävimmän lopputuloksen ja varmasti löytyy joka makuun ja sisustukseen sopivia vaihtoehtoja.

Comment

Noin sen olin itsekin aluksi ajatellut, mutta mielestäni portaista tulee "raskaan" näköinen jos ne kokonaan laatoittaa.. Vielä en ole askelmia tilannut, mutta näillä näkymin tilaan pähkinän sävyn petsatut 4 cm paksut koivulankut portaisiin.

Comment

Mulla meni just keittiön työtasot uusiksi. Massiivipuuta ja merkki oli Tanga Tanga. Levyt on40 milliä paksua, 625 leveää ja 302 pitkää. Bauhaus 169€. Kannattaisko ostaa jotain tollasta ja sipaista siitä sopivan kokoisia pätkiä?

Comment

Noista hinnoista laskien tulisi hinnaksi n. 100 € vähemmän kuin halvin tarjous.. Ja plussana jäisi vähän ylimääräistä tasoa, josta sitten voisi jotain muuta askarrella... :) Täytyypä harkita!

Comment

Minä vielä miettisin petsatun puun laittamista portaisiin. Portaat on alttiita kovalle kulutukselle ja petsiväri kuluu puun pinnasta suhteellisen helposti pois, jos näin käy, niin portaista tulee aika ruman näköiset.

Jos massivipuuta laittaa, niin edellämainittu vahaus tai sitten lakkaus värittömällä kulutusta kestävällä (2k) lakalla voisi olla petsausta parempi vaihtoehto.

Comment

petsillä helppo värjätä haluttu väri askelmiin kevyt väli hionta ja muutama kerros vaikka kirkasta parketti lakkaa päälle. tulee väristä tasainen ja pinnasta varmasti kestävä.

jos irrallaan teet askelmat niin vetele vene lakalla tuo pinta niihin kuivuu hitaasti mut tulee tasainen ja tosi kova pinta.

Comment

Nyt se "oikea" ratkaisu sitten löytyi. Ostin puukeskuksesta massiivipuutasoa hintaan 120 ?/levy (30x620x3500). Jotain suht tummaa puuta se oli, nimeä en nyt tähän hätään muista.

Comment

Porrasremonttia mäntyrunkoisille kierreportaille suunnitteilla täälläkin...laminaatin liukkaus arveluttaa kuitenkin niin paljon, että rupesin miettimään portaiden päällystämistä korkilla. Työstäminen olisi ainakin helppoa, mutta mitenkähän nuo kestävät käyttöä? Onko kenelläkään kokemusta korkkipinnoitetuista portaista (kesto, liukkaus)?

Comment

Aika monessa asunnossa olen nähnyt valkoiseksi kokonaan maalatut mäntyportaat. Henk. koht. maalaisin valkoiseksi koko portaat sinun tapauksessasi.

Comment

Onko kenelläkään kokemusta korkkipinnoitetuista portaista (kesto, liukkaus)?
                                                      Ei portaissa, mutta minun kämpässä on korkkia lattiassa ja yllättävän kestävä se on ollut. Materiaali on sellaista n. 5mm paksua korkkilaattaa.

Korkki on nyt ollut n. 10v lattialla ja edelleen suht. siistin näköinen, toki pientä kulumaa havaittavissa. Kuitenkin, se on helppo pitää puhtaana ja erityisen kivan tuntuinen paljaan tassun alla. Varmaan tuollainen portaissakin menisi, kunhan ei odota sen loputtomiin pysyvän uuden näköisenä.

Comment

Meillä ollut nyt 8 vuotta yläkerran portaat korkkilevyllä pinnatut. Hyvin on kestänyt ja on edelleen siistin näköinen (jos se sitä nyt oli alunperinkään, asensinhan itse...)

Korkkilevyjä on olemassa ainakin PVC (tai vast) pinnalla pinnoitettuja ja sitten vahattuja. Nuo muovipintaiset ovat huomattavan paljon liukkaampia, kuin vahatut, millä seikalla on porraskäytössä mielestäni hieman merkitystä.

Comment

Käytiin tutustumussa 1700-luvun markkinoihin Isokyrössä ja tuli museossa juteltua siellä laitettuista uusista lattioista. Eli kyse oli vanhasta pohjalaiskartanosta joka toimii museona.

Siellä oli lankut suojattu kevytmaidolla. Aivan puunväriset oli vieläkin lankut.

Massiivipuu voi sitten vähän väännellä, liimapuu on parempi jos ei halua elämista liikaa. Mulla tulee mökille reisilankusta portaat.

Comment

Working...
                                                          X