Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Starttiboosteri

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuo Telwin on oikeasti hintansa arvoinen kampe... antaa virtaa vaikka Viton CDI koneelle tai M62 V8:lle.

    Prisman Energizer lipo taas oli pettymys, ei jaksa edes 2.0t saabia käynnistää, vaikka akkukin oli yllättävän hyvässä tikissä latauksen jälkeen.

    Comment


    • #32
      Minkäköhän kokoinen starttiboosteri riittäisi starttaamaan noita isompia koneita. Traktoreita yms?

      300 - 400A riittää ainakin henkilö/pakettiautoille, mutta riittääkö sama myös isommille +150Ah akuille?

      Comment


        #33
        Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
        Tuo Telwin on oikeasti hintansa arvoinen kampe... antaa virtaa vaikka Viton CDI koneelle tai M62 V8:lle...
        Sellaista taskuboosteria itsekin haen joka jaksais tärskäyttää 4.2 V8:n tai 3.0tdi:n käyntiin.

        Comment


          #34
          Tuo Motonetissa myytävä Bahcon myös hyvä. Käynnisti ainakin noilla yli 20asteen pakkasilla 3.0tdi:n jossa muutama hehku pimeenä, ilman ongelmia.

          Comment


            #35
            http://m.motonet.fi/fi/tuote/6500764...rtalahde-400-A

            Tämäkö? 400A kuullostaa vähältä.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja marklain Näytä viesti
              Minkäköhän kokoinen starttiboosteri riittäisi starttaamaan noita isompia koneita. Traktoreita yms?

              300 - 400A riittää ainakin henkilö/pakettiautoille, mutta riittääkö sama myös isommille +150Ah akuille?
              Ei tahdo riittää 400A edes 2litraselle dieselille, eikä eurooppalaiselle v8lle. Ei se turhaan ole tuon oman penarin lyijyakku jo tehtaalta sen 900A kylmänä antavaksi speksattu

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                http://m.motonet.fi/fi/tuote/6500764...rtalahde-400-A

                Tämäkö? 400A kuullostaa vähältä.
                Juurikin tuo. Ja tosiaan riitti yli 20pakkasessa 3litran dieselille joka ei ollut aamulla lähtenyt käyntiin huonon akun takia.

                Comment


                  #38
                  Telwin Drive 13000 voitti TM vertailun jossa olivat osallisena:

                  Biltema 37910
                  CRX1221
                  Exide Litium Power Booster
                  Noco GB40
                  Telwin Drive 13000

                  Youtubessa sillä pyöritellään käyntiin ainakin Audin V6 TDI ja joku Land Rover Discovery. Äkkiseltään ei ainakaan mikään ihan turha laite.

                  Comment


                  • #39
                    Niin siis noita ampereeja vertaillessa kannattaa huomioida, meinataanko laitetta käyttää apukäynnistimenä käyttöautossa vai pihanperällä olevien pommien starttaamiseen. Eli toisinsanoen 400A on monesti ihan riittävä lisboosti siinä vaiheessa kun auton oma akku vielä jaksaa pyörittää moottoria. Jos taas auton oma akku on totaalisen kuollut tai kokonaan irti autosta, saataa apukäynnistin jäädä vähän kesyksi. Periaatteessahan tuo 400A 11V jännitteellä tarkoittaa 4.4kW tehoa joka on tuplat esim 3.0TDI:n startin tehosta. Myynti ampeerit ei kuitenkaan välttämättä kerro suoraan koko totuutta. Kylmästartissa yleensä se ongelma tulee siitä, että virran pitäisi pysyä korkeana normaalia pidempään.

                    Mitä noita myyntitekstejä katsoo, niin pääsääntöisesti noi 300-500A mallit listataan pienten koneiden starttaamisen (ja isoille koneille apuvirraksi) ja 800-1000A mallit suositellaan sitten taas isommille koneille.

                    Kyllähän sitä itse on tullut joskus annettua 2.9 litraiselle koneelle apuvirtaa pienellä mopon akulla. Eihän se yksin olis jaksanut, mutta koska auton omalla akullakin oltiin jo melkolailla rajoilla, riitti pienen akun boosti starttaamaan koneen.

                    Comment


                    • #40
                      400A riittää pitkälle isonkin veekasin starttaamiseen, jos siitä oikeasti lähtee niin paljon. Tässä vaan on perus kiinalainen juttu, ei niistä halpiksista oikeasti sitä määrää lähde.

                      Kyllä penarin startissa jotain vikaa on jos se 900A virtaa vaatii.

                      Jos sattuu jo löytymään LIPO laturi hyllystä niin kustannustehokas vaihtoehto on ostaa kauko-ohjattavien LIPO akku ja siihen akkukengät. Itsellä pari 5Ah/450A lipoa tuota varten, kaikki on tähän mennessä lähtenyt pakua myöten käyntiin pelkästään tuolla, ilman auton omaa akkua.

                      Comment


                        #41
                        Biltemasta saa nykyään myös superkondensaattoreilla varustettua apukäynnistintä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...um-2000037609/
                        Toisen foorumin käyttäjän mukaan ihan toimiva peli jos ei tarvitse apuakkua kännyjen yms. lataamiseen.

                        Comment


                        • #42
                          Tuli tilattua pari noita excelvan jumppereita. Saa nähä millane kampe se oikeesti on.
                          Bensa koneelle pitäs riittää 6litraan asti ja dieselille 3litraan.

