Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tallin varustelu maalaamoksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Fromi
    vastasi
    Mä maalasin Jettan isossa pressutallissa, jonka lattiaan olin kiristänyt paksun pressun jotain 240gr tyyliin, vahvaa tavaraa kuitenkin. Kevät aika kun ei vielä pölynnyt, eikä ollut liian kuuma. Hyvä tuli. Ei nyt mitään kammiotasoa tietenkään, mutta kuitenkin. A7:n etupuskurit ja helmat maalasin siellä myös. Muutama. Todella pieni roska tuli, mitä en ole jaksanut edes vesihioa kun ei näy mihinkään.

    Mutta ihan jees paikka maalailla varsinkin irto-osia.

    Leave a comment:


  • peeki
    vastasi
    Tuohon muoviin kun tulee maalisumua ja värisee puhaltimien vuoksi koko ajan niin saa ihan omanlaisen maalipinnan: Kuivunut maali joka on varissut vastaruiskutetun maalipinnan päälle.

    Leave a comment:


  • Lipponen
    vastasi
    Onko olemassa sellaista muovipussiputkea jonka halkaisija olisi luokkaa 4m? Sellaista kun olisi rulla niin vetäisi aina tallin pituuden ja päät solmuun. Sitten paineella puhaltaisi palloksi ja poisto nurkasta.

    Joitain pakkausmuovilaatuja voi sellaisella kannettavalla koneella "hitsata" yhteen. Sellaisella systeemillä tuollainen tiiviihkö kupla syntyisi ihan arkkimuovistakin

    Leave a comment:


  • peeki
    vastasi
    Ylipaineistus niin toimii. Näkee siitä pressusta onko yli-vai alipainetta. Romut/työkalut ym seiniltä peittoon. Pressusta voi irrota kaikkea vanhaa maalisumua ym joten kaiken peittelyyn käyttäisin samaa muovia kun autonkin peittelyyn (saa ostaa automaaliliikkeestä). Poisto (yksikertainen) 125mm iv putkilla (jossa reikiä koko matkalla) sivuille. Lattia märäksi. Kertakäyttömaalaushaalari. Puhaltimet päällä niin kauan kun pinta on auki eli pöly yms tarttuu.
    Suurin osa pölystä tulee autosta ja maalarista; siis jos muuten onnistutaan tekemään hyvä maalauskoppi.
    Työpaikan vieressä olevalla katsurilla on sellainen telttamallin kyhäelmä jonka se virittelee katsastushalliin maalatessaan jotain autoa tms. Tulopuolella on iv-koneen pussisuodatin ja pölytöntä jälkeä saa aikaan.
    Viimeksi muokannut peeki; 17.2.2021, 06:22.

    Leave a comment:


  • AnLe
    vastasi
    mä joskus mietin että lattialle pari tollasta salaojaputkea ja imurit niistä, niin imisi "tasaisesti joko auton matkalta alaspäin, toki korvausilma pitää jostain ottaa. Mutta nyt kun ei tahdo mitään saada aikaiseksi ite, laitan kättä taskuun ja joku muu maalaa.

    Leave a comment:


  • quattro20v
    vastasi
    Lattian voi kastella kevyesti niin ei pölise pölyt ylös.

    Leave a comment:


  • Valmet
    vastasi
    Maalasin tallissa Valmet 20 -traktorin joku vuosi sitten. Lattian päällystin halvalla kovalevyllä koko entisöintiprojektin ajaksi ja maalausta varten kevytpressuilla seinät. Tuplatallista erotin puolet pressulla. Ilmanvaihtoa ei juuri ollut. Vanha liesituuletin oven rakoon ei juuri auttanut. Hyvällä hengityssuojaimella selvisi. Välillä näkyvyys melkein nolla. En maalaa enää noin.

    Ajattelin, että seuraavalla kerralla pihalle ennen ötökkäaikaa pressuteltta ja maalaus siinä. Riittävästi maalia, että uskaltaa myllyttää tai vesihioa.

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    No niinpä näkyy olevan! Hintaa tonni tai kaksi.

    Leave a comment:


  • quattro20v
    vastasi
    Ei mitään hajua miten hyvin soveltuu mutta maalaamoitahan saa myös puhallettavina. Ebayssä montaa eri mallia myynnissä. :)

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Juu, ihan hyvä pointti :-). Tietysti mikäänhän ei estä sitä, että maalaamon puoli olisi ylipaineinen ja "suht tiivis" mutta imu olisi kuitenkin sieltä lattiasta. Tietty tuon paine-eron hallinta vaatisi jonkin asteiset mittalaitteet, jotka voisi ehkä askarrella vesiletkumittauksella.

    Periaatteessa maalaamo voisi olla jopa kuplahallin tapainen (kertakäyttöinen?) viritelmä, joka vetäistäisiin aina rullalta uusiksi kun inspiraatio iskee.

    Kovin paljon seinärakenteisiin ei tarvitsisi puuttua jos katto ja seinät olisi kangasta /kermiä, jonka voisi rullata katossa oleville keloille. Kermiseinä olisi helpompi pyyhkiä pölyttömäksi kuin seinät ikkunalautoineen ( ja kaikkine seinille ripustettuine romuineen).

    Leave a comment:


  • Zac73
    vastasi
    Vastaava haave on ollut itselläkin ja varmaan monella muullakin... Tietäen että varsinkin harrastemaalaus on kaupallisella puolella melko mahdoton yhtälö(?) Eli maalaus maksaa saman kuin sen kohde....

    Pölytön tila on varmasti se vaikein järjestettävä kotioloissa, mutta kuulostaa että sinulla on tuo konsepti mietittynä: tuloilmassa tasokas suodatus ja tehokas imu päällä tilassa: varmaan noin toimisi.
    Jotenkin se lattian imu tuntuisi loogiselta kun kuitenkin kaikilla partikkeleilla (myös maalisumulla) on luontaisesti suunta kohti lattiaa(?)

    Mahdollinen ongelmakohta on tuo väliseinä verholla, sen pitäisi kuitenkin olla suht tiivis, koska muuten se imee epäpuhdasta ilmaa ennemmin vertaan puolelta kuin vastustavan suodattimen kautta?

    Leave a comment:


  • Jukuri
    aloitti aiheen Tallin varustelu maalaamoksi

    Tallin varustelu maalaamoksi

    Heräsi haave tehdä vanhaan talliin varustus maalaushommia varten. Ei nyt välttämättä edustuskelpoisia pintamaalauksia ja - lakkauksia varten vaan pohjia, traktorin osia ja ehkä esim noiden harrasteautojen ainakin pohjiin ja ainahan voi onneansa kokeilla pintavärinkin kanssa.

    Talli on 7x9m ja toiseen laitaan tulee 2-tolppainen nostin. Arvelin jos toiselle puolelle askartelisi lattiaimun esim konesalilattian tapaan ja yläpuolelle ilman tuonti vähän samantapaisella periaatteella. Toinen vaihtoehto olisi imuseinä, mutta se ei ehkä toimi kokonaisen auton tapauksessa niin hyvin.

    Onko kenelläkään kokemuksia tai näkemyksiä (ehkä tuhoon tuomitun) hankkeen toteuttamisesta. Puu/pelti/teräs- ja suodatinrakenteet pystyn suunnittelemaan ja tekemään ja alkeelliset laskelmat imureista yms tekemään.

    "Väliseinä" nosturin suuntaan olisi tarkoitus tehdä muoviverholla/kelmulla, jotta sen saa pois tieltä suurimmaksi osaksi aikaa.
Working...
X