Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kvartsikellon huolto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kvartsikellon huolto?

    Minulla on käsittääkseni ihan kohtalaisen laadukas Certina DS rannekello. Se pysähtyi joskus viime talvena, oletin että on pariston vaihdon aika ja menin paikalliseen kelloliikkeeseen. Siellä kerrottiin ettei pariston vaihto auta, se pitää huoltaa ja se maksaa 70€. En jättänyt sitä silloin huoltoon vaan otin toisen kellon käyttöön. Myöhemmin sitten avasin kellon ja katsoin millainen paristo, Moponetistä löytyi sellainen ja laitoin kelloon. Ja kellohan lähti käyntiin, nyt toukokuulta lähtien takonut aikaa ihan moitteettomasti. Heräsi epäilys että ko. liike antaa valohoitoa kun huomaa että on hieman parempi kello kyseessä ja plussaa vielä jos siinä on kaiverruksia kuten kellossani on. Onko kenellä vastaavia kokemuksia?

    #2
    Kyllä se voi silti huoltoa kaivata. Se tulee kertomaan paljon asiasta, miten kauan tuo kello käy uudella patterilla. Kuivaksi päässyt huoltamaton koneisto syö patterin nopeammin loppuun. Mulla oli parit halvat kellot pattereiden vaihdossa ja ylläri oli aika suuri kun uudet patterit kusahtivat alta vuodessa. Kertoo siitä, että kaikki ei oo kondiksessa siellä sisällä, mutta noita ei kyllä kannata huoltaa hankintahinnan takia.
    Viimeksi muokannut JM; 28.10.2019, 09:46.

    Comment


      #3
      Huolto on käytännössä koneiston vaihto kun kvartsista kyse. Mun Mondaine kävi pesukoneessa housujen mukana ja siihen uusi koneisto maksoi osimoilleen tuon 70e.

      Comment


        #4
        70€ on halpa huolto, jos vertaa esim. sveitsiläsiten automaattikellojen merkkihuoltohintoihin.

        Comment


          #5
          Kyllä kai niitä parempia kvartsejakin kannattaa ja voi huoltaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Eihän niille voi juuri muuta tehdä kuin öljytä ja putsata, mutta samallahan tuo menee patterin vaihdon yhteydessä. Tietty jos koneisto on valmis, se ei siitä huoltamalla enää parane.

          Comment


          • #6
            Mun sveitsiläisen automaagin huolto oli 350€ muistaakseni. Uusi nuppi ja lasi (muovi) hiottiin myös. Jokin pieni osa, jota ei saanut enää mistään, joka lukitsee nupin paremmin paikalleen, olisi pitänyt käsityönä tehdä, mutta sanoivat etta hyvin sillä pärjää ilmankin. Käsin sen työstö olisi maksanut pitkän pennin :D 10v välein käytän kelloa huollossa, 1967 otettu käyttöön.

            Comment


            • #7
              Pointti tässä kysymyksessä onkin se, että vedättääkö liike tässä jotenkin, ei huollon hinta. Joitakin vuosia sitten vein Eterna merkkisen kultakelloni samaan liikkeeseen pariston vaihtoon, silloinkin sanottiin ettei pariston vaihto auta, vaan kello pitää huoltaa. Silloin teetin huollon. Siinäkin on muuten kaiverruksia.

              Pari Citizen merkkistä kelloa on minulla ollut ja samassa liikkeessä on niihin useampikin paristo tässä matkan varrella vaihdettu. Huoltoehdotuksia ei ole niihin tehty, onko tämä kellomerkki sitten kestävämpi? Edelleenkin epäilys vedätyksestä.

              Comment


                #8
                Aina voi tietysti kysyä toisen mielipiteen. Itselläni ei Certinan kvartseista ole kokemusta, joten en ole varma, onko niillä suositus sille huollolle, jonka pohjalta sitten toimitaan. Oliko ns. valtuutettu huolto?

                Noin ylipäänsä olen käsityksessä, että Certinan kvartsit ovat sieltä yläpäästä laatuluokkaa. Kyllä sen luulisi tikkaavan parikin patterinvaihtoa.

                Comment


                  #9
                  Pointti tässä kysymyksessä onkin se, että vedättääkö liike tässä jotenkin, ei huollon hinta.
                  Jos olet sitä mieltä, että vedätys on käynnissä niin jätä kello huoltamatta. Kyllä se ajan mittaa selviää olisiko huolto ollut tarpeen vai ei.

                  Comment

                  Working...
                  X