                          Comment


                            #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                            Telwin Drive 13000 voitti TM vertailun jossa olivat osallisena:
                            Taas kun kelit kylmeni niin yhdestä romusta akku kuoli. Tämmöstä hätästarttia tarvis auton kanssa kerran-pari talvessa, mutta sitäkin useammin reissatessa kännykän lataukseen.

                            Onko kokemuksia mitä lentoyhtiöt näistä isommista tuumaa? Motonetin sivulla Telwinin wattituntiarvo 75 W/h, onko tuo sama yksikkö mistä Finnair puhuu wattituntina:
                            --
                            Varavirtalähteiden ja muiden litiumvara-akkujen kuljettaminen on sallittua vain käsimatkatavarassa seuraavin rajoituksin: enintään 2 per matkustaja, yksittäinen litiummetalliakku ei saa ylittää 160 wattituntia ja akkujen tulee olla suojattuna oikosuluilta.
                            --

                            Comment


                              #44
                              Wattitunti (Wh) on energian yksikkö. Motonet se vaan sekoilee, W/h on ihan jotain muuta. Amppeeritunneista (Ah) saa Wattitunteja (Wh) kertomalla jännitteellä (V), koska P=U*I.

                              Tuolla TM:n testissäkin olleella Noco GB40:llä saa ainakin vitoskoneiset konsernituotteet käyntiin kovemmastakin pakkasesta. Jos vaan itse apukäynnistin on huoneenlämpöinen, kylmään autoon unohdetulla ei tee mitään, litiumakku kun hyytyy pakkasessa totaalisesti.

                              Comment


                                #45
                                http://www.vakiopaine.fi/kuvat/Drive...60418_0002.pdf

                                12Ah * 12V = 144Wh

                                Comment


                                • #46
                                  Ei ne litium akut totaalisesti pakkasessa hyydy. Itsellä hansikaslokerossa 5Ah akku RC touhuista ja hyvin sillä pakkasessa kutoskoneetkin lähteneet käyntiin ilman akkua.

                                  Comment


                                    #47
                                    Pakkasessa ”hyytyneen” litiumakun saa lämmitettyä, kun vaan lisää pyyntiä, eli jatkaa starttaamista pienillä tauoilla. Aluksi ei välttämättä jaksa pyörittää, mutta virranotto lämmittää akkua sisäisesti ja lopulta sieltä saakin sitten tarpeeksi virtaa ulos. Tämä toki sillä oletuksella, että akussa on lähtöjään ollut tarpeeksi varausta, jotta tuo lämmitys ei vie sitä tyhjiin.

                                    Comment


                                      #48
                                      Motonetin Exide jaksoi käynnistää ex-avon ekana kesänä muutaman kerran, sitten ilman latausta seuraavana keväänä pari kertaa lisää. Vielä lataamatta lähti nykyinen 1.8t käyntiin kun jäi valot päälle, sen kerran jälkeen muistin laittaa Exiden lataukseen. Merkkivalojen perusteella yli puolessa välissä oli vielä lataus siinä vaiheessa. Tuohon kun lisää tädin auton käynnistyksen pariin kertaan ja muuta pientä niin kyllä on boosteri ollut hintansa arvoinen :)

                                      Kutosen 3.0tdi ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin, sen kävi starttaamassa hinurikuski vähän isommalla boosterilla.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tollasella on lähtenyt kaikki käyntiin viimeiset 6 vuotta.

                                        Comment


                                          #50
                                          Noco GB70 2000A starttiboosterin ostin viime viikolla. En vielä kokeillut miten toimii. Pitäisi valmistajan speksien mukaan oma 3.0tdi käynnistyä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
                                            Taas kun kelit kylmeni niin yhdestä romusta akku kuoli. Tämmöstä hätästarttia tarvis auton kanssa kerran-pari talvessa, mutta sitäkin useammin reissatessa kännykän lataukseen.
                                            Ostin Kärkkäiseltä talvella tuon Telwin 13000, n. 120e ja ihan tyytyväinen. Esim. 2.8tdi LT joka seisoi talven ja akku oli ihan tyhjä, hehkutti ja pyöritti tosi nätisti käyntiin. Muuten käyttänyt matkoilla lataamaan kännykkää jolla sen saa pari kertaa täyteen.

                                            Päivittäiseen matkakäyttöön erityisen näppärä olisi jos tuon mukana ei tarvisi kantaa laitteen omaa laturia vaan sen pystyisi puolestaan lataamaan USB liitännästä, mutta ehkä seuraavassa versiossa...

                                            Comment


                                            • #52
                                              Eikös tuon Telwinin pysty tupansytyttimestä lataamaan? Ei sitten kannata jättää sitä pakkasilla autoon ja käynnistää siitä suoraan autoa. Aika paljon tuli savua ja lämpeni niin, että muovikuori suli.

                                              Comment


                                                #53
                                                Pystyy ja siinä tulee semmonen mukana. Mutta matkustaminen kun tapahtuu lentokoneella niin siellä vähemmän noita 12v tupakansytyttimiä on. Tai olis edes vähän sirompi se laturi ja USB liitännällä niin selviäis pienemmillä ja vähemmillä kuljetettavilla. First world ongelma mutta kaikki ylimääränen on vaivaksi ja se oli semmonen kehitysidea :)

                                                Comment

                                                Working...
                                                X